Som några av er kanske lagt märket till är jag inte bara nybörjare på att bygga bil, utan även en riktigt fegis när det kommer till saker man kan göra sig seriöst illa på. Har juh en del plåt på bilen som skall kapas bort och ersättas med annat, bland annat reservhjulsbalja mm. Har dratt mig för att göra detta eftersom en polare slant med kapen och fick den i ansiktet för nån vecka sedan...Hursomhelst, tog mig i kragen å kapade lite idag....
kapar bort lite skit från instrumentpanelen, ska bygga om, plasta om och så småningom klä med nått gött.
Tanken, skall endå i med nån typ av racetank i bagageutrymmet.
De vart liiiite trångt. har bara lyft ner tankar på lyft innan. men de funkade rätt smidigt med lite hjälp från en polare.
Min åsikt är att detta är onödig vikt, tar onödig plats och är onödigt fult. Så tanken är att kapa bort baljan och ersätta den förlorade styvheten med nån/några sorts stag och sedan lägga en tunn plåt över allt, som sedan racetanken monteras på. Det fungerar i teorin iaf...
Michel tar första kaptaget i baljan
Lite konservburksöppnarstuk på det. Jag vet inte om det är så fysiskt ansträngande att använda en kap men jag var rätt trött, tror det kan bero på att jag spände mig och var konstant berädd att starta en brottningsmatch på liv och död med den lömska lilla saken som lät och sprutade gnistor.
Alla överlevde denna gången också, stog och stirrade efteråt och vart förvånad över hur stort hål det blev...:rolleyes:hade jag vart tjej hade jag haft giganiska bröst, illblont hår och vart med i bigbrother....
Badkar någon? sjukt tjock plåt, såg sedan att infästningen för bogseröglan satt på baljan, så antar att den är byggd för att klara grova påfästningar, och däräven stabiliserar bakvagnen rätt mycket. så det blir nog till att komma på några smarta stag som ersätter denna stympning.
Kapade även bort en bit plåt som jag antar endast är till för att ge stöd åt sittdynan för baksätet, har den nått med vridstyvhet att göra ersätts den tusenfallt av buren så småningom endå...
Golvet börjar kännas lite vekare nu, får vara lite försiktig när man går runt baksätetsområden. Skulle vilja svetsa dit lite stag nu men de får vänta. kan inte svetsa och har ingen svets. men det kommer. Jävligt gött att ha kommigt över kap-skive-skräcken iaf.
Ett stort tack till Michel som kom och hjälpte till och även vakade över mig när jag kapade, ständigt berädd att trycka tillbaks mina inävlor och köra mig till sjukan.
det är klart man hänger på det här projektet, för gammal lumparchaffisars skull Förbannat intressant, nästan så man själv är sugen på ett nytt projekt!
det är klart man hänger på det här projektet, för gammal lumparchaffisars skull Förbannat intressant, nästan så man själv är sugen på ett nytt projekt!
NAJ! va coolt att du hitta hit. fixa en KSP ett par liter grönt och 61820 plåtar. Så kör du så står jag uppluckad...har juh trots allt taklucka
Plast bak, möjligtvis. fram får fortsätta vara glas...så jävla repkänsligt annars
njaaaaa, finns bra lexan idag, som e mkt jävla hårdare än plexi.. d e nog inte så bökigt om du tar rätt bara.
Framrutan får inte vara i plast enligt Racingreglementet om jag inte missat något...däremot behöver du ha splitterfilm på de rutor som inte är laminerade om du väljer att inte byta ut dem till plast - Om du nu ska ha bilen enligt SPF standard och kunna skaffa vagnbok.
det är klart man hänger på det här projektet, för gammal lumparchaffisars skull Förbannat intressant, nästan så man själv är sugen på ett nytt projekt!
NAJ! va coolt att du hitta hit. fixa en KSP ett par liter grönt och 61820 plåtar. Så kör du så står jag uppluckad...har juh trots allt taklucka
Haha det låter som alla tiders det Jag ska att följa det här projektet, tänker jag själv slänger mig ut i garaget och börjar köra vinkelslipen i någon bil
Idag har jag fått in bilen på sin slutgiltiga plats. Fick flytta mig eftersom en projektbil till skall in, så nu blir vi fler som kan rabbla svärdommar och tjöta skit.
Börjat lätta bakdörrarna nu, här är de utrensade på allt onödigt skit.
Dörrarna avhängda. vägde inte så mycket utan rutor så ser riktigt fram emot att kunna montera tillbaks plex/lexan rutor. sparar nog ett par kilo...plus att jag slängde några halvviktiga saker får att hålla bakrutorna uppe på vanligtvis så lite point of no return på det.
Börjat kapa ur dörrarna samt rensat från asfallsmattor.
Tog några kort till på framskärmen i kommande lack. Denna gången med en halvvettig kamera.
utomhus när solen ligger bakommoln....
lite halvsol
Sol. nån ful filur som speglas i lacken....
Nu händer det nog inte sådär våldsamt mycket på ett tag tills det att jag börjat få in lön. d.v.s förhoppningsvis en månad lr så. kommer bara vara i verkstan och göra småpill och förberedelser mm. Håller er uppdaterade så fort det händer något....och jag lovar att inte lägga upp fler bilder på lacken förens det är färdiglackat över hela bilen
varför inte gå hela vägen och bygga om den till rwd?? då får du min röst
Kunskapsskäl. Eftersom jag inte är sådär överdrivet kunnig i området så kör jag framhjulsdrivet i version ett iaf. Tanken är att bilen skall byggas i 2 eller 3 ettaper. Varav den eventuella 3:an består av Kompressor matad 5:a, eventuellt rakställd...Ingen skall komma och påstå att det är enkelt att bygga om till bakhjulsdrift med ett bra, balanserat resultat. Så de får vänta tills jag kan mer.
varför inte gå hela vägen och bygga om den till rwd?? då får du min röst
Kunskapsskäl. Eftersom jag inte är sådär överdrivet kunnig i området så kör jag framhjulsdrivet i version ett iaf. Tanken är att bilen skall byggas i 2 eller 3 ettaper. Varav den eventuella 3:an består av Kompressor matad 5:a, eventuellt rakställd...Ingen skall komma och påstå att det är enkelt att bygga om till bakhjulsdrift med ett bra, balanserat resultat. Så de får vänta tills jag kan mer.
fast den kan ju knappast bli mindre ballanserad än va den e nu =P nu är d väl ändå väldigt mkt vikt fram ? att få rwd borde ju nästan baara blitt positivt ?
Framrutan får inte vara i plast enligt Racingreglementet om jag inte missat något...däremot behöver du ha splitterfilm på de rutor som inte är laminerade om du väljer att inte byta ut dem till plast - Om du nu ska ha bilen enligt SPF standard och kunna skaffa vagnbok.
Med balans menade jag inte viktplacering utan att få en bra väghållning. Det är givet inte svårt om man är grymt nogrann och vet vad man pysslar med. Men jag skulle vara ute på enormt djupt vatten i en läckande flotte från Toys`R us....
Vill börja dagens inlägg med ett riktigt STORT tack till Keller för tippset om värmepistol och spackelspade. Det var som att skära smör med värmepistol och spackelspade