Har personligen inget ont att säga om Automatlådor på lastbilar, har kört mercedes tidiga halvautomat, satt på en 1830, den var ingen hitt, jäkla juxande å bankande på spaken....men man kom in i det efter en stund, fast det var svårt....Körde krt därefter en Scania P93, utrustad även denna med halvautomat, eller opticruise, fungera utmärkt, ända tills man skulle backa.....skulle stå blickstill i tre sekunder innan backen fick läggas i.........och till er som kört stadstrafik å fått tvära över en väg för att backa in i ett varu intag vet nog att tre sekunder är en hel del.........
Den bästa enligt mitt tycke är volvos I-shift, den växlar underbart......vi har det på en av våra bilar, och i somras då jag hade den testade jag den verkligen,med 25 ton plantjord på bil och släp saktade jag in till närmast stillastående i en 8% backe, varpå jag gasade igen så bilen fick börja på hög 1a....växlingarna den gjorde i backen gick så fort och oerhört varsamt så dom knappt märktes.....
Jag var skarpt imponerad!!!
Som det redan har skrivits härinne flertalet ggr så har I-shiften märkbart högre dieselförbrukning, men detta vill jag endast skylla på chauffören, och inte på bilen, bilen är byggd för att prestera max...och tar i det avseendet inte hänsyn till det riktiga behovet alla gånger....
prova tex att växla manuellt de sista höga stegen, så får ni se vilken skillnad det gör!!
Du kan lura bilen genom att släppa gasen strax innan växlings ögonblicket.....gasar du fullt växlar den för max vridmoment, släpper du lite så växlar den upp ett halvsteg extra......
![wink](img/smilies/wink.png)
Prova å se!!
Jag måste samtidigt säga att jag är smått skeptisk till att ha tex automat i krävande terräng, såsom tex schakt,bygg och sopcontianer körning......det borde vara problem att kunna "gunga" loss bilen.....