18,5 HK mer med ett sportluftfilter

Spelis
9 februari 2009 · 1 926 Inlägg

caromania skrev:
Spåra inte ur. Självklart kan ett luftfilter ge mer än ett originalfilter även i en otrimmad bil. En originalbil är aldrig optimerad för prestanda utan endast för tillverkningskostnader och komfort/ljudnivå. Däremot hur mycket olika sportluftfilter ger är en annan sak och många tror på fantasisiffror.

Ja självklart kan det ge lite extra kräm va, men 18+ hk? Kom igen...

caromania Forummoderator
9 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Spelis skrev:

caromania skrev:
Spåra inte ur. Självklart kan ett luftfilter ge mer än ett originalfilter även i en otrimmad bil. En originalbil är aldrig optimerad för prestanda utan endast för tillverkningskostnader och komfort/ljudnivå. Däremot hur mycket olika sportluftfilter ger är en annan sak och många tror på fantasisiffror.

Ja självklart kan det ge lite extra kräm va, men 18+ hk? Kom igen...

Nej jag kan bara hålla med. Men jag vet att en del bilar har kasst utformade luftfilterlådor och att byte av hela luftfiltersystemet (CAI) kan ge fantastiskt orimligt mycket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Spelis
9 februari 2009 · 1 926 Inlägg

caromania skrev:

Spelis skrev:

caromania skrev:
Spåra inte ur. Självklart kan ett luftfilter ge mer än ett originalfilter även i en otrimmad bil. En originalbil är aldrig optimerad för prestanda utan endast för tillverkningskostnader och komfort/ljudnivå. Däremot hur mycket olika sportluftfilter ger är en annan sak och många tror på fantasisiffror.

Ja självklart kan det ge lite extra kräm va, men 18+ hk? Kom igen...

Nej jag kan bara hålla med. Men jag vet att en del bilar har kasst utformade luftfilterlådor och att byte av hela luftfiltersystemet (CAI) kan ge fantastiskt orimligt mycket.

Jo precis, sen beror det väl lite på hur stark motorn är också, tex en 80 hk motor som får sportluftfilter händer det nog inte mycket med, medans en tex en trimmad skyline skulle få lite mer effekt där.

Men jag är ingen expert på motorer så jag ska inte snacka allt för mycket nu..

mrbuggy Entreprenör
9 februari 2009 · 1 784 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
jag bromsade min 945 till 240hk med ett jr sportluftfilter bytte ut det mot ett bmc f1 power ist och bromsade igen och den gången blev det 280 hk

mvh

wildboy_87_
9 februari 2009 · 1 062 Inlägg

mrbuggy skrev:

wildboy_87_ skrev:
jag bromsade min 945 till 240hk med ett jr sportluftfilter bytte ut det mot ett bmc f1 power ist och bromsade igen och den gången blev det 280 hk

mvh

Bra exempel på fantasisiffror... :-)

eee fantasi och fantasi  det e vad bänken visade

här e bromsgrafen mellan dem båda

det e bara att inse att det kan vara en bra skillnad på ett märkes luftfilter och ett noname

http://www.garaget.org/?car=107695&image=1027178


mvh

Team Björkeryd
marcus1
9 februari 2009 ·

Phaetoon skrev:

s40macke skrev:
Varför skulle luft ge 18.5 hästar ? 0_o

Det krävs luft för att elda bensin.
Ju mer syre, desto mer bensin kan du förbränna och desto mer effekt får du.

Kall luft innehåller mer mängd syre än vad varm luft gör, så ju svalare luft, desto bättre.

oh ett logiskt svar, tackar! så då har jag någon extra häst med mitt opti flow ? men då drar alltså bilen mer soppa med "bättre" filter ?

Senast redigerat av s40macke (9 februari 2009)

Rushman Evolution Garage
9 februari 2009 · 1 299 Inlägg

Spelis skrev:

s40macke skrev:

jw86 skrev:
Efter att ha letat lite sportluftfilter på internet hittade jag denna sida.

http://www.knfilters.com/search/product … 69-9503TFK

18,5 HK mer till den bilen jag har, dvs golf gti 2,0 07a

detta kan väll ändå inte stämma, det låter ju otroligt!

så vad säger ni andra, ska jag lita på det här och köpa det för nästan 5000 kr.
eller ska jag välja något annat. jag är mest ute efter effekten och inte ljudet.

Varför skulle luft ge 18.5 hästar ? 0_o

Dekaler ger ju 50 hk wink

Och hål i ljuddämparen ca 20 hk wink

Sky´s the limit...
Phaetoon
9 februari 2009 · 8 156 Inlägg

s40macke skrev:
oh ett logiskt svar, tackar! så då har jag någon extra häst med mitt opti flow ? men då drar alltså bilen mer soppa med "bättre" filter ?

Bara om du gasar mer wink
Det är som med lungor. Bara för att du har stora lungor så innebär det inte att du behöver utnyttja dess fulla kapacitet. Men om du ger dig ut i löparspåret så har du en fördel.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
9 februari 2009 · 8 156 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
eee fantasi och fantasi  det e vad bänken visade

här e bromsgrafen mellan dem båda

det e bara att inse att det kan vara en bra skillnad på ett märkes luftfilter och ett noname

http://www.garaget.org/?car=107695&image=1027178


mvh

Hade du det värmeisolerade grenröret monterat vid båda mätningarna?
Man brukar säga att en sänkning med 3 grader av inluften ger en ökad effekt med cirka 1%.
Sitter luftfiltret på en kallare plats nu?
Man ser verkligen hur mycket som ett original luftfilter i din bil begränsar effekten.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
t5-r micke
9 februari 2009 · 301 Inlägg

jw86 skrev:
Efter att ha letat lite sportluftfilter på internet hittade jag denna sida.

http://www.knfilters.com/search/product … 69-9503TFK

18,5 HK mer till den bilen jag har, dvs golf gti 2,0 07a

detta kan väll ändå inte stämma, det låter ju otroligt!

så vad säger ni andra, ska jag lita på det här och köpa det för nästan 5000 kr.
eller ska jag välja något annat. jag är mest ute efter effekten och inte ljudet.

nepp stämmer garanterat inte..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
Rushman Evolution Garage
9 februari 2009 · 1 299 Inlägg

wildboy_87_ skrev:

mrbuggy skrev:

wildboy_87_ skrev:
jag bromsade min 945 till 240hk med ett jr sportluftfilter bytte ut det mot ett bmc f1 power ist och bromsade igen och den gången blev det 280 hk

mvh

Bra exempel på fantasisiffror... :-)

eee fantasi och fantasi  det e vad bänken visade

här e bromsgrafen mellan dem båda

det e bara att inse att det kan vara en bra skillnad på ett märkes luftfilter och ett noname

http://www.garaget.org/?car=107695&image=1027178


mvh

Får väl tro på ditt ord, men i så fall var ditt förra luftfilter som en plastpåse. Effektökningen beror givetvis på vad som satt där innan, men original ---> detta, ger inte 18.5hk på den bilen.

Antar att du körde i samma bänk båda gångerna, vet ju inte riktigt hur du gjorde, men antingen var ditt gamla luftfilter en rejäl strypning eller oxå gjorde du något mer. För några 40hk ger inte ett luftfilter på en 940.

Som Phateon skrev så krävs det syre för att förbränna bränslet, och ett luftfilter som släpper igenom större mängd luft (till priset av att större smutspartiklar följer med) och/eller är placerat så att luften är kallare och därmed har högre densitet, ger mer syre, och du kan tjäna... några hästar, och framförallt ett häftigt ljud som troligen bidrar mer till upplevelsen.

Men i alla fall, för att man ska få 40hk på en bil med så lite effekt från början (effektökningen blir procentuell på alla bilar) så behöver du, för det första, bland annat skicka mera bränsle som kan antändas.

Sky´s the limit...
wildboy_87_
10 februari 2009 · 1 062 Inlägg

jag hade inte det värme isolerade grenröret på när jag bänkade bilen utan ett upp portat org.grenrör

ja den setupen som står på min sida
http://sv.bsr.se/products/4900700/

ett sånnt filter var det typ (det va förra ägaren på bilen som köpte det)
så ett sådant filter skulle jag endast använda om man inte ska gå över 220hk sen börjar väl det strypa

självklart var det samma bänk och samma person som körde bänken

jag laddade 1.4 bar med ett 19t och då tycker iaf jag att 240hk va för lite bytte filtret bänkade igen

så det e ju inte på en orginalbil men ändå

mvh

Team Björkeryd
jonTe
10 februari 2009 · 5 710 Inlägg

Gujen skrev:
är ju så att man inte vill ha ett pappersbaserat filter på sin bil (om man inte har en skitbil)

Då har jag en skitbil alltså?
Och då gör MANN-Hummel (värdens största filtertillverkare) miljoners pappersfilter till skitbilar, skittraktorer, och skitlastbilar?roll

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang