4196
Sök

fotad av fartkamera, såg den mig...?

Random Hero
4 047 Inlägg
7 januari 2009
ok men då ska du itne ta o kommentera att ja hittar på o gissar ör det där har hänt på riktigt, dock var jag inte med men fick berättat för mej va som hade hänt o så att en polis sagt så, då trodde ja klart på de tongue

men nu vet ja bättre då tongue

Dog food lid. Backwards

Kanon..
1 473 Inlägg
7 januari 2009
DusanMandick skrev:
ok men då ska du itne ta o kommentera att ja hittar på o gissar ör det där har hänt på riktigt, dock var jag inte med men fick berättat för mej va som hade hänt o så att en polis sagt så, då trodde ja klart på de tongue

Jag citerade smajly, inte meningen att ditt citat skulle komma med, sry.

Random Hero
4 047 Inlägg
7 januari 2009
leksak skrev:
DusanMandick skrev:

lungt tongue  jag gillar själv inte gissnings grabbar, o nu gillar ja inte mej själv för ja skrev fel tongue men då ser trådskaparen ut o komma undan denna gång då =?

Dog food lid. Backwards

3 059 Inlägg
7 januari 2009
baerserk skrev:
Hmm, hur ska man formulera sig nu så att dom flesta förstår? Om du blir fotograferad så kollar polisen först upp regnumret, alltså ägaren. Ser dom att det inte är ägaren som kör, då kollar dom nära anhöriga till ägaren som dom kan tänka sig ha lånat bilen, t.ex fru/man och barn osv. Hittar dom ingen där heller så kontaktar dom ägaren av bilen och frågar snällt(?) om vem det var som körde X mycket för fort, på X vägen, klockan X osv. Ägaren av fordonet har ingen skyldighet att säga vem det var som körde, så har du riktigt tur kanske du har en snäll vän som du har lånat bilen av som säger "nääääedu, jag vet i fan vem det där är/ nej jag vill inte säga vem det var som körde bilen". Rent teoretisk sätt kan du, om du inte har körkort/ett foto av dig i polisens register, köra förbi en kamera som fotograferar och dom har ingen bild att jämföra med. Men då gäller det att din pappa/mamma/ägare av bilen är snälla och inte säger nånting. Jag kan nästan garantera att du kommer få sitta i ett långt förhör runt middagsbordet sen på kvällen när dom har insett vad som hänt.
Min källa är min granne, som jobbar som trafikpolis. Jag tror att jag har fått med allting, och det jag har fått med har blivit rätt.
MVH Martin

Tack..
Så va frågan ur världen.

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
7 januari 2009
jag har själv blivit fotad när jag körde en kompis bil.. men har inte blivit något och dom har inte ringt honom och frågat heller.. så som sagt ägaren av bilen får inte boten utan det är föraren om den kan identifieras

1 688 Inlägg
7 januari 2009
Vad mycket skitsnack, föraren åker alltid på boten om han/hon kan  identifieras.
Kan föraren inte identifieras skickas ett papper hem till fordonsägaren om fordonet kan identifieras.
På pappret frågar dom om vem som framförde fordonet vid tillfället då bilden togs, men i Sverige finns ingen skyldighet att ange vem som körde, och du kan således riva pappret utan att behöva oroa dig.

End of story.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 januari 2009
DusanMandick skrev:
leksak skrev:
DusanMandick skrev:

lungt tongue  jag gillar själv inte gissnings grabbar, o nu gillar ja inte mej själv för ja skrev fel tongue men då ser trådskaparen ut o komma undan denna gång då =?

Hahaha!!! Dagens bästa.. lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

424 Inlägg
7 januari 2009
Ja, för sen när skulle ägaren till bilen vara skyldig till ett brott om någon annan kör bilen!? tongue

Det är ju ungefär som att nån cyklar utan lampor, blir stannad och böterna blir skickade till personens mamma som äger cykeln! big_smile

Random Hero
4 047 Inlägg
7 januari 2009
Irmscher Vectra skrev:
DusanMandick skrev:
leksak skrev:

Hahaha!!! Dagens bästa.. lol

haha nej degens bästa blir "Sitter alla Skylinefans på fel sida i soffan när dom spelar Gran Turismo? wink" haha har inte sett de förr tongue

Dog food lid. Backwards

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
7 januari 2009
körde för några veckor sedan förbi en kamera 90 på 70 väg.. "Blink" hade solskyddet nere och har fortfarande inte fått någon bild hemskickad.. wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 januari 2009
Elda skrev:
ang fartkameror har jag en kille i klassen som var ed om en lite udda sak.. Han körde av vägen, ner på vägrenen och upp igen. Varför? jo han körde sin 125a i 120 på en 70 väg med kameror på natten och blev bländad av blixten...

Vissa straffas direkt per automatik utan inblandning av myndigheter och rättsinstanser. Klockrent!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

946 Inlägg
7 januari 2009
DusanMandick skrev:
spelar ingen större roll om du täcker ansiktet, ändå ägarn på bilen smo åker på boten, o ibland kan de ta upp mot ett år tills du får hem bilden i ett fint kuvert tongue

Vad får alla allt ifrån?

946 Inlägg
7 januari 2009
thoerNe skrev:
Nej inte som privatperson, men känns rätt dumt och skylla på att de är en kompis som kört. Har de inte infört att böterna ska betalas fastän de inte var föraren som körde ännu?

Jag tror att föraren körde faktiskt.. smile

LOL! Dagens syftningsfel... big_smile

428 Inlägg
7 januari 2009
Dave_C70 skrev:
Elda skrev:
ang fartkameror har jag en kille i klassen som var ed om en lite udda sak.. Han körde av vägen, ner på vägrenen och upp igen. Varför? jo han körde sin 125a i 120 på en 70 väg med kameror på natten och blev bländad av blixten...

Vissa straffas direkt per automatik utan inblandning av myndigheter och rättsinstanser. Klockrent!

Yes, somliga straffar gud direkt! Men en fråga, reagerar fartkameror på en mc? har inte koll på detta så det är en helt ärlig fråga. trodde den avgjorde hastigheten med hjälp av regskylten?
Senast redigerat av Go_sideways (7 januari 2009)

Häst
1 099 Inlägg
7 januari 2009
Go_sideways skrev:
Dave_C70 skrev:
Elda skrev:

Yes, somliga straffar gud direkt! Men en fråga, reagerar fartkameror på en mc? har inte koll på detta så det är en helt ärlig fråga. trodde den avgjorde hastigheten med hjälp av regskylten?

Reagerar gör den nog, men med en fet hjälm på huvudet så är det nog ganska svårt att identifiera föraren iaf.

Än är inte den sista idioten född..

428 Inlägg
7 januari 2009
DoT skrev:
Go_sideways skrev:
Dave_C70 skrev:

Reagerar gör den nog, men med en fet hjälm på huvudet så är det nog ganska svårt att identifiera föraren iaf.

haha ja jo tack. bra svar wink

1 661 Inlägg
7 januari 2009
The_Mechanic skrev:
Hardjim skrev:
Sluta chansa nu gott folk. Polisen måste alltid identifiera föraren och regskylten annars blir det ingen böter.
Man kommer undan om man skyler ansiktet.

du kommer endast undan om reggen inte syns för då kan dom inte identifiera bilen, och kan dom inte de så har dom ingen bil att lägga bot på, men gömmer du ansiktet så åker ägaren av fordonet på böter.., vi har åkeri och de har hänt att nån av chauförerna åkt i kameror då kommer de ett brev med foto o bot hem till oss oavsett dom täckt ansiktet eller inte...

Men snälla! NEJ!
Okej, ifall nån yrkeschafför åker på det för att deras arbetsgivare snällt berättar för polisen vem som nyttjade bilen.

Men om du själv kör en bil och skyler ansiktet så får du ingen böter. Punkt slut.
Isåfall om ett vittne styrker att det var du, men jag tror inte det.
Sluta sprida falska rykten nån gång.

1 661 Inlägg
7 januari 2009
Go_sideways skrev:
Dave_C70 skrev:
Elda skrev:

Regskylten? Ett vanligt laserintrument kan ju mäta på det mesta så det borde en kamera också kunna.
Med t ex polisens laser kan man mäta på en katt ifall man vill det.

105 Inlägg
7 januari 2009
cenoxide skrev:
hallå! åkte förbi en kamera men låg lite över hastigheten så jag höll kepsen framför mig så jag inte såg kameran (för att försöka dölja nyllet utifall) och sen blixtra det till så klart... >.<

Nojig som man är undrar jag om någon annan gjort något liknande och om kameran såg er iallafall..?

Är rädd för att du kommer att åka på böter..jag körde 100 förbi en kamera på 90-väg och det blixtra. Fick hem ett brev från polisen 2 månader efter där de krävde mig på 1500 sad

946 Inlägg
7 januari 2009
Go_sideways skrev:
Dave_C70 skrev:
Elda skrev:

Nope! Det är samma princip som med "laserpistolen", spelar ingen roll om det är moped, MC, bil eller lastbil. Principen funkar ungefär såhär (lite förenklat): Lasermätaren gör ett antal "skjut" mot objektet i fråga, mäts för hög hastighet upp (med säkerhetsmarginalerna borträknade) tas en bild av objektet, bilden sänds sedan till Umeå eller Luleå (osäker) via internetuppkoppling.

Lite övriginfo som jag inte är till 100 säker på (och som jag inte kan garantera): Som en säkerhetsåtgärd måste dessa "skjut" resultera i minst två mätningar med samma värde. Du kan alltså komma undan om du, när mätningarna sker, bromsar tvärt. Dock har du redan när du börjar bromsa för längesen passerat mätningspunkten, det är därför bara att ta fram kammen och göra sig fin inför fotografering. smile

MVH
Senast redigerat av Dave_C70 (7 januari 2009)

Sök