3066
Sök

Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

DFFL
9 020 Inlägg
20 februari 2009
#201
zijaa skrev:
FL3JM skrev:
Saab kommer läggas ner. Så är det bara. Finns ingen jävla anledning för dom att finnas, dom har inte gått med vinst på 20 år och nästan varje år snackar vi om MILJARDFÖRLUSTER.
Hur fan kan man driva ett företag om man går back med miljarder hela tiden? Stackars GM som var dumma nog att köpa skräpet.

Dom gick back i 20 år pga att GM har lagt ut pengar på nåt annat istället för att utveckla saab. Så det är i stort sett deras fel att saab ligger dåligt till sen 20 år tillbaka. Det hade inte varit skräp ifall GM inte hade köpt saab.

GM köpte inte den resterande halvan förräns år 2000.
I tio år innan dess hade de bara halva rösten.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
20 februari 2009
#202
alain skrev:
blacken skrev:
En Dieselmotor är en Dieselmotor.
En Ottomotor är en Ottomotor.

En Diesel kan gå på brännolja, diesel, matolja, råolja
en Ottomotor kan gå på Bensin, Etanol, fotogen, gas

Han som uppfann Ottomotorn hette Otto, hen som uppfan Dieselmotorn hette Diesel. Glasklart.

Är två helt olika motorer, men dom fungerar mekaniskt och är uppbyggda på i princip samma sätt, men det är ändå olika motorer.

Alltså, en dieselmotor är INTE en ottomotor. Är bland det första man får lära sig på fordonsprogrammet om inte annat.

Kan tyvärr inte hålla med dig där fullt ut.

*********
Här har ni lite svar på det, det gäller att hitta rätt. wink
**
Ottomotor (efter Nikolaus Otto) är en förbränningsmotor av kolvtyp där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift. Ottomotorer används traditionellt i bilar och propellerdrivna flygplan samt som mindre motorer i till exempel gräsklippare, mopeder, motorcyklar och utombordsmotorer för båtar.

En ottomotor har en verkningsgrad på cirka 30% vid maximal belastning. Vid låg belastning är verkningsgraden lägre, eftersom motorns effekt regleras via strypning av insugningen. Verkningsgraden beror bland annat på kompressionsförhållandet, strömningsförluster, friktionsförluster, tändläge och ventiltider.

Ottos patent beskriver en fyrtaktsmotor, och ottocykeln är en synonym för de fyra cyklerna i fyrtaktsmotorn, men med begreppet ottomotorn brukar idag avses både tvåtaktsmotorer och fyrtaktsmotorer som arbetar enligt ottoprincipen.
**********
En dieselmotor är konstruerad med en kolvmotorprincip där bränslet tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn), se fyrtaktsmotor. Motortypen uppfanns av och är uppkallad efter tysken Rudolf Diesel.

Jaa,joo,men Otto var först med den motortypen, Rudof sneglade på den och ändrade enbart bränslet och dess presentation, således är det en Ottomotor i botten. Därav är släktskapet klarlagt..

Teddan
2 495 Inlägg
20 februari 2009
#203
nu blev ju iaf saab beviljade rekonstruktion .

så då går dom iaf inte i konkurs på 3månader

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

182 Inlägg
20 februari 2009
#204
zijaa skrev:
FL3JM skrev:
Saab kommer läggas ner. Så är det bara. Finns ingen jävla anledning för dom att finnas, dom har inte gått med vinst på 20 år och nästan varje år snackar vi om MILJARDFÖRLUSTER.
Hur fan kan man driva ett företag om man går back med miljarder hela tiden? Stackars GM som var dumma nog att köpa skräpet.

Dom gick back i 20 år pga att GM har lagt ut pengar på nåt annat istället för att utveckla saab. Så det är i stort sett deras fel att saab ligger dåligt till sen 20 år tillbaka. Det hade inte varit skräp ifall GM inte hade köpt saab.

Enligt denna artikel, http://www.e24.se/branscher/verkstadsin … 107971.e24 , så hade Saab över 40000 osålda bilar när GM tog över. Men man fortsatte producera bilar så att GM inte skulle märka något.

Så att skylla allt elände på GM är som att stoppa huvudet i sanden.
Senast redigerat av sand3rs (20 februari 2009)

Ace Ventura
1 240 Inlägg
20 februari 2009
#205
r-ted skrev:
nu blev ju iaf saab beviljade rekonstruktion .

så då går dom iaf inte i konkurs på 3månader

Tingsrätten i Vänersborg beslutade på fredagen att gå Saab till mötes och beviljades ansökan om rekonstruktion av Saab Automobile, rapporterar SR Väst. Enligt ägaren General Motors ska Saab bli ett självständigt företag och omorganisationen ska äga rum under tre månader.

Under en rekonstruktion kan fordringsägare inte begära företaget i konkurs och delar av skulderna kan skrivas av.


Källa: Blocket.se


Avstängd
512 Inlägg
20 februari 2009
#206
Håller med! Fula, törstiga, skitkvalitet, och inte vinst på 10-15år, GM har haft tålamod! Om det inte gick vinst under högkonjuktur och lånade grejor från GM hyllorna, utvecklingskostnad 0kr! Saabs miljöarbete finns ej! Törstig E85 motor, nej tack! Lägg ner..

blacken
20 februari 2009
#207
Crozzfire skrev:
Håller med! Fula, törstiga, skitkvalitet, och inte vinst på 10-15år, GM har haft tålamod! Om det inte gick vinst under högkonjuktur och lånade grejor från GM hyllorna, utvecklingskostnad 0kr! Saabs miljöarbete finns ej! Törstig E85 motor, nej tack! Lägg ner..

Nu är du orättvis, Saab har gjort en del bra saker också. Och kvalitetsmässigt så är GM:s skit inte bättre..

364 Inlägg
20 februari 2009
#208
Tyvärr går de i botten med Saab, Volvo kanske inte är lika illa men Ford gjorde heller inte saken bättre, dålig kvalitet där med


Teddan
2 495 Inlägg
20 februari 2009
#209
Aruzo skrev:
r-ted skrev:
nu blev ju iaf saab beviljade rekonstruktion .

så då går dom iaf inte i konkurs på 3månader

Tingsrätten i Vänersborg beslutade på fredagen att gå Saab till mötes och beviljades ansökan om rekonstruktion av Saab Automobile, rapporterar SR Väst. Enligt ägaren General Motors ska Saab bli ett självständigt företag och omorganisationen ska äga rum under tre månader.

Under en rekonstruktion kan fordringsägare inte begära företaget i konkurs och delar av skulderna kan skrivas av.


Källa: Blocket.se

tack för att du upprepa det jag har skrivit .

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

353 Inlägg
20 februari 2009
#210
hoppas på konkurs så inte vi skattebetalar ska betala kalaset!


Meister
6 763 Inlägg
20 februari 2009
#211
andreasevo7 skrev:
hoppas på konkurs så inte vi skattebetalar ska betala kalaset!

Går de i konkurs så lär vi få betala iaf. Socialbidrag is the shiet...


blacken
20 februari 2009
#212
Så värst misslyckade är Saab tydligen inte.
Matts Carlsson beskriver GM-chefen Rick Wagoners framtidsvision för Saab som ”extremt spännande”.

– De talar om en volym på 150 000 bilar och ett breddat produktprogram och att det skulle kunna vara lönsamt redan på den nivån. Det skulle kunna bli en av bilvärldens mest intressanta lösningar.

Han betonar att Saab redan nu är den effektivaste enheten inom GM Europa. Saab tillhör dessutom premiumsegmentet – världens lyxbilsklubb. Men Saab anses inte vara traditionellt eller sportigt lyxig utan varumärket står för ett mer genomtänkt och miljömässigt alternativ.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar … 497743.svd
Senast redigerat av blacken (20 februari 2009)

2 164 Inlägg
20 februari 2009
#213
Saab kommer inte gå i kk.
GM kommer betala underleverantörerna under tiden Saab gör sin rekonstruktion.
Snart lanseras 2 helt nya bil modeller och en lätt suv av 9-3an med namnet 9-3x och utvecklingen av nästa generation fortsätter som kommer snart med.
Sammarbetet med GM fortsätter och utvecklings avdelningar som ligger under GM powertrain m.m hamnar i Saab som GM kommer att köpa in ifrån.

MVH

F


1 892 Inlägg
20 februari 2009
#214
Crozzfire skrev:
Håller med! Fula, törstiga, skitkvalitet, och inte vinst på 10-15år, GM har haft tålamod! Om det inte gick vinst under högkonjuktur och lånade grejor från GM hyllorna, utvecklingskostnad 0kr! Saabs miljöarbete finns ej! Törstig E85 motor, nej tack! Lägg ner..

Som om FORD lyckats så mycket bättre?
Fula?
är ju upp till den som tittar, se hur många saabar som inte rullar på våra vägar, tror inte alla tycker dom är så fula,  finns många speglar som också är fula(!)

Törstig? 
Drar andra E85 motorer så mycket mindre bränsle?, (Nej)

Skitkvalité?
Varje bilmodell har barnsjukdommar,  Om jag inte minns fel så fick du byta kamaxlar på forden lika ofta som du tankade förr,  JA SAAB har haft hemska växellådor,  VVproblemet (som för övrigt åtgärdas för hundralappen)

Ingen vinst?
Nej när GM inte ser till SAABs bästa utan kanske har 4 andra märken som stor högre i status.
Borde insett att 9-7 och 9-2 kanske inte är nått intressant, med stigande bränslepriser och dylikt..
Att man däremot börjar satsa på 4WD är ju underbart.

Kanske är det så att SAAB haft tålamod med GM?

Har inte saab miljöarbete??   Har Buick,Dodge, chrysler, hummer, GMC, Cadillac, Pontiac, Saturn det??

Att du verkar ha något emot SAAB personligen verkar ganska uppenbart..


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 februari 2009
#215
Crozzfire skrev:
Håller med! Fula, törstiga, skitkvalitet, och inte vinst på 10-15år, GM har haft tålamod! Om det inte gick vinst under högkonjuktur och lånade grejor från GM hyllorna, utvecklingskostnad 0kr! Saabs miljöarbete finns ej! Törstig E85 motor, nej tack! Lägg ner..

Och det ska komma från en som kör Chrylser och Ford? Där kan vi snacka bilar med risig kvalité och  smaklös design som inte ens amerikanarna själva vill köpa längre.. Lägg ner
Senast redigerat av IceEyes (20 februari 2009)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Ace Ventura
1 240 Inlägg
20 februari 2009
#216
r-ted skrev:
Aruzo skrev:
r-ted skrev:
nu blev ju iaf saab beviljade rekonstruktion .

så då går dom iaf inte i konkurs på 3månader

Tingsrätten i Vänersborg beslutade på fredagen att gå Saab till mötes och beviljades ansökan om rekonstruktion av Saab Automobile, rapporterar SR Väst. Enligt ägaren General Motors ska Saab bli ett självständigt företag och omorganisationen ska äga rum under tre månader.

Under en rekonstruktion kan fordringsägare inte begära företaget i konkurs och delar av skulderna kan skrivas av.


Källa: Blocket.se

tack för att du upprepa det jag har skrivit .

Egentligen fixade jag bara en artikel med säker källa som tillägg till ditt påpekande wink


1 062 Inlägg
20 februari 2009
#217
blacken skrev:
Jaa,joo,men Otto var först med den motortypen, Rudof sneglade på den och ändrade enbart bränslet och dess presentation, således är det en Ottomotor i botten. Därav är släktskapet klarlagt..

Inse någon gång att Ottomotorn är en motor som antänds av en "yttre" enhet, oftast gnistan från ett tändstift. I dieselmotorn självantänder bränslet av temperaturen som blir på luften efter att den har komprimerats, den saknar även strypsjäll och "gaspådraget" regleras genom att mängden insprutad diesel regleras.
Ottomotorn arbetar också alltid enligt fyrtaktsprincipen medan Diesel kan arbeta både enligt tvåtaktspricipen och fyrtaktprincipen. Otto är inte det samma som dieselmotorn.

M.V.H.


blacken
20 februari 2009
#218
AndreasPlars skrev:
blacken skrev:
Jaa,joo,men Otto var först med den motortypen, Rudof sneglade på den och ändrade enbart bränslet och dess presentation, således är det en Ottomotor i botten. Därav är släktskapet klarlagt..

Inse någon gång att Ottomotorn är en motor som antänds av en "yttre" enhet, oftast gnistan från ett tändstift. I dieselmotorn självantänder bränslet av temperaturen som blir på luften efter att den har komprimerats, den saknar även strypsjäll och "gaspådraget" regleras genom att mängden insprutad diesel regleras.
Ottomotorn arbetar också alltid enligt fyrtaktsprincipen medan Diesel kan arbeta både enligt tvåtaktspricipen och fyrtaktprincipen. Otto är inte det samma som dieselmotorn.

M.V.H.

Din tolkning, icke min..

2 164 Inlägg
20 februari 2009
#219
blacken skrev:
AndreasPlars skrev:
blacken skrev:
Jaa,joo,men Otto var först med den motortypen, Rudof sneglade på den och ändrade enbart bränslet och dess presentation, således är det en Ottomotor i botten. Därav är släktskapet klarlagt..

Inse någon gång att Ottomotorn är en motor som antänds av en "yttre" enhet, oftast gnistan från ett tändstift. I dieselmotorn självantänder bränslet av temperaturen som blir på luften efter att den har komprimerats, den saknar även strypsjäll och "gaspådraget" regleras genom att mängden insprutad diesel regleras.
Ottomotorn arbetar också alltid enligt fyrtaktsprincipen medan Diesel kan arbeta både enligt tvåtaktspricipen och fyrtaktprincipen. Otto är inte det samma som dieselmotorn.

M.V.H.

Din tolkning, icke min..

Inte riktigt.
Han testade de men då gick blocket i bitar och han höll på att stryka med.
Blev direkt insprutning med starkare block med fritt flöde in.
Om de är 2 eller 4 takts motor spelar ingen roll.
Rudolf disel uppfann disel motorn för de va han som löste problemen!

MVH

F


OEM <3
6 957 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#220
Crozzfire skrev:
Håller med! Fula, törstiga, skitkvalitet, och inte vinst på 10-15år, GM har haft tålamod! Om det inte gick vinst under högkonjuktur och lånade grejor från GM hyllorna, utvecklingskostnad 0kr! Saabs miljöarbete finns ej! Törstig E85 motor, nej tack! Lägg ner..

Har ALDRIG sett dig göra annat än att gnälla på Saab så fort det kommer upp en tråd om dom.
Lägg ner, klicka vidare på sånt du gillar ist. för att spy galla över märket!

Alla har vi olika smak, punkt slut!
Sen så går ju Chrysler ungefär lika bra just nu..

OEM <3


Sök