2397
Sök

Silvia S15 eller Integra TypeR?

En gång till nu
760 Inlägg
11 januari 2009
#21
Vilken tycker du själv ser snyggast ut på en estetisk nivå då?
Vad vill du göra med bilen?
va ska du använda den till?
Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

terazzi
11 januari 2009
#22
Kört en Type R o visst den va ju kul och köra, men sen älskar jag nissan turbo och Rwd wink då man kört ett antal 200or med så wink ingen S15 dock.. men den e ju med känd för och ha bra väghållning smile

Men tyckte inte direkt hondan va kul faktiskt.. inte lika kul som en 200sx iaf wink

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
11 januari 2009
#23
tjena jag skulle välja nissan S15 men honda Integra är snygg på sitt sätt

Nissan Silvia

Evolution Garage
1 299 Inlägg
11 januari 2009
#24
För allt i världen snälla ta en S15!!!!

Sky´s the limit...

509 Inlägg
11 januari 2009
#25
Silvian blir ju lättare å trimma om du nu vill de. Hondan är ju redan trimmad från fabrik. Ska du ta hem en bil från japan? Isåfall kolla upp honda civic type r fd2, där har du en grym bil som är värre än integran å jag tror tillåmed att den skulle kunna ge silvian en match på banan, om inte köra ifrån den.

333 Inlägg
11 januari 2009
#26
Bara för att Silvian har en väldigt bra viktfördelning och är populär som driftingbil  så betyder inte det att den är kass på bana. Om man vill så greppar den väldigt bra och utomlands så är den populär som banbil också. Original mot original så är S15 Spec-R vs DC5 type-R rätt jämna på bana. Ekonomiskt är dom nog rätt lika också.
Sen är det lättare att plocka effekt från S15 pga turbomotorn. Växellåda är inga problem om du inte ska trimma till typ 370-400hk. Självklart håller den inte för banzai starter med dragracing däck vecka efter vecka. Jag har kört omkring med ca 300hk  i några års tid och inte haft något problem med bilen öht.
Så jag skulle vilja kalla bilen för driftsäker.

DC5an är en tuff bil som gör bra ifrån sig för att vara FWD. Men enligt mig så är S15 the way to go smile
sjukt rolig bil att köra med små uppdateringar (aldrig kört en 100% original men 98%).

Finns också en väldigt bra S15 klubb där det finns massa info och hjälpsamma människor. Man behöver dock kunna engelska då folket härstammar från bl.a USA, Australien, Nya Zeeland, Irland, England, Japan osv osv.

Finns en tjej i England som har en S15 som finbil och sedan en DC5 som bruksbil. nuff said wink

edit: Importera från Japan i dagsläget är ingen bra idé. Billigare att köpa en i Sverige nu i dagsläget pga valutakurser. Iallafall om man jämför bilar i likvärdigt skick.
Senast redigerat av yakozan (11 januari 2009)


1 827 Inlägg
12 januari 2009
#27
funched skrev:
mickius skrev:
Men tycker om du är intresserad av dessa 2 ut o provkör dom båda o känn efter va du skälv tycker!

Jo fast problemet är ju det att man kan inte bara besöka en nissan handlare och provköra en s15 eftersom ingen av dessa bilar finns tillgängliga hos någon bilhandlare.
iaf inte i skåne eller södra sverige.

Den närmaste integran jag hittat är i centrala tyskland och den närmaste s15 är lika långt upp i sverige.

har dock en kompis som köpt en civic typeR 2005 denna kanske är likvärdig i köregenskaper?

Jämför förihelvete inte en europeisk Civic Type R med en Integra type R DC5!

En ITR DC5 är utan tvekan det råaste du kan få tag på för dom pengarna, och skall icke räknas bort pga framhjulstdriften pga att den har diffbroms, samt N/A pga VTEC...

Du gör ju förstås som du vill men det är så fjantigt att folk väljer bort äckligt snabba hondor pga framhjulsdriften.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Meister
6 763 Inlägg
12 januari 2009
#28
S15 alla dagar i veckan även för mig. Varför? Turbomaskin, drivning bak och ett underbart utseende. Men jag gillar att åka på tvären så där är väll den största anledningen till att jag tar den men sen är den så satans snygg!


31 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#29
Takashi skrev:
Beror ju på vad du ska göra med bilen, om du hade tänkt trimma o drifta på bana osv så är ju S15 att föredra då det är billigare o trimma en turbobil än en N/A. Hade du mer tänkt dig en banbil/rolig busbil så är ITR'n det perfekta valet. S15 är nog snäppet vassare 0-100 och i högre hastigheter men på bana dödar ITR'n Silvian, vet inte vad du tycker är roligast, köra snabbt rakt fram eller köra snabbt på kurviga vägar/banor, DC5'an är ju världens snabbaste FWD på bana o den är inte så tråkig rakt fram heller.

Rekommenderar http://www.hondaklubben.com/forum/, där kan du få svar på alla dina frågor.

Tack för alla bra svar. det jag huvudsakligen ska ha bilen till är dagsbruk. Pendlar med bil till jobb så.
att köra på bana och racea eller drifta på bana är inte vad jag hade tänkt mig, kan ju alltid vara kul att ha möjligheten att lägga in en drift lite då och då.
trimning känns inte heller vidare aktuellt iaf inte just nu.
där emot så har jag planer på att göra en hel del med utseendet oavsett vilken bil jag köper.
hoppas detta begränsar frågan lite.
att tillägga så verkar det vara svårare att få tag på en integra.
Senast redigerat av funched (12 januari 2009)

Honda Integra TypeR

509 Inlägg
12 januari 2009
#30
funched skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad du ska göra med bilen, om du hade tänkt trimma o drifta på bana osv så är ju S15 att föredra då det är billigare o trimma en turbobil än en N/A. Hade du mer tänkt dig en banbil/rolig busbil så är ITR'n det perfekta valet. S15 är nog snäppet vassare 0-100 och i högre hastigheter men på bana dödar ITR'n Silvian, vet inte vad du tycker är roligast, köra snabbt rakt fram eller köra snabbt på kurviga vägar/banor, DC5'an är ju världens snabbaste FWD på bana o den är inte så tråkig rakt fram heller.

Rekommenderar http://www.hondaklubben.com/forum/, där kan du få svar på alla dina frågor.

Tack för alla bra svar. det jag huvudsakligen ska ha bilen till är dagsbruk. Pendlar med bil till jobb så.
att köra på bana och racea eller drifta på bana är inte vad jag hade tänkt mig, kan ju alltid vara kul att ha möjligheten att lägga in en drift lite då och då.
trimning känns inte heller vidare aktuellt iaf inte just nu.
där emot så har jag planer på att göra en hel del med utseendet oavsett vilken bil jag köper.
hoppas detta begränsar frågan lite.
att tillägga så verkar det vara svårare att få tag på en integra.

Då är de ju honda du ska ha. Billigare å äga å dom drar inte så mycket bensin om man inte pressar dom. Hondan har ju 2 motorer i en, under v-tec så är det som vilken 2-liters maskin som hellst å över v-tec så blir de en riktigt rolig busbil. Måste väl finnas nån firma som kan fixa hem en sån tycker jag.

Ps. Kolla upp vad en civic type r fd2 kostar, de e inte samma civic som här.

Mvh Thiger_84.

31 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#31
Thiger_84 skrev:
Då är de ju honda du ska ha. Billigare å äga å dom drar inte så mycket bensin om man inte pressar dom. Hondan har ju 2 motorer i en, under v-tec så är det som vilken 2-liters maskin som hellst å över v-tec så blir de en riktigt rolig busbil. Måste väl finnas nån firma som kan fixa hem en sån tycker jag.

Ps. Kolla upp vad en civic type r fd2 kostar, de e inte samma civic som här.

Mvh Thiger_84.

Kan jag ju kolla upp.

FD2 an är fet, men jag är som sagt ute efter en Integra och inte en civic, men tanken var god.

Honda Integra TypeR

277 Inlägg
12 januari 2009
#32
funched skrev:
Frågan är som rubriken lyder.
Har hamnat i ett svårt dilema där det gäller att välja rätt.
Ska man köpa en Nissan silvia s15 från 99-00 eller en Honda Integra typeR från 02 och uppåt?

Båda bilarna är högerstyrda vilket jag inte ser som ett problem.

silvian har sina fördelar så som Turbo, bakhjulsdrift mm
Medan Integran känns nyare och fräschare på något sätt.

Hade varit väldigt tacksam för lite svar och åsikter om hur ni hade gjort
då jag totalt har kört fast och inte ser någon utväg i valet.

MVH

Integra type r lätt.Ska vara världens bästa framhjulsdrivna (Ur väghållnigssynpunkt) bil

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!

Got VTEC?
1 593 Inlägg
12 januari 2009
#33
yakozan skrev:
Bara för att Silvian har en väldigt bra viktfördelning och är populär som driftingbil  så betyder inte det att den är kass på bana. Om man vill så greppar den väldigt bra och utomlands så är den populär som banbil också. Original mot original så är S15 Spec-R vs DC5 type-R rätt jämna på bana. Ekonomiskt är dom nog rätt lika också.
Sen är det lättare att plocka effekt från S15 pga turbomotorn. Växellåda är inga problem om du inte ska trimma till typ 370-400hk. Självklart håller den inte för banzai starter med dragracing däck vecka efter vecka. Jag har kört omkring med ca 300hk  i några års tid och inte haft något problem med bilen öht.
Så jag skulle vilja kalla bilen för driftsäker.

DC5an är en tuff bil som gör bra ifrån sig för att vara FWD. Men enligt mig så är S15 the way to go smile
sjukt rolig bil att köra med små uppdateringar (aldrig kört en 100% original men 98%).

Finns också en väldigt bra S15 klubb där det finns massa info och hjälpsamma människor. Man behöver dock kunna engelska då folket härstammar från bl.a USA, Australien, Nya Zeeland, Irland, England, Japan osv osv.

Finns en tjej i England som har en S15 som finbil och sedan en DC5 som bruksbil. nuff said wink

edit: Importera från Japan i dagsläget är ingen bra idé. Billigare att köpa en i Sverige nu i dagsläget pga valutakurser. Iallafall om man jämför bilar i likvärdigt skick.

De är inte så jätte jämna på bana, DC5'an piskar S15, så klart beror det på vilken bana det är också men på banor som t.ex Tsukuba har inte S15 någon större chans, Silvian's ända chans är banor som inte är så kurviga och med flera raksträckor. smile


funched skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad du ska göra med bilen, om du hade tänkt trimma o drifta på bana osv så är ju S15 att föredra då det är billigare o trimma en turbobil än en N/A. Hade du mer tänkt dig en banbil/rolig busbil så är ITR'n det perfekta valet. S15 är nog snäppet vassare 0-100 och i högre hastigheter men på bana dödar ITR'n Silvian, vet inte vad du tycker är roligast, köra snabbt rakt fram eller köra snabbt på kurviga vägar/banor, DC5'an är ju världens snabbaste FWD på bana o den är inte så tråkig rakt fram heller.

Rekommenderar http://www.hondaklubben.com/forum/, där kan du få svar på alla dina frågor.

Tack för alla bra svar. det jag huvudsakligen ska ha bilen till är dagsbruk. Pendlar med bil till jobb så.
att köra på bana och racea eller drifta på bana är inte vad jag hade tänkt mig, kan ju alltid vara kul att ha möjligheten att lägga in en drift lite då och då.
trimning känns inte heller vidare aktuellt iaf inte just nu.
där emot så har jag planer på att göra en hel del med utseendet oavsett vilken bil jag köper.
hoppas detta begränsar frågan lite.
att tillägga så verkar det vara svårare att få tag på en integra.

Okej, då ska du ju välja ITR'n, det ända jag tycker är synd då är att du bygger på med miltal på bilen, och jag hoppas verkligen inte att du hade tänkt slänga på ett fult kjolpaket från polen eller något i den stilen? wink

Och om det inte framstår i mitt första inlägg så hade jag helt klart valt en Integra Type R DC5. Måste också hålla med eisenhut om att det är väldigt fjantigt att folk väljer bort så bra bilar från Honda endast pga FWD, tror ni verkligen inte att det går o ha kul med en sån bil eller?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

122 Inlägg
12 januari 2009
#34
Köp en ITR och upplev the power of dreams.

Alltså det beror ju helt på vad du är ute efter. Vill du kunna sladda runt och busa med RWD så är valet enkelt, men vill du istället uppleva rå vtech och sjuka köregenskaper så ska du ha Integran. Vilken bil som är snyggast kan bara du avgöra. Personligen tycker jag att integran är läskigt snygg, och vill du köra vidare på JDM temat så kan du på ett par timmar få en cpsnygg bil som dessutom är väldigt sällsynt i Sverige.

http://img389.imageshack.us/img389/7705/rollin5wk8.jpg

Www.Team222.se
JiDeÄMPoWAH

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
12 januari 2009
#35
Hondas motorer är något speciellt, det höga vartalet, ljudet och responsen på gasen. Man tröttnar aldrig, det måste inte gå speciellt fort för man ler lika mycket som om man åkte i en turbo bil. tongue

Men S15 har RWD och om man gillar att drifta och slita lite däck så är ju valet inte svårt...

Eller varför inte köpa båda big_smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

31 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#36
Takashi skrev:
Okej, då ska du ju välja ITR'n, det ända jag tycker är synd då är att du bygger på med miltal på bilen, och jag hoppas verkligen inte att du hade tänkt slänga på ett fult kjolpaket från polen eller något i den stilen? wink

Och om det inte framstår i mitt första inlägg så hade jag helt klart valt en Integra Type R DC5. Måste också hålla med eisenhut om att det är väldigt fjantigt att folk väljer bort så bra bilar från Honda endast pga FWD, tror ni verkligen inte att det går o ha kul med en sån bil eller?

Det är 8 mil till och från jobb så det kommer ju gå upp i miltal, och generellt så har s15 ett par mil mer på mätaren än vad DC5 har.(iaf vad jag erfarat)
har även sett att ni påpekat att Dc5 an drar mindre soppa, vilket kommer spara en hel del soppa pengar.
Nä något fult kjolpaket med taskig passform blir det inte.

Honda Integra TypeR

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
12 januari 2009
#37
zebbmachine skrev:
Köp en ITR och upplev the power of dreams.

Alltså det beror ju helt på vad du är ute efter. Vill du kunna sladda runt och busa med RWD så är valet enkelt, men vill du istället uppleva rå vtech och sjuka köregenskaper så ska du ha Integran. Vilken bil som är snyggast kan bara du avgöra. Personligen tycker jag att integran är läskigt snygg, och vill du köra vidare på JDM temat så kan du på ett par timmar få en cpsnygg bil som dessutom är väldigt sällsynt i Sverige.

http://img389.imageshack.us/img389/7705/rollin5wk8.jpg

bilden talar ju fö sig själv big_smile så j*vla vacker den bilen
synd bara att dom inte släppte ITR som vänstertyrd

lite ot:
men skulle de inte funka att köpa en v-styrd integra å sen bara kontakta rosenholtz å be dom ta hem motor, växellåda m,m från type r:n

de borde väl funka????
Senast redigerat av Ablazed (12 januari 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

509 Inlägg
12 januari 2009
#38
funched skrev:
Thiger_84 skrev:
Då är de ju honda du ska ha. Billigare å äga å dom drar inte så mycket bensin om man inte pressar dom. Hondan har ju 2 motorer i en, under v-tec så är det som vilken 2-liters maskin som hellst å över v-tec så blir de en riktigt rolig busbil. Måste väl finnas nån firma som kan fixa hem en sån tycker jag.

Ps. Kolla upp vad en civic type r fd2 kostar, de e inte samma civic som här.

Mvh Thiger_84.

Kan jag ju kolla upp.

FD2 an är fet, men jag är som sagt ute efter en Integra och inte en civic, men tanken var god.

Ok, tänkte bara vidga dina vyer lite. Jag var ute efter en dc5:a för ett par år sen å jag hittade en hel del i england. Testa å googla integra for sale eller nåt, men smidigast vore nog å få en firma till å ta hem en åt dig.

Lycka till..

Meister
6 763 Inlägg
12 januari 2009
#39
Takashi skrev:
yakozan skrev:
Bara för att Silvian har en väldigt bra viktfördelning och är populär som driftingbil  så betyder inte det att den är kass på bana. Om man vill så greppar den väldigt bra och utomlands så är den populär som banbil också. Original mot original så är S15 Spec-R vs DC5 type-R rätt jämna på bana. Ekonomiskt är dom nog rätt lika också.
Sen är det lättare att plocka effekt från S15 pga turbomotorn. Växellåda är inga problem om du inte ska trimma till typ 370-400hk. Självklart håller den inte för banzai starter med dragracing däck vecka efter vecka. Jag har kört omkring med ca 300hk  i några års tid och inte haft något problem med bilen öht.
Så jag skulle vilja kalla bilen för driftsäker.

DC5an är en tuff bil som gör bra ifrån sig för att vara FWD. Men enligt mig så är S15 the way to go smile
sjukt rolig bil att köra med små uppdateringar (aldrig kört en 100% original men 98%).

Finns också en väldigt bra S15 klubb där det finns massa info och hjälpsamma människor. Man behöver dock kunna engelska då folket härstammar från bl.a USA, Australien, Nya Zeeland, Irland, England, Japan osv osv.

Finns en tjej i England som har en S15 som finbil och sedan en DC5 som bruksbil. nuff said wink

edit: Importera från Japan i dagsläget är ingen bra idé. Billigare att köpa en i Sverige nu i dagsläget pga valutakurser. Iallafall om man jämför bilar i likvärdigt skick.

De är inte så jätte jämna på bana, DC5'an piskar S15, så klart beror det på vilken bana det är också men på banor som t.ex Tsukuba har inte S15 någon större chans, Silvian's ända chans är banor som inte är så kurviga och med flera raksträckor. smile


funched skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad du ska göra med bilen, om du hade tänkt trimma o drifta på bana osv så är ju S15 att föredra då det är billigare o trimma en turbobil än en N/A. Hade du mer tänkt dig en banbil/rolig busbil så är ITR'n det perfekta valet. S15 är nog snäppet vassare 0-100 och i högre hastigheter men på bana dödar ITR'n Silvian, vet inte vad du tycker är roligast, köra snabbt rakt fram eller köra snabbt på kurviga vägar/banor, DC5'an är ju världens snabbaste FWD på bana o den är inte så tråkig rakt fram heller.

Rekommenderar http://www.hondaklubben.com/forum/, där kan du få svar på alla dina frågor.

Tack för alla bra svar. det jag huvudsakligen ska ha bilen till är dagsbruk. Pendlar med bil till jobb så.
att köra på bana och racea eller drifta på bana är inte vad jag hade tänkt mig, kan ju alltid vara kul att ha möjligheten att lägga in en drift lite då och då.
trimning känns inte heller vidare aktuellt iaf inte just nu.
där emot så har jag planer på att göra en hel del med utseendet oavsett vilken bil jag köper.
hoppas detta begränsar frågan lite.
att tillägga så verkar det vara svårare att få tag på en integra.

Okej, då ska du ju välja ITR'n, det ända jag tycker är synd då är att du bygger på med miltal på bilen, och jag hoppas verkligen inte att du hade tänkt slänga på ett fult kjolpaket från polen eller något i den stilen? wink

Och om det inte framstår i mitt första inlägg så hade jag helt klart valt en Integra Type R DC5. Måste också hålla med eisenhut om att det är väldigt fjantigt att folk väljer bort så bra bilar från Honda endast pga FWD, tror ni verkligen inte att det går o ha kul med en sån bil eller?

Tråkigt att han ska bygga på med mil? Bilen är väll till för att användas.


31 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#40
alexxe skrev:
Vilken tycker du själv ser snyggast ut på en estetisk nivå då?
Vad vill du göra med bilen?
va ska du använda den till?
Cheers!

Alltå det är lite det som är problemet,
Silvian är väl marginellt snyggare, men de båda tilltalar mig starkt.

Som jag nämnde ovan så ska jag främst ta mig till och från jobb med bilen.

Det jag vill göra är ju att fixa den till utställningsskick. utvändigt och invändigt.

Ur pendlar synvinkel så har nämnts tidigare att DC5 är lämpligare för detta ändamål, vilket låter ganska logiskt.

Men vad det beträffar "stylingen" så känns det som att det finns en hel del mer att göra med en s15.
Rätta mig om jag har fel.

Hur mycket soppa tror ni de båda respektive drar blandad körning samt landsväg? har gogglat lite utan resultat.

Honda Integra TypeR


Sök