21 februari 2009
Trådstartare
Svänghjulet hamnar nog ca. 2-3kg under orginal vikt, vet ej vad den vägen orginal.
Vet ej radien på ventilerna ännu, väldigt lika volvos 531 topp, dock har jag 12ventiler. 2st insug och 1st avgas.
Tog all info ifrån MMR´s hemsida. Då toppen portats innan så behövs bättre ventilsäten, därav mirafräsningen. Vet inte heller hur pass mycket dem slipar ventilerna. Dem vet nog bättre än mig.
Ang. linehoningen, vad medför detta för positivt? Bättre fördelning av oljan?
Mitt block ligger på 86mm cylinder diam. orginal. Tanken är att borra upp till 87mm. Vet ej vad som är bäst. Borra 0.5mm alt. 1mm ?
Tanken är att bygga en bottendel som står pall för ca. 1,5bars ladd samt för max. 500hk. Kommer försöka hamna på 350-400hk.
Kommer även att hamna ARP bultar mellan block och topp.
Sen undrar jag om det är en bra idé att O-ringa blocket också ?
Vid O-ringning, bör en skärkantspackning användas då?
Behöver alla tips jag kan få då detta blir det första riktiga motorbygget som ska stå pall för rikligt med effekt.
Tanken är att bygga ett block som utan tvekan ska klara ca. 1,5bars ladd
//Carfreak