3054
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

600 Inlägg
8 december 2013
dawwe skrev:
Kör på 5W50, det är en bättre olja för kallare väderlek. 10W40 funkar den med. En ventilkåpspackning kostar inte många kronor...O det finns "mjukgörare" att hälla i oljan (tex från Omega) som kan få ett mindre läckage från en packbox att upphöra, funkar på så sätt att "mjukgöraren" får gummit i packboxen att svälla en aning, o antagligen göra den mjukare med...Men som sagt det funkar bara vid mindre läckage, i regel.

då får det bli 10-40 halvsyntet.

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 december 2013
Ok. Med tanke på var du bor o hur jäkla kallt det kan bli där så...Iaf hade 10W40 en vinter för länge sedan i en BMW 323i E30. Var i värmland o på morgonen var det knappa -30. Bilen startade men man kunde höra hur jäkla dålig oljecirkulationen måste ha varit, efter knappa 2 minuter lät det klart bättre. Så en olja som har tex en lägsta flyttemp på säg kring -40 är i regel bra mycket mer "sirap" vid -25 än en som har lägsta flyttemp kring -60, som Aral oljan tex. Mitt råd är att kolla vilken som är den lägst flyttempen för oljan (borde stå på förpackningen) o välja den som klarar lägst temp...
http://www.youtube.com/watch?v=M6JpU_I078M

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

600 Inlägg
8 december 2013
dawwe skrev:
Ok. Med tanke på var du bor o hur jäkla kallt det kan bli där så...Iaf hade 10W40 en vinter för länge sedan i en BMW 323i E30. Var i värmland o på morgonen var det knappa -30. Bilen startade men man kunde höra hur jäkla dålig oljecirkulationen måste ha varit, efter knappa 2 minuter lät det klart bättre. Så en olja som har tex en lägsta flyttemp på säg kring -40 är i regel bra mycket mer "sirap" vid -25 än en som har lägsta flyttemp kring -60, som Aral oljan tex. Mitt råd är att kolla vilken som är den lägst flyttempen för oljan (borde stå på förpackningen) o välja den som klarar lägst temp...
http://www.youtube.com/watch?v=M6JpU_I078M

vekar bara stå viscositet vid varmare än så.. Kolla här se om du förstår för jag gör inte det smile

halv syntet http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ … 23_TDS.pdf

helsyntet http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ … 15_TDS.pdf

mineral http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ … 64_TDS.pdf

4 474 Inlägg
8 december 2013
10W40 har en lägsta flyttemp på -33 enligt databladet du länkar till, mineral -36, helsyntet -42. Aral ca -60 smile
Verkar som om skillnaderna mellan "mineral" o "halvsyntet" är väldigt små...

MEN man kan inte bara gå uteslutande på lägsta flyttemp, men på vintern vill man ju ha en olja som flyter någorlunda bra när det är svinkallt...
Senast redigerat av dawwe (8 december 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 474 Inlägg
8 december 2013
O här samma datablad för Aral oljan, flyttemp ner till -60 som synes:)

4 586 Inlägg
8 december 2013
Har deras utebelysning nu för andra året i rad fungerar mycket bra

Pratar då om ljusnät,belysningen till granen
Senast redigerat av jocke_gronberg (8 december 2013)

600 Inlägg
8 december 2013
dawwe skrev:
10W40 har en lägsta flyttemp på -33 enligt databladet du länkar till, mineral -36, helsyntet -42. Aral ca -60 smile
Verkar som om skillnaderna mellan "mineral" o "halvsyntet" är väldigt små...

MEN man kan inte bara gå uteslutande på lägsta flyttemp, men på vintern vill man ju ha en olja som flyter någorlunda bra när det är svinkallt...

använder oftast motorvärmare men hos tjejen kan jag inte det. Använder motorvärmare då det är runt 0an;P Men då står det mellan hel och halv.

4 474 Inlägg
8 december 2013
Ersdahl: Gå ihop med din polare o beställ den där Aral oljan istället. Aral ingår i samma koncern som Castrol så det är inte helt osannolikt att de har ett "visst" samarbete, kanske rent utav samma olja men i olika förpackningar... Dessutom så kommer du väl ha en bil i framtiden med, o även den kommer du behöva byta olja på några gånger...

6 739 Inlägg
15 december 2013
Inre styrleder även kallat styrstag från biltema till en volvo 740, någon som vet något om dessa eller är det bara till att köpa? big_smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Påstängd
1 197 Inlägg
15 december 2013
Henkix skrev:
Inre styrleder även kallat styrstag från biltema till en volvo 740, någon som vet något om dessa eller är det bara till att köpa? big_smile
mvh

Kolla så dom har rätt bara. Köpte till 940in och fick fel, bytte och fick fel igen..
Finns tydligen 3 olika till 940. smile

6 739 Inlägg
15 december 2013
siiimooon skrev:
Henkix skrev:
mvh

Kolla så dom har rätt bara. Köpte till 940in och fick fel, bytte och fick fel igen..
Finns tydligen 3 olika till 940. smile

okej smile till min så är det samma art nummer på alla så det bör ju vara samma tongue tycker man.. wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Bondmeckare
246 Inlägg
18 december 2013
Biltemas xenonkit. Någon som har provat dessa nu på senare tid?

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

Ford fantast
1 607 Inlägg
18 december 2013
Bamzefan skrev:

bror provade h4 kittet men lämnade tillbaka det dan efter han sa att det var kasst

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

1 020 Inlägg
18 december 2013
Fiesta_Racing skrev:
Bamzefan skrev:

bror provade h4 kittet men lämnade tillbaka det dan efter han sa att det var kasst

Har oxå provat h4.. Var skit.. Ballaster som ej funka o glapp i kablar
Lämna tillbaka det direkt

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Slav
1 454 Inlägg
18 december 2013
Bamzefan skrev:

Jag har, ballasterna verkar vara riktigt usla tyvärr, jag har bytt 6 stycken på ett år.

Någon mer med den erfarenheten?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

37 Inlägg
18 december 2013
Jag köpte biltemas elektroniska oljetrycksmätare till rejsbilen.
Oljetrycket sjönk farligt lågt, köpte hydroscand mekanisk mätare och kopplade parallellt -STOR skillnad.
Inget fel på trycket.
Biltemas sitter under hydroscands.

http://forumbilder.se/CGE8P/image.jpg
Senast redigerat av jockejansson (18 december 2013)

157 Inlägg
18 december 2013
Bamzefan skrev:

yes det har jag gjort. Satte i farsan bil Volvo S40 års 2005.

funkar perfekt än så länge =)

Varvstopparn
460 Inlägg
19 december 2013
jockejansson skrev:
Oljetrycket sjönk farligt lågt, köpte hydroscand mekanisk mätare och kopplade parallellt -STOR skillnad.
Inget fel på trycket.

gött och veta smile har samma i min 740 och den visar 0 bar på tomgång,har varit lite fundersam om de verkligen stämt,antagligen inte då lol

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

5 752 Inlägg
19 december 2013
kyngas skrev:
jockejansson skrev:
Inget fel på trycket.

gött och veta smile har samma i min 740 och den visar 0 bar på tomgång,har varit lite fundersam om de verkligen stämt,antagligen inte då lol

Har ni bra jord till tryckgivaren? Och bra strömmatning till mätaren och bra kontakt till signalen.

Har själv biltemas oljetrycksmätare. Varm motor på tomgång har jag 1,5bar enligt mätaren och 2000rpm och upp har jag 3bar vid varm motor (varm motor = oljan uppe i arbetstemp).
Motor: B23A.
Senast redigerat av simlar (19 december 2013)

Sök