3451
Sök

Köpråd: S40 2,0t vs s60 2,4t?

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2009
Rquired skrev:
Xuri skrev:
Rquired skrev:

Rekommenderar dig att köra en då, gäller det bara acc rätt fram så är skillnaden mellan en Bmw och en Volvo med motsvarande motorer försumbar. Från passagerarsätet märker du inte hur en bil är att köra...

EDIT: Bytte *samma motor* mot *motsvarande motorer*

vet inte hur många bilar jag har provåkt...hur dom är å köra nja...men hur väghållning å hur man uppfattar bilen ja...missljud å annat sånt lägger jag märke till direkt

Jaså du, konstigt att alla vi andra lägger ner så mycket tid på att provköra då. Räcker ju att bara åka med så vet vi vad bilen går för eller hur?

du missuppfattar mig

okej jag erkänner...vi körde inte superstage med den bilen... men den turen vi tog tyckte jag inte var något vidare värsting.... 

vet inte hur du är men jag har  jobbat som bilmek i 2 år å tycker jag får en uppfattning rätt fort om hur en bil verkar... en v70 t5:a för samma peng har gått ex antal tusen mil mindre är nyare,billigare försärking... å bättre komfort...kan fortsätta..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
Xuri skrev:
Rquired skrev:
Xuri skrev:

vet inte hur många bilar jag har provåkt...hur dom är å köra nja...men hur väghållning å hur man uppfattar bilen ja...missljud å annat sånt lägger jag märke till direkt

Jaså du, konstigt att alla vi andra lägger ner så mycket tid på att provköra då. Räcker ju att bara åka med så vet vi vad bilen går för eller hur?

du missuppfattar mig

okej jag erkänner...vi körde inte superstage med den bilen... men den turen vi tog tyckte jag inte var något vidare värsting.... 

vet inte hur du är men jag har  jobbat som bilmek i 2 år å tycker jag får en uppfattning rätt fort om hur en bil verkar... en v70 t5:a för samma peng har gått ex antal tusen mil mindre är nyare,billigare försärking... å bättre komfort...kan fortsätta..

Att en större bil har bättre komfort är inget konstigt, jämför V70 med en bmw 5a istället. Däremot så kostar inte en 330 mer att försäkra än en t5a, beror ju naturligtvis lite på också.

Att en Volvo är billigare i inköp är inte konstigt, det är ingen premium bil. Är en stor klassskillnad på dessa bilarna, i alla fall enligt min åsikt.

Och att en v70 skulle vara lika rolig att köra som en Bmw 330, detta har du kommit fram till efter att bara ha åkt i bmwn? När tex Teknikens Värld kom fram till raka motsatsen efter noggrant testande?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Defloratör.
641 Inlägg
8 februari 2009
stejo780 skrev:
Tack för alla svar!

Dock inget enkelt val detta.

T5 lirar väl i lite annan liga än 2,4t med annat chassie och mer effekt så det är inte helt rättvist att jämföra med den.

Håller med Peo om att S60 känns klumpigare men har ju som sagt aldrig kört någon,  ska försöka ta och ändra på det imorgon. Vad tycker ni som kört båda om styrningen i S60 jämfört med S40?

Mvh Stefan

personligen tycker jag s60 är ljusår mycket bättre än s/v40 som du ser har jag en v40 t4 med 200hk den känndes betydligt mycket slöare än en 2.5t som bara har 10 hk mer. skulle byta min v40 mot en s60 vilken dag som helst typ:D

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2009
Rquired skrev:
Xuri skrev:
Rquired skrev:

du missuppfattar mig

Att en större bil har bättre komfort är inget konstigt, jämför V70 med en bmw 5a istället. Däremot så kostar inte en 330 mer att försäkra än en t5a, beror ju naturligtvis lite på också.

Att en Volvo är billigare i inköp är inte konstigt, det är ingen premium bil. Är en stor klassskillnad på dessa bilarna, i alla fall enligt min åsikt.

Och att en v70 skulle vara lika rolig att köra som en Bmw 330, detta har du kommit fram till efter att bara ha åkt i bmwn? När tex Teknikens Värld kom fram till raka motsatsen efter noggrant testande?

jag skrev varken att vi hade kört 24H lopp eller superstage med bmwn....men jag blev inte så himla imponerad av åkturen...har även kört andra bmws å mja...

Ja jag bryr mig inte om vad teknikens värld har skrivit faktiskt...volvo e volvo,dvs familjebil ...en 2 dörrars 330 med bagageutrymme som en läskaback... den kostar 200k mindre e rymligare å familjigare... de är som att jämnföra lada å renault....båda e billiga bilar å ren skit men den billiga är dyrar än den andra...

jag drar inte bmw utför en kant då jag tycker dom gör bra bilar...men å jämför bilar som kostar så pass mycke/mer mindre e lite taskigt...speciellt en sportbil mot en familjebil...

ovasett vad du skriver tycker jag inte bmw bjöd så mycke mer för dom pengarna mot en volvo... å försäkringen är du säker på de ? vad kostar en 330 på en 23 åring helförsäkrat å 2000mil om året ?

Defloratör.
641 Inlägg
8 februari 2009
Rquired skrev:
stejo780 skrev:
BMW 330ci blir nästa bil förmodligen. Men har inte pengar till en sådan än. Går väl att få en 328 för runt 70k också men då förmodligen import och höga mil.

/Stefan

Spara ihop till en 328 eller 330 istället, fan så mycket mer bil än någon framhjulsdriven plog-volvo hur mycket man än chippar dem.

EDIT: Men av de båda så S60n utan tvivel

Seriöst alla vill inte ha kebab status!

bm årtusendets mest hypasde bil?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
nitrox skrev:
Rquired skrev:
stejo780 skrev:
BMW 330ci blir nästa bil förmodligen. Men har inte pengar till en sådan än. Går väl att få en 328 för runt 70k också men då förmodligen import och höga mil.

/Stefan

Spara ihop till en 328 eller 330 istället, fan så mycket mer bil än någon framhjulsdriven plog-volvo hur mycket man än chippar dem.

EDIT: Men av de båda så S60n utan tvivel

Seriöst alla vill inte ha kebab status!

bm(w?) årtusendets mest hypasde bil?

Tror snarare det är Volvo som är den mest överskattade bilen, i alla fall i sverige. Törstiga klumpiga gunghästar som inte håller bättre än någon annan och med delar som är dyrare än genomsnittet. Men att Bmw, som av de flesta volvo-idioter i sverige avfärdas fördomsfullt, skulle vara en överskattat bil håller jag inte med om.

Och hur många av dessa utlänningar alla klagar på har råd med att köra en Bmwn egentligen? De är ju så dyra att äga ju? Betydligt fler invandrare som rullar runt i mindre färska exemplar av volvo 740 och Sabb 900, alltså äger du på samma fördomsfulla vis en riktig kebab-bil i din stylade 240.

Defloratör.
641 Inlägg
8 februari 2009
mm men sen att min stylade 240 tar hem priser på träffar gör din bmw det? Inget fel på bmw alls men alla kan inte gilla samma saker. Sen finns det faktist vissa saker som volvo har som man gillar skarpt

2 982 Inlägg
8 februari 2009
prova 140 blås i en s40 vs en s60 i samma hastighet, det är med bullerisolerat i s60in samt att den är möktigare än vilken s40 som helst. visserligen är den klumpigare men jag ångrar mitt första köp av en s40 som jag hade i 3 år. borde ha satsat på s60in redan från början, men nu har jag den iaf och jag måste säga det att ajg avårder alla att skaffa s40 om man har möjlighet(pengar) till att köpa en s60.
var inte myket i skillnad på försäkring dock var skatten högre på s60in då ja ha rturbo  och på s40in hade jag ej turbo.
rymligare, mer komfort och mer respektabelt ut.
yes s60 är klumpigare och U svängar är det värsta jag vet då bilen inte kalrar av en sketen u sväng utan att jag måste backa mitt i svängen. svängradien suger mao. s80 och s80n samt MB e-klass har bättre svängradie.

men ack så åker jag komfotabelt och ljuder från motorn är väl ingen höjdare framför nån annan femma/rak 6a...

sikta på s60in, du kommer säkerligen bli nöjd. provkör bilarna innan du bestämmer dig.
s40in känns som man sitter på marken, låg i stolarna etc...

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2009
Residence skrev:
prova 140 blås i en s40 vs en s60 i samma hastighet, det är med bullerisolerat i s60in samt att den är möktigare än vilken s40 som helst. visserligen är den klumpigare men jag ångrar mitt första köp av en s40 som jag hade i 3 år. borde ha satsat på s60in redan från början, men nu har jag den iaf och jag måste säga det att ajg avårder alla att skaffa s40 om man har möjlighet(pengar) till att köpa en s60.
var inte myket i skillnad på försäkring dock var skatten högre på s60in då ja ha rturbo  och på s40in hade jag ej turbo.
yes s60 är klumpigare och U svängar är det värsta jag vet då bilen inte kalrar av en sketen u sväng utan att jag måste backa mitt i svängen. svängradien suger mao. s80 och s80n samt MB e-klass har bättre svängradie.

men ack så åker jag komfotabelt och ljuder från motorn är väl ingen höjdare framför nån annan femma/rak 6a...

sikta på s60in, du kommer säkerligen bli nöjd. provkör bilarna innan du bestämmer dig.

att jämnföra s40 icke turbo mot en s60 med turbo e väldigt ful...å NEJ jag tänker inte på effekten eller hur dom går...volvo s40 utna turbo e ren skit...mitsubishi motor å renault växelåda eller volvo sugis alla skit.... s40 turbo 2.0t eller t4 ska de vara dom andra suger hästpung i kvalite.... å JA SÅ ÄR DE FRÅGA ANDRA!!! dom bara rasar...turbo modellerna håller i både elektronik å motor...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
nitrox skrev:
mm men sen att min stylade 240 tar hem priser på träffar gör din bmw det? Inget fel på bmw alls men alla kan inte gilla samma saker. Sen finns det faktist vissa saker som volvo har som man gillar skarpt

Har inte skrivit nånstans att alla ska köra Bmw, men frågar någon är det vad jag rekommenderar...
Och min Bmw har inte vunnit ett ända pris, det är helt enkelt en jävligt pålitlig och jävligt rolig bil. Den är över huvud taget inte tänkt för att vinna några priser. Men ska vi leta fram en Bmw som vunnit pris och börja leka sandlåda så visst... Loaded räcker väl ensamt för att bräcka de flesta Volvos...

Defloratör.
641 Inlägg
8 februari 2009
Rquired skrev:
nitrox skrev:

Har inte skrivit nånstans att alla ska köra Bmw, men frågar någon är det vad jag rekommenderar...
Och min Bmw har inte vunnit ett ända pris, det är helt enkelt en jävligt pålitlig och jävligt rolig bil. Den är över huvud taget inte tänkt för att vinna några priser. Men ska vi leta fram en Bmw som vunnit pris och börja leka sandlåda så visst... Loaded räcker väl ensamt för att bräcka de flesta Volvos...

Men man behöver ju inte göra allt man kan för att trycka i ansiktet på folk att det dom kör är dynga.
Jag gjorde en jämförelse mellan din och min bil efter som du sätter dig över mig.

Som jag sa innan bmw är bra bilar men dom saknar enligt mig något som volvo har.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
Xuri skrev:
Residence skrev:

att jämnföra s40 icke turbo mot en s60 med turbo e väldigt ful...å NEJ jag tänker inte på effekten eller hur dom går...volvo s40 utna turbo e ren skit...mitsubishi motor å renault växelåda eller volvo sugis alla skit.... s40 turbo 2.0t eller t4 ska de vara dom andra suger hästpung i kvalite.... å JA SÅ ÄR DE FRÅGA ANDRA!!! dom bara rasar...turbo modellerna håller i både elektronik å motor...

En S40 har inget att säga emot en S60, det är ju självklart även för en kebabförare som mig...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
nitrox skrev:
Rquired skrev:
nitrox skrev:

Men man behöver ju inte göra allt man kan för att trycka i ansiktet på folk att det dom kör är dynga.
Jag gjorde en jämförelse mellan din och min bil efter som du sätter dig över mig.

Som jag sa innan bmw är bra bilar men dom saknar enligt mig något som volvo har.

Haha du är ju tokig ^^
Du hoppar in här med ett inlägg om att Bmw=kebab, sen tycker du att jag sätter mig över dig.
Och volvo är en bra bil, men den saknar mycket som jag anser att en bil ska ha. Denna åsikt har jag uttryck tidigare i tråden.

Defloratör.
641 Inlägg
8 februari 2009
det var väl inte så illa menat från min sida.

precisera vad volvo saknar?
Senast redigerat av nitrox (8 februari 2009)

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2009
Rquired skrev:
Xuri skrev:
Residence skrev:

En S40 har inget att säga emot en S60, det är ju självklart även för en kebabförare som mig...

hehe

Vem har sagt att du kör kebab ?

Ja även att jag har en v40 som brukis tycker jag de är skit...har kört 600 mil utan att ens fylla på vind i däcken...men de går ju inte ljudlöst å köra direkt...å trång å jävligt för den som har lite bredare fötter :p
å när jag slänger in barnvagnen...blä....sparkar på skiten varje dag wink

men de är faktiskt så attt..s40 sugis är REN SKIT (ALLT)

ska man fundera på s40 så är de turbo 2.0t eller t4 som gäller för de är bättre kvalite i dom...(även om de rostar när grannens hund pissar på den) 

Jag tycker generellet att X40 är rena rama skiten... fick dock min billigt så...

Har även en bästa polare som kör "kebab" som rquierd säger...han blev nog rätt missnöjd när han sålde sin 325 "kebab" å köpte v40...
den bytte vi motor på efter 500 mil max....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
Xuri skrev:
Rquired skrev:
Xuri skrev:

hehe

Vem har sagt att du kör kebab ?

Nitrox wink

Defloratör.
641 Inlägg
8 februari 2009
Rquired

kan du inte precisera vad en "bil" ska ha?

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2009
nitrox skrev:
Rquired

kan du inte precisera vad en "bil" ska ha?

hmm om jag vet vad requierd menar

En bil ska ha de volvo saknar...riktig körglädje tongue

end of story (HISTORY)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2009
nitrox skrev:
det var väl inte så illa menat från min sida.

precisera vad volvo saknar?

Volvo är enligt mig trevliga bilar, speciellt de lite nyare med T5an med även 850 och S70. X40n har jag aldrig varit så förtjust i tyvärr. Tycker om känslan av trygghet och lite smågungig komfort också (positivt menat)

Den stora nackdelen jag ser med Volvo är snarare den filosofi de bygger bilar med. Körglädje eller närvaro/kommunikation med föraren är inte prioriterat. Vilket är ett krav för mig i alla fall.

Sen är de numera framhjulsdrivna, och saknar premium-känslan. Känslan av att allting har tänkts igenom en extra gång, att man suttit och planerat vad varenda liten grej skall göra och hur de skall fungera. Och den höga kvalitetskänslan. Allt detta saknar Volvo. Samtidigt som det inte är dyrare att äga en Bmw, som har allt ovanstående.

Så fel fokus, inte premium och för dyra att äga i förhållande till vad man får helt enkelt

EDIT: Nu preciserade jag vad Volvo saknar i mina ögon, inte vad en bil ska ha som du skrev i ett senare inlägg
Senast redigerat av Rquired (8 februari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 februari 2009
Rquired skrev:
Framkomligheten påverkas inte beroende på vart drivningen sitter, bortsett från fyrhjulsdrift då förstås.
Har inga problem att komma fram med min bil, eller pappas sänkta bmw i snö. Körde runt på smålänska grusväger täcka med snö utan några som helst problem...

På en fwd-bil har du ju all vikt på framhjulen som dessutom driver.
Så ska man ta sig fram i snö så måste ju rent fysiskt en fwd-bil vara det bästa?
En rwd-bil har ju drivningen bak, där du också har minst vikt då motorn ligger fram.

Klassiskt exempel på detta är Volvo 200, 700 och 900-serien som är väldigt lätta baktill, jag fick ju lasta i vikter varje vinter för att inte sladda alltför mycket. wink
Visst är det ju bra med en lätt bil baktill om man vill leka, men den måste ju bli nervös och börja dansa då ju, om den är så lätt jämfört med framänden?

Men jag är alltid lika road av att se hur du lyckas få in BMW i en topic där köpråd om 2 olika Volvo-modeller efterfrågas... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök