3945
Sök

dum fråga =P DUMP

224 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#1
ja jag vet att det finns sök forum men inget jag tycker passar på min bil.

det e så att jag byttit turbo i min till en t04e snurra och jag får inte dumpen att funka.

org sitter dumpen på turbin huset det finns ingen på denna då köpte jag en återcirkulerande från ridetech resultat av det ja fladdrande dump ljud sad

böt den till en ska BOSCH som sitter på saab 9000 o 9-5
och fortfarande dumpar den fladrande

men om jag växlar lugnt så funkar det kalas oavs ladd tryck

men så fort man skickar i växlarna så fladrar dump ljudet.

någon som kan detta bättre än mej? allt är kopplat som det ska vara återcirk till efter lmm och vakum till insug o dumpen sitter på spjällets sida.

många säger att jag ska sätta dit en till dump eller sätta den på turbo sidan?

89 Inlägg
22 januari 2009
#2
Dumpen skall sitta så nära gasspjället som möjligt för det är där det blir blokk. Men dumpar/öppnar ventilen när du växlar sakta? Kommer ihåg för många år sen att jag hade något liknade problem, dumpen öppnade för sakta så trykket han o slå tilbax i turboen. Undra om jag inte løste d m større vaccum slang, kanske nån smörning på dumpen om den e seg.

224 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#3
ja alltså man hör väldigt klart att den *dumpar* en gång när man växlar lugnt men växlar man snabbt så fladdrar det till utav fan.

för jag kör med ett öppet filter typ som en *sköld* runt det kan inte vara det att den inte dumpar vid riktigt högt ladd pga av att den e lite *tajt* i öppningen?

ska testa o smörja upp dumpen lite oxså men jag tänkte på för vakum slangen jag har e ju 5mm invändigt men tror du det spelar så stor roll?

499 Inlägg
22 januari 2009
#4
Det är inte för dåligt flöde i dumpen då? 25mm som jag antar att Bosch-dumpen är räcker väl inte till mer än 350hk, kanske är det som begränsar?


224 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#5
ja men jag tror inte jag har mer än 270-290 hk i bilen. men vadå ska man chansa på att sätta dit en till kostar ju inte så mkt 372kr på saab

plus att jag har metall rör som ic rör så jag svetsar ju ans själv.

för jag prata med en kille som sa att jag skulle testa med 2st men vakumet kan man köra 2 dumpar på samma vakum slang sen?
har ingen ledig plats på insuget sad

4 670 Inlägg
22 januari 2009
#6
softmuppen skrev:
ja men jag tror inte jag har mer än 270-290 hk i bilen. men vadå ska man chansa på att sätta dit en till kostar ju inte så mkt 372kr på saab

plus att jag har metall rör som ic rör så jag svetsar ju ans själv.

för jag prata med en kille som sa att jag skulle testa med 2st men vakumet kan man köra 2 dumpar på samma vakum slang sen?
har ingen ledig plats på insuget sad

ja kör nog 4 st saker på 1 utgång så tror inte de ska vara någon fara!

vet inte hur mycke man kan koppla på 1 ugång eller om man kan koppla på hur mycke som helst
Senast redigerat av mickius (22 januari 2009)


224 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#7
oki får testa annars får jag ta och kika vilken jag kan ta bort sen ifall det inte funkar

1 028 Inlägg
22 januari 2009
#8
har samma fel...har satt på turbo utan dump som satt på org turbon.
Kör med öppen dump nu å den dör efter man gasat "Varvat" upp den å sla låta den gå ner på tomgång.... ska man ha återcirkulernade för att slippa detta hjälp mig 940 ltt-96a

Har inget å skriva ännu

7 274 Inlägg
23 januari 2009
#9
Fråga mig inte varför, men när jag bytte ifrån 4mm vakumslang till 6mm så började min andra dump fungera mycket bättre än tidigare.

Forge'n däremot fungerade alltid men min andra, öppna, ventil den hade antingen problem med att öppna vid lågt ladd eller att hålla tätt vid högt ladd beroende på hur jag ställde den.
Med nya slangen fungerar den perfekt.


jopp
145 Inlägg
23 januari 2009
#10
volvo_grabb skrev:
har samma fel...har satt på turbo utan dump som satt på org turbon.
Kör med öppen dump nu å den dör efter man gasat "Varvat" upp den å sla låta den gå ner på tomgång.... ska man ha återcirkulernade för att slippa detta hjälp mig 940 ltt-96a

alldeles riktigt, bara å handla återcirkulerande!

jomenvisst

224 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#11
prova o byta till en grovre slang på dumpen men det funkade inte så jag ska testa med o sätta dit en till om det blir bättre.

och ja du ska ha återcirkulerande på bil med lmm

annars kan du koppla bort tomgångsmotorn då dumpar den men då har du problem med bränsle förbrukningen =P

plus att den fettar på med bränsle som in i norden mellan växlingarna.

89 Inlägg
23 januari 2009
#12
Brains skrev:
Fråga mig inte varför, men när jag bytte ifrån 4mm vakumslang till 6mm så började min andra dump fungera mycket bättre än tidigare.

för at du får mer kraft/luft igenom en 6mm.

1 062 Inlägg
23 januari 2009
#13
softmuppen skrev:
ja men jag tror inte jag har mer än 270-290 hk i bilen. men vadå ska man chansa på att sätta dit en till kostar ju inte så mkt 372kr på saab

plus att jag har metall rör som ic rör så jag svetsar ju ans själv.

för jag prata med en kille som sa att jag skulle testa med 2st men vakumet kan man köra 2 dumpar på samma vakum slang sen?
har ingen ledig plats på insuget sad

Bara så du vet så har jag fått reda på att dem där bosch plast dumparna kostar 250 spänn hos vw/audi

bara så ni vet

mvh

Team Björkeryd

224 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#14
wildboy_87_ skrev:
softmuppen skrev:
ja men jag tror inte jag har mer än 270-290 hk i bilen. men vadå ska man chansa på att sätta dit en till kostar ju inte så mkt 372kr på saab

plus att jag har metall rör som ic rör så jag svetsar ju ans själv.

för jag prata med en kille som sa att jag skulle testa med 2st men vakumet kan man köra 2 dumpar på samma vakum slang sen?
har ingen ledig plats på insuget sad

Bara så du vet så har jag fått reda på att dem där bosch plast dumparna kostar 250 spänn hos vw/audi

bara så ni vet

mvh

före moms kostar dem 258kr på saab

Svets specialist
680 Inlägg
23 januari 2009
#15
Ring och hör med PBZ. De kan hjälpa säkert hjälpa.. Kan vara värt ett telefonsamtal!! Lycka till iaf!!

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound

De som göms i snö kommer upp i tö!!
20 Inlägg
24 januari 2009
#16
softmuppen skrev:
ja jag vet att det finns sök forum men inget jag tycker passar på min bil.

det e så att jag byttit turbo i min till en t04e snurra och jag får inte dumpen att funka.

org sitter dumpen på turbin huset det finns ingen på denna då köpte jag en återcirkulerande från ridetech resultat av det ja fladdrande dump ljud sad

böt den till en ska BOSCH som sitter på saab 9000 o 9-5
och fortfarande dumpar den fladrande

men om jag växlar lugnt så funkar det kalas oavs ladd tryck

men så fort man skickar i växlarna så fladrar dump ljudet.

någon som kan detta bättre än mej? allt är kopplat som det ska vara återcirk till efter lmm och vakum till insug o dumpen sitter på spjällets sida.

många säger att jag ska sätta dit en till dump eller sätta den på turbo sidan?

en kompis fick detta felet på sin, de visade sej att dumpen satt åt fel håll... big_smile


224 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#17
har fixat problemet nu funkar kalas med 2st bosch dumpar..

magiskt att det funkar med dubbla smile

men nu vet ni andra som har samma problem att det funkar med 2.
tack får alla tips


Sök