3771
Sök

tein super street coilover. skunk2

3 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#1
ska köpa coilovers till min civic type r -03a, vilka skall jag ta?  tein ss eller skunk 2??
vilka av dom har man mest nytta av på banan? vilka håller bäst? tein är mest lockande eftersom det är japanskt, men är lite fundersam på deras fjädrar till ss, tror kanske dom blir för mjuka?

komforten är inget jag prioriterar, så gör mej inget om det blir stötigt och jävligt på allmänna vägar.
någon som använt sej av tein ss, och kan skriva några rader??

1 827 Inlägg
9 januari 2009
#2
Tein är bättre än Skunk 2.

Varför vill du ha hårda fjädrar? Det är absolut inte synonymt med bra väghållning...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Med lem
1 127 Inlägg
9 januari 2009
#3
Eisenhut skrev:
Tein är bättre än Skunk 2.

Varför vill du ha hårda fjädrar? Det är absolut inte synonymt med bra väghållning...

På vissa bilar beöhvs hårda fjädrar pga hjulupphängningens geometri m.m, Gamla volvos med dubbla-armar fram t ex behöver riktigt hårda fjädrar. Sätt samma fjädrar på en volvo med mcphearson och det kommer bli på tok för hårt.

Man vill ju ha "rätt fjädrar" för ändåmålet, in på rejsa.nu och sök på fjäderkonstant. Finns mycket roligt att läsa. Finns även bra uträkningar till detta.
Senast redigerat av H3dlund (9 januari 2009)


1 827 Inlägg
10 januari 2009
#4
Jag är mycket medveten om att det är olika fjäderkonstanter på struts och shocks, det var inte det jag menade...

Min poäng var mest att folk rent generellt har fått för sig att ju hårdare ju bättre, vilket inte alls är fallet. Lite krängningar är inte alls några problem så länge du inte får oönskade viktfördelningar i snabba partier mm. En för hård fjäder i samma situation kan göra att däcket får ta över som dämpare och då kommer bilen studsa fram och tappa grepp.

Absolut har detta även att göra med vilken typ av bana du kör på, är det en fin nyasfalterad platt bana är ju en hårdare dämpare att föredra, är den mer kuperad och kanske småbulor mm så ska du ha en mjukare. Har själv pluggat lite om chassiegeometri nämligen.

Min poäng är mest att man inte ska stirra sig blind på att en dämpare/fjäder är hård för att man ska bränna runt på gatan.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

3 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#5
ne ne ne, fattar att hård bil inte är lika med bra väghållning. men nu vet jag av väldigt mycket läsning, och några vänner som provat på lite olika kit. att det faktiskt finns coilovers som har varit på tok för mjuka. sen det här snacket med, att kör du mest gata bör man inte ha värsting grejer. är ju fel enligt mej! jag kör inspirerat även på gata. därav behöver jag bra väghållning även på gatan.

min tanke med tein ss kit är att jag kan ställa dämparna för gata/bana, kanske eventuellt vinter sommar.
har inte bestämt om bilen ska gå vinter, har inte kört någon vinter än, men i framtiden kanske, då kan det vara bra att kunna höja upp den.

skunk 2 är alltså inget att satsa på om jag förstår er rätt.

att jag undrar om tein ss blir för mjuk, är för tein basic och ss har samma fjädrar.
men det kanske räcker att ställa dämparna på hårdaste inställningen,

så återigen någon som kört med tein ss och kan uttala sig??

kommentarer??

1 827 Inlägg
11 januari 2009
#6
Jo, men hur kan dina vänner säga att dom är FÖR mjuka? Har dom tagit tiden på en konbanekörning med dessa och hårdare och insett att det gick snabbare med dom hårdare dämparna? Förstår du min poäng, bara för att dom tycker dom känns för mjuka kanske dom är helt lagom till det du ska göra...

Och snacket om att du inte ska köpa riktiga rejsprylar om du inte kör bana håller jag fullständigt med om. Du kommer ALDRIG kunna piska din bil på samma sätt på gatan som du gör på banan, många tror inte det och det ser man främst på överhettade bromsar, överhettade däck mm mm. Dessa killar hade kört inspirarat på gata så många gånger förr, och då höll det, men efter några varv på knutstorp så höll prylarna inte måttet.

Med det vill jag säga att TEIN basic kommer passa dig alldeles utmärkt, och dom kommer även funka bra om du någon gång kommer testa banåka, du är hjärtligt välkommen att köra lite med Hondaklubben!

Mvh

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

terazzi
11 januari 2009
#7
Har också hört asbra om tein smile
Sen har jag åkt med 3 st bilar med det, måste säga dem funkar verkligen bra både på gata och bana wink
Detta rör Tein SS + Tein edfc wink

3 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#8
aja okej, har haft bilen i snart 3 år, bytt dämpare 2 gånger, på grund av alldeles för hård körning, enligt honda. så detta handlar ju också om att få bra kvalite på grejorna. därför väljer jag då eventuellt tein ss, bör väl vara bästa kompromissen?? har lite bättre bromsar, endless, stålomspunna slangar, plus race vätska, man blir ju lite vassare på att köra för varje år:D så nu är det dags att uppgradera lite.

någon som vet fjäderhårdheten på orinalfjädrarna på civicen? ska ringa honda nästa vecka och höra med dom, om ingen vet här det vill säga??.

tein ss har  Spring rate  kgf(mm)  Ft 5 Rr 9. 

läste lite på rejsa att man bör välja ett kit som är 2till 3 gånger hårdare fjädrar än orginal, om man ska åka lite bana o kör inspirerat på gata, så frågan är hur hårda orginalfjädrarna är??
har letat lite på nätet men inte hittat något om detta.
kan lägga till att jag inte är ute efter brutal sänkning,

kul att tein har så bra rykte förresten, då är man ju inte helt ute och cyklar:D

99 Inlägg
11 januari 2009
#9
Jag tror rent från höften att tein är bättre än skunk2 då jag inte vet nån som kört med skunk2s dämpare.

Men dom är ju bra på att bygga motordelar så varför inte googla runt lite och prova skunk2 om det finns nån relativ fördel (pris tex) vs tein.

Är det progressiva fjädrar på teins dämpare? annars kan det va att rekomendra om du använder bilen som brukis, hadde sånna på mitt gamla luder och det va väldigt bekvämt.
Senast redigerat av pr0ny (11 januari 2009)



Sök