3833
Sök

Basen spelar INTE BAS??

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Det är så att jag har kopplat in ett nytt slutsteg och en ny baslåda till originalstereon.
Jag kopplade in högtalarkablar från koaxialhögtalarna i skuffen till slutsteget.
Eftersom jag inte visste vilken som var plus och minus polerna på koaxialhögtalarna så använde jag ett vanligt batteri för att kolla när konen gick upp, då visste jag vilken pol det var när jag kollade på batteriet.

Kopplade remoten till bakljuset.
Bryggkopplade baslådan.
Jordade steget till batteriet.

Det kostiga är att trots att LPF är på, så "dunkar" lådan till lite mjukt när man sätter på stereon till att börja med. Sen spelar den knappt högre än koaxialhögtalarna där bak!? Konen rör sig nästan inte även på hög ljudnivå!! Man kan känna på konen att den vibrerar även när man hör röster och andra ljud, ska en baslåda göra det!?

Kan det vara så att plus och minus polerna är fel kopplade? Kan det vara så att remotekabeln ligger för nära strömkablarna?
Senast redigerat av Traz (10 januari 2009)

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 januari 2009
Remoten ska inte göra något om den ligger nära en strömkälla, då den själv ger en strömsignal till steget. Men pröva polvända basarna, kan funka. Råkade ut för samma sak på mina basar.

573 Inlägg
10 januari 2009
vad är det för steg och hur har du ställt allt nu?

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

310 Inlägg
10 januari 2009
Fasvänd basarna

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Hur pol/fasvänder man basarna? Finns det någonstans att ställa in?

Slutsteg: http://www.pioneer.se/se/products/25/29 … specs.html
Baslåda: http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

547 Inlägg
10 januari 2009
Traz skrev:

Kasta om +/- antingen på basen eller steget.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Sandvik skrev:
Traz skrev:

Kasta om +/- antingen på basen eller steget.

Ska prova göra det nu, återkommer..

1 058 Inlägg
10 januari 2009
om basen knappt rör på sig som det är nu kommer det inte hjälpa att fasvända.

PoLoud =D

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Hjälpte inte. Några fler förslag?

21 761 Inlägg
10 januari 2009
Traz skrev:

Till att börja med:

Har du gjort en grundinställning av steget, dvs anpassat steget till stereons utsignal?
Har du bryggkopplat steget på rätt sätt?
Senast redigerat av Drönirettab (10 januari 2009)

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Traz skrev:

Till att börja med:

Har du gjort en grundinställning av steget, dvs anpassat steget till stereons utsignal?
Har du bryggkopplat steget på rätt sätt?

Vad menar du med din första fråga? Det ända som går att ställa in är väl LPF som ska filtrera högnivån?

Ja, jag har bryggkopplat enligt anvisningar. Har inte bryggkopplat kablarna från koaxialhögtalarna, där har jag kopplat både plus och minus från bägge högtalarna, vilket man skulle enligt manualen.

21 761 Inlägg
10 januari 2009
Traz skrev:
Vad menar du med din första fråga? Det ända som går att ställa in är väl LPF som ska filtrera högnivån?

Jo, jag menar ifall du har ställt in stegets gain så att stegets förstärkning är anpassat till den signal som stereon ger ut. En grundinställning brukar gå till så här:

Stereon ska vara avslagen först, se till att stegets gainkontroll är vriden helt moturs. Slå sedan igång stereon och vrid upp stereons volym till ca 75-80% av max, spela någon musik som du brukar lyssna på. Nu vrids stegets gainkontroll sakta upp tills ljudet från basen preciis börjar att låta illa, vrid då tillbaka så att ljudet preciis börjar att låta rent igen.

I detta läge så är steget anpassat till stereons utsignal, vilket ska göra att basen inte låter illa fastän stereon vrids upp på ganska hög volym. smile

När man gör en sån här grundinställning så ska eventuell bas/diskantförstärkning på stereon vara ställd i neutralläge, dvs ingen förstärkning. Om steget har en bassboostkontroll så ska den vara avslagen/nedvriden.

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Traz skrev:

Jo, jag menar ifall du har ställt in stegets gain så att stegets förstärkning är anpassat till den signal som stereon ger ut. En grundinställning brukar gå till så här:

Stereon ska vara avslagen först, se till att stegets gainkontroll är vriden helt moturs. Slå sedan igång stereon och vrid upp stereons volym till ca 75-80% av max, spela någon musik som du brukar lyssna på. Nu vrids stegets gainkontroll sakta upp tills ljudet från basen preciis börjar att låta illa, vrid då tillbaka så att ljudet preciis börjar att låta rent igen.

I detta läge så är steget anpassat till stereons utsignal, vilket ska göra att basen inte låter illa fastän stereon vrids upp på ganska hög volym. smile

När man gör en sån här grundinställning så ska eventuell bas/diskantförstärkning på stereon vara ställd i neutralläge, dvs ingen förstärkning. Om steget har en bassboostkontroll så ska den vara avslagen/nedvriden.

Men oavsett vilken gainnivå slutsteget är inställt på så borde man ju se konen flytta på sig?

21 761 Inlägg
10 januari 2009
Nja, om gainen är vriden helt moturs så är det inte säkert att basen rör sig speciellt mycket.

Hur är gainen ställd just nu?

1 727 Inlägg
10 januari 2009
Kolla fadern på HU:n, den kanske inte ens står på rear ett endaste.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nja, om gainen är vriden helt moturs så är det inte säkert att basen rör sig speciellt mycket.

Hur är gainen ställd just nu?

Jag är inte säker på hur den är inställd nu. Men jag provade att skruva den åt alla möjliga håll medans stereon spelade och om man skruvade den längst åt vänster så kom det inget ljud alls, men det kom ljud om man skruvade åt höger; ljud som knappast flyttade på konen - alltså absolut inte ens 5% av vad basen klarar. Kanske ska man byta pol hos koaxialhögtalarnas kablar, men till vilken nytta?
Ska man istället ställa in gainen till vänster och byta pol på baslådan?

Vad kan det vara!?

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Horsyhorse skrev:

Pierre

Kollade den med, och vred på den i höger och vänster - gjorde ingen skillnad på baslådan.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
547 Inlägg
10 januari 2009
Traz skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Kollade den med, och vred på den i höger och vänster - gjorde ingen skillnad på baslådan.

Inte höger och vänster, utant front och rear. Ifall du har separat subutgång kolla hur den är ställd.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

576 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Har självklart läst manualen.

Sök