3670
Sök

Motor recept b230ft

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjena! har suttit o klurat ett tag nu o ja tror jag har kommit fram till en trevlig setup ja tänkt slänga på nu till vårkanten! wink bilen är en 945 turbo -94

531 topp. steg? tänkte när man redan har toppen lös så kan man ju lämna in den..
vx3 kam?
slällbar btr
annan wastegate för att orka hålla laddet.. ca 1 bar
chip?

har redan 3" från turbo.

något att köra på??

tips motages gärna!

/Nichlas

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 februari 2009
#2
det funkar nog bra men det blir ju inte så mycket hästar smile köp ett viking chipp dom är suveräna. å har du pengar över så är det ju inte fell att byta till en alu intercooler:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 februari 2009
#3
Onödigt med ställbar btr om du inte ska byta spridare, annars har du väl kanske 220hk med de
Sen är de väl lite overkill att porta 531an vid så pass "låg" effekt.
Chip, då funkar vikingchip bra.

Jonas

1 675 Inlägg
13 februari 2009
#4
nej, BSR chip ska det va wink sen en 16t eller 19t snurra.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#5
plånet som styr.. men en orörd 531a då? kan väll inte bli sämre iaf??  kam då?

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

1 675 Inlägg
13 februari 2009
#6
Nichlas_H skrev:
plånet som styr.. men en orörd 531a då? kan väll inte bli sämre iaf??  kam då?

531 blir bra och i med en vx3 kam wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 februari 2009
#7
blir nog nice även om de inte är allt för höga hk vi snackar om=D


Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#8
volvo_dude skrev:
blir nog nice även om de inte är allt för höga hk vi snackar om=D

jo ja vill ha hållbara hk inga "kör på 1,6 bar funkar skit bra.." vill kunna tukta bilen haha nä men ska nog köra på de där. tack för hjälp smile

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

864 Inlägg
13 februari 2009
#9
En polare bromsade 232hk i sin B230et med följande:
531 topp(orörd)
VX3 kam
BSR chip
3" Avgassystem
Bättre IC

1 675 Inlägg
13 februari 2009
#10
Tuffhaggman skrev:
En polare bromsade 232hk i sin B230et med följande:
531 topp(orörd)
VX3 kam
BSR chip
3" Avgassystem
Bättre IC

BSR ska det va big_smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 februari 2009
#11
volvo_1987 skrev:
Tuffhaggman skrev:
En polare bromsade 232hk i sin B230et med följande:
531 topp(orörd)
VX3 kam
BSR chip
3" Avgassystem
Bättre IC

BSR ska det va big_smile

Ett jävla tjat om BSR tongue Viking är bra det med! tongue

Jonas

1 675 Inlägg
13 februari 2009
#12
Volvo_Mannen skrev:
volvo_1987 skrev:
Tuffhaggman skrev:
En polare bromsade 232hk i sin B230et med följande:
531 topp(orörd)
VX3 kam
BSR chip
3" Avgassystem
Bättre IC

BSR ska det va big_smile

Ett jävla tjat om BSR tongue Viking är bra det med! tongue

det är det nog, men man får vad man betalar för roll

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#13
Volvo_Mannen skrev:
volvo_1987 skrev:
Tuffhaggman skrev:
En polare bromsade 232hk i sin B230et med följande:
531 topp(orörd)
VX3 kam
BSR chip
3" Avgassystem
Bättre IC

BSR ska det va big_smile

Ett jävla tjat om BSR tongue Viking är bra det med! tongue

hahaha lol

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#14
Tuffhaggman skrev:
En polare bromsade 232hk i sin B230et med följande:
531 topp(orörd)
VX3 kam
BSR chip
3" Avgassystem
Bättre IC

nice! nu blev man ännu mer taggad när man får se lite siffror också..

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

10 287 Inlägg
13 februari 2009
#15
Sålänge du har orginal turbo så är det ingen större mening med en 531 topp.

Börja med att tala om för oss:

1: vad du har för budget

2: Vad du har tänkt för effekt

3: vad du har för växellåda

/Göran


Nichlas_H skrev:
Tjena! har suttit o klurat ett tag nu o ja tror jag har kommit fram till en trevlig setup ja tänkt slänga på nu till vårkanten! wink bilen är en 945 turbo -94

531 topp. steg? tänkte när man redan har toppen lös så kan man ju lämna in den..
vx3 kam?
slällbar btr
annan wastegate för att orka hålla laddet.. ca 1 bar
chip?

har redan 3" från turbo.

något att köra på??

tips motages gärna!

/Nichlas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

864 Inlägg
13 februari 2009
#16
Volvo_Mannen skrev:
volvo_1987 skrev:
Tuffhaggman skrev:
En polare bromsade 232hk i sin B230et med följande:
531 topp(orörd)
VX3 kam
BSR chip
3" Avgassystem
Bättre IC

BSR ska det va big_smile

Ett jävla tjat om BSR tongue Viking är bra det med! tongue

Jag skrev bara kompisens recept, personligen tror jag att det är samma skit oavsett om man köper chippet från kl-racing, BSR, viking osv. Just B230xt är inte så avancerade så jag tror inte det kan skilja så mycket....

Ska man trimma mer än så bör man se över drivlinan......
Senast redigerat av Tuffhaggman (13 februari 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 februari 2009
#17
Sharky skrev:
Sålänge du har orginal turbo så är det ingen större mening med en 531 topp.

Börja med att tala om för oss:

1: vad du har för budget

2: Vad du har tänkt för effekt

3: vad du har för växellåda

/Göran


Nichlas_H skrev:
Tjena! har suttit o klurat ett tag nu o ja tror jag har kommit fram till en trevlig setup ja tänkt slänga på nu till vårkanten! wink bilen är en 945 turbo -94

531 topp. steg? tänkte när man redan har toppen lös så kan man ju lämna in den..
vx3 kam?
slällbar btr
annan wastegate för att orka hålla laddet.. ca 1 bar
chip?

har redan 3" från turbo.

något att köra på??

tips motages gärna!

/Nichlas


fast han frågar ju bara om det är en bra setup å inte hur han ska trimma den tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
Sålänge du har orginal turbo så är det ingen större mening med en 531 topp.

Börja med att tala om för oss:

1: vad du har för budget

2: Vad du har tänkt för effekt

3: vad du har för växellåda

/Göran


Nichlas_H skrev:
Tjena! har suttit o klurat ett tag nu o ja tror jag har kommit fram till en trevlig setup ja tänkt slänga på nu till vårkanten! wink bilen är en 945 turbo -94

531 topp. steg? tänkte när man redan har toppen lös så kan man ju lämna in den..
vx3 kam?
slällbar btr
annan wastegate för att orka hålla laddet.. ca 1 bar
chip?

har redan 3" från turbo.

något att köra på??

tips motages gärna!

/Nichlas


ca 10 000 kr.
200+ hållbara hk
m90 låda

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Rapidoz
688 Inlägg
18 februari 2009
#19
Tänkte låna tråden lite o se om någon kan komma med lite förslag på vad jag kan göra.

Setup är:

531/vx3
460cc
BTR
19T
Extraktorgrenrör med avgasband.
3" avgas,helavägen.
60mm aluIC
bränslechipad.

H-profil stakar ifrån LG kommer om 2 veckor.

Men nu börjar jag undra....vad kan jag mer göra? tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

15 Inlägg
18 februari 2009
#20
Du kan ju byta till större avgasventiler. Porta lite. Eftermarknads sprut. T3/T04 turbo. Större spridare och etanol konvertera

940turboplus skrev:
Tänkte låna tråden lite o se om någon kan komma med lite förslag på vad jag kan göra.

Setup är:

531/vx3
460cc
BTR
19T
Extraktorgrenrör med avgasband.
3" avgas,helavägen.
60mm aluIC
bränslechipad.

H-profil stakar ifrån LG kommer om 2 veckor.

Men nu börjar jag undra....vad kan jag mer göra? tongue



Sök