3337
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

NIzmO skrev:
Kan inte låta bli att vara tyst här riktigt, den som tror att gatkörning kan motsvara bankörning oavsett hur han kör kan tänka om, bana pressar materialet till en nivå ingen väg mäktar med.

http://slalommamman.files.wordpress.com/2012/10/stelvio.jpg

Var tvungen
Här får bromsarna jobba mer än om man tar ut sin trötta standardbil på banan smile

Sen ska man ju iofs inte bromsa ner för en sådan backe, men men
Senast redigerat av RightFront (29 maj 2014)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

1 705 Inlägg
29 maj 2014
RightFront skrev:
NIzmO skrev:
Kan inte låta bli att vara tyst här riktigt, den som tror att gatkörning kan motsvara bankörning oavsett hur han kör kan tänka om, bana pressar materialet till en nivå ingen väg mäktar med.

http://slalommamman.files.wordpress.com … telvio.jpg

Var tvungen
Här får bromsarna jobba mer än om man tar ut sin trötta standardbil på banan smile

Tveksamt, då du knappast kör lika fort i en sådan backe som på bana.

rcy skrev:
RightFront skrev:
NIzmO skrev:

Var tvungen

Fast du behöver ju aldrig bromsa konstant på en bana heller smile saken var att han sa oavsett hur man kör så finns det ingen väg som kan mäta sig med en bana, men kör man som en kratta nerför den sluttningen så pressar man materialet hårt 

aja, hör inte till ämnet, ville bara visa en sorts väg som man sällan tänker på

Sorry för OT smile

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

408 Inlägg
29 maj 2014
RightFront skrev:
rcy skrev:
RightFront skrev:

Var tvungen

Fast du behöver ju aldrig bromsa konstant på en bana heller smile saken var att han sa oavsett hur man kör så finns det ingen väg som kan mäta sig med en bana, men kör man som en kratta nerför den sluttningen så pressar man materialet hårt 

Sorry för OT smile

Sen finns det "banor" uppe i berg också vilket i sin tur betyder att NIzmO har "rätt" ändå wink

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

pompe90 skrev:
RightFront skrev:
rcy skrev:

Sorry för OT smile

Sen finns det "banor" uppe i berg också vilket i sin tur betyder att NIzmO har "rätt" ändå wink

Självklart smile

Men tror fortfarande en riktigt brant serpentinväg sliter mer på bromsarna än vad typ Mantorp park hade gjort på en trött gammal 80-tals kombi (sa ju faktiskt trött standardbil), nåja, tar gärna dessa spekulationer i en annan tråd, men håller med att bankörning sliter mycket mer än allmän väg i det allra flesta fallen smile

För Volvo i tiden

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
29 maj 2014
NIzmO skrev:

Med risk att få alla hobbypoliser på mig;

Börjar med att jag skrev "nära" bankörning...

Liten landsväg, (precis så 2 tradare kan mötas) 260-280 (vad min bil pallade) på varje raksträcka för att sedan nita in i kurvorna och sedan på igen, detta i kanske 10mil... hur motsvarar det inte nära bankörning? kör man ens 10mil innan depåstopp på bana? vidare diskussion tas i PM...

Skall också nämna att detta va på den tiden innan man fick respekt för sitt och andras liv...

1 322 Inlägg
30 maj 2014
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … are-19146/

"bromsluftare med inbyggd backventil"

fungerar denna tror ni? tongue ska ha för att lufta en gång, då jag är ensam denna gång. Får annars hjälp av någon.

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

6 739 Inlägg
30 maj 2014
Celeron skrev:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/

"bromsluftare med inbyggd backventil"

fungerar denna tror ni? tongue ska ha för att lufta en gång, då jag är ensam denna gång. Får annars hjälp av någon.

jag använde den till o lufta ett ok i augusti med o det gick fint smile dock i början av januari skulle jag lufta en koppling med den då hade backventilen kärvat ihop så den small loss från slangen istället tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

21 761 Inlägg
30 maj 2014
Har också en sån där och ventilen har lossnat flera gånger från slangen, lagom kul när man har pumpat några gånger innan man märker det så att man får börja om från början igen. sad

Men det funkar ju lika bra att vara utan ventil och hälla i lite bromsvätska så att slangen är "under ytan". smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 maj 2014
Jag gillar funktionen, men just biltemas backventil är långt ifrån någon höjdare...

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
31 maj 2014
Använde såna bromsluftare för i tiden och till en början fungerade dom kanon men efter ett tag kärvade antagligen ventilen ihop och man sköt loss slangen så hjulhuset målades i bromsvätska roll

Är ju ganska okomplicerad design och ventilen borde ju gå att smörja upp eller liknande men jag provade aldrig.

- Time Attack -

1 365 Inlägg
5 juni 2014
Efter minst 8 engångsbromsluftare så tröttnade jag och köpte den tryckluftsdrivna istället. Med facit i hand så hade det varit billigare att köpa denna direkt istället för de med backventil... dessutom så slipper man göra om jobbet när den flyger av i tid och otid

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … en-191577/

2 407 Inlägg
5 juni 2014
Richtenb skrev:
Efter minst 8 engångsbromsluftare så tröttnade jag och köpte den tryckluftsdrivna istället. Med facit i hand så hade det varit billigare att köpa denna direkt istället för de med backventil... dessutom så slipper man göra om jobbet när den flyger av i tid och otid

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … en-191577/

Jag hade hellre köpt en sådan!  Har en hemmagjord hemma och den funkar utmärkt! big_smile

409 Inlägg
5 juni 2014
Köp inte hänglåset med art:87-177.  Tar mig max 15sec att öppna det utan nyckel ibland en eller två sec på grund av en säkerhetsbrist i det. har mailat till biltema om det och få se vad dom säger om det om dom tycker att det är så det ska vara..
Senast redigerat av svempus (5 juni 2014)

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
5 juni 2014
svempus skrev:
Köp inte hänglåset med art:87-177.  Tar mig max 15sec att öppna det utan nyckel ibland en eller två sec på grund av en säkerhetsbrist i det. har mailat till biltema om det och få se vad dom säger om det om dom tycker att det är så det ska vara..

Inget svårt alls att ta sig förbi de flesta lås faktiskt.
Kombinationslås är bland de lättare oftast.
Har man en nyckel som passar men är fel kod så kan man ibland få upp låsen om man vet hur man gör wink Ligger lite jobb bakom det men det funkar ibland.
Två  bågfilsblad öppnar de mesta lås med lite träning.

820 Inlägg
5 juni 2014
Har en Dodge Dart -73 med 318 som är i lite halvpanik behov av tändspole(ska på powermeet i nossebro), tror ni det funkar med en från Biltema? Om inte sålänge tills jag får beställt en "riktig". Vad tror ni?

Om man säger

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
5 juni 2014
Extrazz skrev:
svempus skrev:

Har man en nyckel som passar men är fel kod så kan man ibland få upp låsen om man vet hur man gör wink Ligger lite jobb bakom det men det funkar ibland.

Köper man ett lås för 49:- så får man räkna med att dom inte lagt nå krut på låsmekanismen. Kommer ihåg för 10 år sen när det fanns det berömda cykellåset alla köpte. Men behövdes bara en knack med en ganska stor sten på låset ovansida och vips så var det öppet smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

324 Inlägg
5 juni 2014
Panzar_Audi skrev:
Har en Dodge Dart -73 med 318 som är i lite halvpanik behov av tändspole(ska på powermeet i nossebro), tror ni det funkar med en från Biltema? Om inte sålänge tills jag får beställt en "riktig". Vad tror ni?

Det bör inte vara några problem.

1 861 Inlägg
6 juni 2014
_Performance_ skrev:
Extrazz skrev:
svempus skrev:

Köper man ett lås för 49:- så får man räkna med att dom inte lagt nå krut på låsmekanismen. Kommer ihåg för 10 år sen när det fanns det berömda cykellåset alla köpte. Men behövdes bara en knack med en ganska stor sten på låset ovansida och vips så var det öppet smile

Annars så en skiftnycket och en skruvmejsel så är dom flesta lås som inte är allt för grova öppna om man inte e vekling! ^^

8 Inlägg
8 juni 2014
Har köpt en termostat till en bmw e36 323a från just biltema, har ju hört att dom ska vara som ett spel på lotto men måste få ihop bilen idag och inget annat hade öppet så fick bli en sån. Problemet är bara att den inte alls ser likadan ut som orginal, förutom måtten på den då. Så vågar man slänga i den ändå? måtten verkar stämma. Väldigt tacksam för snabba svar!!!

Sök