AEN skrev:
Tänkte skriva några rader om Biltemas Momentnyckel för 499:-
Art nummer 10241. som mäter 20-210Nm
Jag har haft denna i ca 5 år nu och mestadels använt den för att dra hjulbultar och även för att lossa hjulbultar även om man nu inte ska göra detta med denna!
Jag har aldrig heller ställt ner den till 0Nm efter användning utan den har mer eller mindre fått stå på ca 120Nm som jag drar mina hjulbultar med.
Nu så testade kalibreringen på denna iom att jag kommer dra lite andra bultar som ligger på gränsen för vad denna klarar i lägre skalan, alltså 25Nm samt 35Nm.
Jag gjorde som så att jag använde matematisk formel för uträkning. Ställde in beräknat värde och sedan hängde på vikter på rätt av stånd på stången.
Nu är inte detta den mest exakta vetenskapen som finns, men det ger en ganska så nära inpå kalkyl för hur kalibreringen bör vara, och jag är mäktigt förvånad över resultatet!
Nu är ju inställningen på själva momentnyckeln inte den mest finmekaniska iom att den tar ett så stort omfång som 20-210Nm men jag kom så nära inpå som en avvikelse på ca 0.6 Nm! på beräknat värde 26.09Nm fick jag att den klickade på 25.5Nm respektive 33.56Nm klickade den på ca 33nm
Detta tycker jag är mer än vad man kan förvänta sig av en momentnyckel för 500:- som "misshandlats" ur finmekanisk synvinkel under 5 år tid!!
Kan ju inte lova att alla deras nycklar håller samma kvalitet, men det exemplaret jag kommit över kommer jag hålla hårt i!!