1653
Sök

Batteriet laddas inte

2 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej. Min flickvän har en volvo 440 och vi har haft problem med att batteriet varit tomt när den skulle starta. Köpte ett nytt batteri och bilen fungerade bra då, men efter 2 veckor så startade den ej igen. Det funkar dock att starta den med stratkablar men trots att man kört en längre sväng, så startar den ej sen. Varningsladdningslampan lyser ej. Vore tacksam om ngn hade ngn aning om vad det kan vara för fel!

Mvh Erik

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
14 februari 2009
#2
Kolet i generatorn sjunger på sista versen. Nytt kol eller en begagnad generator, är att rekommendera. Fast, jag har en liggandes, med nya kol, hemma. Så, beroende på vart du bor, så skulle du kunna få köpa den, plus du kan få hjälp med monteringen.

Lev livet, det kan ta slut fort

2 655 Inlägg
14 februari 2009
#3
Lyser laddningslampan när ni slår på tändningen?

Ett vanlig fel är att släpringarna går ner sej, så kolen inte gör kontakt ordentligt. Då laddar inte generatorn.

Det märks när man skruvar den laddningsreläet och tittar på kolen, är de ojämnt slitna så är släpringarna dåliga (i regel).

2 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#4
Tackar, ska pröva det. Bor i Linköping, så e dessvärre en bit ifrån Hallstahammar, men tack ändå!
Genereatorkolet är det ngt som är möjligt att bytra själv eller är det säkrast att lämna in på firma?/Erik

2 655 Inlägg
14 februari 2009
#5
Det är sällan man bara byter kolen, man brukar byta hela laddningsreläet.
Dock finns det snåljåpar som bestämt bara ska ha kol med.. smile

Det bästa hade varit att få en koll på diodbryggan så den är hel.

50 Inlägg
23 februari 2009
#6
Fick aldrig nåt svar där på om laddningslampan lyste när du slog på tändningen ? om det är kabelbrott upp till lampan så laddar inte generatorn

18 Inlägg
24 februari 2009
#7
ja du byt kolen i generatorn så ska du se att det blir mycket bättre..spänn även generatorremmen kan ju även vara ett sånt skitfel

min lilla leksak;=)

Avstängd
512 Inlägg
24 februari 2009
#8
Diodbryggan är det inte, då blir det konstiga fenomen, mät över batteriet, då bör ha 13.5-14v i bilen på tomgång, alternativt att du mäter med Amperetång när bilen är avstängd, och kolla tomgångsförbrukningen, bör inte ligga så mycket över 0.5A, annars drar batteriet ur..


Sök