3270
Sök

saab 9000 cse

Jägare
172 Inlägg
14 mars 2006
Trådstartare
#1
Hej har ganska dålig erfarenhet av saab 900 och 93:er. så jag undrar om 9000 är driftsäker eller om den är som en första års 93:a..

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

5 710 Inlägg
15 mars 2006
#2
En 9000 av nyare snitt bjuder sällan på några stora/dyra överaskningar och jag skulle säga att de är mycket driftsäkra.
Jämför man konstruktionen på en 900/9-3 så framstår en 9000 som en stridsvagn....

MVH Jonas
..............

764 Inlägg
15 mars 2006
#3
Journath skrev:
Hej har ganska dålig erfarenhet av saab 900 och 93:er. så jag undrar om 9000 är driftsäker eller om den är som en första års 93:a..

Mycket hänger ju på hur bilen är skött oxå, men den erfarenheten jag har av Saab 9000 är att dom är driftssäkra bilar.

TeQuilla

Jägare
172 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#4
jonTe skrev:
En 9000 av nyare snitt bjuder sällan på några stora/dyra överaskningar och jag skulle säga att de är mycket driftsäkra.
Jämför man konstruktionen på en 900/9-3 så framstår en 9000 som en stridsvagn....

Ok mm har en faster som har en av de äldre.. den bara går år går.. medans deras nyare 93 har motorn gått sönder på 2 gånger å allt är ner kört å då är det en 01:a.. faan min gammla epa va det mindre problem med..

Men jag tänkte mer på de senare turbo modelerna.. men det är nogg som du säger att 900 är en stridsvangn.. tongue

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

5 710 Inlägg
15 mars 2006
#5
Skulle vilja påstå att en sen 9000 typ 97-98 är ett av de säkraste SAAB-bilköp man kan göra.

Journath skrev:
.. medans deras nyare 93 har motorn gått sönder på 2 gånger å allt är ner kört å då är det en 01:a.. ..

Mycket beror på hur man sköter en bil...."å allt är ner kört"....på en -01 skulle jag gissa att en stor del av orsaken till detta är din faster wink

MVH Jonas
..............

18 Inlägg
15 mars 2006
#6
Satsa på en 9000 97-98. Bra bil som har fallit en del i pris nu...

Fight Hard Fight Back

Jägare
172 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
Mycket beror på hur man sköter en bil...."å allt är ner kört"....på en -01 skulle jag gissa att en stor del av orsaken till detta är din faster wink

Nja dom kör rätt lungt men den andra motorn var inget fynd kom från en skrott..  va vevhus lagret som gick på den första så den tappa olje trycket å kunde inte bygga upp nått heller...

mm det låter bra funderar på en 9000 cse lr aero lr en 940 turbo... kul me bakhjulsdrift men 9000 ser ju bättre ut i orginal skick....

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

Jägare
172 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
Skulle vilja påstå att en sen 9000 typ 97-98 är ett av de säkraste SAAB-bilköp man kan göra.

Vad får man ge för en 9000 i typ samma kaliber som din?? skjut från höften..

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

343 Inlägg
15 mars 2006
#9
Journath skrev:
jonTe skrev:
Skulle vilja påstå att en sen 9000 typ 97-98 är ett av de säkraste SAAB-bilköp man kan göra.

Vad får man ge för en 9000 i typ samma kaliber som din?? skjut från höften..

Du är inte sugen på min svarta? ;-)

5 710 Inlägg
16 mars 2006
#10
Journath skrev:
jonTe skrev:
Skulle vilja påstå att en sen 9000 typ 97-98 är ett av de säkraste SAAB-bilköp man kan göra.

Vad får man ge för en 9000 i typ samma kaliber som din?? skjut från höften..

Oj va svårt......
Min är ju en gammel -92: med 33.000 mil på mätaren så själva bilen är inte värt någonting kanske 10-20.000kr?
Men den är ju ganska ompysslad o det finns endel "gött"  i den och det är hur man värderar det?
Säljer man delarna löst kanske man kan få lika mycket till?

Tycker inte min bil är så bra exempel på hur prisbilden ligger men kan ta ett par andra exempel:

9000 2.3T -92 i allmänt risigt skick köpt av en kompis: 13.000kr
9000 2.3T -97 A50 i bra skick köpt av kompis 2 hos en handlare : 62.000
9000 2.3T -98 Jubileum med aeroinrednig köpt av kompis 3 för: 60.000

MVH Jonas
..............

Avstängd
1 106 Inlägg
16 mars 2006
#11
Jag skulle istället rekommendera en saab 900. Den är mer modern med Talladegapaket som då har:frontläpp, inga kromade lister, skinnsäten, metallic lack, lackerade backspeglar på utsidan, 16 tums BBS fälgar som passar både Saab 900 nya mod,9-3 o 9-5. Talladegan finns i 3 färger : Cayenne red mica,silver met, o svart met. Saab 900 har dessutom bättre bromsförmåga, speciellt på is. Så jag skulle själv hellre ta 900:an. Inredningen i 900:an är mer modern än 9000 och håller bättre kvalite. Vissa modeller har Saab orginal fjärrlås. Talladegan har även lackad vinge på bakluckan. Om du vill ha en Saab 900 Talladega så finns inga sidokjolar och bakkjol men du kan köpa 9-3:ans sidokjolar o bakkjol om så önskas, då kan du gå in på http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/s … ult.shtml.
Senast redigerat av Saabare (16 mars 2006)

Livet startar vid 220 km/h

Jägare
172 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#12
jonTe skrev:
Vad får man ge för en 9000 i typ samma kaliber som din?? skjut från höften..
Oj va svårt......
Min är ju en gammel -92: med 33.000 mil på mätaren så själva bilen är inte värt någonting kanske 10-20.000kr?
Men den är ju ganska ompysslad o det finns endel "gött"  i den och det är hur man värderar det?
Säljer man delarna löst kanske man kan få lika mycket till?

Tycker inte min bil är så bra exempel på hur prisbilden ligger men kan ta ett par andra exempel:

9000 2.3T -92 i allmänt risigt skick köpt av en kompis: 13.000kr
9000 2.3T -97 A50 i bra skick köpt av kompis 2 hos en handlare : 62.000
9000 2.3T -98 Jubileum med aeroinrednig köpt av kompis 3 för: 60.000

Ok då är dom alltså billigare än en 940 turbo..

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

Avstängd
1 106 Inlägg
17 mars 2006
#13
Saabare skrev:
Jag skulle istället rekommendera en saab 900. Den är mer modern med Talladegapaket som då har:frontläpp, inga kromade lister, skinnsäten, metallic lack, lackerade backspeglar på utsidan, 16 tums BBS fälgar som passar både Saab 900 nya mod,9-3 o 9-5. Talladegan finns i 3 färger : Cayenne red mica,silver met, o svart met. Saab 900 har dessutom bättre bromsförmåga, speciellt på is. Så jag skulle själv hellre ta 900:an. Inredningen i 900:an är mer modern än 9000 och håller bättre kvalite. Vissa modeller har Saab orginal fjärrlås. Talladegan har även lackad vinge på bakluckan. Om du vill ha en Saab 900 Talladega så finns inga sidokjolar och bakkjol men du kan köpa 9-3:ans sidokjolar o bakkjol om så önskas, då kan du gå in på http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/s … ult.shtml.

Jag sa ju att jag rekommenderar 900 då den är mer modern o bättre. 900 är ett bättre begköp än 9000 då den har färre svaga punkter än 9000. Jag hade två Saabar en 9000 CSE o en 900 SE och min 9000 gick oftare sönder. Min 900 gick sällan sönder.

Livet startar vid 220 km/h

12 086 Inlägg
17 mars 2006
#14
En 9000 av sista årsmodellerna 97-98 är ju frukten av mer än 10 års utvecklande av bilen. Köp en sådan och du lär bli nöjd. Otroligt mkt bil för pengarna dessutom, lätttrimmade.

1 453 Inlägg
17 mars 2006
#15
Saabare skrev:
Jag sa ju att jag rekommenderar 900 då den är mer modern o bättre. 900 är ett bättre begköp än 9000 då den har färre svaga punkter än 9000. Jag hade två Saabar en 9000 CSE o en 900 SE och min 9000 gick oftare sönder. Min 900 gick sällan sönder.

Nja vill inte riktigt hålla med, har oxå haft en 900 med mycket mer problem än med min 9000. Bra mycket mer kvalitet i 9000, har kört ett flertal bilar från andra fabrikat som är nyare (01,02) och min -97a är lätt jämförbar med dem. Om du dessutom vill åka bekvämt så ska du välja 9000.


355 Inlägg
17 mars 2006
#16
sveddan skrev:
Saabare skrev:
Jag sa ju att jag rekommenderar 900 då den är mer modern o bättre. 900 är ett bättre begköp än 9000 då den har färre svaga punkter än 9000. Jag hade två Saabar en 9000 CSE o en 900 SE och min 9000 gick oftare sönder. Min 900 gick sällan sönder.

Nja vill inte riktigt hålla med, har oxå haft en 900 med mycket mer problem än med min 9000. Bra mycket mer kvalitet i 9000, har kört ett flertal bilar från andra fabrikat som är nyare (01,02) och min -97a är lätt jämförbar med dem. Om du dessutom vill åka bekvämt så ska du välja 9000.

Tycker oxå att 9000 är ett bättre köp än en 900. Sedan är ju 900 lite vingligare på vägen oxå.

Min 9000 aero -96 21k mil köpte jag för 67k för två år sedan.

Mvh Jonas

Mvh Jonas

Jägare
172 Inlägg
17 mars 2006
Trådstartare
#17
JapMax skrev:
En 9000 av sista årsmodellerna 97-98 är ju frukten av mer än 10 års utvecklande av bilen. Köp en sådan och du lär bli nöjd. Otroligt mkt bil för pengarna dessutom, lätttrimmade.

MM det är ju så samma sak med dom senare 850. det är ju dom som tidiga X70 är utvecklade från..

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

343 Inlägg
18 mars 2006
#18
Definitivt ska man ju välja 9000, ingen snack om saken. Tycker utseendet på en 9000 är mycket bättre än en 900. Men smaken är ju som baken så..

lastbils chaffis......
299 Inlägg
18 mars 2006
#19
ja är också inne på en 9000 men en 96a automat, aero..... är det något man måste tänka på med en sådan bil? något speciellt som brukar krångla.....?!?!
har ingen egen erfarenhet men håller dock med om att en sen 9000 är bättre köp en än 900.....

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

Avstängd
1 106 Inlägg
24 mars 2006
#20
Du borde ta en titt på den bilen  http://www.blocket.se/vi/7326639.htm?ca015_s  . Den är så jäkla grym o snygg. Sätena har bytts ut,lackad panel men alla orginaldelar medföljer om så önskas. Bilen har knappt gått 10000 mil. Ombyggd grill. Ta en titt på bilen. Om du vill köpa den så ringer du ägaren Henrik. Han byter inte ut bilar!

Livet startar vid 220 km/h


Sök