2891
Sök

Handbromsen har låst sig på bilen och vi kommer ingenstans?

160 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Hej, försökte åka med bilen idag men den rör sig inte en millimeter. Det känns precis som att handbromsen i bilen har låst sig. Bilen drar (det känns) men det tar stopp (precis som när man har handbromsen i). Vi har aldrig varit med om detta och undrar vad man kan göra? Det är svårt att köra den till en verkstad när man inte kan åka med den. Alla råd mottages tacksamt då vi står helt handfallna. Vill också tillägga att vi naturligtvis släppt på handbromsen och dragit den igen för att försöka få den att släppa men det verkar inte göra någon skillnad. Bilen är en Volkswagen UP från 2016.
Senast redigerat av Flamslag (för 7 timmar sedan)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 238 Inlägg
för 6 timmar sedan
Flamslag skrev:
Hej, försökte åka med bilen idag men den rör sig inte en millimeter. Det känns precis som att handbromsen i bilen har låst sig. Bilen drar (det känns) men det tar stopp (precis som när man har handbromsen i). Vi har aldrig varit med om detta och undrar vad man kan göra? Det är svårt att köra den till en verkstad när man inte kan åka med den. Alla råd mottages tacksamt då vi står helt handfallna. Vill också tillägga att vi naturligtvis släppt på handbromsen och dragit den igen för att försöka få den att släppa men det verkar inte göra någon skillnad. Bilen är en Volkswagen UP från 2016.

Problemet är väl att du kanske inte använder handbromsen tillräckligt mycket och i kombination med att fukt kommit in i höljet där wiren löper så kanske den har rostat fast. Får du inte loss handbromsen så kanske det återstår att ringa en bärgare för att få bilen till verkstad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Diagnostekniker
2 706 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trumbromsar bak va?

Ta något lämpligt, t.ex stålrör, träregel, eller liknande och lägg an emot bromstrumman.
Klipp till den några gånger med en hammare.
Upprepa på andra sidan.

Har du plåtfälgar så kan du lägga en träbit över centrum av fälgen och slå på den.
Ju tyngre hammare desto bättre, slägga är optimalt.
Senast redigerat av Jesper328 (för 6 timmar sedan)

Up the RA

7 419 Inlägg
för 5 timmar sedan
Vad för bil?

Hade en gång för länge sedan en Renault där parkeringsbromsvajern löpte över en bryttrissa.
Jag råkade dra fast vajern, när den förmodligen slackat, utanför bryttrissan.
Fick kapa vajern med en sidavbitare, för att kunna köra vidare.

I närtid hade jag lånat en Citroen Picasso C4GPE, som har elektrisk parkeringsbroms.
Där fibblade jag med det elektriska, med support i mobilen, tills parkeringsbromsen släppte.
Minns inte exakt vad jag gjorde.

Forummoderator
17 990 Inlägg
för 4 timmar sedan
torsen skrev:
Vad för bil?

Hade en gång för länge sedan en Renault där parkeringsbromsvajern löpte över en bryttrissa.
Jag råkade dra fast vajern, när den förmodligen slackat, utanför bryttrissan.
Fick kapa vajern med en sidavbitare, för att kunna köra vidare.

I närtid hade jag lånat en Citroen Picasso C4GPE, som har elektrisk parkeringsbroms.
Där fibblade jag med det elektriska, med support i mobilen, tills parkeringsbromsen släppte.
Minns inte exakt vad jag gjorde.

VW UP -16. Vanlig handbroms med krycka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 574 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Trumbromsar bak va?

Ta något lämpligt, t.ex stålrör, träregel, eller liknande och lägg an emot bromstrumman.
Klipp till den några gånger med en hammare.
Upprepa på andra sidan.

Har du plåtfälgar så kan du lägga en träbit över centrum av fälgen och slå på den.
Ju tyngre hammare desto bättre, slägga är optimalt.

Eller sätta en hylsa man inte är rädd om på hjulbultarna och slå på dem i tur och ordning. Tycker det brukar fungera bättre då det är metall hela vägen då så att säga och inte trä emellan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök