3548
Sök

Sänkningssats från biltema, Bra ?

297 Inlägg
20 januari 2009
#21
Bjork skrev:
En gammal klasskompis storebror satte såna på sin 140, dom lossna...jäklar va bilen hoppa till tongue

Hände samma sak för mig på min första bil, small till som fan när en av dom gick av i en körva.
som många andra redan sagt, vill du göra det billigt så ska du kapa ist

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

864 Inlägg
20 januari 2009
#22
En polare provade dom också för ett par år sedan, dom fungerade riktigt dåligt och lossnade till slut...

Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
20 januari 2009
#23
Köp riktiga grejor som är godkända, finns ju överallt. www.Realcar.se , www.mekonomen.se är några finns många till som har fjädrar. Brukar kosta runt 1500-2500:-  för dom vanligaste bilarna, spara undan om du inte kan lösa det direkt och ta hjälp av polarna för monteringen!   /Stefan


5 089 Inlägg
20 januari 2009
#24
tog sådana fram på förra årets vinterbil, sänkte väll en hel del. Körde väll med det hela vintern utan bekymmer, besiktade t.o.m med dom och dom sa inget(missade dte nog bara). Så är du oseriös så kör på bara, vill du ha bra saker så köp ett par riktiga fjädrar istället.

och till er som gjorde att dom lossade, kan ni inte skruva fast grejjerna riktigt? var det biltemas fel att ni inte kunde sätta fast dom? eftersom att jag inte hade några bekymmer och körde offroad och hoppade en hel del.   Fast det kanske är annorlunda.
Senast redigerat av FLindgren (20 januari 2009)

\Lindgren

Avstängd
386 Inlägg
20 januari 2009
#25
Nä rondell och kapskiva e nog det enda biltema kan erbjuda att sänka med.

121 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#26
2st som har fått det att funka. Kanske ni andra inte skruvade åt riktigt ?
Gick det av eller lossnade ?

stahre
20 januari 2009
#27
Lånar tråden lite. Jag undrar om det är svårt att kapa fjädrarna, låter inte spec svårt men om man aldrig gjort det förut... Någon som kan förklara på ett lätt och bra sätt vad det är man gör exakt. Hur mkt ska man kapa för att få en "lagom" sänkning på en 850?

5 089 Inlägg
20 januari 2009
#28
DaNi8331 skrev:
2st som har fått det att funka. Kanske ni andra inte skruvade åt riktigt ?
Gick det av eller lossnade ?

troligtvis så tog bulten i tallricken efter att dom skruvat in den till max, och så har som slagits av.
Speciellt en här som sa att det hände på hanns 140, där är ju fjädern ihoppressad mellan länkarmarna, det funkar ju aldrig.

\Lindgren

5 089 Inlägg
20 januari 2009
#29
stahre skrev:
Lånar tråden lite. Jag undrar om det är svårt att kapa fjädrarna, låter inte spec svårt men om man aldrig gjort det förut... Någon som kan förklara på ett lätt och bra sätt vad det är man gör exakt. Hur mkt ska man kapa för att få en "lagom" sänkning på en 850?

du kapar bara ett\två\tre varv ovanför där fjädern slutar.

\Lindgren

121 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#30
Om man kapar, Blir det samma effekt som att köpa sänkningssats ? Alltså riktigt fjädrar, Eller blire sämre ?

5 089 Inlägg
20 januari 2009
#31
DaNi8331 skrev:
Om man kapar, Blir det samma effekt som att köpa sänkningssats ? Alltså riktigt fjädrar, Eller blire sämre ?

sämre. du tar ju bort styvheten i fjädern typ, den är ju konstuerad för att vara mjuk över hela fjädern, tar man bort lite så ja.. blir lite svampigare och hårdare.

\Lindgren

121 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#32
okej.. Då låter jag den va som den är

Trucker
30 Inlägg
20 januari 2009
#33
FLindgren skrev:
DaNi8331 skrev:
Om man kapar, Blir det samma effekt som att köpa sänkningssats ? Alltså riktigt fjädrar, Eller blire sämre ?

sämre. du tar ju bort styvheten i fjädern typ, den är ju konstuerad för att vara mjuk över hela fjädern, tar man bort lite så ja.. blir lite svampigare och hårdare.

fan, jag får inte ihop de där. svampigare och hårdare?  de ä väl två motsatser?


121 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#34
Jag fick ihop det..tongue

KHRacing
20 januari 2009
#35
DaNi8331 skrev:
hörde, Han kan inte ha ljugit då ?
KHRacing, Vad var det för bil, Hur körde du med den, Skogsvägar ?,Dåliga vägar eller typ bana (slät och fin asfalt) ?

en toksänkt gatbil - Alfa 75 - 1986:a som rullade överallt typ

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 januari 2009
#36
KHRacing skrev:
DaNi8331 skrev:
hörde, Han kan inte ha ljugit då ?
KHRacing, Vad var det för bil, Hur körde du med den, Skogsvägar ?,Dåliga vägar eller typ bana (slät och fin asfalt) ?

en toksänkt gatbil - Alfa 75 - 1986:a som rullade överallt typ

då går de bara åt hälften så många wink

Jonas

OEM <3
6 957 Inlägg
20 januari 2009
#37
KHRacing skrev:
DaNi8331 skrev:
hörde, Han kan inte ha ljugit då ?
KHRacing, Vad var det för bil, Hur körde du med den, Skogsvägar ?,Dåliga vägar eller typ bana (slät och fin asfalt) ?

en toksänkt gatbil - Alfa 75 - 1986:a som rullade överallt typ

Ursäkta jag bryter in lite, men ja tkr det är idioti att man köper dessa, ja uppmanar
T att sänka bilen mer seriöst än med den skiten!
Senast redigerat av Bjork (20 januari 2009)

OEM <3

979 Inlägg
22 januari 2009
#38
en polare körde med dom. Han tyckte att den satsen funkade bra...Dock är det ingenting som jag själv skulle köra runt med. Personligen tycker jag det verkar farligt att köra med fjädrar som är ihopklämda på det viset. Kapa är nog ett bättre alternativ..

Hpc

VW Ägare
1 011 Inlägg
22 januari 2009
#39
Anledningen till att de inte är godkända är att om man drar ihop fjädern på det sättet så ökar risken för att fjädern ska brista.

Henrik Eberlund

71 Inlägg
22 januari 2009
#40
biltemas är kassa! Köp en riktig istället som varar i många år på typ GE eller nåt. Annars kapa:P??

ta dagen som den kommer:)


Sök