4121
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 mars 2014
Melander skrev:
Är det någon som provat Biltemas gummifärg? Typ plasti dip

Kolla min vita.  Tycker dock den känns lite "pigmentslös" fast kan vara jag som är värdelös med att spraya med. Har hållit snart ett år utan att släppa eller någon vidare antydan till solblekning fast den står utomhus dygnet runt.

1 231 Inlägg
9 mars 2014
Surric skrev:
below_ skrev:
ang svets, nån som har nå erfarenhet av denna svetshjälmen om den funkar eller är bara bajs
http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning- … WH2-17087/

Jag köpte en sådan. Fungerar mycket bra, är dock ingen yrekssvetsare. Har bara svetsat lite golv i bilen och annat småpill smile

annars finns det ju en vettig esab hjälm på jula! esab origo eller nåt sånt smile industriskolorna här använder såna och jag själv också faktiskt, funkar mycket bra!

såg nu att den kostade cirka 1200kr.. var nog nåt specialpris när vi köpte våran för 900kr wink

6 739 Inlägg
9 mars 2014
kan dela med mej lite jag också tongue
köpte stödlagerhållare till kardanaxel volvo 740/940 och ett skf lager (fast i annan butik då)
Allt gick jätte bra inga som helst problem att få i lagret i hållare eller så, bara knacka i det med en svarvad hylsa.

köpte samma sak idag fast till en kompis 945a fast då biltema lager, var riktigt jävla svårt o få i lagret höll säkert på i 2 timmar med o knacka i det sen åkte vi till en annan kompis med skruvstäd o då gick det in perfekt. o sen monterades det o bilen provkördes. Fyfaan va bra det blev,inte en ena liten vibration i bilen helt perfekt smile

Kanske kan vara lite nytta till någon tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

290 Inlägg
10 mars 2014
werd skrev:
Ajdå, samma svets jag tänkte köpa ganska snart... Uppdatera gärna efter du vart till butiken igen! Om det löser sig eller om man bara får trasiga saker.

va på biltema idag och fick en ny svets, och testade svetsa lite på downpipen och änsålänge verkar den funka iallafall, skulle denna med börja strula så skiver jag igen!

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning

däcksparkare
1 046 Inlägg
10 mars 2014
Vet inte om det är rätt ställe..
Men biltemas konstläder, har det utgått ur sortiment?

Motor utan turbo suger >.>

350 Inlägg
10 mars 2014
__rengel__ skrev:
va på biltema idag och fick en ny svets, och testade svetsa lite på downpipen och änsålänge verkar den funka iallafall, skulle denna med börja strula så skiver jag igen!

Pff, bara för det är dom slutsålda i Örebro! tongue
Men, låter ju bra. Synd att det ska behöva bli tredje gången gillt dock...
Hur är den rent allmänt, bra med kräm eller lite klen eller så?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

6 739 Inlägg
21 mars 2014
Ville gärna få mina fälgar rena på baksidan då dom var så smutsiga.
Provade typ vart enda fälgrengörningsmedel mekonomen hade av dyra kända märken och inte något av dom bet på smutsen. utan såg fortfarande ut såhär efter  alla olika medel
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-83250377cb87601261f2939ec554ced7.jpg

Provade biltemas idag, 45kr för 1L http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- … ng-361717/
Från och med jag lagt på biltema medlet och ca 10 minuter senare så såg fälgen ut såhär big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-21adfd946b198aed249ef0505e5ade0b.jpg

Så jag kan rekommendera biltemas fälgmedel, Jävla bra grejer till det priset wink

mvh

Du är liv

133 Inlägg
22 mars 2014
Henkix skrev:
Provade typ vart enda fälgrengörningsmedel mekonomen hade av dyra kända märken och inte något av dom bet på smutsen. utan såg fortfarande ut såhär efter  alla olika medel
http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-83250377cb87601261f2939ec554ced7.jpg

Provade biltemas idag, 45kr för 1L http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- … ng-361717/
Från och med jag lagt på biltema medlet och ca 10 minuter senare så såg fälgen ut såhär big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-21adfd946b198aed249ef0505e5ade0b.jpg

Så jag kan rekommendera biltemas fälgmedel, Jävla bra grejer till det priset wink

mvh

Det kan jag hålla med om, men det behövs också om man använder biltemas bromsbelägg wink

315 Inlägg
22 mars 2014
samma med det där fälgrengörar kittet tkr det är prisvärt! smile man får bara inte låta medlet ligga på för länge tongue.

och den där tyre gelen som finns i kittet, kan man använda på trubbfrontens kofångare dom blir svarta och fina håller faktiskt länge också och det är inte sånt där svart klet man lägger på utan bara vitt och massera in med en trasa... blir som nya. provat även på mina svarta dörrsidor inte samma effekt men det blev lite glattare utan att bli halt så att säga så dammet inte fastnar lika lätt. prova även på kylarslangarna blev lite bättre såg något nyare ut.

tar dock inget ansvar om det går fel för er utan säger bara att det fungerade för mig.
Senast redigerat av Donic (22 mars 2014)

6 739 Inlägg
22 mars 2014
fritszol skrev:
Henkix skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-83250377cb87601261f2939ec554ced7.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-21adfd946b198aed249ef0505e5ade0b.jpg

mvh

Det kan jag hålla med om, men det behövs också om man använder biltemas bromsbelägg wink

hahahaha, extratillbehör till deras bromsbelägg wink

Du är liv

690 Inlägg
22 mars 2014
Tänkte skriva några rader om Biltemas Momentnyckel för 499:-
Art nummer 10241. som mäter 20-210Nm

Jag har haft denna i ca 5 år nu och mestadels använt den för att dra hjulbultar och även för att lossa hjulbultar även om man nu inte ska göra detta med denna!

Jag har aldrig heller ställt ner den till 0Nm efter användning utan den har mer eller mindre fått stå på ca 120Nm som jag drar mina hjulbultar med.

Nu så testade kalibreringen på denna iom att jag kommer dra lite andra bultar som ligger på gränsen för vad denna klarar i lägre skalan, alltså 25Nm samt 35Nm.

Jag gjorde som så att jag använde matematisk formel för uträkning. Ställde in beräknat värde och sedan hängde på vikter på rätt av stånd på stången.
Nu är inte detta den mest exakta vetenskapen som finns, men det ger en ganska så nära inpå kalkyl för hur kalibreringen bör vara, och jag är mäktigt förvånad över resultatet!
Nu är ju inställningen på själva momentnyckeln inte den mest finmekaniska iom att den tar ett så stort omfång som 20-210Nm men jag kom så nära inpå som en avvikelse på ca 0.6 Nm! på beräknat värde 26.09Nm fick jag att den klickade på 25.5Nm respektive 33.56Nm klickade den på ca 33nm

Detta tycker jag är mer än vad man kan förvänta sig av en momentnyckel för 500:- som "misshandlats" ur finmekanisk synvinkel under 5 år tid!!

Kan ju inte lova att alla deras nycklar håller samma kvalitet, men det exemplaret jag kommit över kommer jag hålla hårt i!!
Senast redigerat av AEN (22 mars 2014)

och Dupont
581 Inlägg
22 mars 2014
AEN skrev:
Tänkte skriva några rader om Biltemas Momentnyckel för 499:-
Art nummer 10241. som mäter 20-210Nm

Jag har haft denna i ca 5 år nu och mestadels använt den för att dra hjulbultar och även för att lossa hjulbultar även om man nu inte ska göra detta med denna!

Jag har aldrig heller ställt ner den till 0Nm efter användning utan den har mer eller mindre fått stå på ca 120Nm som jag drar mina hjulbultar med.

Nu så testade kalibreringen på denna iom att jag kommer dra lite andra bultar som ligger på gränsen för vad denna klarar i lägre skalan, alltså 25Nm samt 35Nm.

Jag gjorde som så att jag använde matematisk formel för uträkning. Ställde in beräknat värde och sedan hängde på vikter på rätt av stånd på stången.
Nu är inte detta den mest exakta vetenskapen som finns, men det ger en ganska så nära inpå kalkyl för hur kalibreringen bör vara, och jag är mäktigt förvånad över resultatet!
Nu är ju inställningen på själva momentnyckeln inte den mest finmekaniska iom att den tar ett så stort omfång som 20-210Nm men jag kom så nära inpå som en avvikelse på ca 0.6 Nm! på beräknat värde 26.09Nm fick jag att den klickade på 25.5Nm respektive 33.56Nm klickade den på ca 33nm

Detta tycker jag är mer än vad man kan förvänta sig av en momentnyckel för 500:- som "misshandlats" ur finmekanisk synvinkel under 5 år tid!!

Kan ju inte lova att alla deras nycklar håller samma kvalitet, men det exemplaret jag kommit över kommer jag hålla hårt i!!

Har också en, en skitbra sak. Funkat finfint för oss i flera år. Dock så har jag alltid "skruvat ner den". Kommer inte göra mig av med den i första taget. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

133 Inlägg
23 mars 2014
Hej, är det någon som vet om detta håller?

http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/ … sa-362410/

The one and only
1 091 Inlägg
24 mars 2014
fritszol skrev:
Hej, är det någon som vet om detta håller?

http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/ … sa-362410/

Jag har aldrig haft några problem med den iaf.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Egen
277 Inlägg
24 mars 2014
Nån som köpt lambda på biltema? Titanium
Ska ha tag på en till BMWn men de e ju varken lätt att hitta eller billigt...
Förutom biltema då

908 Inlägg
24 mars 2014
SimonT skrev:
Nån som köpt lambda på biltema? Titanium
Ska ha tag på en till BMWn men de e ju varken lätt att hitta eller billigt...
Förutom biltema då

Mina erfarenheter utav lambda från biltema är att de INTE FUNKAR och samma för andra som jag känner som har provat. Inte värt och chansa för så billiga är dom inte. smile sen ska man inte skarva lambda kablarna heller som man får göra med biltemas.
Senast redigerat av Emiiilz (24 mars 2014)

Egen
277 Inlägg
24 mars 2014
Okej, tack, billiga jämfört med andra såna jävla titanium va ja hittat :-)
Man kan skarva men man måste få det tätt vet ja för de kan dra luft genom kablarna (har jag hört).
Får la köpa en dyrare om de nu e de, undersöka lite till, tack för snabbt svar!

Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
24 mars 2014
SimonT skrev:
Okej, tack, billiga jämfört med andra såna jävla titanium va ja hittat :-)
Man kan skarva men man måste få det tätt vet ja för de kan dra luft genom kablarna (har jag hört).
Får la köpa en dyrare om de nu e de, undersöka lite till, tack för snabbt svar!

kolla om de har på bildelaronline24.se smile brukar sj handla där ifrån... är ett tyskt företag så tar ca en vecka att få prylarna, men oftast så är de väldigt billiga

600 Inlägg
24 mars 2014
Någon som har erfarenhet av Biltemas fälgfärg? wink

mjjansson skrev:
Någon som har erfarenhet av Biltemas fälgfärg? wink

Lackat en båtmotor med det, funkar bra trots att den står i bräckvatten! smile
men har ingen erfarenhet av att ha lackat fälgar, lägger du ner mycket jobb på att fixa ett par fina fälgar är en 2k att föredra

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök