3186
Sök

Dum fråga om hjulupphängning

2 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#1
Kanske är en dum fråga men kan någon förklara skillnaden mellan K-länk, 4-länk, 3-länk & 2-länk för mig? Gärna med för & nackdelar.

8 156 Inlägg
21 januari 2009
#2
Jag ska försöka hitta lite bra jämförande bilder.
Är lite slut i hjärnan just nu, så jag kan inte skriva något bra detaljerat och pedagogiskt inlägg.
Någon annan som kan?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Lastbilschaufför
123 Inlägg
21 januari 2009
#3
4-länk då har du två länkarmar på varje sida, en ovanför drivaxelns centrum och en nedanför. 3-länk har du en undre länkarm på varje sida och en V formad länkarm som sitter monterad i mitten högst upp på klumpen. De övre länkarmarna är till för att förhindra axeln från att rotera runt sin egen centrumaxel när du gasar.
2-länk har en länkarn på var sida och ett stag (som jag inte kommer på vad det heter just nu) från axeln upp i karossen för att axeln inte ska förflytta sig i sidled när du svänger. Men när axeln fjädrar så förflyttas den marginellt i sidled vilket får bilen att kränga.
Ju mer kraft en axel ska ta hand om ju fler bärarmar/länkarmar är att rekomendera för att axeln inte ska rotera runt sitt eget centrum.


2 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#4
Tack för svaret Lundgren_85.
Då återstår bara en fråga: Vad är K-länk?


Sök