Bara för att Silvian har en väldigt bra viktfördelning och är populär som driftingbil så betyder inte det att den är kass på bana. Om man vill så greppar den väldigt bra och utomlands så är den populär som banbil också. Original mot original så är S15 Spec-R vs DC5 type-R rätt jämna på bana. Ekonomiskt är dom nog rätt lika också.
Sen är det lättare att plocka effekt från S15 pga turbomotorn. Växellåda är inga problem om du inte ska trimma till typ 370-400hk. Självklart håller den inte för banzai starter med dragracing däck vecka efter vecka. Jag har kört omkring med ca 300hk i några års tid och inte haft något problem med bilen öht.
Så jag skulle vilja kalla bilen för driftsäker.
DC5an är en tuff bil som gör bra ifrån sig för att vara FWD. Men enligt mig så är S15 the way to go
sjukt rolig bil att köra med små uppdateringar (aldrig kört en 100% original men 98%).
Finns också en väldigt bra S15 klubb där det finns massa info och hjälpsamma människor. Man behöver dock kunna engelska då folket härstammar från bl.a USA, Australien, Nya Zeeland, Irland, England, Japan osv osv.
Finns en tjej i England som har en S15 som finbil och sedan en DC5 som bruksbil. nuff said
edit: Importera från Japan i dagsläget är ingen bra idé. Billigare att köpa en i Sverige nu i dagsläget pga valutakurser. Iallafall om man jämför bilar i likvärdigt skick.