3903
Sök

Löneläge som CNC-operatör?

2 014 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Arbetslös samt trött på transportbranschen som man har blivit funderar man nu på återigen skola om sig, och blicken har denna gång fallit på yrket CNC-operatör. Det verkar vara ett intressant och givande yrke med framtiden för sig vad avser arbetsmarknad, så jag har väl mer eller mindre redan bestämt mig.

Vill ändå kolla hur löneläget ligger som CNC-operatör? Är mest intresserad av ingångslön samt lön efter något/några års branscherfarenhet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

340 Inlägg
14 februari 2009
just nu är inte cnc-operatör så attraktivt då dom flesta företagen varslar, jag jobbar på ASSA AB i eskilstuna och här ryker dom just nu (samt annan personal), Volvo har också stora varsel så det finns gott om CNC operatörer hos abf snart, jag vill hoppas att det kommer att vända dock.
Löneläget på ASSA, 19000 på grund och 21000:- efter några (10 år i mitt fall) år, på Volvo: samma in ungefär och cirka 24000:- på erfarenhet, man blir inte miljonär men är man tekniskt intresserad så borde det vara intressant.
Senast redigerat av tjompa (14 februari 2009)

12 086 Inlägg
14 februari 2009
Jag som 22år kan säga att jag är mkt nöjd med mina löner hittills.

Började efter examen juni 06 på 19000kr, gick upp till 20500kr april 07, 21000kr april 08, bytte jobb juli 08, 22100kr.. nu är jag arbetslös tongue

Folk som jobbat som maskinoperatörer i 15+år har mellan 23-26 på ett normalstort företag i Motala.
I storstäder går du upp ett par 3 tusenlappar.

Du va runt 40 va?

Jag skulle tippa på att du med tanke på din ålder skulle fått ca 21 i ingångslön.

Jag tyckter cnc-operatörsyrket är kul, spec om man får programmera själv och inte bara trycka på start och byta bit. Har man dessutom lite brain så lär man sig fort o de är riktigt kul att lära sig vad en modern maskin kan göra!

2 014 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Tackar för svaren, då har man lite koll i alla fall. Funderar på att välja till lite svetskurser också vilket ger lite extra kompetens och kanske kan hjälpa till att pusha upp lönen lite.

JapMax skrev:
Du va runt 40 va?

40, vad fan säger du pojkvasker? Ska du ha stryk? yikes

Har för helsike inte ens fyllt 30! tongue

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

67 Inlägg
14 februari 2009
jag har ca 21000kr i grundlön plus skift erättning.. men du borde nog satsa på något annat.. varslen duggar tätt inom industrin.. jag jobbar på atlas copco i tierp och där har snart halva fabriken gått hem...

luvya
14 februari 2009
Jobbar på Haldex i Landskrona, varit där som CNC-operatör sedan -04, har cirka 21.000kr / 2-skift

huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2009
Ett par lirare som jag jobbade med tidigare gick över från Scania till ett
annat företag som bearbetade artiklar till bla Scania tror jag fick strax
under 19000 i grundlön utan CNC-utbildning, båda var strax över 20 år.
Förlorade med andra ord lön att gå från montörsjobb till cncoperatörsjobb wink

Angående industriläget så lär det ju alltid behövas någon som arbetar inom industrin!
Själv drog jag en chansning och pluggar till 'Processtekniker' för processindustrin, KY-utbildning på 1,5år.
Ingår ju inte direkt några CNC-kurser, men vore skoj att läsa in nåt sånt sen. Kul att ha
breda kunskaper.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
14 februari 2009
Jag tar studenten som CNC-operatör i vår, det är väldigt kul när man får arbeta och programera lite själv, och inte bara hamna inom produktionen (där de flesta varslen sker).
Jag personligen skulle däremot inte klara av att jobba med det här hela livet så jag ska nog läsa vidare till CAD-tekniker om jag blir intagen på någon av skolorna.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

2 014 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Bara för att klargöra, vi snackar bruttolöner nu eller?

Commodum Habitus Ex

DFFL
9 020 Inlägg
14 februari 2009
Alecci skrev:

Troligtvis.

Snittet verkar vara 22000kr efter ett par års erfarenhet.
Så det är ju inte dåligt, men det är inte jättebra heller.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … rator-1110

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Trätekniker
387 Inlägg
15 februari 2009
Bli snickare då könar du mer och har mer nytta och fördel av ditt yrke!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

12 086 Inlägg
15 februari 2009
Alecci skrev:
Tackar för svaren, då har man lite koll i alla fall. Funderar på att välja till lite svetskurser också vilket ger lite extra kompetens och kanske kan hjälpa till att pusha upp lönen lite.

JapMax skrev:
Du va runt 40 va?

Ok.. sorry fått de om bakfoten smile

Men du hamnar nog i samma lönesits för det smile

Btw vad är de för kurs du tänkt gå?

Jag som utbildat mig till cnc-operatör kan ju säga att de va ju inte i skolan som jag lärde mig styra en maskin tongue Jag skulle vilja påstå att har man huvudet på rätt skaft så lär man sig fort. Det finns massor olika styrsystem och versioner så chansen att du skulle få samma på din utbildning som du får jobb på senare är ganska låg. Jag skulle väl egentligen vilja påstå att de är slöseri med tid tongue

Iofs så får man utbildningen billigt så kan de ju va "bra o ha" om inte annat kanske arbetsgivaren uppskattar det. Annars tycker ju jag att de är bättre o lära sig grunderna för cnc hemma själv, G och M koder samt kordinatsystemet. Lära sig lite om skärdata och sen söka jobb på det. Som jag sa kommer du nämligen säkerligen få arbeta med ett styrsystem du aldrig sätt förr och måste kära dig det då.
"Nya" sättet att programmera cnc är genom sk dialogprogram. De flesta stora styrsystem har de idag (Mazatrol, Heidenhein, Fanuc..) Det är i princip ett formulärsystem där du väljer en cykel och sedan fyller i nödvändig info, ofta mkt lättöverskådligt till skillnad från ISO-programering som består av en jävla massa siffror och några bokstäver tongue Finns även hybrider.

Ojoj nu fick du massa svar du inte frågat efter men behöver du lite bakgrundsinfo är de bara säga till jag skriver gärna mer big_smile
Senast redigerat av JapMax (15 februari 2009)

huh?
10 427 Inlägg
15 februari 2009
FireTraXX skrev:
Alecci skrev:

Troligtvis.

Snittet verkar vara 22000kr efter ett par års erfarenhet.
Så det är ju inte dåligt, men det är inte jättebra heller.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … rator-1110

Snittlönen 2007 för LO-anslutna arbetare var 20400 totalt eller 21100 för de inom enbart privata sektorn.
Så 22000 är ju 'okej' som sagt, men kanske inte så skoj om man tagit studielån för att 'nå' dit wink

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
15 februari 2009
JapMax skrev:
Alecci skrev:

JapMax skrev:
Du va runt 40 va?

Ok.. sorry fått de om bakfoten smile

Men du hamnar nog i samma lönesits för det smile

Btw vad är de för kurs du tänkt gå?

Jag som utbildat mig till cnc-operatör kan ju säga att de va ju inte i skolan som jag lärde mig styra en maskin tongue Jag skulle vilja påstå att har man huvudet på rätt skaft så lär man sig fort. Det finns massor olika styrsystem och versioner så chansen att du skulle få samma på din utbildning som du får jobb på senare är ganska låg. Jag skulle väl egentligen vilja påstå att de är slöseri med tid tongue

Iofs så får man utbildningen billigt så kan de ju va "bra o ha" om inte annat kanske arbetsgivaren uppskattar det. Annars tycker ju jag att de är bättre o lära sig grunderna för cnc hemma själv, G och M koder samt kordinatsystemet. Lära sig lite om skärdata och sen söka jobb på det. Som jag sa kommer du nämligen säkerligen få arbeta med ett styrsystem du aldrig sätt förr och måste kära dig det då.
"Nya" sättet att programmera cnc är genom sk dialogprogram. De flesta stora styrsystem har de idag (Mazatrol, Heidenhein, Fanuc..) Det är i princip ett formulärsystem där du väljer en cykel och sedan fyller i nödvändig info, ofta mkt lättöverskådligt till skillnad från ISO-programering som består av en jävla massa siffror och några bokstäver tongue Finns även hybrider.

Ojoj nu fick du massa svar du inte frågat efter men behöver du lite bakgrundsinfo är de bara säga till jag skriver gärna mer big_smile

Kan inte annat än hålla med! Allt man lär sig lär man sig ute på praktik.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

741 Inlägg
15 februari 2009
Personligen kan jag inte förstå hur man kan välja ett sådant yrke, jag har aldrig haft någon motivation till att ställa mig innanför en metallindustris (de flesta jobben finns väl inom metall?) tråkiga väggar och stå där inne 8 timmar om dagen framför en maskin men det är ju tur att alla inte är som jag iofs..

Kan inte förstå att inte fler utbildar sig till någon typ av hantverkare, det är fritt man blandar ute och inne jobb och man har bättre lön samt mer variation i jobbet..
Senast redigerat av Joo (15 februari 2009)

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 februari 2009
En fråga, Vad är det? CNC-operatör smile Jäklar vad dum man låter nu, Haha.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

165 Inlägg
15 februari 2009
Joo skrev:
Personligen kan jag inte förstå hur man kan välja ett sådant yrke, jag har aldrig haft någon motivation till att ställa mig innanför en metallindustris (de flesta jobben finns väl inom metall?) tråkiga väggar och stå där inne 8 timmar om dagen framför en maskin men det är ju tur att alla inte är som jag iofs..

Kan inte förstå att inte fler utbildar sig till någon typ av hantverkare, det är fritt man blandar ute och inne jobb och man har bättre lön samt mer variation i jobbet..

jag kan inte förstå varför alla inte kör opel roll
någon måste ju göra det jobbet också... (CNC-operatör)
Senast redigerat av annie-a (15 februari 2009)

741 Inlägg
15 februari 2009
annie-a skrev:
jag kan inte förstå varför alla inte kör opel roll
någon måste ju göra det jobbet också... (CNC-operatör)

Ja precis, det var därför jag skrev "Men det är ju tur inte alla är som jag" smile

Sen så kan nog Cnc operatör vara ganska bra också om man har lite tur med vilket jobb man får!
Senast redigerat av Joo (15 februari 2009)

huh?
10 427 Inlägg
15 februari 2009
Joo skrev:
Sen så kan nog Cnc operatör vara ganska bra också om man har lite tur med vilket jobb man får!

Konstant stoppa ~grejer i en pall, sitta och vänta eller sanera maskiner är min bild av jobbet som CNC-operatör.

Sådär lagomt spännande wink

1 417 Inlägg
15 februari 2009
Vissa större företag kör väl skift också, det lär ju trissa upp lönen lite.

Sök