3869
Sök

Varför har inte alla lastbilar automat?

204 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#1
I princip alla brandbilar har ju automat iaf så att dom skall slippa tänka på att växla under utryckning vet jag men ni som kan, jag bara undrar, varför har inte alla lastbilar automatlåda?

Kostar det för mycket eller vad är det för argument mot/för? "Orkar" en automatlåda inte hantera en tung fet lastbil eller?

371 Inlägg
17 januari 2009
#2
I allmänhet så brukar väl automatlådorna inte hålla lika bra som dom manuella? Oftast tål dom mindre vrid än en manuell och vridet brukar ju vara A och O i en lastbilsmotor..


Hojmek
748 Inlägg
17 januari 2009
#3
Bränsleförbrukningen! tongue

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
17 januari 2009
#4
automatlådorna till lastbilar kommer mer o mer, har inte slagit igenom så hårt föräns nu är Allison börjat få riktigt bra automatlådor! Scania och Volvo siktar in sig på att inom 5år kommer automatlådorna bli standard och manuella tillvall i en ny lastbil!

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

629 Inlägg
17 januari 2009
#5
Volvo kör med sin I-shift låda som är en "halv" automat dvs. ingen koppling.... och jodå den klarar tunga laster och vrid smile

Volvo´s FH16 värsting på 700hk och 3150Nm har I-shift lådan bl.a

*EDIT*

Tillägga att FH16 700hk är världens starkaste serietillverkade lastbil just nu :cool
Senast redigerat av koka (17 januari 2009)


132 Inlägg
17 januari 2009
#6
Automat är guld värt i lastbil tycker jag. Slupper hålla på och växla 1000 ggr om man kör stadstrafik eller liknande. I-shiften är grymt bra och borde finnas som standard i alla lastbilar.


184 Inlägg
17 januari 2009
#7
Är nog bara en påhittad grejj. Volvos I-shift t.ex är en vanlig 12 växlad osynkad låda med automatisk koppling och växling. Så den håller lika bra som en manuell lr ja bättre faktiskt. eftersom det sparar på drivlinan ganska bra. Men som sagt de kommer mer o mer av det där. Först o främmst för o spara på våra kroppar. Se bara på alla gammla chaffisar va förstörda dom är i kroppen. knän o axlar o det är ryggen. Mercedes för övrigt har automat som standard o manuell som tillval (kan säga att den manuella lådan dom hade för 5 år sedan e den värsta dreten jag varit med om)


DFFL
9 020 Inlägg
17 januari 2009
#8
Varför är det inte standard på bilar?

För att utanför USA så är manuell låda standard, det betyder att tillverkarna av såväl bilar som lastbilar kan ta ut lite extra pengar från oss som vill köra automat.

Jag har automat i såväl bilen som lastbilen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 Inlägg
17 januari 2009
#9
sopbilarna har ochså automat

"Din bil är hård men stenblock är hårdare"

Permanently Banned
343 Inlägg
17 januari 2009
#10
koka skrev:
Volvo kör med sin I-shift låda som är en "halv" automat dvs. ingen koppling.... och jodå den klarar tunga laster och vrid smile

Volvo´s FH16 värsting på 700hk och 3150Nm har I-shift lådan bl.a

*EDIT*

Tillägga att FH16 700hk är världens starkaste serietillverkade lastbil just nu :cool

när kom 700? 660 vet jag att dom har som starkast iaf..
MAN har väl en som är 685hk nu om jag inte minns fel..

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!

Permanently Banned
343 Inlägg
17 januari 2009
#11
Varför de flesta kör med manuell är väl för att dels kunna hålla soppaförbrukningen så som man vill ha den och för att en automat kanske vill växla när den egentligen inte borde.. t.ex i en uppförsbacke.
Har man X antal ton last på så kanske det är bäst att ligga kvar o dra på en växel uppför backen än att växla upp ett steg som kanske resulterar i att bilen inte orkar utan tappar kraft och fart.
Men möjligheten att växla manuellt med lådan brukar man ju kunna använda då..
Sen är det ju såklart en smaksak med.

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!

Lastbilschaufför
265 Inlägg
17 januari 2009
#12
TurboTias skrev:
koka skrev:
Volvo kör med sin I-shift låda som är en "halv" automat dvs. ingen koppling.... och jodå den klarar tunga laster och vrid smile

Volvo´s FH16 värsting på 700hk och 3150Nm har I-shift lådan bl.a

*EDIT*

Tillägga att FH16 700hk är världens starkaste serietillverkade lastbil just nu :cool

när kom 700? 660 vet jag att dom har som starkast iaf..
MAN har väl en som är 685hk nu om jag inte minns fel..

http://www.trailer.se/news.php?id=4504 Där har du info wink


Permanently Banned
343 Inlägg
17 januari 2009
#13
Hultman skrev:
TurboTias skrev:
koka skrev:
Volvo kör med sin I-shift låda som är en "halv" automat dvs. ingen koppling.... och jodå den klarar tunga laster och vrid smile

Volvo´s FH16 värsting på 700hk och 3150Nm har I-shift lådan bl.a

*EDIT*

Tillägga att FH16 700hk är världens starkaste serietillverkade lastbil just nu :cool

när kom 700? 660 vet jag att dom har som starkast iaf..
MAN har väl en som är 685hk nu om jag inte minns fel..

http://www.trailer.se/news.php?id=4504 Där har du info wink

var inne på volvos hemsida precis o kollade.. stämmde visst.. fränt big_smile
får hoppas åkeriet tar hem någon ;D haha..

RaceGruppen Norrköping på Facebook
RaceGruppen Norrköpings Hemsida
Norrköpings förening för en laglig framtid!

1 948 Inlägg
17 januari 2009
#14
pratade med en försäljare för volvo om detta i höstas på elmia när det var "lastbils mässa" där, han berättade att minst 90% av alla bilar dom säljer idag är utrustade med någon sort av automatlåda... och dom få som inte beställde det gjorde det av ren principsak. så vänta 10 år så ska du se att det inte finns många manuella kvar där ute på marknaden wink

7 277 Inlägg
18 januari 2009
#15
Förstår inte hur folk klarar av mercas automatlåda...
Den är ju helt bedrövlig! Helt värdelös på att välja växel i backar t ex.
Skulle inte förvåna mig om någon faktiskt har fått motorstopp med en sån låda!

Volvo's Ishift har jag bara hört bra om, fungerar klockrent för polaren. Alltid bra på att välja växel.

Körde med scanias helautomat, gissar på att det är allisonlådan, en stund. 6 växlad.
Den fungerade riktigt bra, slutade aldrig dra mellan "växlingarna" men däremot drog den en hel del soppa.
Ganska seg att växla upp.


287 Inlägg
18 januari 2009
#16
Scanias Opticruise låda är annars riktigt skön också, en halvautomat eller vad man ska säga, man måste bara koppla när man kör iväg eller stannar.
Riktigt trevliga, har provkört en del olika lastbilar med den och gillar den:)

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
18 januari 2009
#17
Har personligen inget ont att säga om Automatlådor på lastbilar, har kört mercedes tidiga halvautomat, satt på en 1830, den var ingen hitt, jäkla juxande å bankande på spaken....men man kom in i det efter en stund, fast det var svårt....Körde krt därefter en Scania P93, utrustad även denna med halvautomat, eller opticruise, fungera utmärkt, ända tills man skulle backa.....skulle stå blickstill i tre sekunder innan backen fick läggas i.........och till er som kört stadstrafik å fått tvära över en väg för att backa in i ett varu intag vet nog att tre sekunder är en hel del.........

Den bästa enligt mitt tycke är volvos I-shift, den växlar underbart......vi har det på en av våra bilar, och i somras då jag hade den testade jag den verkligen,med 25 ton plantjord på bil och släp saktade jag in till närmast stillastående i en 8% backe, varpå jag gasade igen så bilen fick börja på hög 1a....växlingarna den gjorde i backen gick så fort och oerhört varsamt så dom knappt märktes.....

Jag var skarpt imponerad!!!

Som det redan har skrivits härinne flertalet ggr så har I-shiften märkbart högre dieselförbrukning, men detta vill jag endast skylla på chauffören, och inte på bilen, bilen är byggd för att prestera max...och tar i det avseendet inte hänsyn till det riktiga behovet alla gånger....

prova tex att växla manuellt de sista höga stegen, så får ni se vilken skillnad det gör!!

Du kan lura bilen genom att släppa gasen strax innan växlings ögonblicket.....gasar du fullt växlar den för max vridmoment, släpper du lite så växlar den upp ett halvsteg extra......wink

Prova å se!!


Jag måste samtidigt säga att jag är smått skeptisk till att ha tex automat i krävande terräng, såsom tex schakt,bygg och sopcontianer körning......det borde vara problem att kunna "gunga" loss bilen.....

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
18 januari 2009
#18
koka skrev:
Volvo kör med sin I-shift låda som är en "halv" automat dvs. ingen koppling.... och jodå den klarar tunga laster och vrid smile

Volvo´s FH16 värsting på 700hk och 3150Nm har I-shift lådan bl.a

*EDIT*

Tillägga att FH16 700hk är världens starkaste serietillverkade lastbil just nu :cool

I-shift har visst koppling, De är en vanlig manuell låda med vanlig koppling bara att den kopplar o växlar automatiskt, alltså en automatiskt växlad manuell låda

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

12 086 Inlägg
18 januari 2009
#19
Jag kan bara komma på en anledning, och de måste va hållbarheten alt kostanden (om nu automatlådor är dyrare). Med tanke på hur många växlar det är och att någon "aktiv körning" är utesluten i en lastbil är de ju rena idiotin att köra manuellt.

Att personbilar har manuell finns de ju fler anledningar till, främst att de går billigare och möjligheten till "aktiv körning" är bra mer väsentlig i en personbil.

184 Inlägg
18 januari 2009
#20
Jo det är rena idiotin att köra manuell idag, t.o.m scanias skitkassa opticruise funkar väldigt fint. finns inte en enda anledning till att köra manuell. inga problem alls att starta när det är halt, inga problem vid rangering (förutom med opticruisen) och man kan hålla högre medelhastighet. bränsle åtgången blir mindre också när man väl lärt sig att köra.



Sök