man ska göra vad man kan för att inte blanda olika "stora" batterier, gärna undvika blanda olika fabrikat likväl om än att det inte är lika viktigt.
Men som med alla andra saker här i världen så kan det skilja mellan den ena tillverkans uppmätningsperiod gentemot en annan tillverkare.
Ah är alltid Ah, det kan som sagt dock skilja mellan tillverkarna hur de mätt upp Ah.
När man blandar olika Ah löper man risken att överladda det minsta batteriet, alt så får det största aldrig full laddning.
Lite som två hinkar på 5 resp 7,5 liter, antingen så rinner det över i den lilla hinken eller så blir den stora aldrig full, om Ni är med på liknelsen.
JAG köper batterier av samma typ, i mitt fall AGM batterier, med samma storlek och så nära tillverkningsdatum/plats som möjligt, dvs tillverningsnummer 8000, 8001, 8002 osv..
När man laddar flera paralell kopplade batterier ska man ha laddarens plus utgång på det första batteriets plus pol, och laddarens minusutgång på det sista batteriets minuspol (i kedjan av batterier).
På så vis så får alla batterier i kedjan rätt laddning.
Ovan nämnda förslag på koppling har jag enbart gjort med likadana batterier, om de ej är likadana kan jag ej svara för vad som händer.
Kopplingen har dock funkat 100% för mig i ett flertal år. Utan problem och med mycket lyckade laddresultat.
Lycka till
Mvh
Rutger
Senast redigerat av rutger_j (23 januari 2009)
today everyone know the price of everything but the value of nothing