satt och funderade lite över min bakaxel vad jag förstått ska de va slung diff efter som de är 92 sen skulle polisbilarna och ambulanserna ha nått spec..
de jag har märkt hitils är iaf att gämför man min bakaxel med en annan 940 så äre som att gämföra arnold svartsneger hur de nu stavs med en 7åring
skulle va kul och veta
all info jag hittade om 940 turbo 190 hk turbo+ va detta infon plockad från volvos sida
1992 940 Turbo – 4-D, 5-D B230FT 190 HK (140 kW) DIN 4-växlad + överv. Standardutrustning Som GL + ABS, alu-fälgar ”Hydra”, diffspärr, plysch/läderklädsel, sportfjädring. Generellt 1992: SIPS. Förbättrad ljudisolering. Ny midjelist från 960. GL: Nytt utrustningspaket – SE. Turbo: Starkare motor med man. låda (190 HK).
nr har ja ingen aning om känner mig inte så jätte sugen på ligga kråla i snön just nu iaf
blev lite fundersam satt och kollade på multilink bla bla som 960 hade för nån dag sen ingen likhet alls så.
sen började googla lite på vad som kunde va på 940 turbo då fick jag fram infon att 91-92 va orginal med slungdiff alla årdmodeller efter de va extra utrustning ..
sen hamnade jag på nått annat forum då stog de att poilsbilarna och ambulsanera hade nått anroludna på men stog inte vad...
så började fundera lite... äre 1041 eller 1031 standard på polisbilarna?
/ vad är de för skillnad på dom? kan nada om bakaxlar just förtillfället
1041 är igentligen en helt vanlig 1031 fast utrustad med slungdiff därav heter dom 1041. 1031 fanns dock tidigare att utrusta med lamell diff innan slungdiffen komme, en slungdiffad slår bara in när ena hjulet släpper och spärrar då upp till ca 40km/h sen släpper den. går dock att spänna på fjädern.
Hoppas du blev lite klokare
Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.
typ allt slungdiff va ju standard 92 på turbo så långt e jag med sen de där med polis grejjset/ ambulansgrejjset vad gör de förnått+ lär ju förmdoligen sitta på min bil efter som allt annat är ju lite mer vip/udda style på den