3260
Sök

Placering av dump? e de samma med återcirkulering? bilder finns idag 2009-02 10 kolla å hjälp mig!!!

1 028 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#1
Dumpen ska vara placerad så nära spjället som möjling....

Har en 940 ltt med öppen dump som plöddra dålig tomgång dricker flera liter milen m.m

Tänkte prova att sätta dit en återcirkulerande dump för dom flesta säger att de pga av den öppna dumpen men fråga e ska man ha återcirkulerande dumpen så nära spjället presice som man har med öppen och sen en slang därifrån till efter LMM? blir ju en lång väg luften ska gå innan den kommer dig då?

Gärna bilder och bra svar


Mvh Jimmy


https://www1.garaget.org/gallery/archive/44425/566978_upo6h1.jpg
ÅTERCIRKULERINGS DUMP HUR SKA DEN PLACERARS??? Exempel 1


https://www1.garaget.org/gallery/archive/44425/566982_3pmecs.jpg
ÅTERCIRKULERINGS DUMP HUR SKA DEN PLACERARS??? Exempel 2


Har en dump redan på spjäll sidan som jag hade tänkt byta ut mot en återcirkuleringsdump... men har fått för mig att de e bättre å ha de på samma sida som exempel 1 men som sagt vill höra era svar å åsikter
Senast redigerat av volvo_grabb (10 februari 2009)

Har inget å skriva ännu

-utan 940
1 728 Inlägg
5 februari 2009
#3
En återcirkulerande dump ska sitta så nära turbon som möjligt.

1 028 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#4
vad menar du så nära turbon som möjlingt...

Kan man ha dumpen sittande på spjäll sidan å dra en slang till efter luftmassemätarem"LMM"? eller hur menar du bättre förklaring!

Har inget å skriva ännu

-utan 940
1 728 Inlägg
5 februari 2009
#5
Titta hur luften cirkulerar på en turbo med inbyggd dump, där öppnas det precis efter turbinen och leds tillbaka till precis innan turbinen igen. Nu har jag aldrig monterat en extern dump själv men det vore ju logiskt att sätta båda anslutningarna så nära turbons utblås och insug som möjligt, inte leda tillbaka luften genom LMM:en eftersom den luften redan är uppmätt. Sen bör väl dumpen placeras så nära turbon som möjligt för att luften inte ska behöva färdas så långt.
Senast redigerat av Andreas 940 (5 februari 2009)

Hårdast
143 Inlägg
5 februari 2009
#6
sätt den vid spjället, och dra slang över till turbosidan...

funkar hur bra som helst..

2 164 Inlägg
5 februari 2009
#7
Man ska sätta den så de blir så kort sträcka mellan inloppsrör till turbon och tryck sidan.
Så närmast turbon är väldigt bra att placera den.

MVH

F


1 028 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#8
olika svar.... vilklet e bäst?

En lång slang från ena till andra sidan eller ha allt på en sida kort luftväg?

Har inget å skriva ännu

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 februari 2009
#9
fördelen med att sätta efter ic är ju att de inte kommer in varmluft tillbaka till turbon

Jonas

1 028 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#10
men har ingen betydelsee hur lång väg luften går?

Har inget å skriva ännu

Darth Vader
1 644 Inlägg
6 februari 2009
#11
http://img6.imageshack.us/img6/2862/snigelwk8.jpg

Jag hade helst vart snigel nummer ett iaf wink

Så resonerar jag, hellre att all luft går ut längst bort, an att övertrycket som redan är uppbyggt skall vandra tillbaka hela vägen för att komma ut.

(Jag vet att dumpen på min bil är helt emot mitt resonemang, men jag skall fixa det wink)

Braaaaap?

7 274 Inlägg
6 februari 2009
#12
Jag har en stark känsla av att det finns viktigare saker att bry sig om än vart på tryckröret man placerar dumpen wink
Ta där du har bäst plats och möjlighet att dra slangen för återcirkulationen.


1 028 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#13
undrar om de har betydelse med lång och kort väg?

Har inget å skriva ännu

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 februari 2009
#14
volvo_grabb skrev:
undrar om de har betydelse med lång och kort väg?

nej....


1 028 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#15
en bättre bild tack hehe fast gilla den starkt!!!!!!

Återcirkuleringen ska ju gå in efter lmm "mellan lmm å turbons sugsida men ska man ha den på tryckröret på samma sida eller ska man ha den på spjällsidan....

Har inget å skriva ännu

Darth Vader
1 644 Inlägg
7 februari 2009
#16
Det är ju det hela diskussionen handlar om. Fast du får nog mest bara åsikter, och min är att du skall ha den så nära spjället som möjligt. Men med tanke på det extra arbetet + att skillnaden säkert inte är något världsligt så tycker jag att du ska satsa på vad som blir smidigast/enklast/snyggast, d.v.s. antagligen närmast turbon  smile

Braaaaap?

1 028 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#17
oki....annars så har jag redan dump på spjäll sidan... tänkte skruva bort tratten å skruva på återcirkuleringsröret å dra n slang mellan ic å lylaren bort till de andra röet.. man kommer inte se slangen då iaf men blir ju en bra bit luften ska gå

Har inget å skriva ännu

Volvo-Beroende
289 Inlägg
7 februari 2009
#18
Är det inte så att dom satt orginal dumpen i turbon för att spara in på slang?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 februari 2009
#19
bara sätta tillbaka orginal dumpen efter som den är återcirkulerande


1 028 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#20
inte så lätt med en stor turbo monterad!!!

Har inget å skriva ännu


Sök