3172
Sök

Lag på det där med offset på hjulen.

70 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Hej ska köpa nya fälgar till bilen och hörde då med saab om dom fälgar och däck jag valt skulle funka då allt inte stämmde med vad som stod i manualen och fick detta svaret.

"Hej.
Enligt servicetekniker skall det inte vara något problem, enligt lagen måste man ha exact offset."

hmm visste jag inte för när man frågat runt här så säger ingen det men dom vet kanske? iofs så struntar jag i det.

Va detta jag skicka till dom.

" Hej jag bara undrar om du kan hjälpa mig ska köpa däck och fälg till en saab 9-3 sportkombi 07:a och
undrar om 18" 225/40 och med offset 38mm hade funkat bra? Offset ska egentligen vara 41mm men det funkar kanske bra med

Bara jag som inte visste kanske sad

5 089 Inlägg
14 januari 2009
OM man ska vara riktigt petnoga får du endast ha den dimentionen som står i regbeviset, eftersom att bilen är helbilsgodkännd.. Men sålänge det inte tar i när du svänger fullt eller att det sticker utanför skärmkanten så kör det inget.... och 3 mm tror jag inte gör så mycket.

\Lindgren

Driifter;)
1 630 Inlägg
14 januari 2009
får man inte byta hjul även om bilen är helbilsgodkänd? e de inte något undantag på fälg o däck så länge inte rullomkretsen översitger +- 5% ?? eller e de något ja drömt ?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

2 337 Inlägg
14 januari 2009
Amazon_123GT skrev:
får man inte byta hjul även om bilen är helbilsgodkänd? e de inte något undantag på fälg o däck så länge inte rullomkretsen översitger +- 5% ?? eller e de något ja drömt ?

Jo, det stämmer, man får byta hjul så länge man håller sig inom gränserna. Info ang. detta finns på VV eller SBP:s hemsida, minns inte vilken, och orkar inte leta upp den. Men hjulbyten omfattas inte av helbilsgodkännandet (längre). Inget ljug.

huh?
10 427 Inlägg
14 januari 2009
Sarge skrev:
Amazon_123GT skrev:

Jo, det stämmer, man får byta hjul så länge man håller sig inom gränserna. Info ang. detta finns på VV eller SBP:s hemsida, minns inte vilken, och orkar inte leta upp den. Men hjulbyten omfattas inte av helbilsgodkännandet (längre). Inget ljug.

Här är "Bilaga 1 till Vägverkets föreskrifter (VVFS 2006:64) om kontroll-besiktning och flygande inspektion "
Måste ju vara reglerna som besiktningsteknikerna går efter.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr156%20bilaga%201.htm

8 156 Inlägg
14 januari 2009
Vilka krav gäller vid utbyte av däck och fälg på personbil?

Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbeviset del 1.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Uppdaterad 2006-10-0

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Hobby sabotör
178 Inlägg
14 januari 2009
Lite offtopic, men jag har hört att s.k. "miljöbilar" inte får utrustas med andra fälgar och däck än vad tillverkaren säger, detta för att utsläppen påverkas.
En bekant som skulle köpa en ny v70 flexi bla bla multifuel superduper...  ja ni vet... Han hade då frågat volvo om han kunde få orginal fälgarna som vinterdäck i stället och köpa egna nya fälgar, men dom sa då rakt nej, då pga ovanstående...
Någon som vet om detta stämmer?

/Niclas

"Påbörja inget du kan avsluta"

Sök