3324
Sök

Köpråd: service - intervall & kostnad? (KIA/Hyundai 1.6 CRDi, 10+ år)

31 Inlägg
1 juni
Trådstartare
#1
Hej!

Tittar på begköp för äldre (2008-2011 ungefär) KIA/Hyundai 1.6 CRDi. Budget 40-50k.

Service verkar överlag vara överkomligt för de modellerna men...
- När ska stora servicear görs?
- Vad kostar de?


Skönt att ha koll på så man inte åker på nåt dyrt / alternativt har ett bra förhandlingsläge.
Har kollat på några bilar men måste säga att dokumentation överlag är betydligt sämre än jag trodde.

Tack! smile

Forummoderator
18 008 Inlägg
1 juni
#2
Kamkedja på de. De där motorerna verkar mycket pålitliga. Tittar du på en med manuell låda? Inga problem. Även om automaterna inte ska krångla så har jag sett några få som gjort det. Sköts inte service varje år så överlever de. Men så välservad som möjligt så klart! En prisfråga!

En 15 år gammal KIA har samma problem som alla andra bilar i den åldern: AC. Ett AC-system i en bil läcker ut gas från den dagen den tas ut som ny bil. Så är det bara. Min VAG från 2018 kyler inte så bra längre. Den brukar kyla i 8-9 år innan det är dags för påfyllning. Systemet är även utsatt för stenskott. Du köper inte en bil utan fungerande AC! Då kommer biljäveln imma igen totalt under vintern. AC torkar luften med. Om säljaren säger att "Det är bara att fylla på AC så går den igen" betyder det att denna ljuger.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

31 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Kamkedja på de. De där motorerna verkar mycket pålitliga. Tittar du på en med manuell låda? Inga problem. Även om automaterna inte ska krångla så har jag sett några få som gjort det. Sköts inte service varje år så överlever de. Men så välservad som möjligt så klart! En prisfråga!

En 15 år gammal KIA har samma problem som alla andra bilar i den åldern: AC. Ett AC-system i en bil läcker ut gas från den dagen den tas ut som ny bil. Så är det bara. Min VAG från 2018 kyler inte så bra längre. Den brukar kyla i 8-9 år innan det är dags för påfyllning. Systemet är även utsatt för stenskott. Du köper inte en bil utan fungerande AC! Då kommer biljäveln imma igen totalt under vintern. AC torkar luften med. Om säljaren säger att "Det är bara att fylla på AC så går den igen" betyder det att denna ljuger.

Ok och kamkedja är inget måste att den ska bytas vid xxx mil? Så länge den är underhållen. Antar att det är att lyssna efter rasslande ljud där.

Jag kollar på manuella.

Bra tips, har sett en och annan annons som nämnt AC. Man testar den genom att dra på AC:n och kolla hur effektiv den är bara?
Är det kompressorns brukar paja? Läste nånstans om 20 000:- för byte...

Forummoderator
18 008 Inlägg
2 juni
#4
Sommarbil skrev:
Hybrid_ skrev:
Kamkedja på de. De där motorerna verkar mycket pålitliga. Tittar du på en med manuell låda? Inga problem. Även om automaterna inte ska krångla så har jag sett några få som gjort det. Sköts inte service varje år så överlever de. Men så välservad som möjligt så klart! En prisfråga!

En 15 år gammal KIA har samma problem som alla andra bilar i den åldern: AC. Ett AC-system i en bil läcker ut gas från den dagen den tas ut som ny bil. Så är det bara. Min VAG från 2018 kyler inte så bra längre. Den brukar kyla i 8-9 år innan det är dags för påfyllning. Systemet är även utsatt för stenskott. Du köper inte en bil utan fungerande AC! Då kommer biljäveln imma igen totalt under vintern. AC torkar luften med. Om säljaren säger att "Det är bara att fylla på AC så går den igen" betyder det att denna ljuger.

Ok och kamkedja är inget måste att den ska bytas vid xxx mil? Så länge den är underhållen. Antar att det är att lyssna efter rasslande ljud där.

Jag kollar på manuella.

Bra tips, har sett en och annan annons som nämnt AC. Man testar den genom att dra på AC:n och kolla hur effektiv den är bara?
Är det kompressorns brukar paja? Läste nånstans om 20 000:- för byte...

Kedjan hållen bilen ut. Ac kollas om du säger. Starta den med AC avstängd. Dra på full kyla genom munstycke mitt i panelen. Känn på luften samtidigt som du startar AC. Du ska då känna hur luften blir kallare. Vår suzuki levererar utluft som håller +2 grader.

På tal om bilar: Hittar du en med klimatanläggning så titta på den först... Så gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

31 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Sommarbil skrev:
Hybrid_ skrev:
Kamkedja på de. De där motorerna verkar mycket pålitliga. Tittar du på en med manuell låda? Inga problem. Även om automaterna inte ska krångla så har jag sett några få som gjort det. Sköts inte service varje år så överlever de. Men så välservad som möjligt så klart! En prisfråga!

En 15 år gammal KIA har samma problem som alla andra bilar i den åldern: AC. Ett AC-system i en bil läcker ut gas från den dagen den tas ut som ny bil. Så är det bara. Min VAG från 2018 kyler inte så bra längre. Den brukar kyla i 8-9 år innan det är dags för påfyllning. Systemet är även utsatt för stenskott. Du köper inte en bil utan fungerande AC! Då kommer biljäveln imma igen totalt under vintern. AC torkar luften med. Om säljaren säger att "Det är bara att fylla på AC så går den igen" betyder det att denna ljuger.

Ok och kamkedja är inget måste att den ska bytas vid xxx mil? Så länge den är underhållen. Antar att det är att lyssna efter rasslande ljud där.

Jag kollar på manuella.

Bra tips, har sett en och annan annons som nämnt AC. Man testar den genom att dra på AC:n och kolla hur effektiv den är bara?
Är det kompressorns brukar paja? Läste nånstans om 20 000:- för byte...

Kedjan hållen bilen ut. Ac kollas om du säger. Starta den med AC avstängd. Dra på full kyla genom munstycke mitt i panelen. Känn på luften samtidigt som du startar AC. Du ska då känna hur luften blir kallare. Vår suzuki levererar utluft som håller +2 grader.

På tal om bilar: Hittar du en med klimatanläggning så titta på den först... Så gott.

Super. Men kamkedjan kan behöva spännas kontinuerligt?

Btw, vad säger du om diesel vs bensin - jag ska köra 4-5 timmar till och från landsstället. Sen kortare dagliga rundor runt 30 min. Hemma i stan sen. lär det också mest blir kortare turer. Kan det bli ett problem för partikelfiltret? Funderade på om man kunde köra nån lite längre runda på 45-60 min per vecka för att kompensera om det räcker? Eller bör jag skippa diesel? Försvinner så många bilar då bara...

1 120 Inlägg
2 juni
#6
Sambon har en Kia ceed 1.6 crdi från 2009. Vi har varit riktigt nöjda med den den bilen. Hade gått typ 13000 mil när vi köpte den 2018, nu står den på 24000 nånting.
Fått byta framfjädrar och bromsljuskontakt, i övrigt bara slitdetaljer såsom bromsar osv. Totalekonomin är svårslagen.

Kamkedjan behöver du inte fundera över sålänge bilen är servad ordentligt.
Däremot är handbromsen ett sorgebarn på de här bilarna, räkna med att få justera den inför varje besiktning och kanske nån gång därimellan roll Inte svårt att göra själv men irriterande.
Likaså verkar många Ceed ha glupande aptit på halvljuslampor av någon anledning. Inte svårt att byta heller, men lite tråkigt.

Osäker på om dessa bilarna har partikelfilter? Vi har inte haft problem med det iallafall, trots att bilen rullar mycket kortsträckor på nån mil högst.
Senast redigerat av Steff240 (2 juni )


Forummoderator
18 008 Inlägg
2 juni
#7
Det där med halvljuslampor känner jag igen! En kompis har haft sin -15 1.6Crdi aut i 6 år nu. Han tröttnade och satte i LED. Den rullar på fortfarande utan bekymmer. De kör inte så långt men inga motorlampor än.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

31 Inlägg
3 juni
Trådstartare
#8
Steff240 skrev:
Sambon har en Kia ceed 1.6 crdi från 2009. Vi har varit riktigt nöjda med den den bilen. Hade gått typ 13000 mil när vi köpte den 2018, nu står den på 24000 nånting.
Fått byta framfjädrar och bromsljuskontakt, i övrigt bara slitdetaljer såsom bromsar osv. Totalekonomin är svårslagen.

Kamkedjan behöver du inte fundera över sålänge bilen är servad ordentligt.
Däremot är handbromsen ett sorgebarn på de här bilarna, räkna med att få justera den inför varje besiktning och kanske nån gång därimellan roll Inte svårt att göra själv men irriterande.
Likaså verkar många Ceed ha glupande aptit på halvljuslampor av någon anledning. Inte svårt att byta heller, men lite tråkigt.

Osäker på om dessa bilarna har partikelfilter? Vi har inte haft problem med det iallafall, trots att bilen rullar mycket kortsträckor på nån mil högst.

Ok, det låter ju bra.  Handbroms och halvljus kan jag leva med smile
Bara man duckar stora maskinella problem men det verkar Ceeden hyfsat befriad från. Sen kan ju mycket han hänt på en bil med 10+ år/15 000 mil...

31 Inlägg
3 juni
Trådstartare
#9
Hybrid_ skrev:
Det där med halvljuslampor känner jag igen! En kompis har haft sin -15 1.6Crdi aut i 6 år nu. Han tröttnade och satte i LED. Den rullar på fortfarande utan bekymmer. De kör inte så långt men inga motorlampor än.

Lusigt fel. Hade samma problem på en gammal Ducati. När jag såg blåljus i backspegeln var det dags att byta bakljus big_smile

31 Inlägg
3 juni
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
En 15 år gammal KIA har samma problem som alla andra bilar i den åldern: AC. Ett AC-system i en bil läcker ut gas från den dagen den tas ut som ny bil. Så är det bara. Min VAG från 2018 kyler inte så bra längre. Den brukar kyla i 8-9 år innan det är dags för påfyllning. Systemet är även utsatt för stenskott. Du köper inte en bil utan fungerande AC! Då kommer biljäveln imma igen totalt under vintern. AC torkar luften med. Om säljaren säger att "Det är bara att fylla på AC så går den igen" betyder det att denna ljuger.

Hur vet man om det faktiskt bara är att fylla på eller om AC:n/kompressorn är paj?

Forummoderator
18 008 Inlägg
3 juni
#11
Sommarbil skrev:
Hybrid_ skrev:
En 15 år gammal KIA har samma problem som alla andra bilar i den åldern: AC. Ett AC-system i en bil läcker ut gas från den dagen den tas ut som ny bil. Så är det bara. Min VAG från 2018 kyler inte så bra längre. Den brukar kyla i 8-9 år innan det är dags för påfyllning. Systemet är även utsatt för stenskott. Du köper inte en bil utan fungerande AC! Då kommer biljäveln imma igen totalt under vintern. AC torkar luften med. Om säljaren säger att "Det är bara att fylla på AC så går den igen" betyder det att denna ljuger.

Hur vet man om det faktiskt bara är att fylla på eller om AC:n/kompressorn är paj?

Det vet du inte. Säljaren går inte att lita på heller. Men om AC fungerar så slipper du fundera på den saken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

31 Inlägg
3 juni
Trådstartare
#12
Ett lätt vinande ljud som hörs vid gaspådrag från låg hastighet och tilltar en bit upp för att sen försvinna, är det turbon som låter?
Senast redigerat av Sommarbil (3 juni )

Forummoderator
18 008 Inlägg
4 juni
#13
Sommarbil skrev:
Ett lätt vinande ljud som hörs vid gaspådrag från låg hastighet och tilltar en bit upp för att sen försvinna, är det turbon som låter?

Det är det nog.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

986 Inlägg
9 juni
#14
Hybrid_ skrev:
Sommarbil skrev:
Hybrid_ skrev:
En 15 år gammal KIA har samma problem som alla andra bilar i den åldern: AC. Ett AC-system i en bil läcker ut gas från den dagen den tas ut som ny bil. Så är det bara. Min VAG från 2018 kyler inte så bra längre. Den brukar kyla i 8-9 år innan det är dags för påfyllning. Systemet är även utsatt för stenskott. Du köper inte en bil utan fungerande AC! Då kommer biljäveln imma igen totalt under vintern. AC torkar luften med. Om säljaren säger att "Det är bara att fylla på AC så går den igen" betyder det att denna ljuger.

Hur vet man om det faktiskt bara är att fylla på eller om AC:n/kompressorn är paj?

Det vet du inte. Säljaren går inte att lita på heller. Men om AC fungerar så slipper du fundera på den saken.

Undrar hur många säljare det är som precis fyllt på? Förmodligen en hel del big_smile

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
18 008 Inlägg
9 juni
#15
candyweiss skrev:
Hybrid_ skrev:
Sommarbil skrev:

Hur vet man om det faktiskt bara är att fylla på eller om AC:n/kompressorn är paj?

Det vet du inte. Säljaren går inte att lita på heller. Men om AC fungerar så slipper du fundera på den saken.

Undrar hur många säljare det är som precis fyllt på? Förmodligen en hel del big_smile

Undrar hur många bilar som rullar runt med gasol i systemet? Jag vet en tongue

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

986 Inlägg
9 juni
#16
Hybrid_ skrev:
candyweiss skrev:
Hybrid_ skrev:

Det vet du inte. Säljaren går inte att lita på heller. Men om AC fungerar så slipper du fundera på den saken.

Undrar hur många säljare det är som precis fyllt på? Förmodligen en hel del big_smile

Undrar hur många bilar som rullar runt med gasol i systemet? Jag vet en tongue

Kyler det bra big_smile

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
18 008 Inlägg
9 juni
#17
candyweiss skrev:
Hybrid_ skrev:
candyweiss skrev:

Undrar hur många säljare det är som precis fyllt på? Förmodligen en hel del big_smile

Undrar hur många bilar som rullar runt med gasol i systemet? Jag vet en tongue

Kyler det bra big_smile

Sjukt bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök