3396
Sök

Samma klonk efter vevlagerbyte - S40 t4

Kyltekniker
166 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan har en s40 t4 98 som det kom vevlagerknack på för några veckor sedan. _Det var p.g.a att laddet var uppställt_. Ställde bilen och körde inget med den och bytte lagrerna. Efter lagerbytet låter den precis samma som innan.

"Mekanikern" säger att en stake är böjd, så ska byta den i helgen. Vevaxeln hade klarat sig utan en repa också. Tror ni att kolven har klarat sig? Är de kanske ingen mening att byta staken? Antar att de är den böjda staken som gör klonkljuden.

Topppackning, insugspackning och sotningssats ska även köpas i så fall.

mvh
Senast redigerat av bemve (20 februari 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 februari 2009
#2
Litar du fortfarande på mekanikern efter den felbedömningen? Tänk om staken är hel... och ett vevlager gått.

börja med att mäta staklängderna genom tändstiftshålen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 004 Inlägg
20 februari 2009
#3
bra mekaniker du har som konstaterar att staken är sne och sedan monterar den......

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Kyltekniker
166 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#4
262turbo skrev:
bra mekaniker du har som konstaterar att staken är sne och sedan monterar den......

han såg den från sumpen. han är duktig jo.

Kyltekniker
166 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#5
torpis skrev:
Litar du fortfarande på mekanikern efter den felbedömningen? Tänk om staken är hel... och ett vevlager gått.

börja med att mäta staklängderna genom tändstiftshålen

bra tips de där. då måste jag väl rulla runt motorn? blir väl ganska svårt att mäta sådär? för dom ligger ju i olika lägen hela tiden. eller hur går de till?
Senast redigerat av bemve (20 februari 2009)

832 Inlägg
20 februari 2009
#6
bemve skrev:
torpis skrev:
Litar du fortfarande på mekanikern efter den felbedömningen? Tänk om staken är hel... och ett vevlager gått.

börja med att mäta staklängderna genom tändstiftshålen

bra tips de där. då måste jag väl rulla runt motorn? blir väl ganska svårt att mäta sådär? för dom ligger ju i olika lägen hela tiden. eller hur går de till?

Du har alltid 2 kolvar i topp samtidigt det brukar vara 1-4 och 2-3 som går lika eller så kan det vara 2-4 och 1-3. Det är bara å kolla du märker vilka som är i topp samtidigt.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 februari 2009
#7
Lurken_85 skrev:
bemve skrev:
torpis skrev:
Litar du fortfarande på mekanikern efter den felbedömningen? Tänk om staken är hel... och ett vevlager gått.

börja med att mäta staklängderna genom tändstiftshålen

bra tips de där. då måste jag väl rulla runt motorn? blir väl ganska svårt att mäta sådär? för dom ligger ju i olika lägen hela tiden. eller hur går de till?

Du har alltid 2 kolvar i topp samtidigt det brukar vara 1-4 och 2-3 som går lika eller så kan det vara 2-4 och 1-3. Det är bara å kolla du märker vilka som är i topp samtidigt.

Precis, 1-4 2-3   spelar liksom ingen roll var veven står bara 1-4 har samma mått smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kyltekniker
166 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#8
Ok. Ska kika på vevlagrerna först. För tycker de är konstigt att den klonkar likadant som innan plus att motorn borde väl inte gå lika bra om en stake är böjd? Den borde väl skära om en stake är böjd?

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 februari 2009
#9
om en stake är tillräckligt böjd syns de på komprov också tongue

gör som torpis säger kolla i tändstiftbrunnen...

De kan ju även vara kolvbulten...har lagret varit så dåligt att de klonkat så tror jag INTE veven är fin som du säger så frågan är om ni tittade på rätt ställe ?



Sök