3375
Sök

Saab 9-5 2.3t -08 A-traktor Hackande motor, värre efter tändstiftsbyte och snabbt eskalerande

51 Inlägg
onsdag 09:16
Trådstartare
#1
"Bilen" är en Saab 9-5 2.3t BioPower som har gått 38 000 mil och är ombyggd till A-traktor.
Den var ombyggd när vi köpte den så har ingen detaljkunskap om hur strypning sker annat än att den stänger av tändningen vid 30km/tim och att delarna till detta sitter i en plåtlåda.

Den har tidigare gått helt ok trots sina mil men har sista tiden gått ojämnt. Mycket svårstartad och det kommer vatten/bensin ur avgasröret, och ryker en hel del, framförallt när man startar den.
Bytte tändstift igår för att se om detta kunde avhjälpa det hela. Bilen startade i alla fall och kunde köras, även om motorn gick ojämnt. Ganska snabbt började den dock gå sämre och sämre, och till slut orkade den inte ens hålla 10km/tim. Tvungen att hålla "lagom" mycket gas, med för lite eller för mycket gas stannade motorn. Till slut blev det bogsering till en parkering där den står nu.

Lite tilläggsinfo:
- Tändstiften drogs inte superhårt, för att inte riskera att paja gängorna.
- Det sitter en liten röd lysdiod ungefär vid cigarett-tändaruttaget, som lyser rött när man kommer upp i 30km/tim och motorn stängs av. Denna blinkar lite intermittent när jag varvar eller kör långsamt. Svårt att veta vad som är orsak och verkan, om motorn hackar pga att E-reggen fått spel eller om denna blinkar pga att motorn ger konstiga signaler. Eller så har det ingen koppling alls.

Alla tips mottages tacksamt!

51 Inlägg
onsdag 09:35
Trådstartare
#2
Ytterligare lite tilläggsinfo:
- Motorlampan lyser
- Har inte tankat på etanol utan enbart bensin

582 Inlägg
onsdag 09:53
#3
ja du kommer det båda vatten o bensin ut av avgasröret, då har den nock gjort sitt i detta jorda livet med tanke på milen

51 Inlägg
onsdag 11:25
Trådstartare
#4
doktorduett skrev:
ja du kommer det båda vatten o bensin ut av avgasröret, då har den nock gjort sitt i detta jorda livet med tanke på milen

Förhoppningsvis var det kondensvatten då den stått ett tag innan den startades upp. Dock känns bensinen mindre kul.
Lutar åt att byta tändkassetten och se om det gör någon skillnad.

51 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#5
Uppdatering:
Bytte tändkassett men ingen skillnad.
Kollade felkoder och då kom det upp en rad olika, t.ex. kamaxellägesgivare fel etc, men efter radering så kom bara felkod for tändkassetten upp igen.
Kan ju vara fel även på den "nya" kassetten men den förra bilen den satt i gick bra, så det känns osannolikt.

Känns som att det har med tändningen att göra, men att det är någon annanstans. Troligen i H-reggen, som ser ut att vara ett hopkok av sladdar och delar. En del sladdar har tejp runt sig, har kollat dessa efter bästa förmåga men kan ha missat någon.


Sök