3464
Sök

regga från automat te manuell

900 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
hej hej vet att de finns inlägg me detta men frågar ändå.

har en 945 turbo -93 bytt allt te manuell från automat o de sägs att ja måste ha avgasintyg från tillverkaren om bilen reggades efter 01 01 93 första gången.

nu te frågan hur får man tag på avgasintyg smidigast o kostar de nåt??

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

112 Inlägg
20 januari 2009
Inget svar på din fråga men min 855.a är också ombyggt till manuell och det har hur bra som helst att besiktiga de senaste åren. Det finns inte en besiktningsman som tänker på om bilen är automat eller manuell.

Bära eller Brista?!

IT-Tekniker
161 Inlägg
20 januari 2009
det kan blir problem med registreringsbesiktningen som måste göras om jag fattat det hela rätt, om du saknar avgasintyg som tydligen volvo vägrar att skriva ut...

900 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
ok tack för svar men e de nån där ute som fått avgasintyg på liknade sak. alltså volvo o 93 o uppåt???

12 086 Inlägg
21 januari 2009
Det är nya regler, efter 93 måste man göra en cykeltest vid konvertering vilket är i praktiken omöjlgt.

12 086 Inlägg
21 januari 2009
camaro67 skrev:
Men vad har avgasreningen men växellådor att göra?

Vlådan ingår i det här kompletta paketet som innefattas av diverse intyg, typningar och certifikat. Byter man den bryter man paketet och är därför inte längre typad. Fråga inte varför, jag har inte satt reglerna.

900 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
hej tack för svar. enligt volvo själva så ska en vanlig volvo verksta kotrollera så allt e "fackmässit" utfört. därefter ska de ansöka om intyg av volvo o sen e ska de tittas närmare på o godkännas el int...

mvh henke

602 Inlägg
22 januari 2009
min är ombyggd, varit besiktad med manuell i 3år och det står ännu att den är automat. så dom värkar ju inte bry sej något om de

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

900 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
ok men din e bara att regga om. du behöver inget avgasintyg.

Eliminator
1 441 Inlägg
22 januari 2009
Nyman_ skrev:
min är ombyggd, varit besiktad med manuell i 3år och det står ännu att den är automat. så dom värkar ju inte bry sej något om de

Du är skyldig att upplysa bes. om att du byggt om din bil och beställa besiktning.
Din ordinarie besiktning är inte värd ett enda öre.

/Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

602 Inlägg
22 januari 2009
Sokrates skrev:
Nyman_ skrev:

Du är skyldig att upplysa bes. om att du byggt om din bil och beställa besiktning.

/Tommy

måste jag? hm, aj då blir det väl bara massa tjafs, för då tänker dom ju på de. va inte jag som byggde om, var han jag köpte den av

Eliminator
1 441 Inlägg
22 januari 2009
Nyman_ skrev:
Sokrates skrev:
Nyman_ skrev:

/Tommy

måste jag? hm, aj då blir det väl bara massa tjafs, för då tänker dom ju på de. va inte jag som byggde om, var han jag köpte den av

Men det är du som kanske får problem, förr eller senare, inte den som byggde om.

/Tommy.

602 Inlägg
22 januari 2009
men så besiktningen gälls inte om man inte upplyser dom om det?

Volvo Fantast
194 Inlägg
23 januari 2009
Fattar inte att avgasintyg behövs när volvo 940 sålts med både automat och manuell tycker det bör räcka att bilen klarar avgas kraven för just 940ins modell.

Själv var min gamla 945:a ombyggd från automat till manuell kört i 4 år utan om reggning
ingen som sagt nått på bes.

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Eliminator
1 441 Inlägg
23 januari 2009
Nyman_ skrev:

Precis.

Fordonet överensstämmer inte med registreringsdokumentet.

/Tommy.

900 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
håller me dig karlsson när båda finns så ska de ju bara va att klara avgas testet o sen räcker de. men de e väl bara för att vi inte ska få bygga om antagligen..

tackar för svaren...

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
24 januari 2009
Sokrates skrev:
Nyman_ skrev:

Precis.

/Tommy.

gud vad jobbigt att köra med en bil där man inte upplyst om allt

hehe skulle alla här på garaget upplysa om sina ändringar skulle nog inte hälften av bilarna vara bes

man kör på så länge det går den dagen det går åt skogen slår man upp en aut igen bes och monterar tillbaka manuella lådan ;-)

och inte en jävel kommer bry sig och gör någon det så får dom väll sitta i sitt hörn och gråta smile

Kör fort så hinner inget hända...

Eliminator
1 441 Inlägg
24 januari 2009
Growe skrev:
Sokrates skrev:
Nyman_ skrev:

Precis.

/Tommy.

gud vad jobbigt att köra med en bil där man inte upplyst om allt

hehe skulle alla här på garaget upplysa om sina ändringar skulle nog inte hälften av bilarna vara bes

man kör på så länge det går den dagen det går åt skogen slår man upp en aut igen bes och monterar tillbaka manuella lådan ;-)

och inte en jävel kommer bry sig och gör någon det så får dom väll sitta i sitt hörn och gråta smile

Alla är inte "världsmästare" roll som dig. Det är väl bra att veta, alla kanske inte har tillgång till ex. en orginal vxl. låda om det blir stopp på bes. Än mindre möjlighet tekniskt eller ekonomiskt att fixa ,,,,.

/Tommy.

Med lem
1 127 Inlägg
24 januari 2009
Sokrates skrev:
Alla är inte "världsmästare" roll som dig. Det är väl bra att veta, alla kanske inte har tillgång till ex. en orginal vxl. låda om det blir stopp på bes. Än mindre möjlighet tekniskt eller ekonomiskt att fixa ,,,,.

/Tommy.

Nu är det dock en gammal Volvo vi pratar om, delar finns i överflöd överallt för kaffepengar.. roll En 740/940 automatlåda lär folk kasta efter en om man vill ha en.

Sök