Att vända på batteriet o ansluta minus till pluskabeln och tvärt om kommer inte göra att batteriet kortsluts. strömmen byter bara riktning. likriktarbryggan i generatorn fixar det också. Tänk er själva en ficklampa, den lyser även om ni vänder på batteriet. (diodlampor uteslutet). Även där skulle det enligt den spekulerade teorin orsaka att batteriet i ficklampan exploderar vilket är en helt felaktig teori.
Sedan kan det finnas elektronik i bilen eller annan utrustning som kan ta skada av omvänd polaritet, men det är mycket ovanligt, resulterar ej heller i korslutningar. Så glöm batterier som exploderar på grund av bytt polerna på kablarna plus till minus och minus till plus. Strömmen går bara åt andra hållet. En elmotor kommer gå åt andra hållet den också. Där kan det bli problem i en bil med t.ex vindrutetorkare, men det problemet ligger i den mekaniska konstruktionen av vinkelväxeln och drivaxeln från motorn, vilket resulterar i att axeln kommer börja tryckas ut från vinkelväxeln mot motorn om det går för trögt. Radion i bilen kommer troligen inte fungera då det finns dioder och transistorer som bara fungerar i ena riktningen alltså plus på plus och minus på minus.
Den överlever det men som sagt du kommer inte få igång den alls eller funktionerna kommer saknas helt eller delvis.
När jag lärde mig el i skolan var ett av exemplen som tagits upp just vattenslangen. Samma antal liter per minut i en smal slang ger ett helvetes större tryck = mer Ampere inom elen, som en redigt grov slang med lika många liter per minut blir trycket knappt märkbart = lite Ampere.
Jag har haft oturen att få 220V från höger arm ner i fingrarna vid ett tillfälle, det gjorde djävligt mycket ondare än tändkablarna på en bil gör.
Sedan är det som det sägs det krävs ett visst antal volt ihop med Amperen för att vara skadligt för oss människor.
Ett telefonjack har ca 50 volt och 15-20 mA Det skulle kunna vara farligt om man har fel på hjärtat, men märk också att det finns absolut inga som helst krav på jorfelsbrytare, eller ens att man släcker ner/bryter strömmen i en sådan anläggning för att utföra arbete.Det kittlar ungefär som ett 9voltsbatteri på tungan.
Sedan kan det ibland vara lämpligt att bryta även där, men då rör det sig om utrustning i växelhuset.
Ett bilbatteri kommer sällan vara i närheten av att kunna explodera om man kopplar startkablarna direkt på batteriet. Hur många har sprängt ens ett nyladdat batteri med stängda påfyllningslock genom att koppla på batteriets kablar?
Det gnistrar även utan att tändningslåset är påslaget.
Att ta i ett bilbatteri kommer inte ge det minsta lilla i fara.
Att t få två fingrar på 230V båda kabeländar resulterar i värsta fall i brännskador på fingrarna.
Går man däremot upp på 420 så kommer det hända mer med fingrarna, och det kan paja musklerna där i. Och då pratar vi om samma Ampere (10A som exempel)
Det är det som proppen i proppskåpet avgör innan den löser ut, alltså finns det betydligt mycket mer Ampere i ett 230V uttag än vad proppen anger.
I nya bilar laddhybrider eller elbilar så finns dödlig ström. Det har också som sagt med Volttalet att göra.
Om vi änder på det så känner ni det som FAN om ni testar att hålla i tändkabeln. Den totala effekten är den samma som batteriets Volt med xAmpere, det är Ohms lag.
Även lastbilar skulle om det var farlig ha jorfelsbrytare idag, med de lagar som gäller. De saknar även de det.
När jag läste el både gymnasiet och högskolan så fick vi lära oss att om man pillar med ström påslagen så håll för FAN den ena handen i bakfickan. Ibland så måste man när man felsöker. Då är en krokodilklämma på jorden till mätinstrumentet bra att ha.
Tror alla ni som är elektriker har varit och mätt i utrustning med 220V eller mer mätt med strömmen påslagen någon gång, eller ganska ofta faktiskt, mer än bara i vägguttagen.
Varför gör ni det om det nu är så farligt med en skruvmejsel mellan två kablar som ni pratar om?
Jo skruvmejseln blir varm som bara FAN.
Vi hade på jobbet proppskåp med över300A säkringar, de krävs speciella tänger för att byta, av säkerhetsskäl. Det är också starkt rekommenderat att bryta strömmen då man gör det.
En av elektrikerna va på cheferna om att de skulle få bättre isolerade skruvmejslar, men de snålade.
En dag blev det svetsloppor av en skruvmejsel, då pratar vi 500+V och 300+A.
Men återigen bilbatterierna är tämligen ofarliga, har själv tagit i kablar på bilar utan att det känns överhuvudtaget. Teorin om att det som inte gör ont skulle vara farlig är lite knasig, När du mår bra har du inte ont i kroppen, har du ont så tyder det på att något är fel i kroppen och kan således tyda på att det skulle kunna vara fara å färde med kroppen, t.ex. ett trasig korsband i knät. Det gör troligen ganska ont, och kan i förlängningen leda till förslitningar. Men är en tokig jämförelse med el.
Sedan beror det på vad man gör i bilen, kopplar jag in en stereo så brukar jag koppla loss batteriet, men som sagt även där måste man ibland mäta på spänningar och Ampere eller Watt.
Och då måste ju batteriet vara anslutet.
Och som sagt pilla med el om ni har dålig kunskap är att ett dåligt val. Lär er först vad man skall undvika och hur man skall göra rätt, sedan kan ni greja med el i bilen utan att paja saker.
Vad anbelangar Airbags så kan gnistor utlösa dem, Därför skall man alltid koppla loss batteriet innan man utför jobb med airbags. Sedan förordar jag att man antingen väntar 20min eller sätter en startkabel mellan polerna en stund för att ladda ur systemet. Jag skulle ändå vänta en stund efter det.
Sedan är risken ganska liten att en gnista i en kontakt på en kabel nere vid pedalerna till en Airbag utlöser den, annars skulle en airbag ha två separat rejält åtskilda kontakter och kablar ända fram till Airbagen. Risken finns dock alltid kvar att fel kabel a någon anledning nöts och kommer i kontakt med en naken plus om Murphy är framme, eller om en naken plus råkar jorda.
Men som sagt den risken är så liten så att bilindustrin saknar krav på åtskilda kablar.
En annan sak är också bra att göra när man pillar med airbagsystem, är att jorda sig själv precis som man bör göra när man pillar i datorer, för statisk elektricitet kan sabba datordelar, och utlösa en airbag. med lite otur.