3082
Sök

Kass Väghållning

32 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
Hej
Undrar om någon har erfarenhet av v70n 04.Sitter volvos Thor fälgar 17 tummare.Med 225 45 continental Dubbade.Ja jag vet att dubb suger i sportig körning.Men känns som jag har punka på alla 4.Alla däck är fyllda med 2.9 kg nitrogen.Trodde det var mina dämpare.Men en mekaniker sa att dom känns helt ok.Han ville att man skulle köra på Michelin ps något.Om man har aktiv körning,,,.
Svårt att förklara men bilen känns myckit svajig när man e 150 o över.
Vilka däck kan ni rekomendera???
PÅ mina sommar däck har jag sport contact 3  235 40 18.Känns lite bättre,Men vill ha mycket mer.
Patrik

1 072 Inlägg
30 januari 2009
sport contact är ett bra däck, dessutom har du låg profil. Ska du få en bil till att gå riktigt bra så gäller det mer än bara däck tyvärr..

1 062 Inlägg
31 januari 2009
Patrik_S skrev:
Hej
Svårt att förklara men bilen känns myckit svajig när man e 150 o över.
?

Tror inte på däcken! Med svajjig menar du som i krängning eller smått ostadig?
Jag gissar starkt på att bussningar/leder i framvagn är kass, hjulinställningen är kass eller att stötdämparna ändå är kass. Det är inte så lätt att "känna" på en dämpare idag om den är kass.

M.V.H.

5 089 Inlägg
31 januari 2009
Ja när man kör på sådana lågprofilsdäck och så mycket lufttryck så tror jag knappast att det inte är fel på däckena... skulle nog chansa på någon bussning eller dämpare ifall den är svajjig på vägen.
Ställ dig i varje hörn och fjädra ner bilen och kolla så den gungar upp och ner lika mycket i varje hörn.

\Lindgren

Supraman
2 300 Inlägg
31 januari 2009
vad har du för hastighetsmärkning på däcken?
Vinterdäck e inte lika stabila i höga farter som vanliga däck särskillt inte med dubb i.

Sen kan du lyfta upp bilen på en lyft och med spett och kofot känna hur mkt bussningarna och lederna rör sig.
Då kan du få reda på om det e något som behöver bytas.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Livsnjutare
207 Inlägg
31 januari 2009
vinterdäck är betydligt mjukare än vad sommardäck är och därför får du mycket sämre väghållning vid torrt underlag. dessutom så är det inget vidare bra att köra över 150 med dubb däck tongue Du har även lite för högt lufttryck, du ska ligga på ca: 2,7 - 2,8. 2,9 är lite överdrivet mycket. Om du inte är nöjd med väghållningen på dina sommardäck så kan jag rekomendera ett kanon bra sommardäck som heter "Meteor". Däcket har nöjligen kommit in i däckbranshen och på företaget där jag jobbar ( svalöv ) , har vi provat däcken på följebilarna på Ring knutstorp. Idel beröm i både vått & torrt !!!
Det bästa av allt: otroligt bra pris !
Hör gärna av dig via PM om du vill ha bild, info och priser om däcket.
M.v.h Erichson smile

2 164 Inlägg
31 januari 2009
Testa att höja trycket i däcken lite till och se om de blir bättre.
Man ska INTE gå efter vad biltilverkan rekommenderar när de gäller luft tryck i däcken då alla däck kräver olika tryck för att prestera sitt bästa utan att öka slitaget.

MVH

F

Livsnjutare
207 Inlägg
1 februari 2009
Fredrik-79 skrev:
Testa att höja trycket i däcken lite till och se om de blir bättre.
Man ska INTE gå efter vad biltilverkan rekommenderar när de gäller luft tryck i däcken då alla däck kräver olika tryck för att prestera sitt bästa utan att öka slitaget.

MVH

F

det är redan för högt lufttryck om han säger att han har 2.9 . Vilket är övertryck ! Han ska ligga på 2,7-2,8 som jag skrev ovanför. sen har du rätt i att man inte ska följa bilen instruktionsbok för där står att man ska ligga på ca 2,2 ..
Jag tror inte felet ligger i lufttrycket ..

2 164 Inlägg
1 februari 2009
17" däck kan ha över 3 bar utan problem så jag tror han har för lite.
2,2 bar är mer på 15" däck än 17" däck.

MVH

F

1 072 Inlägg
1 februari 2009
Däcken är inte problemet. Conti däcken är riktigt bra och med den profilen så är stommen stenhård. Min 35 på mina 17" är stenhårda. Punktering syns inte och märks inte häller. Nu hade han 45 men skillnaden är marginell.

Hans problem ligger i att bilen är en sk komfort bil. Man får ingen herre jösses upplevelse med enbart däck. Som ovan, så kan bussningarna börja bli dåliga. Stötdämparna är garanterat sämre nu än när de va nya. Allt är färskvara som mattas av med tiden.

32 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
vad har du för hastighetsmärkning på däcken?
Vinterdäck e inte lika stabila i höga farter som vanliga däck särskillt inte med dubb i.

Sen kan du lyfta upp bilen på en lyft och med spett och kofot känna hur mkt bussningarna och lederna rör sig.
Då kan du få reda på om det e något som behöver bytas.

Hej igen alla
Förlåt om det har tagit tid att svara men måste jobba.
Däcken heter exakt 225/45 R 17 91T.
Har även varit runt på verkstäder.
den ena säger att mina dämpare e ok.Med dom däcken så e problemet inte där.
Fick besked att det kan även vara motorfästena??
Men jag har inga klunkande ljud,Bilen e helt tyst.
Men dom kan vara utmattade ändå.Har även lyft bilen o tagit ett spätt på Dom främre länkarmarna dom va ok.
Kollade på Bilia en komplett sänkningssats dämpare o fjäder, med Polis utförande länkarmar fram= Hårdare eller tåler mer belastning..Krängningshämnare bak.
5st motorfästen hamnade på ca 16 papp
Kan säga att man e jäkligt sugen på att byta allt.Vore f_n om den beter sig likadant då.
Bilen beter sig som om du kör på en spårig vägbana så går den hö-vä.Men min går så ändå när jag skall gasa på för att göra en omkörning.E så tröttt på det..
Några tips om man skall bara byta motor fästen o sen gå vidare???
Patrik
Senast redigerat av Patrik_S (5 februari 2009)

32 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Hej alla
Skall bara göra en uppdatering ang bilen.
Bytade främre länkarmar till (polis utförande) enl Bilia
Bytade även alla motorfästen.O Bilias chassisats med sänkning med helautomatisk nivåreglering.
+ 4 hjulsinställning.
Kan bara säga f_n vad gött att kunna köra ordentligt.Utan bilen slingrar sig fram så fort man gasar.
Visst kalaset kostade lite.Men så skönt att ha bilen 100.
Mvh
Patrik

Avstängd
32 Inlägg
26 februari 2009
alla volvo och saab har kass väghållning. Provkör en Audi Bmw eller MB som är gjorda för köras fort osv på autobahn mm. helt annan klass på bilar

Kör RS6 Audi från 2005 6900mil på mätaren just nu.
Köper bara kvalite !

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 februari 2009
Bil-fantasten skrev:
alla volvo och saab har kass väghållning. Provkör en Audi Bmw eller MB som är gjorda för köras fort osv på autobahn mm. helt annan klass på bilar

bla bla bla roll

2slow

32 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Bil-fantasten skrev:

Men hallå
Var det det jag menade????
Hade jag haft en plånbok därefter så hade jag nog oxå haft en annan kärra.
En Rs6 med 580hk jätte gärna men 1.2 millar har inte jag.
Men däremot så e jag lycklig ändå:D

356 Inlägg
26 februari 2009
Bil-fantasten skrev:

Haha vad fan vet du om riktiga tyska bilar, du åker väl moppe fortfarande ? big_smile Kanske ska lägga upp en bil så du blir lite mer trovärdig, till dess så kommer du bara vara ett skämt för mig.

Avstängd
233 Inlägg
26 februari 2009
bjoorniiee skrev:
Bil-fantasten skrev:

Haha vad fan vet du om riktiga tyska bilar, du åker väl moppe fortfarande ? big_smile Kanske ska lägga upp en bil så du blir lite mer trovärdig, till dess så kommer du bara vara ett skämt för mig.

han har ju i alla fall rätt i vad han säger, i alla fall om audi och bmw, benz har skit väghållning.

Blå saab 9-3 turba

356 Inlägg
26 februari 2009
Niick skrev:
bjoorniiee skrev:
Bil-fantasten skrev:

han har ju i alla fall rätt i vad han säger, i alla fall om audi och bmw, benz har skit väghållning.

Jo, jag menade inte att audi och bmw är dåliga bilar. Gillar dom långt mer än volvo och saab, men det jag störde mig på var att han skrev att alla saab och volvo har kass väghållning. De är väl inte i samma klass som många tyska bilar, men de är fortfarande långt ifrån kassa!

1 079 Inlägg
26 februari 2009
Niick skrev:
bjoorniiee skrev:
Bil-fantasten skrev:

Nääääjjj, MB har mycket fin väghållning. Ligger som ett strykjärn på vägen!

Volvo har ju som sagt mjukare fjädring, orsaken är att V70 är gjord för svenska skitvägar medan tyska bilar är gjorda för finfina autobahn...
Senast redigerat av Syst3m (26 februari 2009)

Avstängd
233 Inlägg
26 februari 2009
Syst3m skrev:
Niick skrev:
bjoorniiee skrev:

Nääääjjj, MB har mycket fin väghållning. Ligger som ett strykjärn på vägen!

Det beror på vad man jämför med... om vi snackar normal körning så har dem okej väghållning såklart om man jämför med saab och volvo, men bmw har rätt mycket bättre. Och om vi sedan snackar bankörning så har MB redigt dålig väghållning.

Blå saab 9-3 turba

Sök