4779
Sök

VW Lupo 1,4 16v -99 Toppackning sönder?!

32 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Märkte idag att det är vitt gojs (olja+vatten) på insidan av oljelocket! Kan det vara kondens eller det är toppackningen som är kass?!

Ryker inte ovanligt mycket vitt och det är ingen olja i kylarvattnet vad jag kan se, ser inte heller något vatten ner vid oljesticka. Den drar lite olja dock...

Någon som vet?!

Mvh Ola

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92

290 Inlägg
19 februari 2009
#2
väldigt vanligt med kondens på dom eftersom dom ofta går småkörningar . torka bort och byt olja.
är det inte geggigt vid oljestickan så behöver du ej vara orolig.

32 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#3
Testade en sak till idag, skruva loss oljelocket och la det på istället utan att spänna det och då hoppar det och har sig! Med andra ord är där ju ett övertryck i motorn och det ska det väl inte vara?!

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92

42 Inlägg
21 februari 2009
#4
Troligen ingensatt vevhusventilation! väldigt vanligt rengör den direkt annars fryser den och kamaxlarna tappar smörning till följd av haveri! Inga bra motorer dom där 1,4 16v! MVH

3 235 Inlägg
21 februari 2009
#5
Har själv haft problem med en 1,4 16v motor. vet inte varför, men kondens bildas nästan med en gång man kallstartar motorn, och kör man bara korta sträckor får man problem med igensatt vevhusvent.
Skruva loss huset och blos rent med tryckluft, samma med slangen.


42 Inlägg
21 februari 2009
#6
Japp har haft lupo,polo och likadant med båda! polon hann jag tyvärr inte göra rent den på så den står nu men rasad motor! även har den bara gått pendlarresor eller 8mil om dagen! Mvh

945 Inlägg
8 juni 2009
#7
Jag lyfter tråden då jag har samma problem, informationen som finns här anser jag nyttig så klaga inte.

Lupo 1.4 16v -99 10.000mil.
Den har nu börjat ryka lite från avgaserna, expansionskärlet är blandat 50/50 olja-vatten.
Främst på tomgång så knackar den, över 3.000rpm hörs knacket inte men det beror säkert
på att motorer hörs mer på höga varv och det ena överröstar det andra.

Den hackar däremot inte, den drar faktiskt ingen olja heller big_smile
Hur lättstartad som helst kan jag även nämna! tongue

Vevhusventen Topplockspackning Rengöring, påfyllning osv - borde jag nöja mig med?
Ett rykte säger att knacket kan bero på en lyftare då den inte öppnade eller stängde helt.
Så han föreslog en såkallad "oljerens" men detta ser man såklart vid lyft av toppen ^^

Ja vet inte riktigt vilka svar jag söker faktiskt, så vad tycker och tänker ni?  MVH

*edit* Nämner ventiltätningar också, så får ni spekulera fritt.  tack roll
Senast redigerat av Bjare (8 juni 2009)



Sök