3857
Sök

Tips om trimning 740 förgasare göra själv?

Svets inriktad
158 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#1
hej jag har köpt en 740 som är en förgnasare för en billig peng och tänkte ha det som ett hobby projekt och undrar vad man kan göra med själva motorn när man har tillgång till Svarv, fräs, cnc maskin, svets (Tig,Mig,mm) och övriga material ? smile
Jag har sökt runt i forumet men har inte riktigt hittat det jag söker efter ville kolla så jag inte har missat nåt och vad man kan göra med denna motor big_smile

OBS! Jag vet att det inte är så mkt o trimma kanske när jag har läst andra trådar om att trimma 740 men nåt måste man ju börja med sen ska det bara sysselsätta mig och öka minna kunskaper inom trimning till framtida projekt wink
Senast redigerat av Barra91 (7 februari 2009)


Blyfot
829 Inlägg
7 februari 2009
#2
sportluftfilter annat avgassytem extraktor grenrör lite argare kam porta plana topplock porta insug lättat svänghjul. Sen blir de dyrt om man vill åka med webrar o ännu argare kam osv.

"bara en mor kan älska en sån son"

erixon89
7 februari 2009
#3
Plana toppen så mkt som bara går,släng i en vx kam  köp en weber eller ställ på den du har till max.

Svetsa eget grenrör.

Svets inriktad
158 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#4
tack för tipsen wink finns det inge mer man kan göra? smile har ni nått skriv bara är mkt tacksamt om ni har någon ide smile


20 Inlägg
10 februari 2009
#5
på med en passande turbo med lite lagom ladd utöver de föregående har skrivit jävligt fräckt med förgasare och turbo

118 Inlägg
10 februari 2009
#6
bygg ett 2 1/2" system med extraktorgrenrör, öppet filter, har du möjlighet kan du plocka av toppen å lämna i den på portning och planing å slipning av ventiler å sen i med en fin trim kam.. och sen kan du svetsa ett insug för dubbla original förgasare.. gör du allt detta ska du lätt få ur den 150-160hk


118 Inlägg
10 februari 2009
#7
och bygg inte förgasar turbo om du tänkt använda bilen för dom är sjukt dyra i drift.. vet en som har en 240 med ett sånt kitt å den drar 9 liter milen!!


erixon89
10 februari 2009
#8
benz_elias skrev:
och bygg inte förgasar turbo om du tänkt använda bilen för dom är sjukt dyra i drift.. vet en som har en 240 med ett sånt kitt å den drar 9 liter milen!!

9 liter milen:O

482 Inlägg
10 februari 2009
#9
benz_elias skrev:
och bygg inte förgasar turbo om du tänkt använda bilen för dom är sjukt dyra i drift.. vet en som har en 240 med ett sånt kitt å den drar 9 liter milen!!

haha stackarn tongue hört om förgasar turbos som drar typ 2-3liter milen när dom är lite uppskrämda

just real power
no turbo shit

Avstängd
232 Inlägg
10 februari 2009
#10
haha 9 liter milen??! om jag var du så skulle jag be kompisen kasta den motorn långt åt fan, då den dricker mer än en GAMMAL  scania V8 som drar ett släp med en vikt på 60ton!
Senast redigerat av rawbin (10 februari 2009)

118 Inlägg
10 februari 2009
#11
de gjorde den bilen iaf själv har ja aldrig prövat.. men dom går inget ändå så varför bygga de


908 Inlägg
10 februari 2009
#12
benz_elias skrev:
och bygg inte förgasar turbo om du tänkt använda bilen för dom är sjukt dyra i drift.. vet en som har en 240 med ett sånt kitt å den drar 9 liter milen!!

någon måste ha skojjat med dej

173 Inlägg
10 februari 2009
#13
Porta plana kam ventilfjäfrar förgasare extraktor 2 1/2" system

//Patrik

119 Inlägg
10 februari 2009
#14
borra blocket,vikta stakar/kolvar .plana blocket+toppen.. porta, stroka. och stora jävla förgasare.. gårna MIKUNI

det var bättre förr.. ju förr ju bättre

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
10 februari 2009
#15
Hur mycket pengar är du beredd på att lägga ut?? Så man vet vilken prisklass trimmet ska vara.

//Per-Arne

Svets inriktad
158 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#16
Volvo_Perka skrev:
Hur mycket pengar är du beredd på att lägga ut?? Så man vet vilken prisklass trimmet ska vara.

4-5 papp nåting ? kan jag väl tänka mig för de räcker nog för mig till vidare vill säga big_smile tanke på kan ju göra mkt på egen hand smile


Blyfot
829 Inlägg
11 februari 2009
#17
gå in på kg och kolla runt där 4-5tusen räcker ju inte så långt om man bygger sugmotor

"bara en mor kan älska en sån son"

Med lem
164 Inlägg
11 februari 2009
#18
benz_elias skrev:
de gjorde den bilen iaf själv har ja aldrig prövat.. men dom går inget ändå så varför bygga de

Går inge vidare ??  Om inte jag minns helt fel så var det en grön 142:a som var snabbast i bakhjusdrift med överladdning på Emmaboda " en dag på strippen" för några år sen, och det var en B20 med sugturbo.   

Den drog då inga 9 liter milen eller 3-4 heller. den låg på runt 1-1,5L/mil.

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

jopp
145 Inlägg
11 februari 2009
#19
"sug turbo" hehe *va bara tvungen* wink

misstänker att du menar förgasarturbo

jomenvisst

979 Inlägg
11 februari 2009
#20
hade ja haft 4-5 lax å lägga så hade ja gjort på detta viset:
Köpt begagnade förgasare. Sotningssats. Rör & böjjar från klracing.

Svetsat eget extraktor,avgas
köpt filter. portat & planat. Lätta svänghjulet. (går de att ställa tändningen så gör de)
för 4-5 så har du råd med begagnade förgasare,rör så du kan svetsa eget extraktor & sen en sotningssats.
Ska du byta ventiler,köpa kam & sånt de e då pengarna springer iväg. För för den budgeten så har du råd me de ja har nämnt. Och de bör räcka för att få fart i den gamla maskinen

Hpc


Sök