2309
Sök

Effektökning om man tar bort katalysatorn?

OpelFredrik
4 februari 2009
#81
Jag provade att köra utan med och utan katt på min gamla Opel Omega och effekten vet jag inte om den förändrades nå märkbart men jag kom utan katten ca 17 mil på 100 kr bensin (9,74 kr/litern) och med katten drog den runt 100 kr i soppa på 13 - 14 mil men detta påverkas juh så klart av en massa annat också så som motvind/medvind osv, det var iaf samma sträcka som kördes (Sandviken - Falun)

I små motorer som tex Golf eller micra märks det en grym skillnad i soppaförbrukning med/utan katt!

//Fredrik

1 019 Inlägg
4 februari 2009
#82
caromania skrev:
Garfield skrev:
Visst är det synd att Asien börjar pumpa ut bilar utan katalystor men det kommer till största delen drabba de själva.

Ja, det kommer nog inte påverka oss att ett par miljarder människor plötsligt börjar handla bilar, resa med flyg, bränna fossila bränslen som uppvärmning, använda 1000tals% mer el-energi än de gjort tidigare.
En parallell: I USA finns 250 miljoner mobiltelefonabbonemang. I Indien finns drygt 260miljoner och det ökar med 90 miljoner per år! Kina ligger långt före. Detta kanske en del inte tycker har ett smack med diskussionen att göra men det är precis det det har. Utvecklingen i Asien kommer att påverka oss väldigt mycket på alla sätt och vis.

Det är lite med förståelsen för problemet som att stoppa in ett stuprör i ett vattenfall. Väldigt mycket rinner utanför, medan vi bara kan fatta vad som kommer i själva röret.

Jag förstår inte dina liknelser. Mina inlägg handlade om katalysatorers effekt och de ämnen som bilar utan katalysator spyr ut. Men, jag tror inte detta kommer leda till något. Du har din bestämda uppfattning. Jag har min.


Forummoderator
9 299 Inlägg
4 februari 2009
#83
Garfield skrev:
caromania skrev:
Garfield skrev:
Visst är det synd att Asien börjar pumpa ut bilar utan katalystor men det kommer till största delen drabba de själva.

Ja, det kommer nog inte påverka oss att ett par miljarder människor plötsligt börjar handla bilar, resa med flyg, bränna fossila bränslen som uppvärmning, använda 1000tals% mer el-energi än de gjort tidigare.
En parallell: I USA finns 250 miljoner mobiltelefonabbonemang. I Indien finns drygt 260miljoner och det ökar med 90 miljoner per år! Kina ligger långt före. Detta kanske en del inte tycker har ett smack med diskussionen att göra men det är precis det det har. Utvecklingen i Asien kommer att påverka oss väldigt mycket på alla sätt och vis.

Det är lite med förståelsen för problemet som att stoppa in ett stuprör i ett vattenfall. Väldigt mycket rinner utanför, medan vi bara kan fatta vad som kommer i själva röret.

Jag förstår inte dina liknelser. Mina inlägg handlade om katalysatorers effekt och de ämnen som bilar utan katalysator spyr ut. Men, jag tror inte detta kommer leda till något. Du har din bestämda uppfattning. Jag har min.

Hur kan du inte förstå? Jag hävdar att huruvida vi svenskar använder katalysator eller inte, inte påverkar ett smack jämfört med hur utvecklingen i Asien kommer att påverka även vår närmiljö på lite sikt. Självklart tycker jag att vi ska använda katalysator, men många verkar tro att det användandet faktiskt spelar någon roll ur miljöperspektiv. Det gör det inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 februari 2009
#84
Hardjim skrev:
På 99% av alla org sugmotorer bilar kommer skillnaden bli mellan 0-4%

De siffrorna är tagna helt ur luften. Och det är att generalisera. Det finns standard sugmotorer som får sänkt effekt då man tar bort katalysatorn. Ja, det är faktiskt sant och jag har sett bänkpapper på det. Sedan finns det sugmotorer som ger närmare 10% mer bara genom att ta bort den. Ja, det är också sant och jag har sett bänkpapper på det med.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 062 Inlägg
4 februari 2009
#85
caromania skrev:
Hardjim skrev:
På 99% av alla org sugmotorer bilar kommer skillnaden bli mellan 0-4%

De siffrorna är tagna helt ur luften. Och det är att generalisera. Det finns standard sugmotorer som får sänkt effekt då man tar bort katalysatorn. Ja, det är faktiskt sant och jag har sett bänkpapper på det. Sedan finns det sugmotorer som ger närmare 10% mer bara genom att ta bort den. Ja, det är också sant och jag har sett bänkpapper på det med.

Håller med sålänge vi pratar sugisar. Lambda vid fullast skiljer sig åt en hel del som jag har förstått och då kan förändringarna bli år bägge hållen. Går bilen inte speciellt fett på fullast så kommer den tappa effekt.
En turbomotor går "alltid" fett på fullast är och tjänar man alltid på att sänka mottrycket i avgassystemet.
Sålänge inte laddtrycket skenar tills att skyddsfunktioner slår av på kalaset.

M.V.H.


8 156 Inlägg
4 februari 2009
#86
Varför inte? Skillnaden mellan en original sugis med kat och en original sugis utan kat är inte så stor?
Modiferar man motorn så kan man vinna en del dock.
Majoriteten av biltillverkarna har en tillräckligt stor katalysator med tillräckligt bra flöde så att den inte ger någon större begränsning om man har ljuddämpare. Registret kan ändras lite och man kan få lite bättre effektkurva vid högre varvtal men med liten bekostnad av varvtalet på lägre varv. Har man en trimmad motor på 200+ hk så är det en annan sak, men generellt sett så spelar det inte någon större roll.

Lika bra att köra med racekat.


caromania skrev:
Phaetoon skrev:
Gör inte så mycket skillnad på en original.

Generalisera inte.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
4 februari 2009
#87
caromania skrev:
En parallell: I USA finns 250 miljoner mobiltelefonabbonemang. I Indien finns drygt 260miljoner och det ökar med 90 miljoner per år!

Usa har 300 miljoner invånare. Indien har över en miljard. Så om några år så är nog Indien ifatt. Men dom har ju knappt några fasta telefoner i Indien (lokalbefolkningen alltså).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
4 februari 2009
#88
OpelFredrik skrev:
Jag provade att köra utan med och utan katt på min gamla Opel Omega och effekten vet jag inte om den förändrades nå märkbart men jag kom utan katten ca 17 mil på 100 kr bensin (9,74 kr/litern) och med katten drog den runt 100 kr i soppa på 13 - 14 mil men detta påverkas juh så klart av en massa annat också så som motvind/medvind osv, det var iaf samma sträcka som kördes (Sandviken - Falun)

I små motorer som tex Golf eller micra märks det en grym skillnad i soppaförbrukning med/utan katt!

//Fredrik

En katalysator vill ha lite mer bränsle än luft för att vara som effektivast. Så bränsleblandningen ska vara lite fetare än när man kör utan kat. Kan nog påverka lite.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 februari 2009
#89
Phaetoon skrev:
caromania skrev:
En parallell: I USA finns 250 miljoner mobiltelefonabbonemang. I Indien finns drygt 260miljoner och det ökar med 90 miljoner per år!

Usa har 300 miljoner invånare. Indien har över en miljard. Så om några år så är nog Indien ifatt. Men dom har ju knappt några fasta telefoner i Indien (lokalbefolkningen alltså).

Indien har redan passerat och kom ihåg att för 5 år sedan var det 17 pers som hade mobil i det landet... Dessutom ökar antalet abbonemang med 90 miljoner per år. En helt ointressant jämförelse med telefonerna men de pekar ändå på ett tydligt mönster om åt vilket håll utvecklingen går.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 156 Inlägg
4 februari 2009
#90
caromania skrev:
Hardjim skrev:
På 99% av alla org sugmotorer bilar kommer skillnaden bli mellan 0-4%

De siffrorna är tagna helt ur luften. Och det är att generalisera. Det finns standard sugmotorer som får sänkt effekt då man tar bort katalysatorn. Ja, det är faktiskt sant och jag har sett bänkpapper på det. Sedan finns det sugmotorer som ger närmare 10% mer bara genom att ta bort den. Ja, det är också sant och jag har sett bänkpapper på det med.

Som sagt. Bränsleblandningen kan bli fel och så vill sugmotorer ha ett visst motstånd i avgassystemet för att få ett jämt och bra avgasflöde. Det gäller att få till rätt avstämning så att det bildas ett lagom undertryck vid kollektorn.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
4 februari 2009
#91
caromania skrev:
Indien har redan passerat och kom ihåg att för 5 år sedan var det 17 pers som hade mobil i det landet... Dessutom ökar antalet abbonemang med 90 miljoner per år. En helt ointressant jämförelse med telefonerna men de pekar ändå på ett tydligt mönster om åt vilket håll utvecklingen går.

Jag menade per capita.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
4 februari 2009
#92
Till alla er här som skriver att det inte spelar någon roll om vi i Sverige kör med katalysator eller inte, vi bor ju ändå i ett litet skitland som står för ungefär noll procent av alla världens bilar, är ni riktigt jävla korkade på riktigt? Tror ni att vi är dom sista människorna på jorden? Era egoistiska jävla nötter.

Vi har sabbat för oss själva ganska bra redan. Skulle vi sluta med alla utsläpp idag så tar det många många år innan jorden slutar påverkas. Den kommer aldrig bli det samma, men vi borde sluta göra det värre för oss själva. Inte för jordens skull, nej nej. Jorden har ju bara genomgått ungefär en miljon istider, ett X-antal magnetiska stormar, och typ en miljard kometer (samt asteroider). Ni förstår vart jag vill komma, det kan fan inte vara lätt att vara jord. Men hon klarar sig alltid.

Så vad ska vi då rädda? Jo, oss själva! Dom flesta av oss kommer troligtvis att få barn när vi blir äldre (eller så har vi redan barn), är inte dom värda att bo i en ren stad med så lite giftiga avgaser som möjligt? Jag tror ju knappast att jorden bryr sig ett skit om ifall vi tar slut på oljan och bränner slut den genom en katalysator-lös bil enbart för att få en halv hästkraft extra, eller tror ni? Tror ni att jorden, som har klarat av allt från fisande dinosaurier till Guds vrede, går under för att vi tar slut på oljan?

Inte en jävla chans. Det enda som påverkas är vi människor, och våra barn. Ett litet skitland eller inte, vi ALLA påverkar dom runt omkring oss med det vi gör hela tiden. Men jorden, den klarar sig alltid, så sluta dra in den i diskussionen. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 497 Inlägg
4 februari 2009
#93
skalman1 skrev:
Det känns som att det här miljötramset har spårat ur.

Snart är det väl lag på att alla bilar ska suga in koldioxid i insuget och sedan omvandla det så att det kommer ut som blommor i avgasröret......

Tänk innan du skriver!

Detta "miljötrams" som du skriver är högst aktuellt!
Nötter som funderar på att köra utan katalysator borde få
en utförande lektion i kemi och miljötänk.

Skall våra barn kunna leva på denna jord om 50 år?

1 019 Inlägg
4 februari 2009
#94
caromania skrev:
Hur kan du inte förstå? Jag hävdar att huruvida vi svenskar använder katalysator eller inte, inte påverkar ett smack jämfört med hur utvecklingen i Asien kommer att påverka även vår närmiljö på lite sikt. Självklart tycker jag att vi ska använda katalysator, men många verkar tro att det användandet faktiskt spelar någon roll ur miljöperspektiv. Det gör det inte.

Jag håller inte med dig. Att vi i Sverige använder katalysator påverkar med största sannolikhet våran hälsa. Jag har aldrig nämnt miljön. Kväveoxider är giftiga, likaså kolväten och kolmonoxid. Men de bryts i de flesta fall ner relativt snabbt och påverkar därför till största del de som befinner sig omkring utsläppskällan. Kolväten är bl.a cancerframkallande och kan ge cellförändringar, kväveoxider reagerar med vatten och bildar salpetersyra. Kolmonoxid försämrar blodets förmåga att bära syre.

Allergi, luftvägsbesvär, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, vävnadsskador kan alla orsakas av de avgaser som bilar släpper ut.

Skiter man i miljön visst, okej då, men tro inte att människor inte påverkas av giftiga avgaser som en bil utan katalysator släpper ut.


1 497 Inlägg
4 februari 2009
#95
caromania skrev:
Hur kan du inte förstå? Jag hävdar att huruvida vi svenskar använder katalysator eller inte, inte påverkar ett smack jämfört med hur utvecklingen i Asien kommer att påverka även vår närmiljö på lite sikt. Självklart tycker jag att vi ska använda katalysator, men många verkar tro att det användandet faktiskt spelar någon roll ur miljöperspektiv. Det gör det inte.

Jag förstår inte tanken med att våra utsläpp inte skulle påverka oss här uppe?
Eller om du försvarar tanken att köra utan katalysator?

Lyft fram det positiva med användandet och förmedla detta till
de som går i den idiotiska tanken till att plocka den.
Inte fan skall okunnigheten nere i indien ge mig en anledning till att köra utan kat.

Många bäckar små, blir stor å.
Kanske går det att sprida kunskapen vidare.
Kanske ända ner till indien någon gång?

Optimist som man är..

1 062 Inlägg
5 februari 2009
#96
Garfield skrev:
Kväveoxider är giftiga.

Glöm inte heller att de i kontakt med vatten bildar: 2NO2 + H2O → HNO2 + HNO3 = Salpetersyra. Surt regn!
Katalysatorn ihop med minskade svavelhalter i bränslen var det som satte stopp för den skogsdöd som "blommade" på -70-80talet och en bit framåt.


-För övrigt så går en bil men katt fetare än en äldre bil utan katt men inte fetare än lambda ett under normala förhållanden. Lambda ett är inte så värst fett utan är den mängd bränsle som helt kan förbrännas av exakt den mängd syre som finns i den insugna luften.
För maximal effekt på fullast går i princip alla motorer fetare än lambda ett, speciellt överladdade -katt som kattlös.

M.V.H.



Sök