3844
Sök

Ang rostskyddsgaranti

Skoterdåre
32 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
Hej!
Jag har en Skoda Octavia -01. Jag fick höra att jag har rostskyddsgaranti till 2010 och nu har jag fått en liten rostfläck på bakluckan.
Fast mest troligt tror jag att detta beror på vingen som förra ägaren satte dit, ser ut som att det runnit vatten ner och "skapat" rost.
Nu till min fråga. Tror ni att det är något som jag kan ta på rostskyddsgarantin?

Var osäker vart jag skulle lägga den (men detta var det som kändes närmast mitt ämne)
Mvh wirex

1 853 Inlägg
18 februari 2009
Alltså dom vill ju komma undan att betala det för dig för det första. Så säg inte att du tror att det är på grund av vingen... det är väll upp till dom att bevisa...

Sedan tror jag att den gäller bara om man ex vart inne och fått minsta lilla stenskottet igenlagd med lackstift osv... tror det är sten hårt alltså på just rostskydds garantin...

men ring dom och kolla så får du komma dit och dom tar kort och grejer så har du tur så kanske du får ut det!

lycka till! smile

/mvh soyd

1 948 Inlägg
18 februari 2009
läs det finstilta i rostskyddsgarantin så kommer du upptäcka att det bara gäller för genomrostning... räcker nog med en hand för att kunna räkna upp alla som vag-gruppen har lagat rost åt på garantin....

1 800 Inlägg
18 februari 2009
Om det nu är som du säger från vingen som det "runnit" så är det ju vingens fästanordning som rostat (och vattnet som passerat har missfärgats och dragit med sig skiten över luckan) och inte bilen, så bilens rostgaranti gäller troligen inte.

Skoterdåre
32 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Tror jag i alla fall ska pröva ringa å höra. Det skadar ju inte, de värsta man kan få är ett nej wink Blir ju mindre för köparn att pruta på när den ska säljas wink

Tack för alla svar smile

498 Inlägg
19 februari 2009
baltis skrev:
läs det finstilta i rostskyddsgarantin så kommer du upptäcka att det bara gäller för genomrostning... räcker nog med en hand för att kunna räkna upp alla som vag-gruppen har lagat rost åt på garantin....

Inte bara det, det gäller bara genomrostning inifrån och ut.
Så generellt sett kan man säga att den lackgaranti på två år som man har kan man kalla rostskyddsgaranti.
Senast redigerat av enpatte (19 februari 2009)

4 586 Inlägg
19 februari 2009
wirex skrev:
Hej!
Jag har en Skoda Octavia -01. Jag fick höra att jag har rostskyddsgaranti till 2010 och nu har jag fått en liten rostfläck på bakluckan.
Fast mest troligt tror jag att detta beror på vingen som förra ägaren satte dit, ser ut som att det runnit vatten ner och "skapat" rost.
Nu till min fråga. Tror ni att det är något som jag kan ta på rostskyddsgarantin?

Var osäker vart jag skulle lägga den (men detta var det som kändes närmast mitt ämne)
Mvh wirex

rostskyddsgaranti mot genomrostning så du får inget för en rostfläck

det är rätt bra med så lite rost på en 9 år gammal bil så som en fläck på bagageluckan
Senast redigerat av jorre83 (19 februari 2009)

2 982 Inlägg
19 februari 2009
jorre83 skrev:
wirex skrev:
Hej!

Mvh wirex

det är rätt bra med så lite rost på en 9 år gammal bil så som en fläck på bagageluckan

Jorre har rätt,
men fel om att "det är bra med så lite rost"...
min är en 01a och jag har noll rost varken i underredet eller på plåten någonstans. smile

4 586 Inlägg
19 februari 2009
Residence skrev:
jorre83 skrev:
wirex skrev:
Hej!

Mvh wirex

Jorre har rätt,
men fel om att "det är bra med så lite rost"...
min är en 01a och jag har noll rost varken i underredet eller på plåten någonstans. smile

har sett 4-5 år gamla bilar som har börjat rosta så du har haft tur med din volvo men dom har en av klassens bästa rostskydd också

här finns lista på hur bra din bil är
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=103
Senast redigerat av jorre83 (19 februari 2009)

Trätekniker
387 Inlägg
19 februari 2009
På min förra bil (Mondeo -03) så hade ja en liten rostbubbla på "kanten" på dörren där låset sitter, lämnade in bilen och dom kollade på den.

Slutade med att dom bytte alla 4 dörrar och bagageluckan och lackade hela bilen.

Du kan få ett nej eller en nylackad bil......
Senast redigerat av oleg (19 februari 2009)

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

33 Inlägg
19 februari 2009
wirex skrev:
Hej!

Mvh wirex

Jag hade också rostfläckar men rostskyddsgarantin tar bara sånt som är genomrostat hmm

Mvh Henrik

Almera racing!

Skoterdåre
32 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
jorre83 skrev:
wirex skrev:
Hej!

Mvh wirex

Det är lätt att hålla dem rostfria om man bara håller sig borta från de där jävla vägsaltet wink

Sök