4112
Sök

Batteri frågor!

81 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Tänkte höra med er som hållit på med bilstereo ett tag,jag är ju nybörjare! smile

Fråga 1....
Kan man koppla flera batterier tillsammans trots att dom har olika styrka? tex jag har ett Banner och ett tudor fritids batteri sen ett batteri från biltema,går det att koppla ihop dom för mera ström till stegen eller bllir det bara sämre av att dom har olika styrka?

Fråga 2
Om jag sätter en laddare på ett av batterien laddas då allihopa eller bara det laddaren sitter på?

Fråga 3
Om jag har en generator på 80amp orkar den då ladda alla tre batterierna?

Tacksam för svar! /Vin,kvinnor & sång

81 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Tack för svaren!

låter som jag får uppgredera generatorn i bilen asså!
Var kan jag få tag på en billig generator med mer ampere då?
eller kan jag göra nåt med original generatorn så den laddar mer?

Mvh

81 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
okej,intressant! hur gör man för att få den att ladda mer då?
den som sitter i är på 80amp....
en kompis svamla om att det går att löda om nå skit i dom??

Mvh

Basknarkare
470 Inlägg
23 januari 2009
Fråga 2
Om jag sätter en laddare på ett av batterien laddas då allihopa eller bara det laddaren sitter på?

Lånar tråden lite roll Jo ang batteriladdare ska köra på 3 optima i mitt bygge. ett 55ah fram o 2 75 ah i baljan. va ja hört måste man ha en laddare som stänger av sig sj typ (c-tek) måste ja då köpa den största eller går de även att ladda med en mindre c-tek? smile

Team Carbonize

Följ strömmen..
233 Inlägg
23 januari 2009
Försöker svara på tre frågor i ett svar.

En ska som bör nämnas när man kopplar ihop olika batterier (och framförallt olika fabrikat) är att alla batterier kommer att anpassa sig efter det sämsta batteriet vilket oftast på sikt blir dyrare än att köpa en uppsättning nya batterier av samma fabrikat.

Glöm att linda om generatorn, köp en kraftigare istället.

Batteriladdaren laddar alla batterier som är parallell kopplade och jag rekommenderar en laddare som växlar om automatiskt till underhållsladdning när batterierna är fullt laddade. Storleken har ingen betydelse wink utan den talar bara om hur snabbt en laddare klarar av att ladda ett batteri. Om ett helt tomt batteri på 100Ah ska laddas tar det 10 timmar för en laddare på 10A och 20 timmar för en laddare på 5A. Nu är detta långt ifrån hur det fungerar i verkligheten men du förstår principen. smile
Senast redigerat av Startmotorpunktse (23 januari 2009)

4 074 Inlägg
23 januari 2009
Lånar oxå tråden lite!

kort fråga,kan en för stark generator koka sönder batterierna? om jag har 140amp generator och  två 65amps batterier?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 januari 2009
BJonsson skrev:
Lånar oxå tråden lite!

kort fråga,kan en för stark generator koka sönder batterierna? om jag har 140amp generator och  två 65amps batterier?

Nej....det är inte strömmen som kokar sönder ett batteri. Det är spänningen.
Har man för hög spänning så riskerar batterierna att koka. Tror de flesta batterier klarar 15V som mest.
Inte helt hundra så detta får ngn som VET svara exakt på.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Följ strömmen..
233 Inlägg
23 januari 2009
En generator ger bara den mängd ström (Ampere) som batterierna behöver och precis som Lonefox skrev är det spänningen som gör att ett batteri kokar.

Hur hög spänning ett batteri klarar beror på hur det är konstruerat, de vanligaste batterierna (kalcium-kalcium) klarar ungefär 15V medans Bosch nya batteriserie och Optima klarar sig bra upp till 16V. Vill du veta vad ditt batteri klarar behöver jag veta vad det är för batteri. smile

6 Inlägg
23 januari 2009
man ska göra vad man kan för att inte blanda olika "stora" batterier, gärna undvika blanda olika fabrikat likväl om än att det inte är lika viktigt.
Men som med alla andra saker här i världen så kan det skilja mellan den ena tillverkans uppmätningsperiod gentemot en annan tillverkare.
Ah är alltid Ah, det kan som sagt dock skilja mellan tillverkarna hur de mätt upp Ah.

När man blandar olika Ah löper man risken att överladda det minsta batteriet, alt så får det största aldrig full laddning.
Lite som två hinkar på 5 resp 7,5 liter, antingen så rinner det över i den lilla hinken eller så blir den stora aldrig full, om Ni är med på liknelsen.

JAG köper batterier av samma typ, i mitt fall AGM batterier, med samma storlek och så nära tillverkningsdatum/plats som möjligt, dvs tillverningsnummer 8000, 8001, 8002 osv..

När man laddar flera paralell kopplade batterier ska man ha laddarens plus utgång på det första batteriets plus pol, och laddarens minusutgång på det sista batteriets minuspol (i kedjan av batterier).
På så vis så får alla batterier i kedjan rätt laddning.

Ovan nämnda förslag på koppling har jag enbart gjort med likadana batterier, om de ej är likadana kan jag ej svara för vad som händer.
Kopplingen har dock funkat 100% för mig i ett flertal år. Utan problem och med mycket lyckade laddresultat.

Lycka till

Mvh
Rutger
Senast redigerat av rutger_j (23 januari 2009)

today everyone know the price of everything but the value of nothing

21 761 Inlägg
23 januari 2009
rutger_j skrev:
När man blandar olika Ah löper man risken att överladda det minsta batteriet, alt så får det största aldrig full laddning.

Vid seriekoppling är det mycket viktigt att alla batterier har så lika status som möjligt, men vid parallellkoppling är det inte lika kritiskt. Batterierna tar emot "det de behöver". smile

Däremot vid urdragning av batterierna så finns risk att det mindre batteriet blir väldigt urladdat fastän det större bara har blivit delvis urladdat. Ifall man mäter spänningen i hela kretsen så kan den se hyffsad ut, men när man kopplar loss batterierna och mäter dem individuellt så kan det vara klart märkbar skillnad i vilospänning.

7 241 Inlägg
23 januari 2009
På tal om inget.....

Välkommen RJ wink

Trevligt att se dig här med smile

21 761 Inlägg
23 januari 2009
Är det Rutger från L***** ? smile

7 241 Inlägg
23 januari 2009
Drönirettab skrev:
Är det Rutger från L***** ? smile

Tror det...
Skriver på samma sätt och vem annars skulle kalla sig ett namn från Strul? (Såvida han verkligen inte HETER så.....)

Sök