2354
Sök

Bilbatteri / elektricitet när är den farlig?

69 Inlägg
12 maj 2014
#101
Det här kanske är fel tråd men jag gör hellre ett felinlägg än skapar en ny tråd helt i onödan.

Jag måste ha nya batteripolskor till bilen och undrar om dessa från biltema duger: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … sko-84565/

Behöver bara ett ja/nej eller en annan rekommendation.

Tack på förhand! smile

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

6 738 Inlägg
12 maj 2014
#102
Kramer skrev:
Det här kanske är fel tråd men jag gör hellre ett felinlägg än skapar en ny tråd helt i onödan.

Jag måste ha nya batteripolskor till bilen och undrar om dessa från biltema duger: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … sko-84565/

Behöver bara ett ja/nej eller en annan rekommendation.

Tack på förhand! smile

inget fel på dom smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Renovering/film
129 Inlägg
12 maj 2014
#103
Det är inte spänningen som är farlig, utan strömmen. Alltså ampere.
Man kan mäta CCA (Cold cranking amps) i batterier. Med en snabb sökning på Google så brukar ett vanligt bilbatteri ha ca 5-600 CCA. Vilket innebär att batteriet kan ge så mycket effekt när man ska starta bilen när det är kallt.

Jag skulle gissa på att ett bilbatteri lätt kan lämna 3-siffrigt amperetal.

Ett bilbatteri är troligtvis dödligt.
Senast redigerat av DilluTioN (12 maj 2014)

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.

smurfidunder
327 Inlägg
13 maj 2014
#104
Jo, men med bara 12volt så blir det inga många ampere igenom kroppen.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

6 115 Inlägg
27 september 2014
#105
Hej!
Att ett bilbatteri kan lämna hundratals ampere är helt rätt och måste göra det om man ska kunna starta en bilmotorn när det är riktigt kallt.
Men det är inte helt rätt att säga att det ampere som är farligt, det är spänningen (volt) i kombination med strömmen  (Milliamp) som möjliggör för strömmen att döda/skada oss människor.
Ett batteri på 12V¨, aldrig så stort är helt ofarligt att ta i med händerna. Att det är så beror på att skinnet har så stort motstånd (resistans) att inte tillräckligt stor ström kan tränga igenom och skada oss.
Men...gör samma sak med tungan på batterit så får du se vad som händer.wink

Alla har vi väl testat med ett litet 9V batteri mot tungan, det spritter rätt bra, eller hur!? Tungan har låg resistans på grund av tunt skinn och väta, där kan den låga spänningen ändå driva igenom relativt hög ström (milliampere).
Men 9V mot handen  känns inte alls på grund av hudens relativt höga resistans =väldigt låg ström passerar huden.

Däremot kan tändspänningen ge oss en ordentlig kyss! 18000volt eller mer i kombination med några milliamperes strömsyrka känns ganska bra.

Annars är nog det farligaste med ett blybatteri att man kan tappa det på foten...


27 Inlägg
29 september 2014
#106
jaka54 skrev:
Ett batteri på 12V¨, aldrig så stort är helt ofarligt att ta i med händerna. Att det är så beror på att skinnet har så stort motstånd (resistans) att inte tillräckligt stor ström kan tränga igenom och skada oss.

Det är just det som är grejen. Om inte skinnet är i vägen, kan ett bilbatteri vara livsfarligt. Det finns exempel på att folk piercat huden med mätelelektroder till en multimeter och dött av spänningen som genereras vid ohmmätning (9 volts batteri).

Om du blöder på båda händerna och tar på bilbatteripolerna, kan det vara farligt. Osannolikt, javisst, men när murphy är framme kan mycket hända.

smurfidunder
327 Inlägg
30 september 2014
#107
Om man byter lampor i ett 24volt system med lite saltvatten i lamporna så svider det lite i fingrarna om det är spänning där

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

2 250 Inlägg
24 mars 2015
#108
Under ww2 experimenterades det friskt med både det ena o andra, på bl a fångar.

Man kom fram till att 9 volt likspänning var det som behövdes för att ta folk av daga. Det handlade om stor kontaktyta mot skinnet.

V O L V O
401 Inlägg
24 mars 2015
#109
Meaganeowner skrev:
Under ww2 experimenterades det friskt med både det ena o andra, på bl a fångar.

Man kom fram till att 9 volt likspänning var det som behövdes för att ta folk av daga. Det handlade om stor kontaktyta mot skinnet.

Hur stor var strömmen då??????
/Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________

2 250 Inlägg
27 januari 2016
#110
Det "intressanta" var väl om man överlevde eller inte...

Nu finns det normer,  att jordfelsbrytare ska bryta när strömmen tar fel väg, oftast då till jord om 30 mA eller större under en viss kort tid. Detta för att man ska överleva.
Kan inte tänka mig att det handlade om 0.3 A då.

22 Inlägg
2 april 2016
#111
Jösses en massa konstig information om bilbatterier.. varför överhuvudtaget prata om jordfelksbrytare och 230 volt ?

Bilbatterier enbart 12 V och en massa Ampere är något som elektriker har respekt för (jag är elektriker sedan 30 år)
likström är inte att leka med alls. Ett kortslutet bilbatteri kan explodera med syra och allt flygande omkring om man hanterar det fel.

Jag kopplade ex batteristackar med ett 30 tal nyladdade batterier i Serie och paralell koppling på jobbet
Kopplingarna gjordes försiktigt och med 2 st vana elektriker isolerade verktyg och det sista vi gjorde var att ansluta minuspolen till applikationen..

batteripacken var en bomb vilket vi fick erfara en dag..

felkoppling och start av applikationen sprängde huset vi arbetat med..

så ta det varligt med batterier.. inget att leka med

25 Inlägg
8 augusti 2016
#112
Spänningen i sej i ett bilbatteri är inte farlig.Men...om man har t.ex ett armband av metall på sej när man mekar & råkar kortsluta mellan pluspol,jord & armbandet så kan det leda till otrevliga brännskador för strömstyrkan är så hög att det faktiskt går att svetsa med ett bilbatteri.Ännu otrevligare är det om man vänder + och - fel för då kan skiten explodera med svåra frätskador som följd.Då måste man så fort det bara är möjligt i sjön,duscha,spola eller vad som helst med MYCKET vatten.

Har man inte råd med V8 får man ta till det näst råaste:V6.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 oktober 2016
#113
Intressant tråd. Jag som kör plusjordat 6v får emellertid fundera vidare. Men för den som inte vet så kan jag berätta att det killar betydligt bättre i kroppen när man kommer åt en läckande tändkabel på 6V än på 12v. Inte helt olik känsla som när jag lyckades få mig en jävel av en naken 230v strömbrytare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

22 Inlägg
5 oktober 2016
#114
Plusjordat är inte direkt någon höjdare om man inte vill få bilen att rosta ihop.
Jag skulle nog vända polerna på nödvändiga apparater och batteri i bilen och minusjorda allt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 oktober 2016
#115
bokrygg skrev:
Plusjordat är inte direkt någon höjdare om man inte vill få bilen att rosta ihop.
Jag skulle nog vända polerna på nödvändiga apparater och batteri i bilen och minusjorda allt.

Äsch, mest en gammal myt det där med rost. Dessutom kommer det aldrig hända eftersom vi pratar hyfsat udda skapelse. Största nackdelen är batterikraften, helt kasst är det med 6v. Min andra A7 har redan 12v och den är mycket mer lättstartad.

För övrigt är det enklare än så. Bara att byta polerna om jag skulle vilja. Nästan lika enkelt är det att konvertera till 12v negativ jord. Fast då behöver jag byta glödlamporna, vindrutetorkarmotorn och semaforerna/pilarna. Värst är laddrelät, men det finns lite modernare grejer som funkar. Men som sagt, det kommer inte på tal på den bilen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
5 oktober 2016
#116
bokrygg skrev:
Plusjordat är inte direkt någon höjdare om man inte vill få bilen att rosta ihop.
Jag skulle nog vända polerna på nödvändiga apparater och batteri i bilen och minusjorda allt.

På vilket sätt skulle det spela någon roll om plus går via chassit jämfört med att minus gör det?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

97 Inlägg
18 januari 2017
#117
Att vända på batteriet o ansluta minus till pluskabeln och tvärt om kommer inte göra att batteriet kortsluts. strömmen byter bara riktning. likriktarbryggan i generatorn fixar det också. Tänk er själva en ficklampa, den lyser även om ni vänder på batteriet. (diodlampor uteslutet). Även där skulle det enligt den spekulerade teorin orsaka att batteriet i ficklampan exploderar vilket är en helt felaktig teori.
Sedan kan det finnas elektronik i bilen eller annan utrustning som kan ta skada av omvänd polaritet, men det är mycket ovanligt, resulterar ej heller i korslutningar. Så glöm batterier som exploderar på grund av bytt polerna på kablarna plus till minus och minus till plus. Strömmen går bara åt andra hållet. En elmotor kommer gå åt andra hållet den också. Där kan det bli problem i en bil med t.ex vindrutetorkare, men det problemet ligger i den mekaniska konstruktionen av vinkelväxeln och drivaxeln från motorn, vilket resulterar i att axeln kommer börja tryckas ut från vinkelväxeln mot motorn om det går för trögt. Radion i bilen kommer troligen inte fungera då det finns dioder och transistorer som bara fungerar i ena riktningen alltså plus på plus och minus på minus.
Den överlever det men som sagt du kommer inte få igång den alls eller funktionerna kommer saknas helt eller delvis.

När jag lärde mig el i skolan var ett av exemplen som tagits upp just vattenslangen. Samma antal liter per minut i en smal slang ger ett helvetes större tryck = mer Ampere inom elen, som en redigt grov slang med lika många liter per minut blir trycket knappt märkbart = lite Ampere.

Jag har haft oturen att få 220V från höger arm ner i fingrarna vid ett tillfälle, det gjorde djävligt mycket ondare än tändkablarna på en bil gör.

Sedan är det som det sägs det krävs ett visst antal volt ihop med Amperen för att vara skadligt för oss människor.

Ett telefonjack har ca 50 volt och 15-20 mA Det skulle kunna vara farligt om man har fel på hjärtat, men märk också att det finns absolut inga som helst krav på jorfelsbrytare, eller ens att man släcker ner/bryter strömmen i en sådan anläggning för att utföra arbete.Det kittlar ungefär som ett 9voltsbatteri på tungan.
Sedan kan det ibland vara lämpligt att bryta även där, men då rör det sig om utrustning i växelhuset.

Ett bilbatteri kommer sällan vara i närheten av att kunna explodera om man kopplar startkablarna direkt på batteriet. Hur många har sprängt ens ett nyladdat batteri med stängda påfyllningslock genom att koppla på batteriets kablar?
Det gnistrar även utan att tändningslåset är påslaget.

Att ta i ett bilbatteri kommer inte ge det minsta lilla i fara.

Att t få två fingrar på 230V båda kabeländar resulterar i värsta fall i brännskador på fingrarna.
Går man däremot upp på 420 så kommer det hända mer med fingrarna, och det kan paja musklerna där i. Och då pratar vi om samma Ampere (10A som exempel)
Det är det som proppen i proppskåpet avgör innan den löser ut, alltså finns det betydligt mycket mer Ampere i ett 230V uttag än vad proppen anger.

I nya bilar laddhybrider eller elbilar så finns dödlig ström. Det har också som sagt med Volttalet att göra.

Om vi änder på det så känner ni det som FAN om ni testar att hålla i tändkabeln. Den totala effekten är den samma som batteriets Volt med xAmpere, det är Ohms lag.
Även lastbilar skulle om det var farlig ha jorfelsbrytare idag, med de lagar som gäller. De saknar även de det.

När jag läste el både gymnasiet och högskolan så fick vi lära oss att om man pillar med ström påslagen så håll för FAN den ena handen i bakfickan. Ibland så måste man när man felsöker. Då är en krokodilklämma på jorden till mätinstrumentet bra att ha.
Tror alla ni som är elektriker har varit och mätt i utrustning med 220V eller mer mätt med strömmen påslagen någon gång, eller ganska ofta faktiskt, mer än bara i vägguttagen.
Varför gör ni det om det nu är så farligt med en skruvmejsel mellan två kablar som ni pratar om?
Jo skruvmejseln blir varm som bara FAN.
Vi hade på jobbet proppskåp med över300A säkringar, de krävs speciella tänger för att byta, av säkerhetsskäl. Det är också starkt rekommenderat att bryta strömmen då man gör det.
En av elektrikerna va på cheferna om att de skulle få bättre isolerade skruvmejslar, men de snålade.
En dag blev det svetsloppor av en skruvmejsel, då pratar vi 500+V och 300+A.

Men återigen bilbatterierna är tämligen ofarliga, har själv tagit i kablar på bilar utan att det känns överhuvudtaget. Teorin om att det som inte gör ont skulle vara farlig är lite knasig, När du mår bra har du inte ont i kroppen, har du ont så tyder det på att något är fel i kroppen och kan således tyda på att det skulle kunna vara fara å färde med kroppen, t.ex. ett trasig korsband i knät. Det gör troligen ganska ont, och kan i förlängningen leda till förslitningar. Men är en tokig jämförelse med el.

Sedan beror det på vad man gör i bilen, kopplar jag in en stereo så brukar jag koppla loss batteriet, men som sagt även där måste man ibland mäta på spänningar och Ampere eller Watt.
Och då måste ju batteriet vara anslutet.

Och som sagt pilla med el om ni har dålig kunskap är att ett dåligt val. Lär er först vad man skall undvika och hur man skall göra rätt, sedan kan ni greja med el i bilen utan att paja saker.

Vad anbelangar Airbags så kan gnistor utlösa dem, Därför skall man alltid koppla loss batteriet innan man utför jobb med airbags. Sedan förordar jag att man antingen väntar 20min eller sätter en startkabel mellan polerna en stund för att ladda ur systemet. Jag skulle ändå vänta en stund efter det.
Sedan är risken ganska liten att en gnista i en kontakt på en kabel nere vid pedalerna till en Airbag utlöser den, annars skulle en airbag  ha två separat rejält åtskilda kontakter och kablar ända fram till Airbagen. Risken finns dock alltid kvar att fel kabel a någon anledning nöts och kommer i kontakt med en naken plus om Murphy är framme, eller om en naken plus råkar jorda.
Men som sagt den risken är så liten så att bilindustrin saknar krav på åtskilda kablar.
En annan sak är också bra att göra när man pillar med airbagsystem, är att jorda sig själv precis som man bör göra när man pillar i datorer, för statisk elektricitet kan sabba datordelar, och utlösa en airbag. med lite otur.


2 250 Inlägg
19 december 2018
#118
I senast inlägget från Tiger68.

Måste bara kommentera detta, även om inlägget snart är ett år gammalt.
Så lätt att vad som än skrivs på nätet, blir sanning. Så är det inte!

a/
"När jag lärde mig el i skolan var ett av exemplen som tagits upp just vattenslangen. Samma antal liter per minut i en smal slang ger ett helvetes större tryck = mer Ampere inom elen, som en redigt grov slang med lika många liter per minut blir trycket knappt märkbart = lite Ampere."

Undras vad du gjorde på den lektionen?
Inget av detta stämmer!

b/
" Det är det som proppen i proppskåpet avgör innan den löser ut, alltså finns det betydligt mycket mer Ampere i ett 230V uttag än vad proppen anger."

Så det finns Ampere i uttagen?
När då, menar du?

Nåt som alltid finns i uttagen, i vart fall i en anläggning i drift, är spänning.

c/
"Ett telefonjack har ca 50 volt och 15-20 mA"
När är strömmen 15 - 20 mA?

d/
"I nya bilar laddhybrider eller elbilar så finns dödlig ström."

Hur tänker du här? Är strömmen instängd?
Förklara gärna när den är farlig/dödlig.

e/
"Ett bilbatteri kommer sällan vara i närheten av att kunna explodera om man kopplar startkablarna direkt på batteriet."

Om. Varför om?
Det finns en anledning till varför man ska koppla in startkablar på ett visst sätt, oftast utmärkt beskrivet i bilars handböcker.

f/
"Och som sagt pilla med el om ni har dålig kunskap är att ett dåligt val."


- Inte helt fel att att plocka fram böckerna i grundläggande ellära, då och då.
Speciellt om man skriver på forum, kan jag tycka.
Senast redigerat av Meaganeowner (19 december 2018)

17 Inlägg
13 april 2023
#119
ExtraKim skrev:
bokrygg skrev:
Plusjordat är inte direkt någon höjdare om man inte vill få bilen att rosta ihop.
Jag skulle nog vända polerna på nödvändiga apparater och batteri i bilen och minusjorda allt.

På vilket sätt skulle det spela någon roll om plus går via chassit jämfört med att minus gör det?

Jeg er ikke ekspert på det her, men det slår meg at det likevel kan utgjøre en forskjell.
Prinsippet anode - katode er brukt i f.eks. eloksering, fornikling osv der strøm går fra f.eks. nikkel(metall-klump) og drar meg seg metall til gjenstanden som skal fornikles. Da er det vesentlig hvilken vei strømmen går.

Tilsvarende har man problem med båter/skip ved landstrøm som kan gi korrosjonsproblemer (kan løses med isolasjons-trafo).

På bil går strømmen via chassi til alle elektrokomponenter som bruker chassis-jord.
Snur man på systemet så pluss ligger på chassis, må naturligvis alle komponenter byttes tilsvarende, men strømmen går da motsatt vei i chassis-komponent forbindelsen. Er det forskjellige metaller her, kan det bli et problem med korrosjon. F.eks. galvaniserte skiver, elektrolytt-behandlede bolter/skruv, beslag osv.

Tenker jeg rett?
Senast redigerat av mci (13 april 2023)

Forummoderator
17 996 Inlägg
13 april 2023
#120
Galvaniska strömmar förekommer i båtar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök