3865
Sök

Vad tycker ni om transportstyrelsens indragande av körkort utifrån PEth-test?

607 Inlägg
fredag 22:50
Trådstartare
Läste detta idag och blev helt stum. https://www.skd.se/2025-03-06/folks-kor … -i-veckan/

Låst bakom en betalvägg men för att sammanfatta:

När du uppsöker medicinsk vård kan läkare ta blodprov. Utan din kunskap skickas resultatet av blodprovet till Transportstyrelsen, och om du uppvisar ett värde som indikerar på riskbruk av alkohol kan du tappa ditt körkort.

Nekar du blodprov skickas även detta till Transportstyrelsen och en röd flagg poppar upp.

Läkare gör detta i smyg och frågar dig inte om tillåtelse att utföra ett PEth-test.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har nyss läst studierna kring PEth-test och det verkar vara väldigt luddigt. Vid externa tester drack en person vid ett tillfälle nog med alkohol för att uppnå 1 promille. Vid samtliga blodtester var PEth-halterna över gränsvärdet i 12 dagar. Verkar ta väldigt lång tid för att hamna under gränsvärdet, och mängden alkohol är väldigt individuell.

Det sjukaste är att gränsen av PEth (0,3) är satt utifrån Socialstyrelsens rekommendationer där 10 enheter alkohol i veckan innebär ett missbruk. Vilket innebär att 49% av Sveriges män (17+) är alkoholister, och kring 30% av kvinnorna. Bör då 50% av Sveriges män tappa körkortet?

Vad har ni för tankar kring detta? Jag tog nyligen ett blodprov då jag var sjuk, och jag dricker kring 5-10 öl i veckan. Uppvisar jag ett förhöjt PEth-värde vid ytterligare ett tillfälle dras mitt körkort.

Jag uppfattar det ungefär som: "Jätteduktigt att du inte kör bil full, men tyvärr så promenerar du på fyllan ibland".

Professionell hatare

3 420 Inlägg
Igår 09:12
Här kan ni läsa från annan källa än tidningar:
https://www.indraget-korkort.se/peth-so … bS_W532g3N
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 09:26)

3 409 Inlägg
Igår 09:35
Låter galet. Jag dricker inte, avskyr skiten. Dock så borde dom införa NOLL tolerans vid körning. Så lär sig fyllon att NOLL är NOLL. Så så kan dom sluta drömma att de ligger under någon gräns.

305 Inlägg
Igår 10:58
Lite sjukt då man kan dricka hur mycket som helst regelbundet, men aldrig köra full. Det har ju inte riktigt med varandra att göra?

Fri fart för ett fritt folk!
14 372 Inlägg
Igår 12:54
JN1975 skrev:
Lite sjukt då man kan dricka hur mycket som helst regelbundet, men aldrig köra full. Det har ju inte riktigt med varandra att göra?

nu testas ju ingen rendom person utan folk som dom tror kan vara i riskzonen..

för mig persoonligen är ju detta ett icke problem..  men vet ju många som verkligen borde ta sig en funderare vad fan dom håller på med  smile

Kör fort så hinner inget hända...

305 Inlägg
Igår 13:14
Growe skrev:
JN1975 skrev:

för mig persoonligen är ju detta ett icke problem..  men vet ju många som verkligen borde ta sig en funderare vad fan dom håller på med  smile

Jag dricker 2-3 enheter om dagen (1-2 glas vin till maten, ibland en öl, ofta en whisky på kvällen), mer på helgen ibland. Skulle aldrig sätta mig i en bil och köra när jag druckit eller ens tidigt dagen efter, men skulle nog lätt komma upp i risksiffrorna vid blodprov hos en läkare.

Bättre då att införa 0 promille vid körning som någon skrev.

607 Inlägg
Igår 18:02
Trådstartare
Growe skrev:
JN1975 skrev:

Verkar inte som att det är så enkelt. Finns ju pensionärer som tappat kortet  efter att läkare i smyg testat för detta.

Transportstyrelsen anser att du är en fara oavsett om du är busschaffis eller pendlare.

Professionell hatare

607 Inlägg
Igår 18:03
Trådstartare
Low skrev:
Låter galet. Jag dricker inte, avskyr skiten. Dock så borde dom införa NOLL tolerans vid körning. Så lär sig fyllon att NOLL är NOLL. Så så kan dom sluta drömma att de ligger under någon gräns.

Är väl redan nolltolerans? Eller i princip det.

Blir du stoppad och blåser under gränsen så kan du ändå åka på rattfylla ifall polisen tycker du körde dåligt.

Professionell hatare

607 Inlägg
Igår 18:07
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Här kan ni läsa från annan källa än tidningar:
https://www.indraget-korkort.se/peth-so … bS_W532g3N

Intressant.

Andra siffror där än det man utgick utifrån inom svenska standarder. Testerna där ansågs tyda på att riskbruk (10 enheter i veckan) resulterar i 0.3 pthe. Inte 28 som länken du visade.

Professionell hatare

14 372 Inlägg
Igår 20:29
Blanke skrev:
Growe skrev:
JN1975 skrev:

Verkar inte som att det är så enkelt. Finns ju pensionärer som tappat kortet  efter att läkare i smyg testat för detta.

Transportstyrelsen anser att du är en fara oavsett om du är busschaffis eller pendlare.

som sagt för mig är det ett icke problem..  jag har inte drukit en droppe på över 20år  ;-)

Diagnostekniker
2 878 Inlägg
för 23 timmar sedan
Okej.
Ponera att 20% av alla mäns och 10% av alla kvinnors körkort återkallas bara för de tycker det är gott med lite alkohol.
Hur kommer detta att påverka ekonomin både kort- och långsiktigt när dessa eventuellt blir av med sitt arbete eller helt enkelt inte kan ta sig dit?
Hur påverkas staten skatteintäkter när dessa individer ej genererar inkomstskatt och konsumerar mindre?

Hur påverkar detta min integritet?
Kan jag lita på att min vårdcentral inte delar mina provsvar med tredje part utan mitt samtycke?

Vi kan väl helt enkelt lägga ner systemet istället.
Jag som tyckte att USA var en jävla cirkus.

Up the RA

610 Inlägg
för 22 timmar sedan
Low skrev:

0,2 ? beror på att det är (var) felmarginalen i mätarna när det infördes.

610 Inlägg
för 22 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Okej.
Kan jag lita på att min vårdcentral inte delar mina provsvar med tredje part utan mitt samtycke?

Nej det kan du inte. Inte ens om du går till en privat läkare och betalar hela besöket privat kan du undgå att bli journalförd, och sedan har staten tillgång till uppgifterna. Jag går numera bara till läkare som för journal på papper (dvs de ordbehandlar och skriver ut papper, men de för inte in resultatet i Take Care och liknande system). Se även https://www.facebook.com/groups/anonymapatienter/

1 740 Inlägg
för 21 timmar sedan
Hmm, detta är väl inte nåt som gått igenom än? Bara förslag av en dåre o myndighet, som kommer röstas ner, när det ska tas beslut. Det är ju så dumt att det faller på alla normala punkter, låt mupparna leka med sina fartkamera övervakningar..så blir de glada. Skål /Husse

607 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
husseman skrev:
Hmm, detta är väl inte nåt som gått igenom än? Bara förslag av en dåre o myndighet, som kommer röstas ner, när det ska tas beslut. Det är ju så dumt att det faller på alla normala punkter, låt mupparna leka med sina fartkamera övervakningar..så blir de glada. Skål /Husse

Nej det är redan aktivt. Tusentals som redan tappat kortet.

Står även på transportstyrelsens hemsida att det är en verktyg dom använder för att hindra farliga förare ute på vägarna.

Professionell hatare

607 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Okej.
Ponera att 20% av alla mäns och 10% av alla kvinnors körkort återkallas bara för de tycker det är gott med lite alkohol.
Hur kommer detta att påverka ekonomin både kort- och långsiktigt när dessa eventuellt blir av med sitt arbete eller helt enkelt inte kan ta sig dit?
Hur påverkas staten skatteintäkter när dessa individer ej genererar inkomstskatt och konsumerar mindre?

Vi kan väl helt enkelt lägga ner systemet istället.
Jag som tyckte att USA var en jävla cirkus.

Om du inte ger samtycke blir transportstyrelsen informerad om att du nekade. Sedan får du kallelse om blodprov i brevlådan.

Läste även att av alla som tappat körtkortet hittills så har noll vunnit i rätten med deras överklagan.

Professionell hatare

804 Inlägg
för 13 timmar sedan
d-b skrev:
Low skrev:

Där har du fel tyvärr.
Jag är utbildad att serva dessa av Dräger som är de enda som är godkända av Polisen att jobba med, är testresultatets pricksäkerhet mindre än 99,7% så tas apparaten ur drift och skickas på reparation. Samma sak gäller även Dräger's villkorade mätare i bilar. Jag servar dessa åt både kommun och pastorat, och dessa är så kallade frivilliga men även de går under samma regler. En Dräger säger även ifrån och slutar fungera helt om den inte servas minst 1 gång om året, samt att den registrerar alla testvärden i maskinen och om den känner av för stora diffar slutar den att fungera också.

Så den felmarginalen du pratar om är död och begraven för över 10 år sedan. Min gissning är att det gäller samma typ av argumentation som det är om fängelser(det ska gå att rymma, annars är det inhumant) och att det därigenom inte genomförs nolltolerans på grund av den "mänskliga faktorn".

Live long, and prosper.

305 Inlägg
för 8 timmar sedan
granadadr skrev:
mera tester av både alkohol och droger tycker jag

När man kör, ja. Stoppa så många som möjligt och testa dem. Men fan inte när man är hos läkaren och de kollar vad man brukar dricka genomsnittligt, kvällstid, när bilen står parkerad. Jag dricker som sagt 2-3 "enheter" om dagen, alltid (och aldrig innan kl.17), men skulle inte sätta mig i förarstolen efter ens ett halvt glas vin eller öl. "Riskbruk" är ju trams, man kan ju fan vara alkoholist och ändå inte köra full. Det handlar om självdisciplin.

14 372 Inlägg
för 6 timmar sedan
MrHyde skrev:
d-b skrev:
Low skrev:

Där har du fel tyvärr.
Jag är utbildad att serva dessa av Dräger som är de enda som är godkända av Polisen att jobba med, är testresultatets pricksäkerhet mindre än 99,7% så tas apparaten ur drift och skickas på reparation. Samma sak gäller även Dräger's villkorade mätare i bilar. Jag servar dessa åt både kommun och pastorat, och dessa är så kallade frivilliga men även de går under samma regler. En Dräger säger även ifrån och slutar fungera helt om den inte servas minst 1 gång om året, samt att den registrerar alla testvärden i maskinen och om den känner av för stora diffar slutar den att fungera också.

Så den felmarginalen du pratar om är död och begraven för över 10 år sedan. Min gissning är att det gäller samma typ av argumentation som det är om fängelser(det ska gå att rymma, annars är det inhumant) och att det därigenom inte genomförs nolltolerans på grund av den "mänskliga faktorn".

beror ju helt på hur alkolåset är konfigurerat   våra går ut till och från och det finns dom som inte fattar att dom ska köra iväg med bussjäveln fast vi säger till dom men dom låser sig endå inte. 

jag brukar försöka ta det när jag börjar få upp varningarna och jag är på hemmaplan.   då har vi ett ställe vi bara kan åka förbi när vi har tid och dom fixar det direkt.  men det skiljer lite med hur inställningarna är..    en av bussarna som vi köpte beg den får man blåsa så fort man stänger av bussen och ska starta den igen om det gått för lång tid.  medans våra merceders bussar som levereras från "Fabrik" där kan man hålla bussen i gång en hel dag utan att dom låser sig om man bara ser till att starta bussen.

så det är väldigt olika hur man stallt in dom. samma sak med vilken information som spararas och skickas vidare till trafikledningen. 

en av bussarna sparaas all information ner och skickas vidare och på våra nya mercedersbussar så verkar det gå fortfortare och inget skickas vidare.  medans alltid våran taxibuss sickaas alltid allt vidare.. så olika inställningar.

Sök