4112
Sök

Batteri frågor!

81 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Tänkte höra med er som hållit på med bilstereo ett tag,jag är ju nybörjare! smile

Fråga 1....
Kan man koppla flera batterier tillsammans trots att dom har olika styrka? tex jag har ett Banner och ett tudor fritids batteri sen ett batteri från biltema,går det att koppla ihop dom för mera ström till stegen eller bllir det bara sämre av att dom har olika styrka?

Fråga 2
Om jag sätter en laddare på ett av batterien laddas då allihopa eller bara det laddaren sitter på?

Fråga 3
Om jag har en generator på 80amp orkar den då ladda alla tre batterierna?

Tacksam för svar! /Vin,kvinnor & sång

81 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Tack för svaren!

låter som jag får uppgredera generatorn i bilen asså!
Var kan jag få tag på en billig generator med mer ampere då?
eller kan jag göra nåt med original generatorn så den laddar mer?

Mvh

81 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
okej,intressant! hur gör man för att få den att ladda mer då?
den som sitter i är på 80amp....
en kompis svamla om att det går att löda om nå skit i dom??

Mvh

Basknarkare
470 Inlägg
23 januari 2009
Fråga 2
Om jag sätter en laddare på ett av batterien laddas då allihopa eller bara det laddaren sitter på?

Lånar tråden lite roll Jo ang batteriladdare ska köra på 3 optima i mitt bygge. ett 55ah fram o 2 75 ah i baljan. va ja hört måste man ha en laddare som stänger av sig sj typ (c-tek) måste ja då köpa den största eller går de även att ladda med en mindre c-tek? smile

Team Carbonize

Följ strömmen..
233 Inlägg
23 januari 2009
Försöker svara på tre frågor i ett svar.

En ska som bör nämnas när man kopplar ihop olika batterier (och framförallt olika fabrikat) är att alla batterier kommer att anpassa sig efter det sämsta batteriet vilket oftast på sikt blir dyrare än att köpa en uppsättning nya batterier av samma fabrikat.

Glöm att linda om generatorn, köp en kraftigare istället.