3281
Sök

Bästa bilen ni byggt ljud i?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 februari 2009
#21
Ser att många nämner golf, skulle hjälpa en kompis att dra ljud i sin golf -92a i helgen. Allting sitter ju limmat i den jädra bilen dvs man måste limma tillbaks alla paneler, sjukt besvärligt enligt min mening.

Har inte börjat bygga ljud i min bil än, men efter allt jag sett och själv erfarit när man rivit bort paneler i annat syfte så skulle jag  nog vilja påstå att Saab 9000cs är en riktigt bra bil att bygga i.

Rock'n Roll

Bäst
57 Inlägg
10 februari 2009
#22
mitsubishi colt -94

Impact högtalare samt värsting steg från samma fabrikat.. spelade som bäst 151,3 db till musik;)

16 197 Inlägg
10 februari 2009
#23
TenZer skrev:
Ser att många nämner golf, skulle hjälpa en kompis att dra ljud i sin golf -92a i helgen. Allting sitter ju limmat i den jädra bilen dvs man måste limma tillbaks alla paneler, sjukt besvärligt enligt min mening.

Har inte börjat bygga ljud i min bil än, men efter allt jag sett och själv erfarit när man rivit bort paneler i annat syfte så skulle jag  nog vilja påstå att Saab 9000cs är en riktigt bra bil att bygga i.

limmat???   inte orginal iaf... de sitter me skruv elle clips.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 februari 2009
#24
evilaudio skrev:
TenZer skrev:
Ser att många nämner golf, skulle hjälpa en kompis att dra ljud i sin golf -92a i helgen. Allting sitter ju limmat i den jädra bilen dvs man måste limma tillbaks alla paneler, sjukt besvärligt enligt min mening.

Har inte börjat bygga ljud i min bil än, men efter allt jag sett och själv erfarit när man rivit bort paneler i annat syfte så skulle jag  nog vilja påstå att Saab 9000cs är en riktigt bra bil att bygga i.

limmat???   inte orginal iaf... de sitter me skruv elle clips.

Ok... Skulle riva bort både dörrsidor och sidopanelen bak (3dörrars) och panelen var i vart fall limmad då vi fick riva bort en bit för att få fram kablarna, dörrsidan vågade vi inte mer än rycka i då det lät som att det satt limmat. Skruvhål fanns det inte många och bilen verkar bortsett från vårt lilla ingrepp orörd roll

Så nog tusan borde det vara limmat från fabrik?

Rock'n Roll

118 Inlägg
10 februari 2009
#25
för att få bäst bastryck brukar en kombicoupe med mycket lutande bakruta funka bäst eller en liten bil.. sedan är det sämsta...


735 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#26
Fallan skrev:
BJonsson skrev:
Fallan skrev:
Vekar som att de flesta drar sin nuvarnade bilmodell som vassaste stået o ja följer me som i koppel.. Snackar man lättsamt så är saab 9000 cs/e rejält lätta att bygga bra ljud i för liten insats..
Vill man så kör man bara ett steg på frontsystemet, slänger i ett bra 3vägssystem bak och en bas i bagaget... Billigt och bra och iom att frontarna sitter i brädan så srider dom ljudet bra..
På samma sätt så sprids ljudet bra från bagaget om man rycker hatthyllan..

Ska man dock göra större ingrepp så får ja väl kliva åt sidan men annars tycker jag att saaben är riktigt lättsam annars. smile

Skulle dock kunna tänka mig att en pv med lite ljuddämpning skulle kunna låta riktigt bra med tanke på formen.. Nästan så jag blev sugen att hämta ett vrak på hylla 9 och sätta igång.. ^^

näru..... jag hade citroenen för typ 8år den! smile så de så.

"Vekar som att de flesta drar sin nuvarnade bilmodel"  wink

Trodde att frågan var mer inriktad på vilken bil som det är lättast att få bra ljud i och inte att bygga i..
Om det inte e fallet så är ju i princip många av bilarna lika svåra/lätta att bygga i.. Typ in me kablar genom torpedväggen, upp med fotlister/golv och in i skuffen ungefär. tongue

Vad jag menade med frågan är vilken den bästa bil som "NI" har byggt i ljudmässigt. smile
Ursäkta att jag var oklar tongue

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

1 058 Inlägg
10 februari 2009
#27
TenZer skrev:
evilaudio skrev:
TenZer skrev:
Ser att många nämner golf, skulle hjälpa en kompis att dra ljud i sin golf -92a i helgen. Allting sitter ju limmat i den jädra bilen dvs man måste limma tillbaks alla paneler, sjukt besvärligt enligt min mening.

Har inte börjat bygga ljud i min bil än, men efter allt jag sett och själv erfarit när man rivit bort paneler i annat syfte så skulle jag  nog vilja påstå att Saab 9000cs är en riktigt bra bil att bygga i.

limmat???   inte orginal iaf... de sitter me skruv elle clips.

Ok... Skulle riva bort både dörrsidor och sidopanelen bak (3dörrars) och panelen var i vart fall limmad då vi fick riva bort en bit för att få fram kablarna, dörrsidan vågade vi inte mer än rycka i då det lät som att det satt limmat. Skruvhål fanns det inte många och bilen verkar bortsett från vårt lilla ingrepp orörd roll

Så nog tusan borde det vara limmat från fabrik?

nu har ju jag golf2, men inte en endaste pryl sitter limmat på den här bilen. allt sitter med skruv/clips.

PoLoud =D

149 Inlägg
10 februari 2009
#28
Beror ju på hur man anser  som bra ljud.
Volvo 745an jag hade var rätt fint ljud i, men inget att skryta över. Lätt att bygga också.
R5an var mest bara ett rörigt oväsen utan någon som helst kontroll.
Suzuki swift. La aldrig ner någon tid eller pengar på den, men lätt att dra kablar i varjefall.
Ford Escorten är det ett himla oväsen i. Dock tryckt ut bakrutan ur listen nu samt bränt steget.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 februari 2009
#29
vw_performance skrev:
TenZer skrev:
evilaudio skrev:

limmat???   inte orginal iaf... de sitter me skruv elle clips.

Ok... Skulle riva bort både dörrsidor och sidopanelen bak (3dörrars) och panelen var i vart fall limmad då vi fick riva bort en bit för att få fram kablarna, dörrsidan vågade vi inte mer än rycka i då det lät som att det satt limmat. Skruvhål fanns det inte många och bilen verkar bortsett från vårt lilla ingrepp orörd roll

Så nog tusan borde det vara limmat från fabrik?

nu har ju jag golf2, men inte en endaste pryl sitter limmat på den här bilen. allt sitter med skruv/clips.

Skummt :s

Rock'n Roll

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
10 februari 2009
#30
Honda CRX -87
[video]http://www.garaget.org/video/4osdqd5t40jp[/video]
panasinic huvudenhet
8x 5,25er i dörrarna (4x4)
DD 2512 drivs av 2x Sinuslive Sl-a1500
3 optima batterier

Spelade som satan vill ja lova,
Skjutsade en kompis i den å spelade sönder hans ena öra, tro de va de vänstra
han har problem ännu med det örat tråkigt nog sad

vet dock ej vad ja spelade för DB för bilen gick sönder efter 3 dagar efter besiktning sad

TRASIG
[video]http://www.garaget.org/video/sqbwfhifup1i[/video]


1 631 Inlägg
10 februari 2009
#31
Min förra SAAB 9-3. Väldigt lätt att få till ett bra ljud i. Egentligen så var det helt OK innan det spårade ut med Trius i originaluttag på brädan och en bra sexa i dörren. Enkelt koncept och det mest prisvärda jag vet!

Som tvåa kommer min fars SAAB 9000. Brädan är extremt lätt att bygga om för att passa femmor eller sexor. Bara att lyfta på locket och börja plasta! Och så in med en baslåda bak...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 058 Inlägg
10 februari 2009
#32
BBAD, bakvagnen mår inte så bra på rexen ^^

PoLoud =D

1 741 Inlägg
10 februari 2009
#33
Golf mk1. Billig bil = inte rädd om inredningen så man kunde kasta ut den man inte ville ha och modifiera exakt som man ville. Även rätt stabila saker i den så vibbrerade inte så mycket. Det som vibbrerade var lätt att plocka bort så man kunde dämpa de sakerna.

Liten bil = Korta kablar = Billigt och mindre risk för störningar på vägen.

Liten kupé så man fick lätt "mycket" ljud. (Enligt mig även bra ljud.)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Avstängd
914 Inlägg
10 februari 2009
#34
Saab OG 900, Helt klart.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
10 februari 2009
#35
vw_performance skrev:
BBAD, bakvagnen mår inte så bra på rexen ^^

hehe nä sålde den så, för vart så förbannat less efter det

värsta var att bilen var besiktad 3 dagar innan den gick sönder mad


2 911 Inlägg
13 februari 2009
#36
Golf 1;a från -77 är bästa hittils.
La ner kanske 7-8 timmar och efter några försök passerades 152dB (termlab) utan några större bekymmer.

Cheva Tahoe är roliga också, men man får bygga så jäkla konstigt för att kompensera för den stora kupén för att få korrekt återgivning. Men att braka på med ett svep krävdes inte så mycket.

Basknarkare
470 Inlägg
14 februari 2009
#37
Om vi ska ta budget bygge/suparbygge så måste ja bara nämna en Van big_smile haha ja o kusin byggde ihop lite ljud i bak på en Hi-top och jag lovar så bra har ja aldrig spelat med gas alpha förut big_smile blev ett rullande vardagsrumsdisco på stan tongue  och ljudet blev bara bättre ju fullare än blev hahaha big_smile Annars tycker jag också att golf är rätt roliga att bygga i smile men det är ju dom flesta små bilar typ micra,panda,uno ja younameit tongue

Team Carbonize

8 156 Inlägg
28 juni 2009
#38
Har du några bilder på det? wink
Lonefox skrev:
Bästa bil jag byggt i är Volvo Amason.

Ljudsystemet bestod av Coustic och en Panasonicenhet (minns ej modell men den kostade strax över 5K på den tiden)
HT 601, 604 i kick (underbara öppna ytor i bilen för kickpaneler), 606 i dörrarna.
HT 610v i baslåda bak i skuffen, riktad framåt givetvis.
Allt drevs av ett AMP 215 simultant.

Senare spårade det ur och jag skaffade en HT612 som drevs av ett RF Punch 40ix. Detta byttes senare ut mot ett Punch 60ix och då fick 40:an flytta till framsystemet.

Ngt senare införskaffades ännu en HT610 och lådor gjordes till framdörrarna, 60ix simultankopplat på tiorna och tolvan, 6", 4" och diskant i kick.

Ack det var tider det smile (Vi snackar mitten av 90-talet nu)

Och jag anser fort. att PV och Amason är bland det bättre att bygga i iom ytorna och formerna inne i bilen, framförallt jämfört med dagens bilar med feta brädor, paneler och mittkonsoller som är ivägen för ljudet big_smile

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
29 juni 2009
#39
Bäst resultat fick jag i min nuvarande Saab 9000, dock var kabeldragningen inte speciellt kul

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

298 Inlägg
29 juni 2009
#40
Är det nån som har kunskap eller vetande om hurvide det är lätt att dra kablar i dom tidigare Mondeon, äger en 94a..



Sök