3294
Sök

Volvo 740 fel på bensinmätarn?

121 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
Tjena, Har en volvo 740 GL årsm 88. Problemet är att bensinmätaren har varit konstig sen jag köpte bilen. Har dragit ut instrumentet och kollat sladdar osv dom verkar sitta rätt. Mätarn står alltid på röda delen och när jag tutar går mätarn upp tongue. Något tips på vad som kan vara felet? Har kollat tankarmaturen, den verkar se helt ok ut. Sprutade lite 5-56 men verkar fortfarande inte fungera. Alla säkringar är hela! MVH Säg till om jag har missat något smile

4 670 Inlägg
10 februari 2009
Är det inte så på alla 740 att dom inte funkar?

7 100 Inlägg
10 februari 2009
sjukdom på 740:i de!
byt givaren i tanken!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

plattsättare!
804 Inlägg
10 februari 2009
mickius skrev:
Är det inte så på alla 740 att dom inte funkar?

nä inte alla min vinter truck funkar den i smile

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

1 562 Inlägg
10 februari 2009
de flesta har ej fungerande bensinmätare, ngt fel i konstruktionen.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 februari 2009
löd om alla lödningar på själva mätaren så funkar det nog smile ett standard fel är att lödningarna brukar släppa:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

121 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
bmx skrev:
byt givaren i tanken!

Tror det kanske är något fel vid instrumentet. Den är ju alltid på Röd och när jag tutar går mätarn upp utav någon anledning.tongue Men jag är inte säker

Volvonörd
1 187 Inlägg
10 februari 2009
Dustguy91 skrev:
bmx skrev:
byt givaren i tanken!

Tror det kanske är något fel vid instrumentet. Den är ju alltid på Röd och när jag tutar går mätarn upp utav någon anledning.tongue Men jag är inte säker

Standard fel, antingen så är det tankarmaturen eller själva mätaren i instrumenthuset, finns att köpa lösa bägge delarna, kan även funka att löda om mätaren om man orkar det som nån skrev ovan, så det är inget annat som man kan göra....

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

121 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
hur mkt kostar en ny tankarmatur ungefär? =P

Whatever :)
1 652 Inlägg
11 februari 2009
jag lödde om kablarna som  sitter i tankarmaturen, där de går ner i gjutningen.. funkar kanon..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Tekniker
624 Inlägg
11 februari 2009
Bytade mätare på min volvo  skulle sedan fixa några saker bakom kombi istrumentet. sedan efter det så flippade mätaren ut var gång jag vred på ljus omkopplaren. det är ett vanligt fel ju på 740. Byt mätare i huset eller köp ett beg kombi istrumentet. det kommer säkert att funka
Senast redigerat av Ravi (1 maj 2009)

Team VeboTrim
322 Inlägg
11 februari 2009
På min 740 behöver man bara slå på panelen så hoppar tankmätaren igång. tongue

Team VeboTrim @ Facebook

Smålänning
7 883 Inlägg
11 februari 2009
med 90% säkerhet så är det mätaren. Byt den bara... Hämta några instrument på skroten så har du lite att pyssla med tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Elektriker
139 Inlägg
13 februari 2009
Jordfel nästan 100% på det. Eftersom den funkar när du tutar så jordar tutan systemet då. Följ upp kabeln till tankmätaren, eller dra en ny, kan bara va så enkelt att du behöver skrapa bort lite färg där den jordas och så ska det funka.
Eftersom den funkar när du tutar är det ju inget fel på ngt, bara att den inte jordas!

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
7 mars 2009
Köp ny från Fjugesta Billackering på Blocket.se big_smile min funkar wink

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

50 Inlägg
22 april 2009
jag har samma problem som ravi smile får väl testa byta mätaren smile

JRe

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 april 2009
Lånar tråden lite.. smile har samma problem men mätaren lever sitt egna lilla liv. Floppar upp och ner som en jojjo... har den plastade armaturen och har kollat på kalbarna vid armaturen men händer inget spec på mästaren i bilen.. kan de vara givaren i tanken?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

351 Inlägg
23 april 2009
Våran tankmätare är vänd åt fel håll. visar den tom är han full, visar den full är han tom. Nån som kan veta felet på den. smile

Våga Köra Sänkt

561 Inlägg
23 april 2009
Brukar gå att knäppa lite på vredet man ställer klockan på för att få den att hoppa igång, har samma fel på min 745a. Men köpa en på skroten är ju rena lotteriet ju smile

Sök