3908
Sök

hur mkt pengar hr ni

Norrlänning
1 453 Inlägg
11 januari 2009
#41
tkd_rille skrev:
_Jonex_ skrev:
ErikJohansson skrev:
Jag har inga skulder! (Och det är ju en förjävla tur med tanke på att ja är 17 big_smile)
Fortsätt så !
Kan man inte betala saker, ska man inte köpa saker.
Med vissa undantag dock, hus till exempel.
Hus har oftast ett bestående värde, till skillnad från bilar..
så pengarna på huset får man igen när det säljs.

Abeed : Snart 21, har haft 3 bilar i 30 k klassen, inte ett lån.
Tänker inte ta något heller förräns det blir husköp om några år.

Men ungdommar idag ska bara ha och ha, för "alla andra " har ju.
Kanske blir det ändring på det nu när föräldrarna får det sämre ställt.
Hoppas.
ser faktiskt inget fel att ta ett lån till en bil. Vill man vänta enormt länge för att få en bil man bil man vill ha bara för att spara så får man väl det. men jag tog billån för jag skulle få en vettig bil istället för att köpa bilar i 20 tusen kronorsklassen som bara går sönder ändå med tanke på att jag pendlade mycket. Har man råd att betala ett lån så ska man klart köra på det.
Precis.. men med ett billån gäller de att betala tillbaka i samma takt som bilens värde sjunker... Så man inte står med en bil värd 20K och lån på 50K... Då är man illa ute...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
11 januari 2009
#42
Abeed skrev:
tkd_rille skrev:
_Jonex_ skrev:

Fortsätt så !
Kan man inte betala saker, ska man inte köpa saker.
Med vissa undantag dock, hus till exempel.
Hus har oftast ett bestående värde, till skillnad från bilar..
så pengarna på huset får man igen när det säljs.

Abeed : Snart 21, har haft 3 bilar i 30 k klassen, inte ett lån.
Tänker inte ta något heller förräns det blir husköp om några år.

Men ungdommar idag ska bara ha och ha, för "alla andra " har ju.
Kanske blir det ändring på det nu när föräldrarna får det sämre ställt.
Hoppas.
ser faktiskt inget fel att ta ett lån till en bil. Vill man vänta enormt länge för att få en bil man bil man vill ha bara för att spara så får man väl det. men jag tog billån för jag skulle få en vettig bil istället för att köpa bilar i 20 tusen kronorsklassen som bara går sönder ändå med tanke på att jag pendlade mycket. Har man råd att betala ett lån så ska man klart köra på det.
men det är ju inte smart med tanken på räntan och bilen värde höjs aldrig ... så det är två minus på ett köp därför tycker jag att det inte är alls smart och köpa en bil med lån...

en annan sak om du är Rik och vill ha pengar på kontot köp en bil och om du förlora 100 tusen eller några tusen lapar bryr man sig inte.. men jag skule verkligen brytt mig om jag kastar bort 20 30 tusen för att inte vänta ett eller två år
Hmm vadå? kastar bort? Den enda skillnaden är att du betalar ränta på lånet. Säg att du köper en bil för 100 000. Då är räntan 0.06*100 000 per år. Alltså ungefär 500 i månaden. De kan det vara värt.

Låna pengar till en bil medan man har pengar på konton är däremot helt puckat...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

DR!FTT3KN!K3R
10 427 Inlägg
11 januari 2009
#43
Abeed skrev:
steifan skrev:
-11012,70 kr har jag totalt sett just nu wink
stolt? heheh fan hoppas du har gjort nytta av pengarna inte julklappar o några liter bensin big_smile
Nja, men det är ett lån som ska betalas av på 3 år till wink 26 000 kvar typ.


Byggare Behm
562 Inlägg
11 januari 2009
#44
tkd_rille skrev:
ser faktiskt inget fel att ta ett lån till en bil. Vill man vänta enormt länge för att få en bil man bil man vill ha bara för att spara så får man väl det. men jag tog billån för jag skulle få en vettig bil istället för att köpa bilar i 20 tusen kronorsklassen som bara går sönder ändå med tanke på att jag pendlade mycket. Har man råd att betala ett lån så ska man klart köra på det.
Må så vara men faktum kvarstår, du tjänar bara på att vänta ett tag ,
bilens värde sjunker = mindre lån = mindre pengar i ränta.
Jag hade sparat ca 10k på att köpa Subarun nu istället för före
finanskrisen, men vem visste det?
Dessutom behövde jag en kombi när jag började nya jobbet i September..

Påstår du att bilar i 20- 30k klassen inte duger som pendlarbilar så
ska du nog tänka efter.. både en och 2 gånger.
Största pluset är att dom inte minskar en massa i värde trots att
dom går som pendlarbil.
Pendlade till stockholm med min Toyota carina e -94 i ett halvår,
blev inte stående en enda gång, inte ett fel trots 20k mil på mätaren.
Medans polarna blev stående både en och flera gånger med deras Saabar,Passater och Audis
i 100k klassen...

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Muttley
12 januari 2009
#45
_Jonex_ skrev:
tkd_rille skrev:
ser faktiskt inget fel att ta ett lån till en bil. Vill man vänta enormt länge för att få en bil man bil man vill ha bara för att spara så får man väl det. men jag tog billån för jag skulle få en vettig bil istället för att köpa bilar i 20 tusen kronorsklassen som bara går sönder ändå med tanke på att jag pendlade mycket. Har man råd att betala ett lån så ska man klart köra på det.
Må så vara men faktum kvarstår, du tjänar bara på att vänta ett tag ,
bilens värde sjunker = mindre lån = mindre pengar i ränta.
Jag hade sparat ca 10k på att köpa Subarun nu istället för före
finanskrisen, men vem visste det?
Dessutom behövde jag en kombi när jag började nya jobbet i September..

Påstår du att bilar i 20- 30k klassen inte duger som pendlarbilar så
ska du nog tänka efter.. både en och 2 gånger.
Största pluset är att dom inte minskar en massa i värde trots att
dom går som pendlarbil.
Pendlade till stockholm med min Toyota carina e -94 i ett halvår,
blev inte stående en enda gång, inte ett fel trots 20k mil på mätaren.
Medans polarna blev stående både en och flera gånger med deras Saabar,Passater och Audis
i 100k klassen...
Ja klart en bil sjunker i värdet. men har man råd så kan man ta lån utan att skämmas, har man inte råd med amorteringarna varje månad så ska man dock skämmas.
Jag tog lån för jag behövde en bra bil, och jag har aldrig haft problem med den som gör att jag måste låna någon annans bil.
Jag pendlade nästan 6 tusen mil på ett år. Och nej en bil i 20 tusen kronorsklassen dög inte för mig.
De gick enbart sönder och så fick man låna någon annans bil för att ta sig till jobbet.
och jag måste säga att jag är riktigt nöjd att jag faktiskt tog lånet då när jag köpte volvon.

Byggare Behm
562 Inlägg
12 januari 2009
#46
Då köpte du fel bilar.
En välservad äldre bil klarar 6000 mil galant.
Jag köper bilar för 20-30k av samma anledning, en 10k bil är ett osäkert kort som pendlarbil.
Allt handlar om att se efter bilarna, har man koll så blir man inte stående.
Exempelvis är det jkligt dumt att försöka pendla till stockholm med en bil som
har en läckande kylare mitt i sommaren, sånt försöker man inte ens. ( 20 mil )

Men om du åkte 6000 mil på ett år så åkte vi båda alltså ~500 mil per månad.
På tal om ekonomi , vilken av oss tror du fick billigast kostnad per mil ?

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Pekabow i can see u
644 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#47
tkd_rille skrev:
_Jonex_ skrev:
tkd_rille skrev:
ser faktiskt inget fel att ta ett lån till en bil. Vill man vänta enormt länge för att få en bil man bil man vill ha bara för att spara så får man väl det. men jag tog billån för jag skulle få en vettig bil istället för att köpa bilar i 20 tusen kronorsklassen som bara går sönder ändå med tanke på att jag pendlade mycket. Har man råd att betala ett lån så ska man klart köra på det.
Må så vara men faktum kvarstår, du tjänar bara på att vänta ett tag ,
bilens värde sjunker = mindre lån = mindre pengar i ränta.
Jag hade sparat ca 10k på att köpa Subarun nu istället för före
finanskrisen, men vem visste det?
Dessutom behövde jag en kombi när jag började nya jobbet i September..

Påstår du att bilar i 20- 30k klassen inte duger som pendlarbilar så
ska du nog tänka efter.. både en och 2 gånger.
Största pluset är att dom inte minskar en massa i värde trots att
dom går som pendlarbil.
Pendlade till stockholm med min Toyota carina e -94 i ett halvår,
blev inte stående en enda gång, inte ett fel trots 20k mil på mätaren.
Medans polarna blev stående både en och flera gånger med deras Saabar,Passater och Audis
i 100k klassen...
Ja klart en bil sjunker i värdet. men har man råd så kan man ta lån utan att skämmas, har man inte råd med amorteringarna varje månad så ska man dock skämmas.
Jag tog lån för jag behövde en bra bil, och jag har aldrig haft problem med den som gör att jag måste låna någon annans bil.
Jag pendlade nästan 6 tusen mil på ett år. Och nej en bil i 20 tusen kronorsklassen dög inte för mig.
De gick enbart sönder och så fick man låna någon annans bil för att ta sig till jobbet.
och jag måste säga att jag är riktigt nöjd att jag faktiskt tog lånet då när jag köpte volvon.
Lånade du för din v40 ????????????????????
vadå betalar du 300 kr per månad?
ska man låna för en bil då ska man göra dett för en BIL INTE EN EN V40 GREJ

Muttley
12 januari 2009
#48
_Jonex_ skrev:
Då köpte du fel bilar.
En välservad äldre bil klarar 6000 mil galant.
Jag köper bilar för 20-30k av samma anledning, en 10k bil är ett osäkert kort som pendlarbil.
Allt handlar om att se efter bilarna, har man koll så blir man inte stående.
Exempelvis är det jkligt dumt att försöka pendla till stockholm med en bil som
har en läckande kylare mitt i sommaren, sånt försöker man inte ens. ( 20 mil )

Men om du åkte 6000 mil på ett år så åkte vi båda alltså ~500 mil per månad.
På tal om ekonomi , vilken av oss tror du fick billigast kostnad per mil ?
Ja antagligen, de var 3 bilar, varav pegga 405, mitsu galant och en toyota celica. Enda bilarna som jag blev stående med var 405 och galanten, jag tyckte inte de var värda reperationer som peggan den började haverera enormt mycket i slutet, galanten började rasa samman med i slutet, fick fixa servon, toppen blev kass på den. och jag servade de faktiskt allmänt.
Celican sålde jag för att jag inte orkade med att fixa handbromsen och ventilstyrningarna.
Volvon har jag bara servat enligt intervallerna, bytt ett hjullaget och nu för några dagar sedan ett bromsok pga handbromsen, alltså lagt bara 600+1500 eller vad de tog för hjullagret.

Ja du fick säkert billigast kostnad per mil men bilen ska jag behålla tills den dör helt. Jag ska icke sälja den.

Så därför köpte jag en dyrare bil och den håller jag efter med allt den behöver.

Och jag tycker fortfarande inte lån är fel om man har råd att betala av lånet snabbare eller enligt betalningsplanen, om man vill sälja bilen fastän lånet så får man ju ha amorterat mer varje månad för att kunna få ut ungefär på vad lånet är kvar på.

så jag oroar mig icke.

Försöker iaf
12 813 Inlägg
12 januari 2009
#49
-246 kr på ena kontot... tongue De jävlarna hade ju dragit kortavgiften och när alla räkningar var betalda så fanns ingenting kvar. Så då drog dom avgiften och tjänade samtidigt 100kr i övertrasseringsränta av mig.. hmm

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Pekabow i can see u
644 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#50
te_wik skrev:
-246 kr på ena kontot... tongue De jävlarna hade ju dragit kortavgiften och när alla räkningar var betalda så fanns ingenting kvar. Så då drog dom avgiften och tjänade samtidigt 100kr i övertrasseringsränta av mig.. hmm

Mvh Tommy
hahah oj då big_smile

Försöker iaf
12 813 Inlägg
12 januari 2009
#51
Abeed skrev:
te_wik skrev:
-246 kr på ena kontot... tongue De jävlarna hade ju dragit kortavgiften och när alla räkningar var betalda så fanns ingenting kvar. Så då drog dom avgiften och tjänade samtidigt 100kr i övertrasseringsränta av mig.. hmm

Mvh Tommy
hahah oj då big_smile
hehe, får snatta från andra kontot tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Byggare Behm
562 Inlägg
12 januari 2009
#52
tkd_rille skrev:
Ja du fick säkert billigast kostnad per mil men bilen ska jag behålla tills den dör helt. Jag ska icke sälja den.

Så därför köpte jag en dyrare bil och den håller jag efter med allt den behöver.

Och jag tycker fortfarande inte lån är fel om man har råd att betala av lånet snabbare eller enligt betalningsplanen, om man vill sälja bilen fastän lånet så får man ju ha amorterat mer varje månad för att kunna få ut ungefär på vad lånet är kvar på.

så jag oroar mig icke.
Mjo, tänker du behålla bilen så länge så tjänar du nog på det , förutsatt att det inte blir
ett motorhaveri som överstiger bilens värde..

Klarar man lånet så är det visst inget fel med att låna till en bil som man behöver, dock
så ska alla veta att det finns bättre ekonomiska affärer att göra..
Men det gäller ju alla bilar i allmännhet.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

FreddeK
12 januari 2009
#53
skryt skryt skryt skryt...jobbigt att se att folk dissar andra för att sätta sig själv i bättre dager....snorungar!

Norrlänning
1 453 Inlägg
12 januari 2009
#54
_Jonex_ skrev:
tkd_rille skrev:
ser faktiskt inget fel att ta ett lån till en bil. Vill man vänta enormt länge för att få en bil man bil man vill ha bara för att spara så får man väl det. men jag tog billån för jag skulle få en vettig bil istället för att köpa bilar i 20 tusen kronorsklassen som bara går sönder ändå med tanke på att jag pendlade mycket. Har man råd att betala ett lån så ska man klart köra på det.
Må så vara men faktum kvarstår, du tjänar bara på att vänta ett tag ,
bilens värde sjunker = mindre lån = mindre pengar i ränta.
Jag hade sparat ca 10k på att köpa Subarun nu istället för före
finanskrisen, men vem visste det?
Dessutom behövde jag en kombi när jag började nya jobbet i September..

Påstår du att bilar i 20- 30k klassen inte duger som pendlarbilar så
ska du nog tänka efter.. både en och 2 gånger.
Största pluset är att dom inte minskar en massa i värde trots att
dom går som pendlarbil.
Pendlade till stockholm med min Toyota carina e -94 i ett halvår,
blev inte stående en enda gång, inte ett fel trots 20k mil på mätaren.
Medans polarna blev stående både en och flera gånger med deras Saabar,Passater och Audis
i 100k klassen...
Jag skulle aldrig pendla i en bil för 20-30 tusen... ja ska snart börja pendla 15 mil/dagligen och ja tänker inte ha kvar S6:an då. Visst den köpte ja för 34 och den är riktigt skön att åka i osv. Men den drar 1 liter/milen på motorväg. Räknar ja på 15 mil * 20 är det 300 mil + att ja åker hem en gång i månaden så då blir det 380 mil per månad. Det blir bränsle kostnad på ca 4000 kr/månaden. köper ja däremot en diesel som drar 0.6 så blir det 0,6*380 = 2280 kr. Skillnaden där emellan är 1720 och lägger ja de på lån så får ja en bil fö ca 100 000 + det ja får för min gamla.

Vad skulle du välja? En bil för 125 000 eller en för 30 000 plus en massa bensinpengar?  Så tänker jag iaf....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
12 januari 2009
#55
Freddeponken skrev:
skryt skryt skryt skryt...jobbigt att se att folk dissar andra för att sätta sig själv i bättre dager....snorungar!
Skryt? Har du druckit eller? wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

FreddeK
12 januari 2009
#56
Ellertz skrev:
Freddeponken skrev:
skryt skryt skryt skryt...jobbigt att se att folk dissar andra för att sätta sig själv i bättre dager....snorungar!
Skryt? Har du druckit eller? wink
nej men du har för du har en soda stream!

Norrlänning
1 453 Inlägg
12 januari 2009
#57
Freddeponken skrev:
Ellertz skrev:
Freddeponken skrev:
skryt skryt skryt skryt...jobbigt att se att folk dissar andra för att sätta sig själv i bättre dager....snorungar!
Skryt? Har du druckit eller? wink
nej men du har för du har en soda stream!
Hahaha alltid... smile

Inget slår en rejäl vardagsfylla när man är rik... tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

FreddeK
12 januari 2009
#58
själv tjänar jag väl skapligt men penisförstoringen jag gjorde för några år sedan gjorde att man är några hundra minus på kontot..nu ska jag ut och jobba=)

Norrlänning
1 453 Inlägg
12 januari 2009
#59
Freddeponken skrev:
själv tjänar jag väl skapligt men penisförstoringen jag gjorde för några år sedan gjorde att man är några hundra minus på kontot..nu ska jag ut och jobba=)
Aha okej...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
12 januari 2009
#60
Du bör nog kolla med vv och jämföra skatten på bilarna med.

Själv kör pendlar jag med en Renaul Clio inköprt för 35000kr drar 5,9/100km har en vägskatt på runt 900kr/år.

Ellertz skrev:
Jag skulle aldrig pendla i en bil för 20-30 tusen... ja ska snart börja pendla 15 mil/dagligen och ja tänker inte ha kvar S6:an då. Visst den köpte ja för 34 och den är riktigt skön att åka i osv. Men den drar 1 liter/milen på motorväg. Räknar ja på 15 mil * 20 är det 300 mil + att ja åker hem en gång i månaden så då blir det 380 mil per månad. Det blir bränsle kostnad på ca 4000 kr/månaden. köper ja däremot en diesel som drar 0.6 så blir det 0,6*380 = 2280 kr. Skillnaden där emellan är 1720 och lägger ja de på lån så får ja en bil fö ca 100 000 + det ja får för min gamla.

Vad skulle du välja? En bil för 125 000 eller en för 30 000 plus en massa bensinpengar?  Så tänker jag iaf....

Smoke Tires Not Drugs.


Sök