2206
Sök

Subaru Impreza, Mitsubishi Evolution på vintern korkat eller inte?

2 230 Inlägg
10 januari 2009
#41
klart du kan köra en supra på vintern, men den efekten å RWD.. kan bara sluta på ett sätt så jag skulle då inte vilja köra en sån på vintern wink sen bredded på däcken där bak är inte optimalt för halt å snösmile så skulle se så jävla fult ut med smala vinter sulor på den med:P haha

så kan det vara då det inte blev som det skulle

CarCass
627 Inlägg
10 januari 2009
#42
andreasevo7 skrev:
AreeZ skrev:
Det är väl en j*vla skillnad !

Impreza / EVO är gjorda för att köras.
Det ÄR rallybilar i grunden så varför inte köra dom på Snö/is.

en Supra är INTE gjord för snö/is där har du skillnaden och anledningen förmodligen.
är inte en supra gjort för att köras med då? så du menar att man ska ställa av subaru/evo på sommaren efter som det är 4wd?

så en 4wd skyline ska man med köra med på vinter då? är ju samma som imprezan/ evon
Är med andreasevo7

Evo och impreza är gjorda för gatbruk! Rallybilarna du snackar om har inte mycket original i sig (om ens något?) förutom att de ser någorlunda likadana ut på utsidan.

Visst, 4wd är sjukt kul på vintern. Men kan säga att bilarna är helt sjukt kul även på sommaren.

Join the Evolution

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
10 januari 2009
#43
Men jag har aldrig sagt att man skall ställa av dom på sommaren.

Jag tycker dom skall användas på vintern.

Jag har en Subaru RX med 4wd och turbomotor.
Den är så j*vla rolig på vintern.

Vet att dom inte är lika som rallybilarna då kusinen kör Rally
i en Legacy och kör privat 2st Imprezor.
1st GT och 1st STI.  Båda används flitigt på vintern.

Den enda bilen jag ställer av är min Audi Coupé med Automat.
Men det är mest pga att jag bygger om stereoanläggningen när
det inte är några tävlingar.

Var inte menat som något påhopp på er med nya fina bilar smile
Ta det inte så hårt, menar bara att JAG tycker dom skall användas
året runt.
alla har ju som sagt tidigare i tråden olika uppfattningar om hur bilarna
skall användas.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

1 237 Inlägg
10 januari 2009
#44
tror ni rallyförarna lägger sina subarun/evon in för vinterförvar?  NEJ smile

CarCass
627 Inlägg
10 januari 2009
#45
liquisole skrev:
tror ni rallyförarna lägger sina subarun/evon in för vinterförvar?  NEJ smile
Nej men dom står väl i garage 350 dagar om året? Plockas fram för träning och tävling
Senast redigerat av CarCass (10 januari 2009)

Join the Evolution

353 Inlägg
10 januari 2009
#46
liquisole skrev:
tror ni rallyförarna lägger sina subarun/evon in för vinterförvar?  NEJ smile
hur många mil tro du att en rallybil mot en privatbil går på saltade vägar?


Muttley
10 januari 2009
#47
Har man råd med en impreza eller evo så har man väl råd med underedsbehandling, och vinterdäck? Eller tog alla pengarna slut där?. Har man inte råd att underhålla har man inte råd med bilen så att skylla på saltet är bara skitsnack:)

13 Inlägg
10 januari 2009
#48
Hej.
Jag har använt min evo på vintern första året ja ägde den men sen har den fått stå undanställd (dock med vinterhjulen på ifall man skulle bli allt för sugen) Jag skulle använda den på vintern om det va riktig vinterväg med snö på jämt. men det är ju mest saltslask å då får det vara. Men jag kan hålla med om att det är jäv... kul på vintern med evon. Å folk får göra som dom vill med sina bilar tycker ja iaf. Åker volvo 740 turbo på vintern å det är kul med bakhjulsdrivet å.

353 Inlägg
10 januari 2009
#49
tkd_rille skrev:
Har man råd med en impreza eller evo så har man väl råd med underedsbehandling, och vinterdäck? Eller tog alla pengarna slut där?. Har man inte råd att underhålla har man inte råd med bilen så att skylla på saltet är bara skitsnack:)
tänka sig att jag både har vinterdäck och underredsbehandlat min! men jag kör ändå med min vardags bil (clion) när jag ska någonstans! evo har jag bara till lek!

så du tycker så om alla som ställer av sina bilar då?


Turbo lover
555 Inlägg
10 januari 2009
#50
Tror ni er kära underredsbehandling skyddar skärmkanter, baklucka, huv mm då? Inte då det kommer börja krypa ändå. Nej jag föredrar att köra min BMW 528 E39 som har ganska bra underredsbehandling i jämförelse men där rosten ändå börjar dyka upp på baklucka, nån skärmkant osv. Rost är det värsta jag vet och är inte acceptabelt på finbilen.

Sen har vi här i Skövde sällan bra vintervägar heller utan det är mest slask eller barmark numera. Hade jag bott i Norrland hade jag nog kört Subban på vintern också. Sen har jag bilen som lekbil mest ändå, har den inte som bruksbil ens under sommaren.
Senast redigerat av Turbovin (10 januari 2009)


Impreza Drifter
116 Inlägg
12 januari 2009
#51
Min är en året runt bil...

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

Proffs
222 Inlägg
12 januari 2009
#52
ja ska med köra vinter...


Evolution Garage
1 299 Inlägg
12 januari 2009
#53
Även om dom är mycket bra vinterbilar så hade inte jag använt så himla fina bilar på vinter me snö å salt.
Säkert buskul å sladda med, men på det väglaget är det lika lätt å sladda runt med en 740, å så gråter man inte blod om man blir anfallen av en lyktstolpe i vintersladdandet.

Sky´s the limit...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 januari 2009
#54
Min nästa bil blir helt klart en 4wd med den enkla anledningen att det är grymt kul på snö och is! Självklart även på assfallt, men det är ju oslagbart när det är lite halt ute. Visst rostskyddet är kanske inte det bästa men sånt går ju alltid att fixa. Sen så är ju som sagt EVOn och Imprezan rallybilar i grund och botten och gjorda för att gå i lite terräng. Men självklart, vill man inte köra med bilen på vintern så är det ju upp till en själv, men har man en såpass fin och rolig bil så tycker då jag att man ska utnyttja den maximalt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

320 Inlägg
12 januari 2009
#55
kan väl sammanfatta att bor man långt norr där saltet inte finns & det är mer snö är det väl helt sjklart köra med dessa bilar.

Men majoriteten vill undvika saltslasket och eländet helt enkelt!

"för fin bil" är väl kanske att ta i ex standard GT eller så....
Finns välservade bilar som går året runt (vet en Evo som gått 38 k mil)
som kan vara finare i skicket än de som bara buskörs på sommaren 2000 mil.
Senast redigerat av Errol (12 januari 2009)

70 Inlägg
12 januari 2009
#56
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=448

SUBARU Impreza 2,0 R årsmodell 2007(tidagare år ska vara sämre) = Rostbetyg en 2a. 

BETYG 2 – underkänt
Rostskyddet är inte tillförlitligt, behandlingen är undermålig eller saknas ofta helt och hållet. En behandling bör göras så tidigt som möjligt.

MITSUBISHI Lancer 2.0D Business årsmodell 2008 = Rost betyg 2 (tidigare modell tydligen något bättre)

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=490


BETYG 2 – underkänt
Rostskyddet är inte tillförlitligt, behandlingen är undermålig eller saknas ofta helt och hållet. En behandling bör göras så tidigt som möjligt.


Sen om man kör dessa bilar året om eller inte får ju ägaren avgöra men de kan ju vara bra att ha klart försig vad konsekvenserna blir.


CarCass
627 Inlägg
12 januari 2009
#57
ChriZtoffer skrev:
Sen så är ju som sagt EVOn och Imprezan rallybilar i grund och botten och gjorda för att gå i lite terräng.
Nej, inte mer än nån av dina Saabar

Join the Evolution

Team RmR
393 Inlägg
30 januari 2009
#58
Klart jag hade kört med den på vintern , så länge man inte har dyra utseende grejor på , som kjolpaket m.m


182 Inlägg
30 januari 2009
#59
Jag har en impreza, kör självklart med den på vintern, det är en vinterbil enligt mig.. fattar verkligen inte varför man inte ska använda den?


218 Inlägg
30 januari 2009
#60
självklart skall man använda dessa bilar året runt bästa rost skyddet eller inte har man en sådan här bil så klart som fan att man håller efter dom oxå



Sök