2908
Sök

Rakställa en b230 ?

bonntrimmare
655 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej


Jag hade tänkt o rakställa en b230 . Har då hört att ett B20 tråg e bra ? vad behöver jag tänka på ?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
22 januari 2009
#2
i vad och varför ska du rakställa?

194 Inlägg
22 januari 2009
#4
detta var en lustig tråd :p

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
22 januari 2009
#5
camaro67 skrev:
B230 är rakstallda från fabrik. Sen passar väll inte b20tråget på en230?
inte sitter då nån b230 som jag sett rakt iaf.. är väl sneda allihopa eller?

92 Inlägg
22 januari 2009
#6
B230 e snedställda från början... 20° lutning... Ta B20 oljetråg, o pumpen ska byggas om, sen funka de kanon... Ja motorfästen  ska ju byggas om me...

//Gahmen\\

bonntrimmare
655 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#7
GahmenT-Gul skrev:
B230 e snedställda från början... 20° lutning... Ta B20 oljetråg, o pumpen ska byggas om, sen funka de kanon... Ja motorfästen  ska ju byggas om me...
okaj , vad ska jag göra med pumpen ? de kanske märks när man fått tag på tråg? smile

bonntrimmare
655 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#8
tal0n skrev:
i vad och varför ska du rakställa?
i en morris... för att i bilen den ska agera i så blir de inte mycket plats för grenrör tongue

92 Inlägg
22 januari 2009
#9
Kommer inte ihåg, men tror oljepickupen ska kortas av eller va de va... inte igår man lekte med rödmotor wink

//Gahmen\\

bonntrimmare
655 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#10
GahmenT-Gul skrev:
Kommer inte ihåg, men tror oljepickupen ska kortas av eller va de va... inte igår man lekte med rödmotor wink
okaj men de borde ju inte va så svårt tongue blir nog mer logiskt när man e där o ser det med egna ögon smileroll

Meister
6 763 Inlägg
22 januari 2009
#11
tal0n skrev:
camaro67 skrev:
B230 är rakstallda från fabrik. Sen passar väll inte b20tråget på en230?
inte sitter då nån b230 som jag sett rakt iaf.. är väl sneda allihopa eller?
De är väll raktställda?! Vitmotorerna står ju på tvären.


31 Inlägg
22 januari 2009
#12
de menar ju att motorena är lutar lite åt ett håll , när det är rakställda så står det helt raka


camaro67 skrev:
tal0n skrev:
camaro67 skrev:
B230 är rakstallda från fabrik. Sen passar väll inte b20tråget på en230?
inte sitter då nån b230 som jag sett rakt iaf.. är väl sneda allihopa eller?
De är väll raktställda?! Vitmotorerna står ju på tvären.


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
22 januari 2009
#13
alla b21/b23/b230 e snedställda. Man använder b20tråg och oljepump vid rakställning pga tråget är gjort för rakställning. Passar bolt in. Dock måste man bygga om motorfästena. OCH växellådan som måste få ny sprängkåpa. Om du kör m45/46/47 så kan man använda m45ans sprängkåpa som kom 76 med b20motor med m45.. Men dom e sällsynta dom sprängkåporna!!!

Meister
6 763 Inlägg
22 januari 2009
#14
A-Rickardsson skrev:
de menar ju att motorena är lutar lite åt ett håll , när det är rakställda så står det helt raka


camaro67 skrev:
tal0n skrev:

inte sitter då nån b230 som jag sett rakt iaf.. är väl sneda allihopa eller?
De är väll raktställda?! Vitmotorerna står ju på tvären.
Men.. Vad de inte värre än så. Jag trodde att jag hade blivit knäpp på riktigt. Man ska inte dricka alkohol på jobbet. De borde de få veta på volvo så de slutar att montera motorerna snett


1 785 Inlägg
23 januari 2009
#15
BOLUND skrev:
Hej


Jag hade tänkt o rakställa en b230 . Har då hört att ett B20 tråg e bra ? vad behöver jag tänka på ?
Vad är anledninge till att du vill vinkla om motorn?

Den enda anledningen jag finner till att man skulle vilja göra detta är att få bättre plats med turboaggregatet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 492 Inlägg
23 januari 2009
#16
kompisar som byggt folkracebilar med uppresta B21/B23 vet jag tagit tråg&oljepump från B20

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 januari 2009
#17
dbjanoz skrev:
BOLUND skrev:
Hej


Jag hade tänkt o rakställa en b230 . Har då hört att ett B20 tråg e bra ? vad behöver jag tänka på ?
Vad är anledninge till att du vill vinkla om motorn?

Den enda anledningen jag finner till att man skulle vilja göra detta är att få bättre plats med turboaggregatet.
har man 16v toppen blir de grymt mycket snyggare också, med 8v toppen ser de skumt ut med oljepåfyllningslocket

Jonas

bonntrimmare
655 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#18
som jag skrev högre upp i tråden så är det av platsbrist för turbon , tänkte de var enklare att bytta tråg istället för o kapa i innerskärmarna tongue o sen hur de ser ut bryr jag mej inte så mycket om smile tack för alla svar smile

bonntrimmare
655 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#19
air_denka skrev:
alla b21/b23/b230 e snedställda. Man använder b20tråg och oljepump vid rakställning pga tråget är gjort för rakställning. Passar bolt in. Dock måste man bygga om motorfästena. OCH växellådan som måste få ny sprängkåpa. Om du kör m45/46/47 så kan man använda m45ans sprängkåpa som kom 76 med b20motor med m45.. Men dom e sällsynta dom sprängkåporna!!!
fanns dom endast på -76:orna?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 januari 2009
#20
BOLUND skrev:
air_denka skrev:
alla b21/b23/b230 e snedställda. Man använder b20tråg och oljepump vid rakställning pga tråget är gjort för rakställning. Passar bolt in. Dock måste man bygga om motorfästena. OCH växellådan som måste få ny sprängkåpa. Om du kör m45/46/47 så kan man använda m45ans sprängkåpa som kom 76 med b20motor med m45.. Men dom e sällsynta dom sprängkåporna!!!
fanns dom endast på -76:orna?
om du nu ska vinkla upp motorn för att få plats med en stor turbo, så kan du ju lika gärna satsa på en hållbarare låda än volvolåda. och då måste ju sprängkåpan göras om och i vilket fall som helst.

Jonas


Sök