2796
Sök

B230E - Vägrar starta!?

70 Inlägg
28 januari 2009
#41
Jag tror jag har hittat felet på min bil nu!
Tog loss spridarna igen och kopplade förbi bensinrelät så att jag kund köra bensinpumpen då o då när jag stod o kollade över motorn.
Trykte in en skruvmejsel i luftintaget på mängdmätare för att få upp vippan annars kommer ingen bensin fram alls.
fick då se att 3 spridare var mer eller mindre döda. knacka man på dom lite kom dom igång en liten cekund sen avtog dom igen.
sist jag kollade dom funkade dom men inte nu. det var väl så att jag inte kollade dom tillräkligt länge.

är det någon som har ett bra tips på hur man kan rännsa dom?
annars så får man söka efter andra som funkar.

1 796 Inlägg
28 januari 2009
#42
Thomas-l skrev:
Jag tror jag har hittat felet på min bil nu!
Tog loss spridarna igen och kopplade förbi bensinrelät så att jag kund köra bensinpumpen då o då när jag stod o kollade över motorn.
Trykte in en skruvmejsel i luftintaget på mängdmätare för att få upp vippan annars kommer ingen bensin fram alls.
fick då se att 3 spridare var mer eller mindre döda. knacka man på dom lite kom dom igång en liten cekund sen avtog dom igen.
sist jag kollade dom funkade dom men inte nu. det var väl så att jag inte kollade dom tillräkligt länge.

är det någon som har ett bra tips på hur man kan rännsa dom?
annars så får man söka efter andra som funkar.
Antingen får man genom tryck rengöra dom eller så med ultraljud, finns firmor som har avsedd utrustning för detta iaf.
Jag har 4st spridare sittande i en B23E som är rengjorda om intresse finnes.


79 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#43
snoddas skrev:
väldigt dum fråga kanske men sitter de lambdasond på den där??? för de var samma fel på farsans audi för ett tag sen och vi fatta inte vad felet var. så testa vi byta lambdasonden och då funka den perffa igen
sitter ingen lambdasond på dessa volvos wink


79 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#44
Hilmer skrev:
Det kan även vara fel på tryckaccumulatorn intill bränslepumpen, vet att jag fått demontera denna på vissa 740 för att få upp trycket igen. Ärligt talat vet jag inte om samma delar sitter på 240!?
sitter ju en liten "tub" efter bensinpumpen..
kan vara den då?
ska jag ta bort den?
fick tipset från en mekaniker att knacka på denna och på pumpen.. hjälte dock inte..
har införskaffat ny tändmodul och nytt "svart" relä (sitter ett vid tändspolen på min 24)
fick även tipset att byta denna av samma kille...

Fattar inte vad det är för fel..
Bytte ju bara tändspole, rotor och fördelarlock..
Sen startar bil-fan inte!!! mad


Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
28 januari 2009
#45
Jag hade en 260 -79 som inte startade efter jag bytt ena kammen ! Letade i 2 dagar innan jag mätte upp ca 6volt vid tändspolen vilket gjorde att pumpen inte startade eftersom det är för lite ! Så mät även spänningen där för att vara säker på att det inte är för dålig kontakt .

Schipperke rules !

79 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#46
Schipperke-owner skrev:
Jag hade en 260 -79 som inte startade efter jag bytt ena kammen ! Letade i 2 dagar innan jag mätte upp ca 6volt vid tändspolen vilket gjorde att pumpen inte startade eftersom det är för lite ! Så mät även spänningen där för att vara säker på att det inte är för dålig kontakt .
alla tänddelar är ju nya och det är fin gnista.. så är nog kanppast dåligt med ström smile
men kan kolla detta oxå iofs... har inget bättre för mig... =P

Trött på biljävlar som strular! mad


70 Inlägg
29 januari 2009
#47
blackbox skrev:
Schipperke-owner skrev:
Jag hade en 260 -79 som inte startade efter jag bytt ena kammen ! Letade i 2 dagar innan jag mätte upp ca 6volt vid tändspolen vilket gjorde att pumpen inte startade eftersom det är för lite ! Så mät även spänningen där för att vara säker på att det inte är för dålig kontakt .
alla tänddelar är ju nya och det är fin gnista.. så är nog kanppast dåligt med ström smile
men kan kolla detta oxå iofs... har inget bättre för mig... =P

Trött på biljävlar som strular! mad
Har du kollat så att för pumpen pumpen i tanken funkar?

Tekniker
624 Inlägg
29 januari 2009
#48
Kolla Bränsle pumps reläet det stora vita det äer ett dubbel relä. kolla även så att det inte är så att du har två pumpar och den ena är sönder så att det inte orkar dra bränslet hela vägen??? vid lite bensin i tanken.
Som sakt det finns inte mycket som skulle kunna gå sönder. ta fram och mät lite .


152 Inlägg
29 januari 2009
#49
k jet har ju ett relä som styr pump å dyligt, hade glapp i mitt å bilen gav upp ibland å ville bara inte gå alls. man fick gnugga sig blå åsså startade den helt plötsligt och gick bra länge innan det hände igen.

brukar tydligen vara så att anslutningen till detta relä bränns och får dålig kontakt.

It´s Better to burn out than fade away

37 Inlägg
29 januari 2009
#50
Hej orkade inte läsa hala tråden. men kolla vid tankarmaturen så att inte pumparna drar luft. sen finns de en svart styrbox som sitter under ratten, har en xtra om du är intresserad. kolla nummret på den ska va 3miljoner nånting. de är den som troligt vis är pajj. du ska ha de gröna bränsle reläet. de är både bränsle o tandning de är inte de vita. lycka till mvh niklas


Honda freak
138 Inlägg
29 januari 2009
#51
Wille_240 skrev:
Under sprutet sitter en svart "låda" som kallas för "bäljen" i den så sitter en liknande va ska man säga "skiva" som ska röra sig upp å ner" kolla så inte den har fastnatt
skivan kalls "luftmängdsplatta"  om jag ej minns fel.. Den reglerar styrkolven som då bestämer soppa mängden kolla så inte styrkolven har hängt sig, om den nu gjort de så slipa lätt på den. kolla även så inte "bäljen" har sprukit eller fått nått hål. Kolla också så alla vakumslangar sitter rätt,

mvh wail

79 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#52
Thomas-l skrev:
blackbox skrev:
Schipperke-owner skrev:
Jag hade en 260 -79 som inte startade efter jag bytt ena kammen ! Letade i 2 dagar innan jag mätte upp ca 6volt vid tändspolen vilket gjorde att pumpen inte startade eftersom det är för lite ! Så mät även spänningen där för att vara säker på att det inte är för dålig kontakt .
alla tänddelar är ju nya och det är fin gnista.. så är nog kanppast dåligt med ström smile
men kan kolla detta oxå iofs... har inget bättre för mig... =P

Trött på biljävlar som strular! mad
Har du kollat så att för pumpen pumpen i tanken funkar?
båda pumparna går om dom får direkt ström (bryggar reläet)


79 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#53
Ravi skrev:
Kolla Bränsle pumps reläet det stora vita det äer ett dubbel relä. kolla även så att det inte är så att du har två pumpar och den ena är sönder så att det inte orkar dra bränslet hela vägen??? vid lite bensin i tanken.
Som sakt det finns inte mycket som skulle kunna gå sönder. ta fram och mät lite .
Det är det gröna reläet i min. Iom att det är mekanisk bränsleinsprutning.
Båda pumparna funkar (om man bryggar reläet på stift 30/87)
Är ca 20 liter i tanken.
Nä men nåt elfel är det på min som jag inte kan klura ut.
Ska byta tändmodulen i helgen, får se om det hjälper.
Denna skickar impulser till bränslereläet oxå, gissar på att den biten inte fungerar..
Men det återstår ju att se.....


79 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#54
JakeDevilson skrev:
k jet har ju ett relä som styr pump å dyligt, hade glapp i mitt å bilen gav upp ibland å ville bara inte gå alls. man fick gnugga sig blå åsså startade den helt plötsligt och gick bra länge innan det hände igen.

brukar tydligen vara så att anslutningen till detta relä bränns och får dålig kontakt.
kontaktanslutningarna är fina.. ingen oxid eller liknande smile


79 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#55
745__Turbo skrev:
Hej orkade inte läsa hala tråden. men kolla vid tankarmaturen så att inte pumparna drar luft. sen finns de en svart styrbox som sitter under ratten, har en xtra om du är intresserad. kolla nummret på den ska va 3miljoner nånting. de är den som troligt vis är pajj. du ska ha de gröna bränsle reläet. de är både bränsle o tandning de är inte de vita. lycka till mvh niklas
Bilen ville ju inte starta efter jag bara kört in den i garaget.
Har funkat klockrent varje dag annars.
Detta hände efter jag stängt av motorn och bytt tändspole, rotor och fördelarlock.
Ska se om jag hittar denna styrbox, väldigt konstigt om det är fel på den "bara sådär"...
Stämmer, det sitter det gröna reläet på min (har även bytt till ett nytt utan framgång)


79 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#56
Wail skrev:
Wille_240 skrev:
Under sprutet sitter en svart "låda" som kallas för "bäljen" i den så sitter en liknande va ska man säga "skiva" som ska röra sig upp å ner" kolla så inte den har fastnatt
skivan kalls "luftmängdsplatta"  om jag ej minns fel.. Den reglerar styrkolven som då bestämer soppa mängden kolla så inte styrkolven har hängt sig, om den nu gjort de så slipa lätt på den. kolla även så inte "bäljen" har sprukit eller fått nått hål. Kolla också så alla vakumslangar sitter rätt,
Ska testa att köra på starten och samtidigt trycka upp skivan och ha reläet bryggat...
Så får vi se vad som händer......
Trycket borde ju höjas så det trycks ut bränsle iaf....


70 Inlägg
29 januari 2009
#57
Jag gorde så här på min bil för att se om soppan kom fram som den skulle.
ta en lång sladd på 2-3 meter och brygga bränslerelät 30/87, den ena enden av sladden har du ute vid motorn som en stömbrytare så du lätt kan kära pumparna så du ser allt vad som händer.
dra ut alla spridarna och lägg dom på ventilkåpan.
skruva av slangen som går in i mängndmätaren.
stoppa in en skruvmejsel eller en tjock böjd ståltråd så att du får upp vippan (den runda plattan som sitter innanför)
tryck i hop kablarna så att pumparna går!
då ska det komma bansin!
gör det inte det är det tätt någonstans!
och du behöver inte ha någon täning på.
Lycka till!

79 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#58
Thomas-l skrev:
Jag gorde så här på min bil för att se om soppan kom fram som den skulle.
ta en lång sladd på 2-3 meter och brygga bränslerelät 30/87, den ena enden av sladden har du ute vid motorn som en stömbrytare så du lätt kan kära pumparna så du ser allt vad som händer.
dra ut alla spridarna och lägg dom på ventilkåpan.
skruva av slangen som går in i mängndmätaren.
stoppa in en skruvmejsel eller en tjock böjd ståltråd så att du får upp vippan (den runda plattan som sitter innanför)
tryck i hop kablarna så att pumparna går!
då ska det komma bansin!
gör det inte det är det tätt någonstans!
och du behöver inte ha någon täning på.
Lycka till!
Alright!
Ska testa detta imorgon!


42 Inlägg
30 januari 2009
#59
har du kolla så du fått tändspolen rätt? jag menar + och minus, kan vara avgörande på vissa spolar.

4 586 Inlägg
30 januari 2009
#60
kan vara bränsletrycksregulator  som inte fungerar som den ska
Senast redigerat av jorre83 (30 januari 2009)



Sök