3401
Sök

850 R/850 T5-R-motor i en 940

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#1
Nu är de så att jag liksom många andra, är väldigt sugen på att skaffa en 850 T5 motor och sätta i en volvo 940, men som flera andra, så är jag inte säker på hur de ska gå till på smidigaste sätt, därför tänkte jag att man kan göra en tråd där alla som undrar kan gå in och läsa och fråga.

Nu så undrar jag alltså, hur gör man? vad måste byggas om för att motorn ska kunna monteras och funka? passar den med min orginal M90låda?

ja, vad krävs igentligen för ombyggnader för att min 940 ska bli som en bakhjulsdriven 850 så att säga.
Snabba seriösa svar från sånna som vet och kan gillas

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 januari 2009
#2
http://forum.turboperformanceclub.com/v … p;t=173814

11 sidor om T5 i 940/740/240!
Dessutom, prova SÖK-funktionen, denna fråga är uppe nästan dagligen!
Senast redigerat av TurbOla (7 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 januari 2009
#3
Du behöver ombyggt oljetråg, 960-motorfästen, moddade, rakt insug från nyare Volvo, moddat, T5-grenrör, ombyggd fördelardosa, elhärva från 850 som du moddar ihop med 940, du behöver en M90H2-växellåda från 960, listan kan göras lång...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#4
så från 850in tar man motorn, grenrörelhärva. 960 tar man motorfästen, växellåda sen göra om oljetråget som sagt.

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 januari 2009
#5
Andy_88 skrev:
så från 850in tar man motorn, grenrörelhärva. 960 tar man motorfästen, växellåda sen göra om oljetråget som sagt.

Rätt mycket får du nog skära/kapa till själv på fästen och sånt.
Tråget är alu - så kan du svetsa aluminium är det bra.
Sen får du plana det, för det lär slå sig när du svetsar...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#6
TurbOla skrev:
Andy_88 skrev:
så från 850in tar man motorn, grenrörelhärva. 960 tar man motorfästen, växellåda sen göra om oljetråget som sagt.

Rätt mycket får du nog skära/kapa till själv på fästen och sånt.
Tråget är alu - så kan du svetsa aluminium är det bra.
Sen får du plana det, för det lär slå sig när du svetsar...

när de gäller svetsen är de ingenfara, min brors svärfar är ganska bra..... ha jobbar som svetsare och lär även ut de också i bland

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 januari 2009
#7
Som sagt, kolla på TPC-tråden jag länkade, där står det mesta! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök