haha överlever vintern? Kör inte så hårt me den så ska du se att den överlever. Bygg klart ditt v6 projekt för ja vill se:D
Jodå, det kommer.. men det är ju det här med pengar, får se, vill ha som mål att ha den körbar inför sommaren, men som arbetslös så vet man aldrig, men klar kommer den bli oavsett om det kommer ta längre tid eller inte
Jag vet hur det känns, jag går oxå arbetslös Dom pengarna ja får av försäkringskassan räcker knappt till en sotningssats såvidare man inte köper de på biltema vilket ja inte tänker göra Så de suger verkligen, mitt projekt kommer nog bli klart om en ca 3 mån har flyttat med familjen nu så nu har vi garage m.m. Men de ska målas & donas innan man kan vara där lixom under tiden ska jag köpa på mig grejor. Sen har ja stött på ett problem angående 2,3 blocket. De passar inte alls rakt på. Behöver kapa bort lite "bra att ha delar" från mitt 2.0 block för o kunna använda 2.0 sumpen m.m. Sen plugga 2,3 blocket så ja kan behålla oljetrycket osv. Men finns en guide om hur man gör detta som ja hittade som tur är
Jo det suger verkligen så för att få ihop till bilarna får man hålla på med lite affärer på sidan av, köpa billigt och sälja dyrt, byta åt sig saker och sälja osv osv
Okej, låter riktigt trevligt, nästan lite avundsjuk på att du har lyckats fått dig ett garage Okej, men tur att det var "bekymmer" som verkar gå att lösa då iallafall
Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
Jodå, det kommer.. men det är ju det här med pengar, får se, vill ha som mål att ha den körbar inför sommaren, men som arbetslös så vet man aldrig, men klar kommer den bli oavsett om det kommer ta längre tid eller inte
Jag vet hur det känns, jag går oxå arbetslös Dom pengarna ja får av försäkringskassan räcker knappt till en sotningssats såvidare man inte köper de på biltema vilket ja inte tänker göra Så de suger verkligen, mitt projekt kommer nog bli klart om en ca 3 mån har flyttat med familjen nu så nu har vi garage m.m. Men de ska målas & donas innan man kan vara där lixom under tiden ska jag köpa på mig grejor. Sen har ja stött på ett problem angående 2,3 blocket. De passar inte alls rakt på. Behöver kapa bort lite "bra att ha delar" från mitt 2.0 block för o kunna använda 2.0 sumpen m.m. Sen plugga 2,3 blocket så ja kan behålla oljetrycket osv. Men finns en guide om hur man gör detta som ja hittade som tur är
Jo det suger verkligen så för att få ihop till bilarna får man hålla på med lite affärer på sidan av, köpa billigt och sälja dyrt, byta åt sig saker och sälja osv osv
Okej, låter riktigt trevligt, nästan lite avundsjuk på att du har lyckats fått dig ett garage Okej, men tur att det var "bekymmer" som verkar gå att lösa då iallafall
känner igen de där med att sälja/byta saker. Ja orkar inte hålla på så nuförtiden så ist så tankar jag endast för 200:- i veckan så ja får mer pengar till att köpa saker för. Trist liv. En repa till stan så är dom bensinpengarna slut:)
ja de är ett fint garage. Ett arbetsrum intill garaget oxå så man kan stå med motorstativ o så=) jo men dom där "bekymmerna" kan va lite bökiga men jag tar mkt hjälp från min styvfar så detta får ta den tid det tar=)
Yes, då fortsätter projektet. Först o främst kommer detta handla om hur man går till vida med att konvertera ihop med så kallad 2,3 Dohc Hybrid 8v som någon Engelsman sa dvs, man använder Ford Scorpio 2,3 16v motorblock ihop med Ford Sierrans överdel (topp,insug m.m) Meningen är att motorn ska se helt o hållet likadan ut som org så att man kan komma igenom besiktningen utan som helst problem. Ja kommer att lada upp bilder o info. Om du inte förstår ngt så bara fråga, frågor är alltid välkomna kan ta lite tid mellan varven eftersom ja flyttar o garaget ska målas m.m innan det används. Men ja gör så gott jag kan då börjar vi
Ett gammalt 2.0 Sierra motorblock slaktas på delar som kan komma till användning. Blocket ska byggas ihop först så de är klart för att lyftas i. Toppen som ja ska använda sitter i bilen så ja får ta motorn i två delar kan man säga. Såhär ser det ut
ush ja...
och en kvart senare så låg det lite delar som ja tänkte använda mig utav
2.0 sumpen som ja ska använda. 2,3an har balansaxlar samt att den tar i framvagns balken. Denna sumpen passar inte riktigt rakt på vilket gör att ja måste modda lite. Men de återkommer vi till när det är dax:)
då va 2 liters blocket rensat,bara kolvar,vev & stakar kvar & oljepumpen. Inget jag ska ha kvar iaf så om nån vill ha kolvar,stakar så får ni det
det nya motorblocket på 2,3L :)ska asa hem det till det nya huset hos min mor så fort som möjligt så ja kan sätta det i ställning & börja skruva på allvar. Tanken va att måla/lacka blocket mattsvart. Men blocket är redan mattsvart, inte rostigt någonstans ser faktiskt helt nytt ut så ja tänker bara tvätta av det o låta det va. Dåliga bilder laddas upp nu, bättre blder kommer när det är batteri i kameran
2,3 blocket
lite delar som är lackade i guld, kommer passa bra ihop med den svarta motorn=)
en vattenpump som fick sig lite ny färg.
garaget
till o med övervåning på garaget=) faktiskt väldigt stort garage, Längst in i garaget där man ser väggen, bakom den så är det ytterligare ett rum. Ett arbets rum med arbetsbänk osv. De är där jag ska stå med mitt motorstativ i December mån:)
Ska bli kul att se vad det blir av den gamla maskinen! Hade precis samma planer när jag köpte motorn en gång i tiden. Men det blev aldrig av och nu har jag fastnat i BMW-träsket Lycka till med bygget!
Ska bli kul att se vad det blir av den gamla maskinen! Hade precis samma planer när jag köpte motorn en gång i tiden. Men det blev aldrig av och nu har jag fastnat i BMW-träsket Lycka till med bygget!
MVH /Rickard
För mig är de tvärtom. Innan satt ja i bmw träsket men nu är det Ford träsket ist ja ska inte göra dig besviken, din gamla maskin kommer att komma till användning
trevligt med en projekt tråd hoppas du får fart på bilen:) redigt najs med 2.3 8v
men hade du köpt dig en volvo ist så hade du fått det direkt ne skämt å sido ska bli redigt trevligt å se hoppas att du tar dig till RH i vinter nänr snön kommer
trevligt med en projekt tråd hoppas du får fart på bilen:) redigt najs med 2.3 8v
men hade du köpt dig en volvo ist så hade du fått det direkt ne skämt å sido ska bli redigt trevligt å se hoppas att du tar dig till RH i vinter nänr snön kommer
Mvh jocke
ja de ska bli najs som faen med 2,3 motor klart ja kommer ta ig dit, bygger denna motorn på sidan av. Så denna motorn kommer nog i om 2 mån när garaget e färdigt. Ja får köra med 2.0 spisen i vinter, inte hela världen.
Hur går de med bygget? jag håller på med ett liknande projekt.. bara de att jag ska ha en hel motor i Har du föresten en fräch 8V topp ledig?
bygget ligger lite på is just nu, får se hur de blir till sommaren. Bilen behöver lite nya delar innan jag bygger vidare på maskinen=)
ja har en 8v topp, men de kommer vatten ur en avgaskanal i den så den behövs svetsas lr dylikt.
Bara så du vet, 16v motorn passar inte rakt i sierran, tråget tar i framvagnsbalken så bästa är att byta framvagnsbalken för 16v tråget har balansaxlar så blir problem att svetsa i.
Senast redigerat av AnderssonE30 (19 februari 2010)
ska bli kul att se när du får igång projektet igen har själv blivit ganska sugen på att göra något liknande men väntar tills någon har exprementerat med det så man kan få tips m.m. så man slipper klanta sig xD men är det inte smidigast att ta hela framvagnen från scorpion eller den kanske inte passar så himla bra i sierran?
ska bli kul att se när du får igång projektet igen har själv blivit ganska sugen på att göra något liknande men väntar tills någon har exprementerat med det så man kan få tips m.m. så man slipper klanta sig xD men är det inte smidigast att ta hela framvagnen från scorpion eller den kanske inte passar så himla bra i sierran?
// Robin
just nu står det stilla. Garaget är inte klart, blir väl klart i maj ungefär. Sen är de tråkigt väder just nu:P pluss att jag behöver jobba på lite annat såsom utseende, inredning osv. Måste bli nöjd med bilen i första hand=) det som behövs igentligen för att bli klar är en sotningssats, svetsa om tråget, multirem, olja,stift & filter=) sen är de tiden att göra jobbet med. Bör gå rätt fort, sisådär 2 dagar. Men måste få upp suget nu med efter vinter dvalan.
jo ja har funderat på framvagnen, men den e bredare än sierra så enda lösningen verkar vara att behålla 16v tråget och svetsa ihop de med sierrans tråg vilket kan bli ett pussel. Skissar en ritning nu och de ser ut att kunna fungera utmärkt=)
Senast redigerat av AnderssonE30 (28 februari 2010)
okey, jo så sant så de här vädret e ju inget att hurra för direkt, håller själv på att slipa o spackla min sierra i kylan ( har bytt skärmkant VB) o de var mer rost än va ja trodde från början
men de ska bli kul o så om du får ihop de som sagt så vet mn att de går
lycka till me garaget o hoppas sierran din inte krånglar allt förmycket
okey, jo så sant så de här vädret e ju inget att hurra för direkt, håller själv på att slipa o spackla min sierra i kylan ( har bytt skärmkant VB) o de var mer rost än va ja trodde från början
men de ska bli kul o så om du får ihop de som sagt så vet mn att de går
lycka till me garaget o hoppas sierran din inte krånglar allt förmycket
nångång bli det nog klart=) filar på ett hemsnidat x-grenrör nu med=) behöver flänsarna emot toppen bara=) ngt att roa sig me under vintern iaf