3496
Sök

Höga hc värden på volvo s40 1,8i

3 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har har problem med höga hc värden på min volvo s40 1,8i  (gdi)

Behöver lite hjälp med vad man kan göra för att få ner värderna, har testat med att byta olja, filter.

Har även testat tanka 20 % e85, utan framgång...

Värderna ökade dessvärre efter detta...

Mina värden på besiktningen :

co  0,0  (0,5)                     HC   155   (100)

co 2500      0,2  (0,3)         LAMDA    1,03   (0,96-1,04)


Tacksam om någon har lite råd!!

Bmw-4-ever
107 Inlägg
29 januari 2009
#2
Har själv det problemet me mitt hc värde e högre (mycket högre) låg som högst på lite över 700.. men det pendlar upp å ner..

vad kan va fel????????


MVH FREDRIK

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

290 Inlägg
29 januari 2009
#3
förmodligen sot och klet i insug och runt ventiler.måste plockas ner och göras rent.
väldigt vanligt fel.

Kyltekniker
166 Inlägg
30 januari 2009
#4
Gdi är väldigt kända för att sota igen då de är en Mitsubushimotor. En ursotning är inte billig.

3 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#5
Nu har jag bytt tändstiften på bilen, dom gamla som satt i var helt svarta å kletiga.

Kan det påverka hc värdet såpass mkt som värderna sa???


MVH Deaco

290 Inlägg
3 februari 2009
#6
inte helt omöjligt,dålig gnista = oförbrändagaser = hög HC . åk till en verkstad och mät avgasvärdena så får du se.

3 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#7
Tänkte bara meddela att det hjälpte föga med att byta tändstift... nu är det dags att lämmna in skiten på verkstaden, suck.

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
7 februari 2009
#8
riv ner insuget och gör rent så kommer ditt problem troligen vara löst

dessa motorer sotar något fruktansvärt
inte sällan hela insugsröret är igensotat

dessa motorer gillar inte lugn körning

Kör fort så hinner inget hända...

3 968 Inlägg
7 februari 2009
#9
På min Honda Civic fick jag bytt katalysator, det gjorde att jag fick ner värdena drastiskt!



Sök