2354
Sök

Problem med styrenhet? xc70 -04

1 064 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej,

Har en Volvo xc70 -2004.
Trimmad med Autotech´s "steg 3" (gjordes i höstas)

Jag har ett problem med bilen, får felkoder flera ggr i veckan.
Felmeddelanden som kommer är:
"Motor service erfodras"
"motor service snarast" + Motorlampa som lyser
samt "nedsatt prestanda" och så går bilen i "nödläge".
De flesta ggr så har det hjälpt att stänga av tändningen på bilen och starta igen så går bilen bra och felmeddelandet försvinner, och någongång har jag fått koppla bort batteriet..

Har vart in flera ggr till volvo och utläst felkoder och hade den inne på service senast idag för felsökning.
De har nyligen bytt magnetventil för de trodde det var den som var trasig..men det var INTE den som var problemet.

Nu har de kommit fram till att det är kommunikationen från styrenheten som verkar fallera.
Dock så har de mätt upp allt kablage osv och kontrollerat jordpunkter osv, men inte hittat något fel.
De TROR nu att det är styrenheten som är defekt, men kan inte säga säkert då felet kommer och går...

Kommer vara tvungen att boka ytterligare en ny tid nästa vecka då den felkodade direkt när jag åkte från servicestället, verkar som att den "tappar" kommunikationen helst vid gaspådrag.

Någon som har någon idé om vad detta kan bero på, en styrenhet går på runt 8000:- på Rejmes o de pengarna kan jag göra något roligare för.. plus att jag måste åka till Autotech och "chippa" om bilen också isåfall...

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

Mr.
253 Inlägg
16 januari 2009
#2
Om jag vore dig skulle jag nog ta kontakt med autotech direkt istället eftersom de är dem som "mixtrade" med boxen sist.

Köpes:
18T Turbo

128 Inlägg
17 januari 2009
#3
Volvo säger ofta att där finns ett fel på styrboxen så fort dom får reda på att den är trimmad.
Hur som helst så är det ju billigast om du kan få låna en kanske, då får du reda på om den är prblemet.
Autotech kan säkert hjälpa dig med det.

Nödprogramet eller leap home som jag tror det heter sätts igång av många olika anledningar.
Går bilen som den ska?

1 064 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#4
pwei skrev:
Om jag vore dig skulle jag nog ta kontakt med autotech direkt istället eftersom de är dem som "mixtrade" med boxen sist.

Jo, jag ska nog ta kontakt med dem också och höra om de har några tips, men felet verkar inte ha att göra med mjukvaran iallafall enligt volvo, utan kommunikationen mellan styrenheten..
Och han sa även att eftersom den gått bra i flera månader efter trimmet så är det inte det som felet beror på.. sen om han har rätt, vet jag inte.
Senast redigerat av Lindh (17 januari 2009)

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

1 064 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#5
xMaDRockz skrev:
Volvo säger ofta att där finns ett fel på styrboxen så fort dom får reda på att den är trimmad.
Hur som helst så är det ju billigast om du kan få låna en kanske, då får du reda på om den är prblemet.
Autotech kan säkert hjälpa dig med det.

Nödprogramet eller leap home som jag tror det heter sätts igång av många olika anledningar.
Går bilen som den ska?

Kanske kan stämma, dock så tror jag inte att dom mekarna som jag har till min bil skyller på trimmningen.
Jag har frågat flera ggr och de säger att det inte är mjukvaran som det är fel på, och att det INTE beror på trimmet. Dock så är det nog svårt att få något på Goodwill när den är trimmad.


Är det någon som vet om volvos system skall känna av när bilen är trimmad hos Autotech ? Min bil felkodar på "för högt laddtryck" men mekanikern på volvo menade på att deras system nog inte skulle känna av detta.. någon som kan verifiera detta som själv kör med ATM ´s programvara i sin volvo??

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 januari 2009
#6
Felkodar den för högt ladd så kan du nog räkna med att dom vet vad som är gjort..ytterst få bilar som inte sätter felkoder å bara dom mest utvecklade programmen.. en mekaniker kan ju provköra bilen å lätt få reda på att den är trimmad, men en vanlig volvomek kan inte bara koppla in datorn å säga aha de är autotech i denna....bara volvo i göteborg som kan kontrollera sånt....dock e de verkstaden som bedömmer om du ska få goodwill eller ej


1 064 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#7
Xuri skrev:
Felkodar den för högt ladd så kan du nog räkna med att dom vet vad som är gjort..ytterst få bilar som inte sätter felkoder å bara dom mest utvecklade programmen.. en mekaniker kan ju provköra bilen å lätt få reda på att den är trimmad, men en vanlig volvomek kan inte bara koppla in datorn å säga aha de är autotech i denna....bara volvo i göteborg som kan kontrollera sånt....dock e de verkstaden som bedömmer om du ska få goodwill eller ej

Jo, att den att trimmad av autotech vet dom för vi har diskuterat en hel del kring detta och den ena killen håller själv på med en bil privat (ej ATM). Så det är ingen hemlighet att jag kör med Autotech för dem, men min fråga var snarare grundad på om de SKA kunna utläsa felaktigheter kring laddtrycket eller inte, kanske är något fel ytterligare att gå på tänkte jag...(eftersom han inte trodde att de skulle se just det "felet")
Senast redigerat av Lindh (17 januari 2009)

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 januari 2009
#8
Lindh skrev:
Xuri skrev:
Felkodar den för högt ladd så kan du nog räkna med att dom vet vad som är gjort..ytterst få bilar som inte sätter felkoder å bara dom mest utvecklade programmen.. en mekaniker kan ju provköra bilen å lätt få reda på att den är trimmad, men en vanlig volvomek kan inte bara koppla in datorn å säga aha de är autotech i denna....bara volvo i göteborg som kan kontrollera sånt....dock e de verkstaden som bedömmer om du ska få goodwill eller ej

Jo, att den att trimmad av autotech vet dom för vi har diskuterat en hel del kring detta och den ena killen håller själv på med en bil privat (ej ATM). Så det är ingen hemlighet att jag kör med Autotech för dem, men min fråga var snarare grundad på om de SKA kunna utläsa felaktigheter kring laddtrycket eller inte, kanske är något fel ytterligare att gå på tänkte jag...(eftersom han inte trodde att de skulle se just det "felet")

jaha tongue

Ja chippning eller så ska inte påverka  utläsning eller dyligt, dock även att den är chippad å ska ha högt laddtryck verkar de vara svårt att få bort just den delen att den sätter felkoden, har dock aldrig varit ute för att den på chippade bilar där sen satt just högt ladd att den sänkt prestandan, skulle trog magnetventil eller liknande spökar

Jag har varit ute för nyare s60/v70/s80 som också att sänkt prestanda,moment för högt osv då har de varit spräcka intercoolerslangar så de kanske kan vara ett tips å provtrycka systemet å kolla så den inte läcker någonstans...


1 064 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#9
jaha tongue

Ja chippning eller så ska inte påverka  utläsning eller dyligt, dock även att den är chippad å ska ha högt laddtryck verkar de vara svårt att få bort just den delen att den sätter felkoden, har dock aldrig varit ute för att den på chippade bilar där sen satt just högt ladd att den sänkt prestandan, skulle trog magnetventil eller liknande spökar

Jag har varit ute för nyare s60/v70/s80 som också att sänkt prestanda,moment för högt osv då har de varit spräcka intercoolerslangar så de kanske kan vara ett tips å provtrycka systemet å kolla så den inte läcker någonstans...

Magnetventilen är redan bytt (skrev d i början av tråden) så den är det inte, och problemet verkar inte bero på turbotryck, men problemet verkar "uppstå" vid belastning (gaspådrag) men volvos felsökning visar på avbrott i kommunikationen mellan styrenheten.
Men som sagt så skriver den också ut en felkod på laddtrycket, men det kanske "ska vara så" när den är trimmad och laddtrycket är förändrat, funderingen var ju den att om volvos system "ska" känna av den förändringen eller ej..o magnetventilen e ju som sagt helt ny smile

mm, misstänkte också läckage, men det är trycksatt 2ggr för att verkligen se att det inte läcker någonstanns.. hmm

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 januari 2009
#10
btw vet inte vilken verkstad du vänder dig till men de går ju å koppla upp datorn å köra en runda för å se om styrenheterna slocknar eller tappar kontakten.... dock låter de ju som att tappar dom kontakten så är de inte bara en lampa som lyser utan då borde den inte gå...

interna styrenhets fel e extrem ovanligt å de borde ju gå på garanti för autotech har väl inte varit i boxen å skruvat ? som sagt känns inte som styrenhet.... be att dom kopplar upp datorn å ut å kör å kolla ifall några av parametrarna försvinner....


1 064 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#11
Xuri skrev:
btw vet inte vilken verkstad du vänder dig till men de går ju å koppla upp datorn å köra en runda för å se om styrenheterna slocknar eller tappar kontakten.... dock låter de ju som att tappar dom kontakten så är de inte bara en lampa som lyser utan då borde den inte gå...

interna styrenhets fel e extrem ovanligt å de borde ju gå på garanti för autotech har väl inte varit i boxen å skruvat ? som sagt känns inte som styrenhet.... be att dom kopplar upp datorn å ut å kör å kolla ifall några av parametrarna försvinner....

Lämnar in bilen på Rejmes.
Det som är så "tråkigt" är ju att felet "kommer och går" inget "fast" fel så att säga.
Så när de raderar felkoderna och är ute och åker så KAN bilen gå bra, sedan helt plötsligt så kan den gå ned i "limp mode" och lämna felkoder igen, men så stänger man av bilen och startar igen, så går bilen bra igen.. tills felet uppstår igen, 1 min senare eller 1 dag senare..

Nja, vet inte om det går på garanti eller goodwill, för jag frågade lite om det också men de var osäkra på om det skulle fungera eftersom den har en annan mjukvara i sig. (Autotech har INTE skruvat i boxen, endast laddat mjukvara) Han sa att det brukar vara svårt att få igenom goodwill på det om den är trimmad.. men som sagt de har ju inte kommit fram till att det verkligen är den som är felet heller, så de kunde inte säga riktigt..kanske går, kanske inte.. jag hoppas ju fortfarande på att det är ett "billigare" fel smile

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 januari 2009
#12
Lindh skrev:
Xuri skrev:
btw vet inte vilken verkstad du vänder dig till men de går ju å koppla upp datorn å köra en runda för å se om styrenheterna slocknar eller tappar kontakten.... dock låter de ju som att tappar dom kontakten så är de inte bara en lampa som lyser utan då borde den inte gå...

interna styrenhets fel e extrem ovanligt å de borde ju gå på garanti för autotech har väl inte varit i boxen å skruvat ? som sagt känns inte som styrenhet.... be att dom kopplar upp datorn å ut å kör å kolla ifall några av parametrarna försvinner....

Lämnar in bilen på Rejmes.
Det som är så "tråkigt" är ju att felet "kommer och går" inget "fast" fel så att säga.
Så när de raderar felkoderna och är ute och åker så KAN bilen gå bra, sedan helt plötsligt så kan den gå ned i "limp mode" och lämna felkoder igen, men så stänger man av bilen och startar igen, så går bilen bra igen.. tills felet uppstår igen, 1 min senare eller 1 dag senare..

Nja, vet inte om det går på garanti eller goodwill, för jag frågade lite om det också men de var osäkra på om det skulle fungera eftersom den har en annan mjukvara i sig. (Autotech har INTE skruvat i boxen, endast laddat mjukvara) Han sa att det brukar vara svårt att få igenom goodwill på det om den är trimmad.. men som sagt de har ju inte kommit fram till att det verkligen är den som är felet heller, så de kunde inte säga riktigt..kanske går, kanske inte.. jag hoppas ju fortfarande på att det är ett "billigare" fel smile

hade vi några sånna fel på kundbilar förut så brukade vi fråga kunden om vi kunde låna bilen några dagar så använde nån mekaniker bilen den till å från jobbet å körde lite både dagtid å kanske efter jobb...att plocka med sig bärbar dator å läsa av bilen samtidigt som dom kör så märker dom rätt fort vad som är fel OM de nu händer när dom kör den vill säga :p

å så länge dom inte hittat  fel ska du väl inte betala heller tongue
l


1 064 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#13
Xuri skrev:
Lindh skrev:
Xuri skrev:
btw vet inte vilken verkstad du vänder dig till men de går ju å koppla upp datorn å köra en runda för å se om styrenheterna slocknar eller tappar kontakten.... dock låter de ju som att tappar dom kontakten så är de inte bara en lampa som lyser utan då borde den inte gå...

interna styrenhets fel e extrem ovanligt å de borde ju gå på garanti för autotech har väl inte varit i boxen å skruvat ? som sagt känns inte som styrenhet.... be att dom kopplar upp datorn å ut å kör å kolla ifall några av parametrarna försvinner....

Lämnar in bilen på Rejmes.
Det som är så "tråkigt" är ju att felet "kommer och går" inget "fast" fel så att säga.
Så när de raderar felkoderna och är ute och åker så KAN bilen gå bra, sedan helt plötsligt så kan den gå ned i "limp mode" och lämna felkoder igen, men så stänger man av bilen och startar igen, så går bilen bra igen.. tills felet uppstår igen, 1 min senare eller 1 dag senare..

Nja, vet inte om det går på garanti eller goodwill, för jag frågade lite om det också men de var osäkra på om det skulle fungera eftersom den har en annan mjukvara i sig. (Autotech har INTE skruvat i boxen, endast laddat mjukvara) Han sa att det brukar vara svårt att få igenom goodwill på det om den är trimmad.. men som sagt de har ju inte kommit fram till att det verkligen är den som är felet heller, så de kunde inte säga riktigt..kanske går, kanske inte.. jag hoppas ju fortfarande på att det är ett "billigare" fel smile

hade vi några sånna fel på kundbilar förut så brukade vi fråga kunden om vi kunde låna bilen några dagar så använde nån mekaniker bilen den till å från jobbet å körde lite både dagtid å kanske efter jobb...att plocka med sig bärbar dator å läsa av bilen samtidigt som dom kör så märker dom rätt fort vad som är fel OM de nu händer när dom kör den vill säga :p

å så länge dom inte hittat  fel ska du väl inte betala heller tongue
l

Sant, har ju inte kommit fram till vad felet beror på än, sa fram tills dess så betalar jag ju inte, men hoppades på att få lite andra tips och svar på en del fragetecken:)

Tack för dina tips íaf!

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

1 268 Inlägg
17 januari 2009
#14
det är mjukvaran det är jag 100 på... hade dom felen på min innan bara ladda om skiten så funkar den igen

1 064 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#15
LazerHawke skrev:
det är mjukvaran det är jag 100 på... hade dom felen på min innan bara ladda om skiten så funkar den igen

ladda om till orginal o sen "chippa" pånytt menar  du?

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".


Sök