4766
Sök

Nån som haft problem med vevhusventilationen på x70 modellerna?

2 594 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#1
tja har en v70 som började ryka lite väl mycket å lukta som en ford (bränd olja) lämnade in den då jag misstänkte vevhusventilationen de dom gjort va rengöring av slangar blåst i genom osv men när jag fick tillbaka den rök den nå fruktansvärt va ett stort grått moln bakom bilen körde direkt hem den å öppnade huven provade dra upp oljestickan

det blev ett väldans tryck liksom ett poffande  sen kom de rök i från oljestickan med  vad kan dom ha gjort då det ha blivit så mycket värre ? vågar inte köra nått med den heller

290 Inlägg
7 februari 2009
#2
har dom kollat flamskyddet?

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 februari 2009
#3
dr-aero skrev:
har dom kollat flamskyddet?

Flamskydd?
Det sitter bara på sugmotor-modellerna, om du tänker på flamfällan i gasspjället... roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 februari 2009
#4
sprucket block?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 februari 2009
#5
torpis skrev:
sprucket block?

Eller kolvringar som börjat släppa igenom komp?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

290 Inlägg
7 februari 2009
#6
TurbOla skrev:
dr-aero skrev:
har dom kollat flamskyddet?

Flamskydd?
Det sitter bara på sugmotor-modellerna, om du tänker på flamfällan i gasspjället... roll

jag såg inte att det stog något om turbo motor?

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2009
#7
om dom hållt på tryckluft å kört med lite väl högt tryck utan att luften  har kunnat evakueras ur blocket kan dom blåst diverse packningar... rycker den bara på tomgång eller under körning också ?


Reservdansk
6 271 Inlägg
7 februari 2009
#8
dr-aero skrev:
TurbOla skrev:
dr-aero skrev:
har dom kollat flamskyddet?

Flamskydd?
Det sitter bara på sugmotor-modellerna, om du tänker på flamfällan i gasspjället... roll

jag såg inte att det stog något om turbo motor?

Jag utgick ifrån det eftersom TS har en V70 2,5T... roll wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2009
#9
vettifan men de känns lite som att om blocket är sprucket eller toppackning osv så lär den inte rycka på tomgång utan då lär de vara taskig tomgång, å kompet lär läcka ut istället för att den trycker in olja i cylindern, känns mer som turbo eller något...


290 Inlägg
7 februari 2009
#10
ok:P missa de. turbon är kanske slut?
på 9-5 sitter det ju en backventil till vacuumslangen i ventkåpan,när den e kass så ryker dom som FN,finns det inte något liknande här? eller vad säger du törbula:)

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 februari 2009
#11
dr-aero skrev:
ok:P missa de. turbon är kanske slut?
på 9-5 sitter det ju en backventil till vacuumslangen i ventkåpan,när den e kass så ryker dom som FN,finns det inte något liknande här? eller vad säger du törbula:)

Nja, jag skulle tippa på att det är någonting som drar olja.
Man brukar ju säga att när det ryker vitt, så drar motorn vatten, ryker det svart så drar den extra bränsle, ryker den grått så är det olja.

Och jag vet att jag hade dålig komp på 2ans cylinder p.g.a för lite honat lopp, och då tryckte ju motorn ner kompression i vevhuset, vilket gav upphov till mycket högt vevhustryck, samtidigt som det rök grått.

Men att det skulle hända p.g.a att man rengör vevhusventilationen låter lite extremt. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

290 Inlägg
7 februari 2009
#12
TurbOla skrev:
dr-aero skrev:
ok:P missa de. turbon är kanske slut?
på 9-5 sitter det ju en backventil till vacuumslangen i ventkåpan,när den e kass så ryker dom som FN,finns det inte något liknande här? eller vad säger du törbula:)

Nja, jag skulle tippa på att det är någonting som drar olja.
Man brukar ju säga att när det ryker vitt, så drar motorn vatten, ryker det svart så drar den extra bränsle, ryker den grått så är det olja.

Och jag vet att jag hade dålig komp på 2ans cylinder p.g.a för lite honat lopp, och då tryckte ju motorn ner kompression i vevhuset, vilket gav upphov till mycket högt vevhustryck, samtidigt som det rök grått.

Men att det skulle hända p.g.a att man rengör vevhusventilationen låter lite extremt. tongue

kan ju vart amatörer ifarten:)

2 594 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#13
snackade med en polare som jobbar på volvo han trodde också flamfällan  eller att dom blåst söder nån packning eller blåste ner en massa skit som suttit fast ner till kanalerna som går ner i tråget

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 februari 2009
#14
ghost_boy83 skrev:
snackade med en polare som jobbar på volvo han trodde också flamfällan  eller att dom blåst söder nån packning eller blåste ner en massa skit som suttit fast ner till kanalerna som går ner i tråget

Bara för att förtydliga:
Menar du att detta problemet gäller din V70 2,5T?
Eller är det en annan V70?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Servicetekniker
235 Inlägg
8 februari 2009
#15
Jag skulle tippa på att det är vevhusfällan som sitter ner under insuget som är täpt. Det är lite meck o byta den men det går om du kan skruva lite i alla fall. Det är insug bort sen sitterfällan där. Byt den och slangarna till den så ska du se att det blir bra igen.

MVH ralle
Senast redigerat av _ralle_ (8 februari 2009)

Team Chevy740

8 253 Inlägg
8 februari 2009
#16
Frågan är ju om de gjort nåt med den nedre kanalen in i blocket, många som glömmer / fuskar med den.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
8 februari 2009
#17
Jag misstänker att du har vevhusventilation som ha fryst sönder, ha du inte fått upplysning från Volvo vad var det för problem?
När det är kallt, och kör kanske korta sträckor, det bilda kondens i systemet där efter olja inte kan cirkulerar som det ska, det blir övertryck och går sönder någonstans
Min kompis hade samma problem t.o.m mycket olja överallt på enna sida vid motoren även oljestickan hade gått upp en bit.
Han hade oskyddad vevhusventilation och nu är det åtjärdad med skyddad vevhusventilation.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
8 februari 2009
#18
är säkert sönderfryst i vevhus venten fast största problemet att det händer är att ingen gör rent vevhuset på rätt sätt

många gör rent burken och hålet in i blocket men inte enda ner i blocket
utan bara den delen dom ser
kanalen går ganska långt ner i blocket innan det mynnar ut vid veven
blir det inte rent där så behövs det inte mycket fukt för att skiten ska frysa

kan vara allt från turbon till en massa packboxar eller ventilkåpan som läcker har sätt ganska många olika varianter och även kombinerade packboxar och ventilkåpor som läcker efter att vevhusventen är tät

Kör fort så hinner inget hända...

2 594 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#19
Aj då låter inge vidare de här lika bra att lämna in den på volvo då, det är ca 2,5 mil till volvo vågar man köra den dit? eller måste man boxera ?

2 594 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#20
nu har den vart på volvo kompen på cylindrarna va helt ok turbon lika så vevhus hade rejält tryck så de rengjordes men den rök fortfarande så dom kollade trycket i kylbehållaren och där va de tryck så troligen topplockspackningen dom sa att de va vanligt när vevhusventilationen 14.000 ska volvo ha för detta jobb sad billigt not så jag fixa det på annat håll istället


så nu har jag beställt special packning som sänker kompen så får vi se hur toppen ser ut om jag måste plana
återkommer me mera info om så önskas


Sök