Fick en stund över igår så blev en stund i garaget.
Motorn har som sagt hissats ur och här har vi klenoden.
Det är det blåa blocket och det är första motorn jag byggde till bilen med kompressor.
Dvs testmaskinen. Den har funkat så bra så har inte behövt öppna den på 3 år.
I år producerade den 375hk och 420nm med standargrejer och originaltopp-packning samt originalbultar =]
Bra skit och bra byggd maskin helt enkelt
Glömde tappa ut oljan innan jag hängde ut maskinen, men det gör jag nu.
Diggar min oljeplugg
Andra sidan av motorn ser ut så här. Lite sladdar och slangar som ska bort eller ja
allt ska bort för det ska rengöras lite.
Här visade sig att det var lite läckage. Var en O-ring som gett upp.
Insug, generator, startmotor, massa slang och elsystemet (det lilla som finns) är borta.
Packningarna var faktiskt fräscha och inte torrspruckna som dom har en tendens att bli
på denna maskinen och orsakar ojämn tomgång.
Här får jag göra en Ivars och ge fingret åt ena oljetrågsbulten.
Givetvis var det den sista som bestämde sig för att gå av.
Som tur väl är så är man hyfsat skillad och innehar rosa pannband i att dra ut sönderdraga bultar.
Tråget borta och allt ser kanonfint ut trots min misshandling av maskinen
Har man yta så ska man utnyttja den. jag gillar att bre ut mig ordentligt
Skönt att allt löst som tillhör motorn får plats i en banankartong.
Mammas nya vita handdukar funkar perfekt mot smuts och damm.
Så nu stoppas motorn undan en sväng för att åka iväg och svetsa
oljetråg och rengöra massa lösa delar.