3282
Sök

kylarvätskelampan på Volvo 850

57 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#1
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge
kan jag köra på det?

Gäller Volvo 850.

Tack på förhand.
Senast redigerat av belzebubb (16 januari 2009)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 januari 2009
#2
belzebubb skrev:
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge
kan jag köra på det?

Gäller Volvo 850.

Tack på förhand.

ingen aning om vart gränserna går men är ju aldrig bra och köra med för lite och förmodligen har nån slang gått sönder och börjar läcka ut fall de minskar sig rätt mkt


57 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#3
volvo_dude skrev:
belzebubb skrev:
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge
kan jag köra på det?

Gäller Volvo 850.

Tack på förhand.

ingen aning om vart gränserna går men är ju aldrig bra och köra med för lite och förmodligen har nån slang gått sönder och börjar läcka ut fall de minskar sig rätt mkt

Nja, varför skulle någon slang vara sönder bara för att det indikerar att kylarvätskan börjar ta slut?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 januari 2009
#4
belzebubb skrev:
volvo_dude skrev:
belzebubb skrev:
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge
kan jag köra på det?

Gäller Volvo 850.

Tack på förhand.

ingen aning om vart gränserna går men är ju aldrig bra och köra med för lite och förmodligen har nån slang gått sönder och börjar läcka ut fall de minskar sig rätt mkt

Nja, varför skulle någon slang vara sönder bara för att det indikerar att kylarvätskan börjar ta slut?

därför vattnet ska inte försvinna så vida inte epantionskärlet inte är tätt så de ångar ut där
90% säker på att den läcker  finns ju dock 1 undantag om du tex tömt hela kylsystmet och fyllt på med nytt och inte hällt i tillräckligt att de nu behövs fyllas på mer


57 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#5
volvo_dude skrev:
belzebubb skrev:
volvo_dude skrev:

ingen aning om vart gränserna går men är ju aldrig bra och köra med för lite och förmodligen har nån slang gått sönder och börjar läcka ut fall de minskar sig rätt mkt

Nja, varför skulle någon slang vara sönder bara för att det indikerar att kylarvätskan börjar ta slut?

därför vattnet ska inte försvinna så vida inte epantionskärlet inte är tätt så de ångar ut där
90% säker på att den läcker  finns ju dock 1 undantag om du tex tömt hela kylsystmet och fyllt på med nytt och inte hällt i tillräckligt att de nu behövs fyllas på mer

Menar du att man i regel aldrig någonsin behöver fylla på kylarvätska i sin bil? Att nivån aldrig minskas? Jag har haft min bil sedan förra sommaren och det är då nu som lampan har börjat lysa.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 januari 2009
#6
belzebubb skrev:
volvo_dude skrev:
belzebubb skrev:
Nja, varför skulle någon slang vara sönder bara för att det indikerar att kylarvätskan börjar ta slut?

därför vattnet ska inte försvinna så vida inte epantionskärlet inte är tätt så de ångar ut där
90% säker på att den läcker  finns ju dock 1 undantag om du tex tömt hela kylsystmet och fyllt på med nytt och inte hällt i tillräckligt att de nu behövs fyllas på mer

Menar du att man i regel aldrig någonsin behöver fylla på kylarvätska i sin bil? Att nivån aldrig minskas? Jag har haft min bil sedan förra sommaren och det är då nu som lampan har börjat lysa.

japps va de jag menade kylarvätskan ska aldrig minskas föräns man sj tömmer ur den

så vida de tex inte läcker tex trasig kylare /sprucken torr gammal kylarslang/ eller att allt vatten drar ner i oljan om tex toppackningen är slut... kan ånga bort oxå om expantionskärlet inte håller tätt

skulle mest tro på en gammal torrslang på nått trångjälvigt ställe brukar va standard på gammla bilar
Senast redigerat av volvo_dude (16 januari 2009)


* Voff voff *
10 565 Inlägg
16 januari 2009
#7
belzebubb skrev:
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge
kan jag köra på det?

Gäller Volvo 850.

Tack på förhand.

När lampan tänds är nivån under "min" i expansionskärlet! Kolla omgående ifall läckan är stor... Du kan koka motorn inom en eller ett par minuter efter lampan tänts (om läckan är stor) likväl som det kan ta flera hundra mil...

Men en sak är säker, har lampan tänts har nivån minskat till UNDER det rekommenderade och du bör omgående fylla på glykol/vatten och leta efter läckor!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

57 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
belzebubb skrev:
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge
kan jag köra på det?

Gäller Volvo 850.

Tack på förhand.

När lampan tänds är nivån under "min" i expansionskärlet! Kolla omgående ifall läckan är stor... Du kan koka motorn inom en eller ett par minuter efter lampan tänts (om läckan är stor) likväl som det kan ta flera hundra mil...

Men en sak är säker, har lampan tänts har nivån minskat till UNDER det rekommenderade och du bör omgående fylla på glykol/vatten och leta efter läckor!

//Brådhis

Men alltså. Är det garanterat att jag har en läcka bara för att lampan indikerar att kylarvätskanivån är dålig? Begreppet att man ska "fylla på kylarvätska" är ju något man hör var och varannan dag. Volvo har ju till och med en film på sin hemsida där dom visar hur man fyller på kylarvätska om nivån skulle vara dålig. Jag fattar inte..

I handboken står det ju också om hur man fyller på kylarvätska i sin bil. Borde det isåfall inte stå att om man är tvungen att fylla på kylarvätska så har man en läcka..
Senast redigerat av belzebubb (16 januari 2009)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 januari 2009
#9
belzebubb skrev:
Brådhis skrev:
belzebubb skrev:
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge
kan jag köra på det?

Gäller Volvo 850.

Tack på förhand.

När lampan tänds är nivån under "min" i expansionskärlet! Kolla omgående ifall läckan är stor... Du kan koka motorn inom en eller ett par minuter efter lampan tänts (om läckan är stor) likväl som det kan ta flera hundra mil...

Men en sak är säker, har lampan tänts har nivån minskat till UNDER det rekommenderade och du bör omgående fylla på glykol/vatten och leta efter läckor!

//Brådhis

Men alltså. Är det garanterat att jag har en läcka bara för att lampan indikerar att kylarvätskanivån är dålig? Begreppet att man ska "fylla på kylarvätska" är ju något man hör var och varannan dag. Volvo har ju till och med en film på sin hemsida där dom visar hur man fyller på kylarvätska om nivån skulle vara dålig. Jag fattar inte..

I handboken står det ju också om hur man fyller på kylarvätska i sin bil. Borde det isåfall inte stå att om man är tvungen att fylla på kylarvätska så har man en läcka..

vattnet kan trotsallt ånga bort om man inte kollar över nivån allt för ofta men tömmer den tex hela bruken så att de börjar indikera låg nivå äre garanterat en läcka


KHRacing
16 januari 2009
#10
volvo_dude skrev:
vattnet kan trotsallt ånga bort om man inte kollar över nivån allt för ofta men tömmer den tex hela bruken så att de börjar indikera låg nivå äre garanterat en läcka

Ja min 855 GL läcker iaf ingt & min varningslampa lyser några dagar ibland & sedan slocknar det & tänds igen efter nån dag eller tre.tongue

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
16 januari 2009
#11
Varför inte bara fylla på? Häll i en halvliter  50/50 vatten glykol, börjar lampan lysa efter en vecka eller ett halvår så har du en läcka och har du en läcka så häller du i kylartätning...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

206 Inlägg
16 januari 2009
#12
Har för mig att den varnar ganska långt under min-nivån, så fylla på borde du väl göra. Men fyll på och kolla ofta, i behållaren, under bilen, även i motorutrymmet för att se om det har läckt något. Jag hade samma problem och till slut så bara sprutade det vatten ur kylaren, så jag fick byta den. Sen läckte det inte mer smile

Lycka till


821 Inlägg
16 januari 2009
#13
jag har precis haft läcka i slangen.. Märkte det när den började varna.. fyllde i men allt försvann ganska fort ändå.. Så häll i Kylarvätska. Försvinner det igen så bör du felsöka.. Ett tips som jag fick av volvo är att under expansionskärlet så sitter den en slang klämma som brukar kunna lossna efter ett tag ju äldre den blir.. Känn på den och om den går att snurra eller rucka på är det bara byta ut den snarast. Annars kan det bli mycket dyrare än att bara hitta ett läckage!


189 Inlägg
17 januari 2009
#14
Min pappas bil varnade för låg kylarvätskenivå i somras någon gång, han fyllde på det lilla som saknades sen har den aldrig varnat igen.. så visst kan det försvinna utan någon problem tongue


684 Inlägg
23 januari 2009
#15
Låter som om det vore flottören i expansionskärlet. Så är det på min iaf, lampan lyser fast det är fullt med kylarvätska. Så det är bara att byta expansionskärlet så är det klart sen.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life


Sök