3141
Sök

V70 2.4T AWD Trim

9 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
Hej ! Skulle vilja ha lite råd med hur man kan trimma bilen . har en V70 2.4T ltt AWD 98 . kollat lite här med att göra det till en fulltryckare men tydligen var det inte så bra stämmer det ? Tänkte om man kan köra på en ytbytes turbo o spridare o chip ? 

Varit jätte tacksam för svar o vart man kan köpa dessa grejer jag behöver så fall smile Tack på förhand

Mvh Christian

8 253 Inlägg
25 januari 2009
Chip och en lite större turbo kommer du en bit på. Skippa spridarna och byt downpipe istället hellre.

9 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
Man behöver inte mappa om och så eller ?

8 253 Inlägg
25 januari 2009
Beror väl på vad man anser sig ha råd med om man chipar eller mappar, men på den här nivån så är det lite att kasta pärlor för svin att mappa.

9 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
hehe okej men då kör vi på et turbo byte då smile Förslag på storlek o vart man kan köpa det ? Tack så hemskt mkt för svar

8 253 Inlägg
25 januari 2009
Turbo väljs ju efter effektmål, men ett 16T lär väl anses som ett minimun.

ww.slturbo.com

474 Inlägg
25 januari 2009
Ställer en fråga här smile Vill trimma min S70 med men ska jag chippa bilen före jag byter turbo och avgas system? Funderar på ett steg 1 chip från BSR eller Autotech isåfall

Volvo S60 2.5T AWD

128 Inlägg
25 januari 2009
Ruuska_ skrev:
Ställer en fråga här smile Vill trimma min S70 med men ska jag chippa bilen före jag byter turbo och avgas system? Funderar på ett steg 1 chip från BSR eller Autotech isåfall

Beror lite på vad du har för effektmål ?

4 824 Inlägg
25 januari 2009
Ruuska_ skrev:

det är ju bättre att göra det efteråt för då får du ju ett chip som är anpassat för grejerna som sitter på bilen och inte för orginal grejerna som ligger hemma i garaget.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 januari 2009
Christian S skrev:
Ruuska_ skrev:

det är ju bättre att göra det efteråt för då får du ju ett chip som är anpassat för grejerna som sitter på bilen och inte för orginal grejerna som ligger hemma i garaget.

Ett så kallat anpassat chip?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 253 Inlägg
25 januari 2009
Ruuska_ skrev:

Förutsatt att det är ett helt vanligt chip så spelar det ingen roll eftersom inga justeringar görs för din maskin.

4 824 Inlägg
25 januari 2009
TurbOla skrev:
Christian S skrev:
Ruuska_ skrev:

Ja det kan man väll kalla det, vet att Autotech har fler olika chip till samma bil beroende på vad det sitter för grejer i.

Mvh Christian

474 Inlägg
25 januari 2009
Christian S skrev:
TurbOla skrev:
Christian S skrev:

Ja det kan man väll kalla det, vet att Autotech har fler olika chip till samma bil beroende på vad det sitter för grejer i.

Vad brukar ett anpassat chip kosta då?

Volvo S60 2.5T AWD

4 824 Inlägg
26 januari 2009
Ruuska_ skrev:
Christian S skrev:
TurbOla skrev:

samma som dom andra, kostar 5995:- till din bil iom att du har en 99 (http://www.websitefolder.net/atechmotor … PageID=243)

Mvh Christian

474 Inlägg
26 januari 2009
Christian S skrev:
Ruuska_ skrev:
Christian S skrev:

samma som dom andra, kostar 5995:- till din bil iom att du har en 99 (http://www.websitefolder.net/atechmotor … PageID=243)

Gött tongue Nån som vet på ett ungefär hur många hästar jag kommer få om jag kör på en S60R turbo (16t?) 3" hela vägen och sedan några andra spridare? Kommer motor och växellåda hålla?

Volvo S60 2.5T AWD

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 januari 2009
Ruuska_ skrev:
Christian S skrev:
Ruuska_ skrev:

Gött tongue Nån som vet på ett ungefär hur många hästar jag kommer få om jag kör på en S60R turbo (16t?) 3" hela vägen och sedan några andra spridare? Kommer motor och växellåda hålla?

16T är 850R turbo.
18T/19T är S70R/V70R turbo.

KKK24 är S60R/V70NR turbo.
Dels får du väl dra om en del slangar och adapterfäste, samt att du får nog mappa i detta fallet, sen kan du inte ladda så mycket. smile

528 Inlägg
26 januari 2009
Ruuska_ skrev:
Christian S skrev:
Ruuska_ skrev:

Det är en så kallad "dum" fråga.  Den rätta frågan är:  Givet körstil X,Y,Z - kommer motor, växellåda, drivlina hålla för X, Y,Z?

Och svaret är att det inte håller för hård körning.  Du kan inte bränna gummi med bilen,  du bör undvika "dåliga" starter med för höga varv osv.
Däremot håller bilen fint för att göra snabba omkörningar osv, givet att du växlar lugnt och fint. Som med alla växellåder.  Det finns inget som håller för bus i längden. 

Själv körde jag nästan 2 år med en S40 T5 AWD där den gick ena året med runt 300 hästar.  Jag körde lite race och så för skojs skull och hade själv inga problem, men då var bilen ny med låga mil.
Bilar är ju unika på så sätt att ingenting alltid blir det samma - rasar det för dig gör det nödvändigtvis inte det för mig.  Men kör du som en buse med en AWD så går drivlinan sönder, det gäller för både Volvos gamla och nya AWD  och för den delen många andra AWD-bilar.

4 824 Inlägg
26 januari 2009
TurbOla skrev:
16T är 850R turbo.

För att vara mer exakt:
16T sitter på 850 R manuell, X70 T5 , X70 R automat (97-98), S60 T5 , V70N T5 (00-04), S80 T5
18T sitter på X70 R manuell (97-98), V70 R AWD 99
19T sitter på V70 R AWD 00
KKK24 sitter på S60/V70N R AWD , V70N T5 05-> (olika anslutningar till tryckröret på R och T5)

Mvh Christian

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 januari 2009
Christian S skrev:
TurbOla skrev:
16T är 850R turbo.

För att vara mer exakt:
16T sitter på 850 R manuell, X70 T5 , X70 R automat (97-98), S60 T5 , V70N T5 (00-04), S80 T5
18T sitter på X70 R manuell (97-98), V70 R AWD 99
19T sitter på V70 R AWD 00
KKK24 sitter på S60/V70N R AWD , V70N T5 05-> (olika anslutningar till tryckröret på R och T5)

Jajaja. wink

9 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
här kommer en liten fråga ! smile Har en V70 2.4T AWD ltt undrar var man kan få tag i en 16T och om den ska vara vinklade eller ej ? "har läst ngt om det " årsmodell 98.

Och kan jag även ha större turbo utan att göra några större mods ?

Tack på förhand

Sök